کاهش ذخایر آبی خوزستان

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و کنترل پایه منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در حوضه کارون بزرگ، امسال میزان بارندگی در مقایسه با شرایط طبیعی حدود ۷۱درصد کاهش داشته است. در حوضه کرخه این میزان کاهش حدود ۶۶درصد بوده و در حوضه‌های زهره، جراحی و مارون ۷۰درصد میزان بارندگی‌ها نسبت به شرایط طبیعی کاهش داشته‌اند.  بهارلویی با بیان اینکه بارندگی‌ها در ایران در مقایسه با شرایط نرمال ۵۸درصد کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: با توجه به این میزان، خوزستان در مقایسه با کشور شرایط بدتری دارد و در استان‌هایی که در مسیر رودخانه کارون بزرگ هستند نیز شرایط به همین شکل است.  وی ادامه داد: در بلندمدت، میزان ورودی سدهای استان ۶۲درصد کاهش پیدا کرده است و باعث شده تا این شرایط کم‌آبی منحصربه‌فرد شکل بگیرد. نسبت به سال گذشته در سدهای استان ۴۶درصد میزان ورودی آب به مخازن کاهش پیدا کرده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و کنترل پایه منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در حوضه دز ۵ یا ۶ سال است که در حال تجربه چنین شرایط بد آبی هستیم اما این کم‌آبی فقط مختص به حوضه دز یا مارون نیست، بلکه کم‌آبی همه سدهای استان را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.بهارلویی با بیان اینکه هر آبی که در درون سد وجود داشته باشد، قابل استفاده نیست، گفت: مجموع حجم مفید سدهای خوزستان، نسبت به سال گذشته در همین وقت از سال، ۱/ ۳ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است و این میزان یک رقم بسیار قابل توجه و بیانگر آن است که در یک شرایط بحرانی و خاص قرار داریم. وی با بیان اینکه امسال یکسال منحصربه‌فرد از نظر منابع آبی است، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود آب است و وزارت نیرو و سازمان آب و برق آن را رهاسازی نمی‌کنند، اصلا به این شکل نیست.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و کنترل پایه منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: سیاست سازمان آب و برق ابتدا تامین آب شرب مردم، سپس سایر مسائل است. تا جایی که امکان‌پذیر بوده از کاهش در رودخانه‌ها جلوگیری کرده‌ایم، اما طبیعی است که وقتی آورد کم می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم خروجی سدها به همان شکل مانند گذشته باشد.  بهارلویی اظهار کرد: می‌توانیم امیدوار باشیم که از اسفند به بعد براساس پیش‌بینی‌ها شیب خشکسالی از آن تند بودن کمتر و شرایط بهتر شود اما این به معنای آن نیست که فصل زمستان و پاییز را جبران می‌کند. ۸۰درصد بارندگی‌های استان در ۶ماه اول سال آبی رخ می‌دهد و فقط ۲۰درصد از آن در ۶ماه دوم رخ می‌دهد.   مدیر دفتر برنامه‌ریزی و کنترل پایه منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: اکنون ۴ماه از ۶ ماه اول سال آبی گذشته است و بارندگی‌ها بسیار ناچیز بوده است.

 وضعیت نامناسب ذخیره آب در سد دز

همچنین مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز با بیان اینکه امسال سد دز قطعا پر نخواهد شد گفت: شواهد، گزارش‌های هواشناسی و ذخیره‌های برف خبرهای خوبی به ما نمی‌دهند. باید با مردم صادق باشیم که وضعیت مناسبی از نظر ذخیره آب در سد دز وجود ندارد.  سعید رئوفی‌نسب اظهار کرد: ارتفاع فعلی آب در سد دز حدود ۵/ ۳۰۶ متر از سطح دریای آزاد است اما براساس قاعده این ارتفاع نباید کمتر از ۳۱۰متر باشد. با توجه به وضعیت خشکسالی مجبور شدیم ارتفاع آب به این میزان برسد اما برای پایداری سد و بهره‌برداری به صلاح نیست تا ارتفاع از این میزان پایین برود.  وی افزود: به دنبال حفظ ارتفاع آب در سد دز هستیم و تقریبا دبی ورودی و خروجی سد با یکدیگر یکسان شده است.

