در دنیای ماشین‌ها خودروهای سه چرخ کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و عموما شرکت‌های خودرو‌ساز برای نمایش قدرت طراحی یا تولید محصولی متفاوت و جلب توجه این خودروها را به‌صورت مفهومی تولید می‌کنند. خودروهای سه چرخ عموما دو نفره هستند و از نظر طراحی معمولا دو چرخ در جلو و یک چرخ در انتهای خودرو قرار دارد و در برخی مدل‌ها بر عکس هم طراحی می‌شوند. خودروهای سه چرخ نسبت به سایر خودروها ایمنی کمتری دارند؛ اما طرفداران خاص خودش را دارند و در برخی مدل‌ها به خط تولید رسیده و مجوزهای لازم برای تردد را هم دریافت کرده است. این سه چرخ‌ها دامنه سرعت و قدرت متفاوتی دارند. تقریبا صنعت خودرو امروزه دریافته است که نمی‌توان یک ماشین جدی را با سه چرخ طراحی کرد. در‌واقع یک ماشین سه چرخ هیچ وقت یک ماشین کامل و قابل اطمینان نخواهد شد. بیشترین تلاش را هم کارخانه‌ای انگلیسی در گذشته با محصولی به نام ریلانت رابین انجام داده است. اما هیچ وقت رابین به چشم یک ماشین جدی نگریسته نشد. بزرگ‌ترین‌ مشکل خودروهای سه چرخ عدم تعادل کافی و فضای اندک داخل آنها است. در ابتدا برای سال‌های متمادی چرخ تکی در جلوی خودرو قرار داشت. اما رفته رفته به این نتیجه رسیدند که قرار دادن دو چرخ در جلو تعادل خودرو را بیشتر می‌کند؛ اما بازهم راه زیادی تا تبدیل شدن سه چرخ‌ها به ماشین در پیش است. در ادامه با ۱۰ سه چرخه برتری که تا کنون ساخته شده است معرفی شده‌اند.

فولکس واگن GX۳

فولکس واگن در نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس 2006 خودرویی سه چرخ و مفهومی با نام GX3 را برای بررسی واکنش مشتریان آمریکایی‌اش معرفی کرد. این سه چرخ از حیث فناوری کاملا پیشرفته به حساب می‌آمد و این پیشرفته بودن در فناوری ساخت آن وجود داشته است. این خودرو هیچ‌گاه به خط تولید نرسید که برخی افراد دلیلش را شک و شبه‌هایی که در رابطه با ایمنی خودرو مطرح شده بود، می‌دانند. فولکس واگن از جمله خودرو‌سازان مطرحی است که با داشتن برندهای بزرگ در مجموعه خود ترسی از معرفی خودرویی با این ویژگی ندارد. خودروهایی با این شکل برای برخی افراد که می‌خواهند تجربه متفاوتی از حمل و نقل و گشت‌و‌گذار در خیابان‌ها را تجربه کنند جذابیت خاص خودش را دارد. در این مدل دو چرخ در جلوی خودرو وجود دارد و خودرو دو نفره طراحی شده است و در کل خودرو جثه بزرگی ندارد. پیشرانه در این خودرو 4/ 1 لیتر حجم دارد و با داشتن 4 سیلندر قدرت لازم برای حرکت این سه چرخ مفهومی را فراهم می‌کند.

گرینال اسکورپین 3

اکثر خودروهای سه‌چرخ به‌صورت مفهومی ساخته می‌شوند، اما در میان آنها گرینال‌اسکورپین ۳ برای خرید در دسترس است. شاسی این سه‌چرخ تولیدی انگلیسی و موتور آن از یکی از موتورسیکلت‌های بی‌ام‌و ‌سه سیلندر با حجم ۷۵۰ سی سی گرفته شده است تا نیروی مورد نیازش تامین شود البته نیروی تولیدی ۹۰ تا ۱۳۰ اسب بخار است. بدنه این خودرو دو نفره از فایبرگلس ساخته شده که طراحی ساده آن علاوه بر سادگی جذاب و دوست‌داشتنی است. قدرتی که در این سه چرخه تولید می‌شود با یک خودروی سدان متوسط به پایین برابری می‌کند. با توجه به تولیدی بودن این خودرو اطلاعات فنی آن مشخص تر از سایر مدل‌ها است و حداکثر سرعتی که برای آن در نظر گرفته شده ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است و برای رسیدن به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت (۶۰ مایل) تنها به ۶ ثانیه زمان نیاز دارد. البته کیت توربوشارژری هم برای این سه چرخ در دسترس است که قدرت موتور را تا ۳۰۰ اسب بخار افزایش می‌دهد.

