دنیای اقتصاد:بازی‌های ماشینی به دلیل جذابیتی که خود ماشین دارد، یکی از گسترده‌ترین طیف‌های بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری را تشکیل می‌دهد. دنیای بازی‌های ماشینی نمونه شبیه‌سازی شده‌ای از دنیای ماشین‌های حقیقی است که در آن خودرو‌ها با توجه به کلاس بندی‌هایی که دارند با هم به رقابت می‌پردازند. این بازی‌ها موقعیت خوبی برای بسیاری از خودروسازان است که محصولات خود را معرفی کنند. برخی شرکت‌های بازی ساز در طول تاریخ فعالیت‌های خود همواره تحت حمایت مالی برخی غول‌های این صنعت بوده‌اند و مراحل تکامل این بازی‌ها در دو دهه اخیر بسیار قابل توجه بوده است. در ادامه با برترین بازی‌های ماشینی دنیا آشنا می‌شویم که در زمان خود رکورددار فروش بوده‌اند و از محبوبیت بالایی در میان کاربران برخوردار بودند. برخی از این بازی‌ها با استانداردهای امروزی بازی‌هایی بسیار ابتدایی به نظر می‌رسند اما دقت کنید که در سه دهه قبل وضعیت قدرت کامپیوترها به چه صورت بوده است. مرور برخی از این بازی‌ها برای کسانی که در پایان دهه چهارم زندگی خود قرار دارند می‌تواند خاطره انگیز باشد. شاید شما هم با این بازی‌ها خاطره داشته باشید.

راکت لیگ

بازی پر‌هیجان راکت لیگ با نام انگلیسی Rocket League یکی از بازی‌های جدید استودیو معروف Psyonix است که در ادامه سری بازی‌های ماشین فوتبالی خود، برای پلت‌فرم کامپیوتر نیز این بازی در سال 2015 معرفی شده است. در بازی ماشین فوتبالی شما با استفاده از خودروها به بازی فوتبال می‌پردازید و در راکت لیگ هم شما می‌توانید تا ۴نفر در یک زمین بازی قرار بگیرید و از سوی ماشین‌های ویژه‌ای که در این بازی طراحی شده‌اند به مسابقه فوتبال بپردازید. ماشین‌ها در این بازی به شکل ماشین‌های باگی هستند و هر خودرو ویژگی‌های مخصوص خود را دارد و می‌توان با آنها به‌صورت حرفه‌ای فوتبال بازی کرد. ماشین‌ها حرکات نرم و خوبی دارند و حرکات دینامیکی ماشین‌ها به خوبی از شرایط واقعی شبیه‌سازی شده و به شما تجربه خوب و هیجان‌انگیزی از یک بازی مسابقه‌ای را القا می‌کند. این بازی بیش از 6 میلیون فروش داشته است و حداقل 18 میلیون نفر در یک سال آن را بازی کرده‌اند.

فورزا هوریزون 3

اگر دلتان می‌خواهد در دنیای بازی‌های ماشینی تنوع فوق العاده‌ای از مناطق را تجربه کنید بازی Forza Horizon ۳ پیشنهاد هیجان‌انگیزی است. در این نسخه از بازی استرالیا و زیبایی گوناگون این کشور به نظر می‌رسد به‌عنوان لوکیشن انتخاب شده است و غارهای هیجان‌انگیز و سواحل بکر، کویرهای خشک و سوزان، جنگل‌های بسیار سرسبز و حتی شهرهایی با آسمان‌خراش‌ها از جمله مناطقی هستند که می‌توان لذت بازی در آن را تجربه کرد. استودیو پلی گراند به عنوان طراح این بازی به جزئیات زیادی توجه کرده است. دراین بازی شما می‌توانید انواع خودروهای چند میلیون دلاری را در گاراژ خود داشته باشید و هر طور که دلتان بخواهد تغییرشان بدهید. این بازی در سال ۲۰۱۶ برای ایکس باکس و ویندوز طراحی شده است. وجود بیش از ۳۵۰ برندمختلف از خودرو دست شما را کاملا برای تجربه هیجان یک مسابقه خودرویی باز می‌گذارد. لذت پیدا کردن خودروهای کلاسیک و قدیمی در انبارهای مناطق مختلف از جمله مواردی است که هیجان بازی را افزایش می‌دهد.

