تدابیر ضدخاموشی در آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد - تبریز - سیما نیک‌رفتار: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه عبور بدون خاموشی از تابستان امسال نیازمند همراهی بخش‌های مختلف مصرف است، گفت: مشترکان در صورت مدیریت مصرف و انتقال مصرف به زمان‌های کم فشار از پاداش و تخفیف در اعمال هزینه‌های برق بهره مند می‌شوند. افشین روشن‌میلانی با بیان اینکه عبور از پیک بار تابستانی از چالش‌های وزارت نیرو است، یادآوری کرد: تقاضای مصرف برق در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز و فصل‌های مختلف سال متغیر است و امکان ذخیره انرژِی الکتریکی وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی با مشارکت در طرح‌های تشویقی همچون طرح تعطیلات و تعمیرات تابستانی، طرح ذخیره عملیاتی و طرح صنایع خود تامین از پاداش‌های وزارت نیرو بهره‌مند می‌شوند، گفت: مشترکان خانگی و کشاورزی هم با جابه‌جایی زمانی مصرف وسایل برقی از زمان اوج بار به ساعت‌های کم بار از تخفیف در هزینه مصرفی بهره مند می‌شوند.

وی از افزایش ۱۳ درصدی مصرف برق در حوزه مدیریت برق منطقه‌ای آذربایجان به واسطه افزایش دمای هوا خبر داد و گفت: مشترکان با کاهش مصرف ۱۰ درصدی و پرهیز از مصرف وسایل برقی در ساعت‌های پربار کمک قابل‌توجهی به مدیریت این انرژی خواهند کرد. روشن میلانی به کاهش مصرف ۲۶۵ مگاواتی مصرف برق از سوی واحدهای صنعتی، کشاورزی و اداره‌ها در تابستان سال گذشته اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی پیک بار تابستان امسال ۳ هزار و ۹۳ مگاوات است. وی با اشاره به سهم ۱۱ درصدی بخش عمومی و اداری در مصرف برق حوزه مدیریت شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان گفت: در صورت تغییر ساعت کار اداری ۴ تا ۵ درصد کاهش مصرف برق در زمان پیک بار خواهیم داشت. روشن میلانی اعلام کرد: تغییر ساعت کار اداره‌ها به ۷ صبح تا ۱۴ ظهر به مدیریت ارشد استان پیشنهاد شده است.

واردات 450 مگاوات برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تبادل برق با کشورهای همسایه از رویکردهای وزارت نیرو است و در زمستان به کشورهایی همچون ارمنستان و جمهوری آذربایجان برق صادر کرده و در تابستان وارد می‌کنیم، گفت: تابستان امسال ۳۰۰ مگاوات از ارمنستان و ۱۵۰ مگاوات از جمهوری آذربایجان واردات خواهیم داشت.وی با بیان اینکه تبادل انرژی از راه‌های بهره‌وری از افق متفاوت کشورهای همسایه است، گفت: برای تبادل برق پولی رد و بدل نمی‌شود. روشن میلانی با اشاره به اینکه تبادل برق با ترکیه متوقف شده است، گفت: تنها به عراق صادرات داریم.وی سربه سر شدن تولید و مصرف انرژی را از بحران‌های آینده کشور اعلام کرد و گفت: چنانچه این شیوه مصرف و کم‌توجهی به بهره‌وری ادامه داشته باشد تا سال ۱۴۰۵ واردکننده نفت خواهیم شد. وی با اعلام اینکه وزارت نیرو مشوق‌های ویژه‌ای برای تولید برق از مولدهای مقیاس کوچک در نظر گرفته است، گفت: اکنون ۲۰مگاوات برق در منطقه آذربایجان از طریق این مولدها تولید می‌شود و تا پایان سال به ۱۰۰مگاوات خواهد رسید.وی با بیان اینکه تولید انرژی سبز از رویکردهای وزرات نیرو است، از امضای موافقت‌نامه اصولی برای تولید ۸۰ مگاوات برق از طریق ایجاد نیروگاه بادی در این منطقه خبر داد و گفت: مجوز تولید ۳۵۰ مگاوات برق از طریق پنل‌های خورشیدی گرفته شده و ۶۰مگاوات هم با شیوه زمین‌گرمایی در مشکین‌شهر تولید خواهد شد.وی با اعلام اینکه ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان‌های اداری تا سه سال آینده باید از انرژی خورشیدی تامین شود، گفت: بازدهی انرژی خورشیدی در استان با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی بالا است.روشن میلانی اظهار کرد: نرخ خرید انرژی از تولیدکننده‌های خورشیدی ۱۰ برابر نرخ فروش برق از سوی شرکت است.

محدودیت سوخت گاز موجب تاخیر در اجرای طرح‌های توسعه

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه محدودیت سوخت گاز موجب تاخیر در اجرای طرح‌های توسعه نیروگاهی است، گفت: در صورت افزایش نیافتن سهمیه گاز استان اجرای طرح‌های نیروگاهی با وقفه مواجه می‌شود.روشن‌میلانی گفت: با تخصیص انرژی گاز تنها برای نیروگاه صوفیان موافقت شده است.وی با اعلام اینکه تلفات شبکه برق شرکت‌های توزیع برق منطقه در سه سال گذشته از ۱۳ به ۱۰ درصد کاهش یافته است، گفت: تونل انرژی تبریز تا اردیبهشت سال آینده بهره‌برداری می‌شود. شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان ۳میلیون و ۴۳۰ هزار مشترک را در بخش‌های مختلف تحت پوشش دارد که ۷۸ درصد آنها در بخش خانگی و ۱۵درصد اداری و عمومی هستند. ۴۶ درصد از برق تولیدی نیروگاه‌های این شرکت در بخش خانگی، ۲۱درصد در صنعت، ۷درصد در کشاورزی،۱۱درصد در بخش عمومی و اداری و بقیه در سایر بخش‌ها مصرف می‌شود.