وی ادامه داد: بخشی از منابع مالی کشور در شهرهای جدیدی که متقاضی نداشته‌اند، حبس شده است ولی نمی‌توان از آن با عنوان ایجاد تورم در شهرهای جدید یاد کرد.معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان کارآمدی شهرهای جدید کشور توضیح داد: رونق شهرهای جدید و برنامه‌ریزی عملیات اجرایی یک شهر جدید تا رسیدن به ۵۰ درصد جمعیت که نشان از کارآمدی آن می‌دهد، یک فرآیند حداقل ۲۵ ساله است و امیدواریم فاکتورهای متنوعی که در شهرهای جدید داریم این مسیر کارآمدی را تسریع کند. وی ادامه داد: برای احداث یک شهر ابتدا باید شرایط و جذابیت‌های لازم ایجاد شود و سپس کار ساخت آن آغاز شود ولی در برخی شهرها مانند شهرهای جدید خوزستان که بر پایه مسکن مهر ایجاد شد، کار به خوبی پیش نرفت.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید یادآور شد: مجموعه طرح‌های عمرانی فاخر در شهرهایی مانند شیرین‌شهر و رامین شروع شده که چشم‌انداز روشنی را ترسیم کرده و امید است به رونق این شهرها منتهی شود.طاهرخانی درباره پایین بودن کیفیت زندگی در شهرهای جدید به عنوان بزرگ‌ترین چالش این شهرها گفت: نازل بودن کیفیت در شهرهای جدید نسبت به شهرهای مجاور صحت ندارد زیرا شهرهایی همچون شیرین‌شهر بر پایه ساختار مدرن شهرسازی احداث شده و امکاناتی مانند تصفیه‌خانه آب هوشمند و سیستم برق زیرزمینی دارند که در دیگر شهرهای استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگرچه وضعیت شهرهای جدید از انتظارات ما پایین‌تر است، اما نسبت به سکونتگاه‌های مجاور وضعیت مناسبی داشته و از شرایط زیرساختی خوبی برخوردار هستند. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امکانات و زیرساخت‌ها در آموزش و بهداشت در شهرهای جدیدی مانند شیرین‌شهر وجود دارد ولی خدمات آموزش و بهداشت در این شهرها نیازمند سکونت مردم در این شهرها است زیرا خدمات به حدی از جمعیت اختصاص می‌یابد.وی درباره نحوه تامین مالی شهرهای جدید اظهار کرد: شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت مادر تخصصی با مجموعه‌ای از شهرها است که برخی به مرحله سوددهی رسیده و از آنها با عنوان شهرهای فرازمند یاد می‌شود. طاهرخانی گفت: بخشی از بار تامین مالی شهرهایی که در مرحله آغاز توسعه هستند، بر عهده شهرهای فرازمند و بخش دیگر هم کمک‌های دولتی است که در قالب ردیف‌های بودجه به این شهرها تخصیص می‌یابد.