چه افرادی در مشاغل خود موفق نیستند؟

مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

موفقیت در محل کار دیگر ارتباط زیادی به تجربه و دانش کافی ندارد. «دیوید دمینگ» اقتصاددان دانشگاه هاروارد از سال ۱۹۸۰ تا به امروز فعالیت‌های محل کار را مورد مطالعه قرار داده و متوجه این نکته شده که مهارت‌های اجتماعی، رشد چشمگیر ۲۴ درصدی داشته و این در حالی است که انجام مسوولیت‌های کاری نیاز به اطلاعات فنی و هوش سرشار دارد که در مقایسه با مهارت‌های اجتماعی رشد چندانی نداشته است. همچنین مشاغلی که تاکید زیادی بر مهارت‌های اجتماعی داشتند، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای در حقوق افراد را تجربه کردند. با اینکه بر روی داشتن مهارت‌های اجتماعی در محل کار تاکید فراوان می‌شود، اما هنوز افرادی که مهارت چندانی هم ندارند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این گروه از افراد که مهارت خاصی ندارند ویژگی‌های مشخصی دارند: برای مثال بدون توجه به اهمیت زمان برای تحویل پروژه درموقع مقرر، وقت دیگران را می‌گیرند، بی‌وقفه صحبت می‌کنند، برای نظرات دیگران احترام قائل نیستند و بی‌ملاحظه می‌خواهند تا اشتباهاتشان از سوی دیگران برطرف شود. بسیاری از افراد باهوش هم گاهی باعث بروز مشکلاتی برای خود می‌شوند. متاسفانه، عدم خودآگاهی و مهارت‌های اجتماعی، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به حرفه این افراد می‌زند. مهارت‌های اجتماعی و خودآگاهی از موضوعات هوش هیجانی هستند و بررسی TalentSmart بر روی یک میلیون نفر نشان داده که هوش هیجانی رکن اصلی ۵۸ درصد از عملکردهای شغلی است و افرادی که فاقد هوش هیجانی هستند در موقعیت کاری پایینی قرار دارند. گروه خاصی از افراد که فاقد هوش هیجانی هستند نسبت به دیگران بیشتر آسیب می‌بینند؛ بنابراین افراد باید در محل کار از ارتباط با افراد با خصوصیات منفی، دوری کنند. در ادامه با برخی از این افراد آشنا می‌شوید.

افراد ترسو

ترس، یک محرک بسیار قوی به‌شمار می‌رود و فقط به همین دلیل است که نامزدهای ریاست‌جمهوری از رقبای خود بدگویی می‌کنند. گاهی افراد در محل کار به‌دلیل ترس، رفتارهای غیر‌منطقی از خود نشان می‌دهند. همکاران ضعیف النفس به سرعت دیگران را سرزنش می‌کنند، اشتباهات مهم را نادیده می‌گیرند و نمی‌توانند از آنچه صحیح است به‌درستی دفاع کنند.

افراد منفی

در سری کتاب‌های هری پاتر اثر «جی‌کی رولینگ»، دمنتورها موجودات خبیثی هستند که روح افراد را از بدنشان بیرون می‌کشند و صرفا یک جسم بر جای می‌گذارند. به محض اینکه دمنتوری وارد اتاقی شود، فضا تاریک و سرد می‌شود و مردم بدترین خاطرات خود را به یاد می‌آورند. نویسنده می‌گوید ماهیت دمنتورها را براساس شخصیت افراد بسیار منفی خلق کرده که این توانایی را دارند با ورود به هر محلی بلافاصله روح زندگی را از مردم بگیرند و موارد منفی و بدبینی را به هر فردی که وارد اتاق می‌شود، تحمیل کنند. آنها همیشه عینک بدبینی به چشم دارند، انتظار اتفاقات بد را می‌کشند و ترس و نگرانی را حتی به امن‌ترین فضا و شرایط منتقل می‌کنند.

افراد متکبر

افراد متکبر زمان شما را تلف می‌کنند؛ زیرا هر کاری که انجام می‌دهید، به‌عنوان یک چالش شخصی در نظر می‌گیرند. تکبر یک حس اعتماد به نفس کاذب است که همیشه کاستی‌های عمده را پنهان می‌کند. طی مطالعاتی که در دانشگاه اکرون انجام شده تکبر با گروهی از مشکلات در محل کار ارتباط مستقیم دارد.

افرادی که گروهی تصمیم‌گیری می‌کنند

این دسته از افراد راه‌حل‌هایی را انتخاب می‌کنند که با کمترین مخالفت‌ها روبه‌رو شوند و به‌دلیل تبلیغ این طرز فکر شهرت دارند که «کارها را همیشه به همین نحو انجام داده‌ایم». اگر متوجه شوید که با باورهای دیگران شست‌وشوی مغزی شده‌اید، مراقب باشید، این وضع هرگز باعث پیشرفت شما نمی‌شود.

افراد ناامید

افراد ناامید دلیل شکست‌های خود در زندگی را نبود فرصت‌ها می‌دانند و در مقابل، افراد موفق حتی اگر شانس کمی به آنها روی آورد با تلاش بسیار سعی در بهبود شرایط زندگی دارند. افراد ناامید متوجه نیستند که رفتارشان و نه شرایط، باعث ایجاد ناکامی‌ها در زندگی می‌شود.

افراد تند خو

برخی از افراد مطلقا هیچ‌گونه کنترلی بر احساسات خود ندارند و با عصبانیت از دیگران انتقاد می‌کنند، احساسات و تجارب بد خود را منتقل کرده و در عین حال دیگران را مقصر تمام ضعف‌های خود می‌دانند. اشخاص تندمزاج، رفتار مناسبی ندارند؛ زیرا احساساتشان مانع قضاوت صحیح آنها می‌شود و عدم کنترل بر احساسات و رفتار، موجب از بین رفتن روابط صحیح با دیگران می‌شود. مراقب افراد تندمزاج باشید که در شرایط سخت به‌عنوان سنگ صبور از شما استفاده می‌کنند.

قربانیان

شناخت افراد قربانی کمی دشوار است؛ زیرا در ابتدا با مشکلات آنها همدردی می‌کنید اما با گذشت زمان متوجه می‌شوید که در تمام اوقات به کمک شما نیاز دارند و به محض رویارویی با هر مانعی آن را به یک مساله غیر‌قابل‌حل برای خود تبدیل و از زیر بار هر گونه مسوولیت شخصی شانه خالی می‌کنند. همچنین شرایط سخت را فرصتی برای یادگیری و پیشرفت نمی‌دانند و در عوض معتقدند تمامی موقعیت‌های دشوار، مسائل غیر‌عادی هستند که در زندگی اتفاق می‌افتد.

افراد ساده‌لوح

هیچ کمکی از دست شما برای این گروه افراد برنمی‌آید مگر اینکه فقط برایشان تاسف بخورید! افراد ساده‌لوح تا زمانی که مشکلی برایشان اتفاق نیفتاده باشد همرنگ جماعت هستند.

افرادی که به تکرار عذرخواهی می‌کنند

افرادی که اعتماد به نفس لازم را ندارند همیشه برای نظرات و اعمال خود، عذرخواهی می‌کنند؛ زیرا از شکست می‌ترسند و معتقد هستند که عذرخواهی مانند شبکه امنیتی عمل خواهد کرد.

منبع: Entrepreneur