کولین مک رالی

در بازی کولین مک رالی که در لیست بر‌ترین بازی‌های دنیای ماشین‌ها حضور دارد می‌توانید هیجان رانندگی در جاده‌های پر پیچ و خم را با بالاترین کیفیت تجربه کنید. در این بازی تنوع در مکان‌های بازی به‌گونه‌ای است که قادر خواهید بود تا با انتخاب ماشین مورد علاقه خود از میان اتومبیل‌هایی با توان مختلف و بیش از 80 پیست و مسیر مسابقه که هر یک جذابیت‌های خاصی دارد، به بازی بپردازد. از نقاط مثبت این بازی گرافیک بسیار بالا و خیره‌کننده، وجود آیتم‌ها و جزئیات متعدد در محیط طراحی شده است و همچنین زوایای بسیار مناسب و واضح دوربین‌ها که به راحتی قابل تغییرند، صداگذاری و افکت‌های صوتی فوق العاده منحصر‌به‌فرد بازی را بسیار لذت بخش می‌کنند البته نا گفته نماند وجود انواع ماشین‌های مختلف و قدرتمند جذابیت بازی را چند برابر کرده است. این بازی از جمله بازی‌هایی است که برای پلت‌فرم‌های مختلف طراحی شده است و از جمله قدیمی ترین بازی‌های ماشینی به حساب می‌آید.

جی‌تی‌آر 2

یکی از بازی‌های محبوب علاقه مندان به بازی‌های ماشینی، بازی GTR است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. در نسخه GTR ۲ بازیکن می‌تواند انواع مختلفی از مسابقات را که شامل مسابقه انفرادی، قهرمانی و چند نوع دیگر است را انتخاب کند. تنوع خودروها در این بازی به ۲۷ مدل می‌رسد که در کلاس اتومبیلرانی FIA تقسیم‌بندی شده‌اند. در میان پیست‌ها ۱۵ پیست واقعی شبیه‌سازی شده است که می‌توان انتخاب کرد که در کدام پیست تمایل دارید مهارت رانندگی خود را بیازمایید. از جمله مواردی که باعث شده است این بازی طرفداران زیادی پیدا کند امکان ایجاد سفارشی‌سازی در محتوای بازی است. دراین بازی در واقع شرایط فنی مسابقات شبیه‌سازی می‌شوند و خودروها در کلاس ۶۰۰ اسب بخار و ۴۰۰ اسب بخار هم دیده می‌شوند. شرکت سازنده این بازی Blimey نام دارد که این بازی را برای پلت‌فرم ویندوز طراحی کرده است. جی‌تی‌آر از جمله قدیمی‌ترین بازی‌هایی است که توانسته است محبوبیت زیادی را در میان ماشین دوستان به‌دست آورد.

دایتونا USA

در سال 1993 یکی از فعال‌ترین شرکت‌های توسعه‌دهنده بازی‌های کامپیوتری Sega بازی دایتونا USA را معرفی کرد که در دسته بازی‌های آرکید قرار می‌گرفت که در دستگاه‌های سکه‌ای مربوطه در رستوران‌ها یا کافی‌شاپ‌ها در دسترس قرار می‌گرفت. این بازی در نوع خود از طراحی بسیار متفاوتی بر‌خوردار بود و نسبت به بازی‌های گذشته که مسطح بودند تحولی در بازی‌سازی به حساب می‌آمد. در مدت زمان کوتاهی این بازی طرفداران بسیاری پیدا کرد و جزو بهترین بازی‌های عصر خود شد. بازی‌های ویدئویی در دهه 90 میلادی گرافیک ساده و ابتدایی داشتند که قبل از معرفی ویندوز در دستگاه‌های سکه‌ای بازی می‌شدند که دایتونا USA در میان این بازی‌ها گامی رو به جلو و موثر به حساب می‌آمد. در سال 2011 این بازی با گرافیکی انقلابی وارد ایکس باکس و پلی استیشن شد و مسیر خود را به سوی کنسول‌های جدید و با کیفیت بازی طی کرد.

برن اوت 3

شرکت کرایتریون مسوولیت طراحی و ساخت برن اوت ۳ را که از سوی شرکت الکترونیک آرت برای پلی‌استیشن‌ ۲ و ایکس باکس منتشر شد، بر عهده داشت. این بازی برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و طرفداران زیادی را به خود جذب کرد. این بازی تا به امروز در نسخه‌های متعددی طراحی و بهینه‌سازی شده است و در هر بار باز‌طراحی پیشرفت قابل توجهی را در گرافیک این بازی می‌توان شاهد بود. این بازی از ۵ مد مختلف تشکیل شده که ۲ مد در مسابقه و ۳ مد در کرش (منهدم کردن سایر خودروها) طراحی شده است اما به‌طور کلی در مد race این بازی هم شما باید علاوه بر تلاش برای اول شدن رقبای خود را از جاده خارج کنید و در هر شرایطی منهدم کردن رقبا در دستور کار قرار دارد. در این بازی ۱۷۳ رویداد در بخش آفلاین و ۶۷ ماشین قابل باز شدن هستند که عبارتند از: اتوبوس، کامیون، ماشین حمل زباله و سایر خودروهای عجیب که هر کدام ویژگی خاصی ممکن است داشته باشد.

