چند پیشنهاد ساده برای کمتر خرج کردن

بسیاری از افراد با شنیدن کلمه پس‌انداز و صرفه‌جویی تصویر یک زندگی سخت، همراه با محدودیت‌های مالی زیاد و بدون هیچ‌گونه تفریح و سرگرمی را در ذهن خود تجسم می‌کنند، این در حالی است که کارشناسان اقتصاد خانواده عنوان می‌کنند مدیریت اقتصادی یکی از هنرهای بزرگ افراد در زندگی است که با روش‏هایی ساده می‏توان این کار را عملی کرد. به گفته آنها برخی از افراد از توان مدیریت بالایی برخوردارند و به راحتی قادر به پس‏انداز کردن برای تامین اهداف و آرزوهای خود هستند اما برای گروهی دیگر، سعی در تامین هزینه خوراک و پوشاک ماهانه یکی از تلاش‏های بزرگ زندگی محسوب می‏شود و این افراد نمی‏توانند به راحتی هزینه‏ای را پس‌انداز کنند. صرفه‏جویی‏کردن و مدیریت هزینه‏های خانواده، به هیچ عنوان به معنای گذراندن یک زندگی بدون تفریح و سرگرمی نیست، اما متاسفانه بعضی از افراد این دو موضوع را با یکدیگر اشتباه می‏گیرند.

آنها فکر می‏کنند اگر پولی برای تفریح و سرگرم‏شدن خرج کنند کاری خلاف قوانین پس‏انداز کردن انجام داده‏اند و برای همین وقتی حرف پس‏انداز کردن پول مطرح می‏شود، تصمیم می‏گیرند تفریحات زندگی‏شان را به حداقل برسانند. نتیجه چنین تصمیمی هم مشخص است؛ بعد از گذشت مدت کوتاهی از زندگی بدون لذت و سرگرمی خسته می‏شوند و دیگر به پس‏انداز کردن فکر نمی‏کنند. اما اگر بدانید مدیریت هزینه‏ها و پس‏انداز کردن پول چقدر راحت و ساده است، شاید تعجب کنید، چون تنها چیزی که برای رسیدن به این اهداف نیاز دارید، صبر و شکیبایی است و البته برنامه‏ریزی دقیق و حساب‏شده. در حقیقت، هر مبلغی که کنار بگذارید و پس‏انداز کنید، هر چقدر هم که کم و ناچیز باشد به مرور زمان می‏تواند به مبلغ قابل‌توجهی تبدیل شده و برای مخارج پیش‏بینی نشده زندگی، تفریحات بهتر و سفرهای متعدد، هزینه تحصیل بچه‏ها و... مورد استفاده قرار گیرد. پس بد نیست این روش‏ها را امتحان کنید و هر روز مقداری از درآمدتان را کنار بگذارید تا در زمان مناسب از آن استفاده کنید.در این مسیر گروهی از کارشناسان اقتصاد خانواده روش‌هایی را برای رسیدن به اهداف مالی بدون تغییر در شیوه زندگی افراد پیشنهاد می‌دهند. از دیدگاه آنها یکی از روش‌های اولیه در این مسیر تعیین هزینه‌های ضروری پیش از پس‌انداز کردن است.

اولین قدم در ایجاد بودجه، تعیین هزینه‌های ضروری یا ثابت از قبیل اجاره، قسط ماشین و قبض آب و برق است. شما می‏توانید هزینه‏های مواد غذایی و گاز را نیز در این دسته قرار دهید. این هزینه را با هم جمع کنید و از درآمد ماهانه خود کم کنید، مقدار باقی‏مانده پولی است که برای هزینه‏های اختیاری مانند تفریح، خرید، مسافرت، رستوران یا غیره قابل خرج کردن است.مسیر دیگری که آنها پیشنهاد می‌کنند استفاده از برنامه‌ها است. آنها معتقدند استفاده از برنامه‌ها جهت پس‌انداز کردن دومین روش برای کاهش هزینه‌های زندگی است. برنامه‏های تلفن‏ همراه و کامپیوتر بسیاری برای بررسی خرج‏های مالی و بودجه‏بندی‏ها در دسترس است. شما می‏توانید با استفاده از این برنامه‏ها به صورت مداوم هزینه‏های خود را بررسی کرده و تصمیم‏های مالی هوشمندانه‏تری بگیرید. این را به خاطر داشته باشید که بودجه‏بندی امری انعطاف‏پذیر است و می‏توان اولویت‏ها را تغییر داد. می‏توان در هزینه برخی از خواسته‏ها صرفه‏جویی و یا خرید آنها را به ماه بعد موکول کرد.