سیتروئن پاد انتی استاتیک E-۳

این سه چرخ مفهومی مدلی خاص با ویژگی‌های آرگونومیکی ویژه‌ای است که خبر از سه چرخ‌های سبک آینده می‌دهد. در این خودرو طول بسیار کم در نظر گرفته شده و ارتفاع وسیله به نسبت طول کمی زیاد است، اما همه چیز در طراحی آن آینده محور است و زاویه‌ها در آن با دقت و توجه خاصی انتخاب شده‌اند و طراحی ضد‌مقاومت هوا به بدنه خودرو طرحی فضایی بخشیده است. چرخ عقب در E-3 بسیار بزرگ‌تر از دو چرخ جلو است و چرخ‌ها در جلو زاویه‌دار هستند تا تعادل و پایداری در آن از این طریق جبران شود و مقدار چسبندگی آن به زمین افزایش پیدا کند. اتاق راننده در این مدل به‌گونه‌ای طراحی شده است که راننده در داخل چرخ عقب و در مرکز آن می‌نشیند که این مساله نشان از فناوری پیچیده و خلاقیت طراحان آن را به رخ می‌کشد که محصول فکر وایده دانشجویان هنر کالج رویال است که با سیتروئن همکاری‌هایی دارند تا خودروهای آینده تلفیقی از هنر هم باشند.

ساب G1

این سه چرخ خودرویی بوده که با استفاده از پیشرانه یک لیتری (۱۰۰۰ سی‌سی) از سوی شرکتی که سه طراح حرفه‌ای آن را مدیریت می‌کنند در سال ۲۰۰۵ ساخته شده است. این خودرو دماغه‌ای شبیه قایق دارد که باعث می‌شود در حرکت مقاومت هوای کمی وجود داشته باشد. موتور این سه چرخ را می‌توان در موتورهای سوزوکی پیدا کرد که توانی برابر با ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۵ نیوتن بر متر گشتاور تولید می‌کند. طرح‌هایی این‌چنینی نشان از خلاقیت طراحان خودرو دارد که گاهی برای نشان دادن توانایی خود در طراحی خودروهای عجیب ساخته می‌شوند. نیروی تولیدی در موتور این خودرو توسط جعبه دنده‌ای ۶ سرعته به چرخ عقب و از طریق زنجیر منتقل می‌شود. استفاده از موتور موتورسیکلت و سیستم انتقال قدرت با کمک زنجیر به چرخ نشان می‌دهد که طراحان این خودرو موتور سیکلتی سه چرخ ساخته‌اند که هیجان رانندگی خاص خودش را دارد؛ چرا‌که حس و حال رودسترها را برای راننده زنده می‌کند.

مورگان

شرکت مورگان یکی از قدیمی‌ترین خودرو‌سازان انگلیسی است که در ساخت خودروهای سه چرخ تاریخچه طولانی دارد. این شرکت در همان سال‌های اولیه فعالیت خود و در سال 1912 خودرویی سه چرخ را تولید کرده است. این شرکت هیچ‌گاه سه‌چرخه‌سازی را رها نکرده است و در سال‌های اخیر نیز با باز‌سازی مدلی قدیمی توانسته است این مدل را بین برترین‌های سه چرخ قرار دهد. این سه چرخ در سال 1953 ساخته شده که به موتوری 8/ 1 لیتری مجهز است که از هارلی دیویدسون گرفته شده است و با استفاده از جعبه دنده‌ای 5 سرعته قدرت موتور را به چرخ عقبش منتقل می‌کند. چرخ عقب در بدنه خودرو پوشانده شده است و دیده نمی‌شود. در آن سال‌ها مورگان تلاش کرده تا سه‌چرخه گلوله شکل و آیرودینامیک بسازد که در نوع خود مدل موفق و قدرتمندی بوده است. مورگان در واقع موتور سیکلتی سه چرخ را با دقت زیادی طراحی کرده است که تجربه خودرویی ارزان قیمت و رودستر البته با سه چرخ تداعی می‌کند.

