کارنامه تجارت تبریز از زبان «اتاق»

دنیای اقتصاد - تبریز - مینا نیک‌رفتار: تعداد واحدهای بحرانی آذربایجان شرقی قبل از دولت یازدهم ۸۰ واحد بود که با تمهیدات مسوولان ارشد استان و اتاق تبریز این واحدها اکنون به ۸ مورد رسیده است.صمد حسن‌زاده در نشستی خبری با بیان اینکه کاهش تعداد این واحدها در سایه برگزاری جلسات متعدد این اتاق با شرکت‌ها و واحدها و ساماندهی بدهی‌های آنها روی داده است، افزود: برای حل مشکل واحدهای بحرانی باقی‌مانده پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ها کمتر است، گفت: براساس آمار ارائه شده از سوی مسوولان نرخ بیکاری استان حدود ۶/ ۱۱ درصد است که تلاش می‌شود با همکاری مسوولان و مدیران واحدهای تولیدی این میزان کاهش یابد.حسن‌زاده با بیان اینکه بیشتر بودن قیمت تمام شده محصولات واحدهای تولیدی داخلی نسبت به کشورهای همسایه و سایر کشورها از عمده دلایل رغبت مردم به خرید کالاهای خارجی قاچاق است، گفت: برای مقابله با قاچاق کالا باید قیمت تمام شده کالاهای داخلی کاهش و کیفیت آنها افزایش یابد.رئیس اتاق تبریز با بیان اینکه اتاق بازرگانی در تمام مسائل به‌ویژه حوزه اقتصادی به سه قوه در رفع نارسایی‌ها مشورت می‌دهد، اظهار کرد: سال گذشته به‌منظور برنامه‌های کارگروه ستاد تسهیل استان و هماهنگی‌های این اتاق به ۷۳۰ واحد تولیدی برای رفع موانع تولید و بهبود کسب‌وکار تسهیلات پرداخت شد.

حسن‌زاده حضور هیات‌های مختلف از کشورهای ترکیه، گرجستان، آلمان و استرالیا و سفرا و کارداران کشورهای خارجی در تبریز و برگزاری جلسات مشترک با فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی تبریز و نشست هیات نمایندگان اتاق با وزرا و معاونان آنها و روسای سازمان‌ها برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار در استان را از فعالیت‌های اتاق بازرگانی تبریز در سال گذشته اعلام کرد. وی گفت: سال گذشته همچنین ۲۲ جلسه کارگروه و ۳۳ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق تبریز برگزار و ۶۷ مصوبه در جلسات شورا برای رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان تصویب شد که از این تعداد ۲۷ مورد استانی و ۱۸ مورد ملی بود.حسن‌زاده تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در بخش‌های مختلف، برگزاری میزهای مشترک آلمان و لهستان در تبریز و برگزاری بیست و دومین همایش ملی صادرات غیرنفتی را از دیگر فعالیت‌های اتاق بازرگانی تبریز اعلام کرد.وی گفت: برای احداث ساختمان جدید اتاق بازرگانی تبریز هم زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع در بلوار شهریار تبریز خریداری شده که پس از اخذ مجوزهای لازم نسبت به ساخت آن اقدام می‌شود.

در ادامه سیدباقر شریف‌زاده، رئیس انجمن مدیران صنایع استان و عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق گفت: نمی‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم مگر اینکه کالاهای باکیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین تولید کنیم و تا زمانی که برخی مسائل با کشورهای خارجی حل نشده و واحدهای تولیدی با استانداردهای دنیا تولید نکنند مشکلات به قوت خود باقی خواهند ماند. رئیس میز لهستان در تبریز افزود: در ارتباط با لهستان جلسات مداومی برگزار کردیم که نتایج مثبتی داشته است و البته هدف این است که تعامل دوطرفه‌ای با شرکت‌های لهستانی صورت گیرد تا منجر به جذب سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی برای واحدهای صنعتی کشور شود.

شریف‌زاده خاطرنشان کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ها با لهستان پیرامون ایجاد واحدهای پسماند به‌صورت سرمایه‌گذاری بی.او.تی اقداماتی به عمل آمده تا در شهرداری‌های تبریز، مرند و میانه این واحدها راه‌اندازی شود. همچنین برای تولید اتوبوس‌های برقی با یکی از شرکت‌های لهستانی در تبریز به تفاهم رسیدیم.برزگری، نایب رئیس اتاق تبریز هم با اشاره به لزوم تولید با کیفیت و به دست آوردن صادرات بهتر یادآور شد: واحدهای تولیدی ما باید صادرات‌محور باشند. از طرفی اگر بخش خصوصی مشکلات خود را به صراحت عنوان نکند و کار تولید و صادرات هم دولتی باشد، قطعا نتیجه‌بخش نخواهد بود.

وی افزود: اقتصاد کشور به میزان ۸۰ درصد دولتی است و انتظار پیشرفت ممکن نخواهد بود. باید توجه داشت مسائل کسب‌وکار نیاز به تحول از سوی بخش دولتی دارد زیرا تهیه جواز کسب‌وکار به یک‌سال زمان نیاز دارد و با این روند مشکلات همچنان پابرجا است.کلینی، عضو دیگر اتاق خاطرنشان کرد: هنوز مشکلات تولید و بسته‌بندی در کشور حکمفرما است و این در حالی است که کشورهای خارجی و حتی کشورهای همسایه ایران در این راه موفق عمل می‌کنند و بوروکراسی‌های زیادی در این راه وجود دارد که دست‌اندرکاران تولید و صنعت را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. از طرفی باید توجه داشت که اتاق تبریز تحلیلگر مسائل است نه مجری آن؛ اکنون واحدهایی که با ۲۰ درصد کار می‌کنند با هزاران مشکل مواجه هستند.

رضا کامی، عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق تبریز در بخش حمل و نقل و ترانزیت کالا بین ایران و ترکیه یادآور شد: اتاق تبریز در بحث کریدور شمال- جنوب فعال است زیرا روزانه بیش از ۶۰۰ مورد حمل‌ونقل بین دو کشور صورت می‌گیرد و طی مذاکراتی که اخیرا با مسوولان ترابوزان ترکیه داشتیم، موافقت حاصل شده است، تسهیلاتی در اختیار ناوگان حمل و نقل ایران گذاشته شود که ۵۰ درصد آن را ما انجام دهیم و این کار قطعا در حمل‌ونقل جاده‌ای و اشتغالزایی نقش اساسی خواهد داشت. قویدل، عضو دیگر اتاق در کمیسیون کشاورزی نیز یادآور شد: در بخش کشاورزی و تولیدات آن قانون جامع و همه‌گیر نداریم و متاسفانه در اقتصاد کشاورزی ما به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود. آقابالایی، عضو دیگر کمیسیون کشاورزی اتاق با اعلام اینکه در سال گذشته ۱۴۰ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی استان را داشتیم، اظهار امیدواری کرد: در سال‌جاری افزایش قابل‌توجهی در این زمینه داشته باشیم. بر اساس این گزارش، در پایان نشست رئیس اتاق تبریز با اهدای لوح به علی نیک‌رفتار سرپرست روزنامه «دنیای اقتصاد» در آذربایجان شرقی و ۴ تن از خبرنگاران از خدمات آنان تقدیر کرد.