مسیر پیشنهادی بعدی ایجاد یک صندوق اضطراری در خانواده است. چراکه تعیین زمان خراب‏شدن خودرو یا هزینه‏های منزل یا بیماری‏ها قابل پیش‏بینی نیست. این ضروری است که بتوان بودجه‏ای را برای حوادث غیرمنتظره زندگی کنار گذاشت و یک صندوق اضطراری تهیه کرد. اگر شما بتوانید به طورتدریجی، سه تا شش ماه از هزینه‏های خود را ذخیره کنید، می‏توانید از قرض گرفتن در امان بمانید. اگر شما این صندوق را ندارید، از همین امروز شروع کنید.مسیر جالب بعدی که از سوی کارشناسان اقتصاد خانواده پیشنهاد می‌شود توجه به وضعیت تغذیه در راه پس‌انداز کردن است. غذا خوردن یکی از واجبات زندگی همه افراد است. راه‏های زیادی برای داشتن تفکر هوشمندانه‏تر درباره هزینه غذا وجود دارد. بیرون غذا خوردن در اکثر موارد بیشتر از پخت‏وپز در خانه هزینه دارد، بنابراین حتی اگر از غذا پختن متنفر هستید، غذاهای سریع را برای پختن انتخاب کنید و از بیرون غذا خوردن اجتناب کنید. برای کاهش هزینه‏ها، شیوه مصرف مواد غذایی در خانواده باید اصلاح شود.

این پرسش را از خودتان بپرسید و به آن صادقانه پاسخ بدهید: چند درصد از مواد غذایی که می‏خرید و آنها را به خانه می‏آورید، نخورده باقی می‏ماند و دور ریخته می‏شود؟ بنابراین اگر می‏خواهید هزینه‏ها کاهش یابد و مواد غذایی دور ریخته نشود، خوب است هنگام خرید کمی بیشتر دقت کنید و روش خریدتان را تغییر دهید. بر همین اساس، توصیه می‏شود به جای اینکه فهرستی طولانی از مواد غذایی مختلف آماده کنید و به کمک آن، خریدتان را انجام دهید، در طول هفته، مواد غذایی مورد نیاز برای وعده‏های اصلی و میان وعده‏های هفته بعد را یادداشت کنید و مقدار نیازتان را هم بنویسید تا هنگام خرید فقط براساس آنها مواد مورد نیاز را انتخاب کنید. در مقابل می‌توانید سرگرمی‌های ارزانتر پیدا کنید. به جای رفتن به تئاتر، به برنامه‏های عصرانه بروید یا فیلم کرایه کنید، سعی کنید به جای پرداخت هزینه اشتراک از ویدئو کلوب محل، خود ویدئو و دی وی دی قرض بگیرید. آیا وقتی‌که می‌توانید دی وی دی برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان را اجاره کنید، واقعا لازم است که تلویزیون کابلی داشته باشید؟ همچنین می‌توانید در یافتن راه‌های کاهش هزینه و پر کردن وقت خانواده خلاقیت به خرج دهید، به جای بیرون رفتن، بازی‏های شبانه با خانواده خود ترتیب دهید یا برای کاهش هزینه هدایا، سعی کنید کادوهای دسته جمعی تهیه کنید.