مدیرعامل شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز تصریح کرد: سد دز تا ارتفاع ۳۵۲متر آبگیری می‌شود اما اکنون ارتفاع آب در سد حدود ۵/ ۳۰۶ متر است. با توجه به این اعداد تقریبا ۵/ ۴۵ متر از نظر ارتفاع و حدود ۲میلیارد مترمکعب فضای خالی در سد دز وجود دارد.رئوفی‌نسب اظهار کرد: بخشی از این فضایی که خالی است به‌دلیل اینکه اکنون فصل آبگیری نیست، کاملا طبیعی است و انتظار نمی‌رود که سطح آب سد در ارتفاع ۳۵۲ متر باشد، اما میزان آب اکنون از پایین‌ترین حد مد نظر نیز کمتر است و در شرایط کاملا بحرانی قرار داریم.وی ادامه داد: چنین خشکسالی که امسال شاهد آن هستیم براساس آنچه گفته شده در طول ۷۰سال گذشته بی‌سابقه است. امسال تقریبا سه ماه از پاییز و یک ماه از زمستان، تقریبا میزان بارندگی صفر بوده است. بارندگی که باعث پر شدن سد می‌شود، باید دارای دو خصوصیت باشد. این بارندگی یا باید در بالادست سد اتفاق بیفتد یا باید شدت آن به شکلی باشد، که روان آب داشته باشد.

مدیرعامل شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز اظهار کرد: در سال گذشته که سال خوبی از نظر بارندگی نبود، یک پیک سیلاب ۱۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه را تجربه کردیم اما امسال دبی آب در سد دز از ۱۰۰مترمکعب بر ثانیه بیشتر نشده است. بارندگی‌هایی که در بالادست رخ داده است، میزان آورد آب را از ۴۰ یا ۵۰ متر مکعب برثانیه حداکثر به ۱۰۰ متر مکعب برثانیه رساند. با ذوب اندک برف‌ها در بالادست، میزان دبی ورودی آب حدود ۵۰ متر مکعب بر ثانیه است.رئوفی نسب اظهار کرد: اکنون و در این فصل نباید میزان آب در این ارتفاع باشد و در سال گذشته که سال خوبی از نظر بارندگی نبود، ارتفاع آب در سد دز حدود ۱۰ متر بالاتر از میزان کنونی بود. در هیچ زمانی به یاد نداریم که در چنین تاریخی میزان آب در سد دز در این ارتفاع قرار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز تصریح کرد: سیاست سازمان آب و برق خوزستان حفظ شرایط و منابع آبی موجود است تا شرایط از این بدتر نشود. سد دز باید پاسخگوی شبکه برق نیز باشد تا به بالانس برق بپردازد. در حال حاضر شبکه برق به گونه‌ای است که اگر سد دز همکاری لازم را نداشته باشد، برق مردم نیز قطع می‌شود.رئوفی نسب با بیان اینکه مردم برای بدتر شدن شرایط آبی آماده باشند، گفت: بهمن، اسفند، فروردین و اردیبهشت ۴ماه امیدوار کننده برای بارش هستند و هنوز زود است که بتوان چشم‌انداز دقیقی برای وضعیت ذخایر آبی بیان کرد، اما پیش‌بینی می‌کنیم که امسال سد دز قطعا پر نخواهد شد.وی افزود: از سال ۵۶ تا ۸۶، آورد رودخانه دز تقریبا ۲۵۰متر مکعب به بالا بوده است اما این آورد از سال ۸۶ تا ۹۶ به زیر ۲۰۰متر مکعب رسیده است و امسال این آورد تقریبا ۱۴۰مترمکعب است. این میزان کاهش آورد آب رودخانه دز ممکن است به دلایل تغییر الگوی بارش، انتقال آب و خشکسالی باشد اما اکنون که ۳۰ مترمکعب از شاخه‌های دز برداشت شده است، اگر برداشت نمی‌شد، می‌توانستیم به میزان آورد کنونی آب اضافه و مشکل مردم را در پایین دست حل کنیم.