بحران آب و فاضلاب در اصفهان

هاشم امینی در نهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان افزود: ۱۲ سال پیش طرح بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب شهر اصفهان از روش تامین مالی خارجی (فاینانس خارجی) با ۲۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد که به‌دلیل تحریم‌ها این طرح قرار شد با فاینانس مالی از چین با تکنولوژی روز دنیا انجام شود.وی اضافه کرد: بخشی از این تامین مالی انجام و طرح عملیاتی شده است و امیدواریم با تامین اعتبار مبلغ باقی مانده این طرح به‌زودی تمام شود.امینی گفت: قدمت و فرسودگی، انشعابات غیرمجاز، هزینه بر بودن بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات، عدم تخلیه مناسب، خورده شدن لوله‌ها با گاز گوگرد دی‌اکسید (H۲S) و ورود کنترل نشده آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب لزوم بهسازی و بازسازی شبکه فاضلاب این شهر را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی افزود: فرسوده بودن شبکه فاضلاب بی‌شک اتفاقات و حوادث ناگواری را رقم خواهد زد. طول شبکه فاضلاب اصفهان ۳۴۰۰ کیلومتر است و بیش از ۵۰ درصد آن نیاز به ترمیم و بازسازی دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در ادامه گفت: اجرا و تکمیل سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ (گلاب ۲) سال ۸۷ باید انجام می‌شد اما درچندماه گذشته مجوزهایش گرفته شده و قرار است که به مرحله اجرا درآید.وی افزود: سال‌ها است که ۵۶ شهر و ۳۰۰روستا با جمعیت چهار میلیون نفر از تصفیه‌خانه باباشیخ علی بهره می‌برند.

امینی اضافه کرد: شرایط آب و فاضلاب اصفهان مطلوب نیست، از مرحله تنش گذشته و به مرحله بحران رسیده است از این رو باید با اولویت قراردادن آن راهکارهای ممکن و لازم را در پیش گیریم.وی همچنین با مقایسه وضعیت آبی تیر سال ۸۹ با تیر سال‌جاری گفت: اکنون ۴۴۰۰ لیتر منابع آبی اصفهان کاهش یافته و میزان حجم آب چاه‌های فلمن که در زمان‌های لازم برای کمک به آبرسانی شهر استفاده می‌شد اکنون از ۳۲۳۲ لیتر آب به ۲۳۷ لیتر رسیده و در معرض خشکی کامل است.  وی گفت: سرانه آب شرب اصفهان در حوزه مسکونی در سال ۸۹، بالغ بر ۱۸۰ لیتر برای هر نفر در شبانه روز بود اما اکنون به ۱۵۱ لیتر تقلیل یافته این درحالی است که در کشور این میانگین برای هر نفر ۲۰۰ لیتر است.

امینی افزود: ۸۵درصد مردم اصفهان کمتر از ۲۰ مترمکعب در ماه مصرف آب دارد، این به آن معنی است که میزان مصرف آب هر اصفهانی زیر الگوی مصرف است. وی گفت: در کشور بیش از ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما در اصفهان به لحاظ نسبت جمعیت به میزان آب در حوضه زاینده‌رود نسبت مصرف آب شرب بیشتر است. بررسی آماری درباره میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود، کاهش ۷۴درصدی این حجم نسبت به میانگین بلندمدت را نشان می‌دهد.خشکسالی‌های اخیر و افزایش برداشت از حوضه زاینده‌رود، بخش آب شرب اصفهان را با کمبود مواجه کرده است به گونه‌ای که متولیان امور آب در کشور برای رفع این مشکل طرح سامانه شماره ۲ تامین آب شرب اصفهان را مدنظر قرار داده و عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ آغاز شده است.

 این سامانه شامل تونل انتقال آب و تصفیه‌خانه موسوم به «گلاب ۲» به‌عنوان طرح توسعه آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان به طول ۲۷ کیلومتراست که وظیفه انتقال آب از دریاچه سد زاینده‌رود به تصفیه خانه را دارد.خروجی این تونل در ۴۵ کیلومتری غرب اصفهان در نزدیکی شهر تیران قرار دارد و ادامه مسیر انتقال آن به شهرهای این استان به وسیله خط لوله انجام می‌شود. بازدید و بررسی از مسیر زاینده‌رود به‌ویژه از منطقه باغ بهادران و بند انحرافی انتقال آب به تصفیه‌خانه اصفهان تا دریاچه سد زاینده‌رود در چادگان، حاوی نکاتی است که اجرای طرح گلاب ۲ را به‌عنوان طرحی مهم و آینده نگر، پیشگیرانه و اقدامی مهم در مقابل عوامل تهدیدکننده سلامت مردم مورد تاکید قرار می‌دهد.  در واقع طرح آبرسانی گلاب۲ به‌عنوان پدافند غیرعامل، موجب کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش پایداری‌ها در برابر تهدیدات احتمالی آب شرب اصفهان ارزیابی می‌شود.