مسیر بعدی پیشنهادی برای افراد مجرد قابل توجه است. جهت پس‌انداز کردن، هزینه مسکن خود را ارزیابی کنید. سعی کنید اگر از خانه‏های مجردی استفاده می‏کنید با پیدا کردن یک همخانه خوب این هزینه را کاهش دهید. به جای تعویض مبلمان و وسایل منزل نیز سعی کنید آن‏ها را تمیز نگه داشته یا بازسازی کنید. شما می‏توانید بسیاری از مشکلات منزل را بدون دعوت از یک تعمیرکار، به‌راحتی خودتان انجام دهید و در این هزینه‏ها صرفه‏جویی کنید.

در این میان نکته مهمی که نیاز به بررسی موشکافانه دارد، این است که به دنبال مصارف پنهان خانواده بگردید. مصارف پنهانی خانواده به این معنی است که آیا می‌توانید خدمات تلفن همراه و خدمات تلفن راه دور یا اینترنت ارزان‌تر پیدا کنید؟ آیا وقت آن نشده که فکری برای پرداخت رهن خانه یا اقساط اتومبیل‌تان بکنید؟ یا آنکه چطور است که از تماس‌های راه دور صرف‌نظر کنید یا کارت‌های تلفن اعتباری بخرید یا در ساعاتی غیر از اوج مصرف استفاده کنید؟ حتی می‌توانید با خود فکر کنید و بپرسید که آیا می‌توانید از پول عضویت باشگاه صرف‌نظر کنید و به جای آن پیاده‏روی کنید و بدوید؟ شاید بتوانید تنها یک اتومبیل برای همه خانواده داشته باشید و در هزینه بنزین، بیمه و نگهداری اتومبیل صرفه‌جویی کنید. حتی کوچک‌ترین تغییرات مثل کم کردن دمای آب گرمکن یا نصب سرشیر دوش‌های کم مصرف می‌تواند هزینه شما را در ماه کاهش دهد.گام دیگر این است که مواظب کارت‌های اعتباری خود باشید.

اگر حساب‌های کارت اعتباری مقدار زیادی از بودجه ماهانه شما را می‌بلعند، سعی کنید حساب‌هایتان را یکی کنید یا حسابی با نرخ بهره کمتر انتخاب کنید. وضعیت کارت‌های اعتباری خود را بررسی کنید: آیا مبالغی اتوماتیک کسر می‌‌شوند؛ عضویت‏ها یا اجرت ماهانه که می‌‌توانید حذفشان کنید؟

سومین گام نیز پیش‌بینی سفرهای کم هزینه است. به جای اقامت در هتل، سعی کنید با دوستان خود سفر و با هم خانه‏ای کرایه کنید؛ این معمولا ارزان‌تر از اتاق‌های هتل است و به شما اجازه می‏دهد تا به جای رفتن به رستوران، خودتان غذای خود را بپزید.یک پیشنهاد دیگر این است که به سفرهای محلی بروید تا بتوانید با اتومبیل خود سفر کنید و مجبور به پرداخت هزینه پرواز نشوید؛ یک سردکن پر از لقمه و مواد لازم ساندویچ با خود داشته باشید تا مجبور نشوید در هر وعده از غذای بیرون استفاده کنید، یک چادر ببرید و هرجا که خواستید اردو بزنید.

گام چهارم نیز کاهش دفعاتی که با خانواده به رستوران می‌روید می‌تواند باشد. یک خانواده متوسط که چهار بار در هفته بیرون از خانه غذا می‌خورد مبلغ هنگفتی از بودجه را به غذای فست فود اختصاص می‌دهد. با ایجاد اصلاحات بی خطر و کوچکی در عادات غذایی می‌توانید صرفه‌جویی زیادی کنید؛ در شب قرار به جای بیرون رفتن، در خانه شامی رویایی زیر نور شمع تهیه کنید.در روزهای کاری غذای خود را به اداره ببرید و در آخر هفته‏ها ترتیب پیک نیک در پارک یا ساحل را با خانواده بدهید و به جای رفتن به بوفه‏ خوراکی، ساندویچ‏های خود را به زمین بازی، باغ وحش یا سالن سینما ببرید.همچنین می‌توانید با تهیه قهوه در خانه صرفه‌جویی کنید، آن قهوه‏های رویایی فقط هزینه سازند؛ چیزهای جزئی و لیوان سفری خود را همه جا ببرید.یکی از مهمترین گام‌ها این است که خریدار باهوشی باشید. با هزینه مواد غذایی شروع کنید؛ این معمولا بزرگ‌ترین دسته مخارج را تشکیل می‌دهد و راه‌های مختلفی برای کاهش آن وجود دارد.عمده بخرید، از کوپن استفاده کنید و تخفیف بگیرید.