اوت ران

در میان بازی‌ها برخی به‌دلیل پیشرو بودن در زمان خود مشهور می‌شوند که اوت ران را که در دهه 80 میلادی ساخته شده است می‌توان از جمله این بازی‌ها در نظر گرفت. این بازی ویدئویی را در واقع یو سوزوکی و سگا-ای‌ام۲ در سال ۱۹۸۶ طراحی کرده است. اوت ران به علت سخت‌افزار ابتکاری، موسیقی و گرافیکی که در آن استفاده شده است شهرت جهانی پیدا کرد و در دورانی که فناوری‌های تصویری هنوز نفس‌های اولیه خود را می‌کشیده است انتشار این بازی حرکتی خلاقانه و پیشرو به حساب می‌آمده است. در این بازی شما یک فراری تستروزا را از زاویه سوم شخص هدایت می‌کنید که در دهه 80 میلادی جزو بهترین خودروهای اسپورت بوده است. در این بازی زاویه دید کمی نزدیک به زمین و در پشت خودرو قرار دارد و نسبت به زاویه‌های دید سوم شخص کمی متفاوت انتخاب شده و این موضوع کمی دید بازیکن را محدود می‌کرده است. با وجود تمام این کاستی‌ها این بازی در نوع خود و در زمان خود بی‌نظیر بوده است.

سوپرماریو کارت

سوپر ماریو شخصیت محبوب دنیای بازی‌ها است که در نسخه ماشینی در زمان ارائه بیش از ۹ میلیون نسخه از آن در سال اول به‌فروش می‌رسد. این بازی که در آن ماریو سوار خودروهای کارتینگ و مسابقه‌ای می‌شود در سال ۱۹۹۲ در ژاپن معرفی و سپس به آمریکای شمالی و در نهایت در سال ۱۹۹۳ به اروپا راه پیدا می‌کند. در این بازی که برای کنسول Wii ساخته شده بود شما باید با شخصیت‌های دیگر ماریو به مسابقه بپردازید که هر کدام توانایی‌هایی دارند و البته به وسیله کامپیوتر کنترل می‌شوند. در این رقابت که در فضای داخل پیست انجام می‌شود شما باید سریع‌تر از سایر افراد به خط پایان برسید که تمام این رقابت‌ها در فضایی با گرافیک بسیار ساده و ابتدایی صورت می‌گیرد. این مسابقه البته بر اساس استانداردهای مسابقات جایزه بزرگ طراحی شده است و همه چیز بر اساس اصول مشخصی اتفاق می‌افتد. نکته مهمی که درباره این بازی همواره مطرح می‌شود استفاده از گرافیک Mode ۷ است که باعث خلق تصاویر بهتری نسبت به گذشته در این بازی شده است.

سگا رالی

سگا رالی را می‌توان یکی از اولین و پیشگامان بازی‌های ماشین به‌صورت رالی در نظر گرفت که در سال ۱۹۹۵ برای دستگاه‌های آرکید و Sega Saturn طراحی و تولید شد. این بازی علاوه بر جنبه تفریحی، به کار تبلیغ برای برند‌هایی مانند تویوتا، لانسیا و روغن موتور هم می‌پرداخت که درآمد قابل توجهی نیز از این راه برای شرکت سگا داشته و بخشی از هزینه‌های تولید از این طریق جبران می‌شده است. بعد از اینکه این بازی برای دستگاه‌های سکه‌ای معرفی شد با توجه به استقبالی که از آن شد به دستگاه‌های سگا ساترن هم وارد شد و مراحل رشد و پیشرفت خود به سایر کنسول‌های بازی را طی کرد. شرکت سگا یکی از معروف‌ترین شرکت‌های تولید بازی در دهه 90 میلادی بوده است که با گرافیک ساده و ابتدایی بازی‌های مهیجی را برای دوستداران بازی‌های ویدئویی می‌ساخته است که در زمان خود انقلابی در بازی‌سازی به حساب می‌آمد.

گرند توریزمو

یکی از بازی‌های معروف پلی استیشن گرند توریزمو یا گرند تورر بوده است که با نام GT هم شناخته می‌شود. دراین بازی که به دنبال معرفی گسترده خودروهای اسپورت در دنیای ماشین‌ها ساخته شده این خودروها مجال یافتند تا در کنسول بازی پلی‌استیشن هم به رقابت با هم بپردازند. فروش بیش از ۷۶ میلیون برای دستگاه‌های پلی‌استیشن ۲ و ۳ قابل حمل نشان‌دهنده موفقیت این بازی بوده است. خودروها دراین بازی شبیه نمونه واقعی آن ساخته شده‌اند و مراحل ساخت و طراحی این بازی بیش از ۵ سال به طول انجامیده است که در نوع خود قابل توجه است. در سال‌های اخیر هم این بازی همچنان در صدر فروش قرار دارد و به‌صورت سری‌های مختلفی با به‌روز‌رسانی‌های متعددی ساخته شده است تا بتواند با بازی‌های بسیار حرفه‌ای سال‌های اخیر رقابت کند. این بازی با نام گرند توریزمو اسپورت در سال ۲۰۱۷ برای پلی استیشن ۴ هم ساخته شده است و خودروهای روز دنیا به درون آن راه پیدا کرده‌اند.