جزئیات افتتاح‌های صنعتی در البرز

دنیای اقتصاد - کرج: در مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری پالایشگاه غلات زر به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه غلات خاورمیانه و نخستین پالایشگاه غلات ایران در استان البرز به بهره‌برداری رسید.رئیس‌جمهوری پس از افتتاح این پالایشگاه و بازدید از بخش‌های مختلف این مجتمع، با تبریک فرارسیدن سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به کشور، به همه ملت ایران، گفت: مردم در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، به ندای رهبر معظم انقلاب پاسخ مثبت داده و دولت با همه توان وارد عمل شده است. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی اظهار کرد: به مناسبت دهه فجر هزارها طرح در سراسر کشور به بهره‌برداری خواهد رسید. دکتر روحانی افتتاح پالایشگاه غلات زر را دارای اهمیت برشمرد و گفت: این پالایشگاه تاسیساتی دانش‌بنیان و جزو اولین‌ها است که در آن ذرت تبدیل به قند مایع می‌شود که محصول آن در داخل و خارج مصرف‌کننده داشته و کشورهای زیادی متقاضی خرید این محصول هستند.

رئیس‌ جمهوری افزود: ارزش محصول این پالایشگاه به اندازه قند و شکر با قیمتی پایین‌تر و حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر است و به همین دلیل بهره‌برداری از این پالایشگاه اقدامی اقتصادی، تولیدی و دانش‌بنیان است که در مجموع ۶۵۰۰اشتغال پایدار ایجاد کرده است.وی تاکید کرد: تاسیسات دانش‌بنیان که می‌توانند برای جوانان تحصیلکرده اشتغال ایجاد کنند، برای دولت دارای اهمیت است.رئیس‌ جمهوری با اشاره به اینکه پالایشگاه غلات زر توسط بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات به بهره‌برداری رسیده است، گفت: اگر به بخش‌خصوصی میدان داده شود، شاهد یک حرکت خوب در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور خواهیم بود. این پالایشگاه با اتکا به مزیت تامین، تولید و توزیع در اختیار کشورمان به گونه‌ای تعریف شده است که در حال حاضر می‌تواند با فرآوری روزانه هزاران تن غلات، خوراک اولیه ده‌ها واحد صنعتی زیردستی کنونی و آینده خود و نیز صدها واحد صنعت غذایی و دارویی کشور را پالایش و فراهم آورد.نقش‌آفرینی به‌عنوان بندر خشک، استقرار در تقاطع ترانزیتی درون کشوری و دسترسی به شبکه ریلی سراسری از مهم‌ترین ویژگی‌های این پالایشگاه است که با کاهش هزینه‌های حمل و نقل، قدرت رقابتی ایران را در بازارهای بین‌المللی افزایش خواهد داد.

پالایشگاه غلات زر با وجود مخازن (سیلوهای) نگهداری غلات تعبیه شده در محل کارخانه (به ظرفیت یک میلیون تن) و مخازن (سیلوهای) اختصاصی بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی در شمال و بندر امام‌خمینی(ره) در جنوب کشور به صنایع مصرف‌کننده در بحث پیوستگی تامین مواد اولیه اطمینان خاطر می‌بخشد. محصولات زرفروکتوز با تاکید بر سه مزیت کیفیت، سلامت و صرفه اقتصادی وارد بازار شده و ارتقای سلامت مصرف‌کننده و افزایش کیفیت محصولات تولیدکنندگان را هدف قرارداده است. نخستین خروجی این کارخانه‌ها، شیرین‌کننده‌های طبیعی حاصل از ذرت همچون انواع شربت ذرت غنی از فروکتوز، انواع شربت گلوکز و انواع نشاسته است.

هزینه نگهداری و انبار پایین و عدم اتلاف محصول طی دوره نگهداری، اقتصادی و مقرون به صرفه بودن درمقایسه با شکر و مشتقات ساکارز، استفاده موثر از زمان، نیروی کار وانرژی به ‌دلیل حذف مراحل تصفیه وپخت شکر، داشتن خلوص بسیار بالا درمقایسه با سایر قندها، عدم آلودگی میکروبی و توزیع استریل (اسپتیک)آن و عدم انجام واکنش‌ اینورسیون و پایداری بیشتر محصول طی انبارداری از مزایای عمومی و اقتصادی تولیدات «زرفروکتوز» است.همچنین در این مراسم، توسط رئیس‌جمهوری کلنگ آغاز عملیات اجرایی طرح زرکام (تولید بیسکوئیت، کلوچه، شیرینی‌های غیر آردی و شکلات) بر زمین زده شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه افتتاح پالایشگاه غلات زر گفت: درمجموع واحدهای افتتاح‌شده با سرمایه‌گذاری مستقیم هزار و هفتاد میلیارد تومان، ۲۵۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌اند. نعمت‌زاده اظهار کرد: این رویکرد بیش از ۲ هزار مورد اشتغال‌زایی توأم با ایجاد فناوری را موجب شده و افرادی که مشغول به کارشده‌اند، اشخاص تحصیلکرده و دانشگاهی هستند. وی با اشاره به اینکه زر یک واحد دانش‌بنیان و پژوهش صنعتی است اظهار کرد: امیدواریم دانشجویانی که در دانشگاه مشغول هستند با بازدیدهای علمی از این دانش و توانایی بهره‌مند شوند.