برای خرید لباس، لوازم کودک و کالاهای شبیه آن، مغازه‏های دست دوم و سمساری جای چانه و تخفیف بسیار دارند یا اگر می‌خواهید جنس نو خریداری کنید، لباس سال بعد را در حراج آخر فصل بخرید.برای مبلمان و اثاثیه خانه دنبال مدلهای نمایشی بگردید، نهایتا آنکه به جای سالن‌های آرایش گران‌قیمت، به دنبال کلاس‌های آموزش زیبایی باشید، کلاس‏های زیبایی در ازای خدماتی مثل کوتاه کردن مو و اصلاح صورت تخفیف می‌دهند. یکی دیگر از گام‌های مهم برای کاهش هزینه‌های ماهانه خانواده می‌تواند تهیه یک برنامه مناسب برای نحوه هزینه‌کرد خانواده در طول یک ماه در یک فرصت زمانی مناسب باشد. برنامه‌ریزی و تهیه برنامه بودجه، پیدا کردن کمترین قیمت‌ها، جمع‏آوری کوپن و خرید با بهترین قیمت‌ها کار زمانبری است. خرید عمده و تهیه غذا یا تهیه هدیه به جای خرید آن، زمان بیشتری هم می‌برد؛ در هفته هفت ساعت را به کاهش هزینه‏های خانواده اختصاص دهید؛ از برنامه‏ریزی غذایی تا خرید، تهیه چیزهایی از دورریزها و دقت به خرج و مخارج خانواده اما مزایای این کار را در نظر بگیرید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که ارزان‏ترین‏ها همیشه بهترین نیستند. خیلی وقت‏ها تصمیم می‏گیریم کالاهای ارزان‏تر را انتخاب کنیم و به اشتباه فکر می‏کنیم این کار به نفع‏مان است. در صورتی که خرید ارزان‏ترین اجناس همیشه بهترین انتخاب نخواهد بود. به عنوان مثال، وقتی که می‏خواهید هزینه‏های زندگی را کاهش دهید و برای همین یک جفت کفش ارزان را انتخاب می‏کنید چه فایده‏ای برای شما خواهد داشت اگر کفش پس از چند روز یا چند هفته و چند ماه پاره شود و دیگر قابل استفاده نباشد؟ مسلما در چنین شرایطی ناچار می‏شوید دوباره مبلغی از درآمدتان را برای خرید کفش جدا کنید و با این کار مجبورید هزینه بیشتری بپردازید. زن‏ها در مدیریت اقتصاد خانواده بی‏شک چند گام جلوتر از مردها هستند.

بیشتر زن‏ها نوعی آینده‏نگری ذاتی دارند که آنها را به سمت درست خرج کردن و به فکر آینده بودن می‏کشاند. خیلی از زن‏ها به حکم فطرت می‏دانند که باید قناعت کنند و پایشان را به اندازه گلیمشان دراز کنند. همین خلق و خوی آنها است که باعث شده همیشه حتی خانواده‏هایی که درآمد زیادی ندارند آبرومندانه زندگی کنند و دستشان را مقابل دیگران دراز نکنند، هرچند برخی خانواده‏ها هستند که چون زنان آنها مدیریت منابع مالی را بلد نیستند با آن‏که درآمد بیشتری نسبت به بسیاری از خانواده‏ها دارند، اما همیشه کم می‏آورند و معلوم نیست که پول‏هایشان صرف
چه کارهایی می‏شود.

چند پیشنهاد ساده برای کمتر خرج کردن