شتاب توسعه در راه‌آهن شرق

دنیای اقتصاد- بیرجند- محمد قربانی: مدیرکل راه‌آهن شرق گفت: برای توسعه شبکه ریلی مطالعات خط دوم راه‌آهن تربت حیدریه تا شهرستان بافق انجام شده و به‌زودی عملیات اجرایی آن از تربت حیدریه آغاز می‌شود. محمدابراهیم اقبالی در حاشیه دیدار معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان جنوبی از غرفه راه‌آهن شرق در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان جنوبی اظهار کرد: اداره کل راه‌آهن شرق یکی از مناطق ۱۹‌گانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: همچنین این سازمان بزرگ‌ترین و طویل‌ترین اداره کل راه‌آهن است که با خطوط مستقیم بیش از ۸۰۰ کیلومتر و با خطوط غیر مستقیم و اصلی که به آن متصل می‌شود یک هزار کیلومتر بعد مسافت دارد. مدیرکل راه‌آهن شرق با بیان اینکه این اداره در محدوده ۳ استان مهم کشور شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد قرار گرفته است، افزود: این استان‌ها غنی و پرجمعیت هستند و در بحث معادن نیز فعالیت خوبی دارند. مدیرکل راه‌آهن شرق در ادامه با بیان اینکه در ابتدای راه‌اندازی این اداره کل تصور بر این بود که این مسیر تنها باری خواهد بود، افزود: اما بعد از افتتاح، بخش مهمی از مسافران و زائران امام هشتم از مناطق جنوبی و مرکزی کشور به سمت مشهد جابه‌جا می‌شوند که بیشتر از شهرهای بندرعباس به مشهد، کرمان به مشهد، یزد به مشهد، اصفهان به مشهد، شیراز به مشهد و طبس به مشهد است.

اقبالی با بیان اینکه روزانه یک قطار مسافری به مقصد تهران داریم که یک روز از طبس به تهران و روز بعد از خواف به تهران و برعکس در رفت و آمد است، اظهار کرد: همچنین در این راه‌آهن یک قطار محلی مشهد به طبس وجود دارد که مسافران منطقه را از طبس، بشرویه، عشق‌آباد، بجستان، فیض‌آباد و تربت حیدریه به مشهد مقدس انتقال می‌دهد. مدیرکل راه‌آهن شرق با بیان اینکه این راه‌آهن هر سال رشد بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته است، افزود: به این منظور امسال نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد بارگیری و حمل بار انجام شده است. اقبالی تناژ بارگیری انجام شده را ۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است، همچنین مبادی سنگان، معدن زغال‌سنگ طبس، معادن سنگ مرکزی و... به سمت بندرعباس و صنایع داخلی حمل شده است.

وی با بیان اینکه این اداره کل توانسته جایگاه اول سیمان را که از کارخانه زاوه تربت حیدریه به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود کسب و بیشترین صادرات سیمان را داشته باشد، تصریح کرد: تاکنون بیشترین صادرات سیمان و نزدیک ۱۰۰ درصد بار صادرات این کارخانه از راه‌آهن شرق حمل شده است. مدیرکل راه‌آهن شرق یادآور شد: راه‌آهن به‌دلیل مزیت خوبی که برای محیط زیست ایجاد می‌کند و مصرف کم سوخت و حمل بار انبوه می‌تواند جایگاه خوبی را در حمل بارهای معادن، تولیدی و ترانزیت داشته باشد. اقبالی خاطرنشان کرد: در موضوع صادرات نیز بخش اعظم ترانزیت بار حمل‌شده از کشور را در این محور و بیشترین درآمد حاصل از این حمل بار را داریم و می‌توان گفت بیشترین درآمد راه‌آهن از این محل عاید می‌شود. وی اظهار کرد: یکی دیگر از مزایای راه‌آهن این است که در موضوع گردشگری و سیاحتی فعال است و از این ظرفیت استفاده و در تمام نقاط کشور جابه‌جایی مسافر و توریست انجام می‌شود و به این منظور تاکنون چند قطار توریستی از مقصد کشورهای مختلف به سمت اصفهان، یزد و کرمان از این راه‌آهن خدمت‌رسانی شده است. مدیرکل راه‌آهن شرق با بیان اینکه در این راه‌آهن حمل مسافر به صورت ۲۴ ساعته بدون توقف با حداکثر امکانات راه‌آهن انجام می‌شود، گفت: حمل بار از راه‌آهن نسبت به جاده و دیگر ناوگان حمل‌ونقل یک‌هفتم سوخت است و در نتیجه آلایندگی کمتری برای محیط زیست ایجاد می‌کند و حمل‌ونقل سبز را ایجاد می‌کند.

حمل 7 میلیون تن بار معدنی

اقبالی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای حمل‌ونقل ریلی علاوه‌بر حجم انبوه بار، کاهش ترافیک در جاده‌ها است. وی با بیان اینکه هر واگن راه‌آهن می‌تواند به اندازه بار۳ تریلی را در خود جای دهد و هر قطار یک هزار تن بار را جابه‌جا می‌کند، افزود: مقوله ایمنی از دیگر مزایای راه‌آهن است، سهم حمل‌ونقل ریلی از تصادفات بسیار پایین است و با توجه به مقرراتی که بر صنعت حمل‌ونقل ریلی حاکم است، حمل‌ونقل ریلی ایمن‌ترین حمل‌ونقل است. مدیرکل راه‌آهن شرق با بیان اینکه در منطقه اداره کل راه‌آهن شرق ۳ ایستگاه تشکیلاتی بزرگ داریم که ایستگاه راه‌آهن طبس، تربت حیدریه و ایستگاه راه‌آهن خواف است، گفت: چشم‌اندازی که برای حمل بار راه‌آهن شرق در پایان برنامه ۲۰ ساله و سال ۱۴۰۴ دیده شده، حمل ۷ میلیون تن بار معدنی از منطقه سنگان خواف به سمت مناطق مرکزی کشور و صنایع داخلی و بنادر جنوبی خواهد بود. اقبالی افزود: این میزان بار از خط فعلی قابل حمل نیست از این رو باید خط دوم راه‌آهن ایجاد شود، به این منظور مطالعات لازم انجام شده که امیدواریم به‌زودی خط دوم از منطقه تربت حیدریه تا شهرستان بافق آغاز شود.