دنیای اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: مدیرکل راه‌آهن جنوب با بیان اینکه روزانه بیش از ۵ هزار نفر زائر اربعین حسینی از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی تردد می‌کنند، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان مراسم اربعین امسال بیش از ۹۰ هزار نفر زائر از طریق ناوگان حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا شوند. عبدالکریم درویش‌‌زاده با بیان اینکه اداره‌کل راه‌آهن جنوب برای ایام اربعین حسینی ۱۳۰ رام قطار از مسیرهای برون‌استانی و درون‌استانی به سمت شلمچه یا بالعکس در نظر گرفته است، اظهار کرد: ظرفیت این قطارها مجموعا ۷۵ هزار صندلی است که تعدادی از این قطارها از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند. وی افزود: در مجموع ۱۳۰ رام قطار تا ششم آذر برای عزیمت به شلمچه یا حرکت از مبدأ شلمچه آماده هستند و این قطارها می‌توانند مجموعا ۷۵ هزار زائر را طی مسیرهای رفت و برگشت جابه‌جا کنند.

درویش‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به علت ازدحام تردد زوار و خودروها، مسیر تردد از خرمشهر - شلمچه در یک محدوده ۱۰ تا ۱۲ کیلومتری، مسدود شده است، یک رام قطار با ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر در این مسیر زائران را جابه‌جا می‌کند و این قطار هر نیم ساعت می‌تواند حدود ۴۰۰ زائر را جابه‌جا کند. وی با تاکید بر اینکه ناوگان حمل‌ونقل ریلی آمادگی دارد ۳۰۰هزار زائر را در مسیرهای برون‌استانی به مقصد شلمچه یا بالعکس پوشش دهد، اعلام کرد: در صورتی که متقاضی وجود داشته باشد، تقریبا آمادگی داریم که ۳۰۰ هزار نفر را در این مسیرها پوشش دهیم. از آغاز سفر زوار اربعین به شهرهای زیارتی عراق تاکنون ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر از طریق مسیرهای ریلی برون‌استانی و درون‌استانی به مقصد شلمچه رفته‌اند یا از مبدأ شلمچه، از طریق ناوگان حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا شدند.

مدیرکل راه‌آهن جنوب با بیان اینکه از مبدأ مشهد و همچنین تهران تاکنون بیش از ۳۰هزار زائر از طریق ناوگان حمل‌ونقل ریلی به شلمچه رفته‌اند، گفت: روزانه ۴ قطار از مبدأ تهران، زائران اربعین حسینی را به شلمچه می‌برد و در برخی روزها نیز روزانه ۷ قطار به قصد شلمچه وارد خوزستان می‌شوند. درویش‌زاده اظهار کرد: تاکنون تمام قطارهای ما به مقصد شلمچه یا بالعکس با ظرفیت کامل حرکت کرده‌اند و حتی در برخی موارد نیز با مسافر مازاد مواجه شدیم. وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه در روزهای پس از اربعین حسینی حجم زیادی از زائران از عراق برای برگشت به سمت مرزها رهسپار شوند، با پیک استفاده از ناوگان حمل‌ونقل ریلی مواجه شویم. در صورتی‌که نیاز به افزایش تعداد قطارها وجود داشته باشد حتما پیگیری می‌کنیم. مدیرکل راه‌آهن جنوب خوزستان با بیان اینکه در پایانه‌های ریلی اهواز و خرمشهر آمادگی خدمت‌‌رسانی به زوار به‌صورت شبانه‌روزی وجود دارد، اعلام کرد: هیچ مشکلی از نظر خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی نداریم.