کندی بازسازی و نوسازی آبادان مانع سرمایه‌گذاران

آبادان به ‌رغم ظرفیت‌هایی که دارد، تاکنون به خوبی توسعه نیافته است و این توسعه‌ نیافتگی فرصت مناسبی برای حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری برای توسعه این شهرستان است. اما در قدم اول باید این ظرفیت‌ها و جذابیت‌های آن برای سرمایه‌گذاران شناسایی شود و سپس در زمینه معرفی این ظرفیت‌ها اقدامات لازم انجام شود. ظرفیت‌های اقتصادی بسیار مهمی از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی، تجارت و بازرگانی و گمرک و... در آبادان وجود دارد که در کنار این ظرفیت‌ها فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوبی وجود دارد. در گفت‌وگو با سیامک علیشاه‌پور، عضو هیات نمایندگان اتاق آبادان شرایط تجارت و بازرگانی آبادان مورد بررسی قرار گرفته است.

فعالان حوزه اقتصادی آبادان برای حضور در تجارت داخلی و خارجی با چه موانعی مواجه هستند؟

با توجه به اینکه ۸ سال جنگ تحمیلی، خرابی‌های زیادی را به شهرستان آبادان و به خصوص زیر‌ساخت‌های صنعتی، کشاورزی، تجاری و گردشگری این شهرستان وارد آورده، پس از پایان جنگ تحمیلی نیز آن طور که باید و درخور این منطقه باشد به تجارت، صنعت، کشاورزی و گردشگری این شهرستان رسیدگی نشده است. می‌توان گفت کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته و عزم ملی در این رابطه برای بازسازی نبوده چه از طرف برخی مسوولان دولتی و چه محلی. به طوری که هنوز هم با گذشت ۲۹ سال از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ برخی از مناطق شهری آبادان به صورت جنگی اداره می‌شود و نیروهای نظامی‌در این مناطق مستقر هستند. هر سرمایه‌گذاری در بازدید از شهرستان آبادان متوجه می‌شود ساختار بازسازی و نوسازی خیلی کند انجام پذیرفته و نباید با این تفاسیر توقع داشت که فعالان اقتصادی در عرصه‌های داخلی و خارجی تمایلی نشان دهند.

مهم‌ترین ظرفیت‌های تجاری آبادان برای بهره‌گیری بخش خصوصی کدام موارد است؟ چه تعداد فعال اقتصادی در آبادان در زمینه صادرات و واردات فعالیت می‌کنند؟

مهم ترین ظرفیت‌های تجاری آبادان برای بهره‌گیری بخش خصوصی حوزه‌های تجارت و صنعت و کشاورزی است. با وجود بنادری نظیر بندر آبادان با قدمت چندین ساله و همچنین بنادر چوئبده و اروند کنار و برخورداری از ظرفیت اداره کل گمرک آبادان می‌توان در بخش تجارت نقش مهمی ‌داشته باشد؛ ولی با پیشرفت بنادر دیگر و مکانیزه شدن آنها، متاسفانه بندر آبادان از این نعمت بی بهره مانده است و از سوی مسوولان کشوری و استانی هم در این زمینه کوتاهی‌های زیادی شده به طوری که فضای بندری آبادان مناسب عملیات تخلیه و بارگیری و دپوی کانتینری را دارا نیست و پسکرانه لازم برای این امر وجود ندارد. با توجه به اینکه فضای بسیار مناسبی در منطقه تانک فارم بوارده با وسعت تقریبی ۳۵۰ هکتار با زیرساخت‌های مناسب و فضاسازی‌های لازم و خیابان‌بندی‌های انجام شده و چندین اسکله در مجاورت این فضا وجود دارد ولی متاسفانه مسوولان منطقه آزاد اروند مهم ترین بخش آبادان که ایجاد فضای تجاری (بندری) مناسب است را در نظر نگرفته و از این پتانسیل موجود گذشته‌ و این فضا را برای بخش مسکن در نظر گرفته‌اند.

مهم ترین راهکارهای افزایش سهم صادراتی آبادان چیست؟

مهم‌ترین راهکار برای افزایش سهم صادراتی آبادان با توجه به مسائل پیش گفته ایجاد زیرساخت‌های مناسب مثل بارانداز-پایانه کانتینری، کانتینرهای یخچال دار و سردخانه‌های مناسب برای نگهداری کالاهایی مثل میوه و تره بار و مواد فاسد شدنی است. این در حالی است که در گذشته آبادان یکی از قطب‌های صادرات و واردات میوه و تره بار بود. همچنین تجهیزات بندری به روز برای سهولت و سرعت در سواحل و تخلیه و بارگیری کالا از دیگر عواملی است که سهم صادراتی را افزایش می‌دهد. مساله دیگر کاستن در مراحل و زمان اظهار و کم کردن بروکراسی‌های رایج در این زمینه است.

اتاق آبادان در معرفی برندها و حضور موثرتر بخش خصوصی در بخش تجارت و بازرگانی چه راهکارهایی را در نظر دارد؟

با بررسی‌های انجام گرفته توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان، ایجاد مرکز پژوهش‌ها در این زمینه گام‌های موثرتری در مورد بازار منطقه و جذابیت‌های تجاری در این موارد برداشته شده است. اما با این وجود اتاق بازرگانی به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی این مسائل باشد و باید سازمان‌ها و ادارات مرتبط با بخش تجارت و بازرگانی هم، دست به دست اتاق بازرگانی داده و زمینه‌های صادرات کالا و خدمات را آسان تر و امکانات را به روز رسانی کنند. همچنین باید شهرک‌های صنعتی برای تولید کالاهای صادراتی با کیفیت و بسته‌بندی مناسب تعریف شده و امکانات خوبی برای تجار، بازرگانان، صنایع و کشاورزان در نظر بگیرند تا صادرات هم بتواند نقش خود را در منطقه نشان دهد. نکته مهم دیگر اینکه باید هزینه تولید را کاهش داد؛ سهم دولت در مورد بیمه بالغ بر ۲۳ درصد است یا مالیات تولید یا سود بانکی و مالیات بر ارزش افزوده که همه این موارد باید از سوی دولت بازنگری شده و این موارد حذف شود که هزینه تولید کاهش و کیفیت آن افزایش پیدا کند و در نتیجه بازارهای خوبی برای صادرات ایجاد شود.

مهم ترین شرکای تجاری آبادان برای تجارت داخلی و خارجی کدام مناطق هستند؟

مهم‌ترین شرکای تجاری آبادان از نظر تجارت خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس، کویت و عراق هستند و همچنین در بازرگانی داخلی هم استان‌های همجوار مثل اصفهان، فارس، بوشهر، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد شرکای تجاری آبادان هستند. با توجه به وجود صنایع کهن که در آبادان وجود دارد مثل پتروشیمی، پالایشگاه و گاز مایع، نقش بسزایی در صادرات این صنایع و ایجاد ارزش افزوده مناسب دارند. در بخش واردات هم می‌توان به واردات مواد اولیه و همچنین تجهیزات صنعتی پالایشگاهی و صنایع پتروشیمی ‌و گاز اشاره کرد. همین طور در مورد کالاهای صادراتی به سابقه دیرینه در صادرات میوه تره‌بار، کاه، سفال، ماهی و آبزیان دریایی، دام زنده، خرما و محصولات خرمایی می‌توان اشاره کرد.