کارور وان

در میان سه چرخه‌ها موضوع پایداری اهمیت زیادی دارد و معمولا این خودروها در سر پیچ‌ها پایداری زیادی ندارند برای رفع این موضوع کارور وان از طرحی خلاقانه برای مقابله با این مشکل استفاده کرده است. در این سه چرخ، از فناوری ویژه‌ای استفاده شده است تا تعادل خودرو حفظ شود و این موضوع باعث می‌شود بتواند با مانور بالاتر و سرعت بیشتری حرکت کند. همه چیز در این سه چرخ عالی انجام شده و اولین مشتری در سال ۲۰۰۶ این سه چرخ را دریافت کرده است و این کار تا ۲۰۰۹ ادامه پیدا کرد و شرکت سازنده به دلیل ورشکستگی تولید آن را متوقف می‌کند. در این سه چرخ که به ترایک‌ها شباهت دارد یک چرخ در جلو و دو چرخ در انتها قرار گرفته است و هنگام دور زدن بخش انتهای خودرو ثابت و اتاق آن مانند یک موتور سیکلت خم می‌شود تا تعادل و پایداری آن حفظ شود. این فناوری با نام همین سه چرخ در سال ۲۰۱۱ ثبت شد تا مورد استفاده دیگر وسایل قرار بگیرد.

مزدا کان

شرکت مزدا برای شرکت در چالش طراحی خودرو در سال 2008 خودروی مزدا کان را که طرحی ویژه و خاص و البته آینده‌محور دارد، به‌عنوان نماینده خود معرفی کرده است. در این مسابقه که باید خودروهای مسابقه‌ای در سال 2025 طراحی می‌شد مزدا با نماینده‌ای سه چرخ وارد می‌شود. این خودروی سه چرخ که خودرویی سبز است برای رقابت در مسابقات فرمول E که مخصوص خودروهای برقی است طراحی شده و با ظاهری خاص و متفاوت نسبت به سایر سه چرخه‌ها خبر از طراحی‌های آینده می‌دهد. طراحی در این خودرو بسیار جذاب است و راننده در این خودرو به دلیل طراحی خاص کابین دید و تسلط زیادی بر جاده و مسیر خواهد داشت. مزدا در رابطه با قدرت و سرعت احتمالی این خودرو هیچ اطلاعاتی را منتشر نکرده است و پیش‌بینی در این زمینه نداشته؛ اما از شکل و شمایل آن پیداست که برای رسیدن به سرعت‌های بالا طراحی شده است. طراحی این خودرو بسیار حساب شده انجام شده است تا نشان دهد خودروهای آینده چه وضعیتی خواهند داشت.

پژو کاپ 20

پژو در مدل کاپ ۲۰ طرح خاص و ویژه‌ای برای خودروی سه چرخش زده است که از نظر طراحی قابل تامل است. در این مدل مفهومی که در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۰۵ رونمایی شده است در بخش جلو پژو از طرح کامل کاپوت یکی از محصولاتش استفاده کرده است به طوری که اگر از روبه‌رو‌ دیده شود گویی با رودستری زیبا و آشنا مواجه هستیم. بدنه این خودرو از فیبرکربن ساخته شده است و در بخش جلو از پژو ۲۰۷ الهام گرفته شده است که پیشرانه در این مدل ۶/ ۱ لیتر و توربو شارژر و ۴ سیلندر است و حداکثر ۱۷۰ اسب بخار قدرت خالص تولید می‌کند که با استفاده از جعبه دنده‌ای ۶ سرعته دستی این نیرو به چرخ عقب منتقل می‌شود و این خودروی ۵۰۰ کیلوگرمی را به حرکت در می‌آورد. این سه چرخ زیبا و خوش ساخت به‌عنوان خودرویی مفهومی ساخته و رونمایی شد و هیچ‌گاه به خط تولید نرسید و صرفا برای نمایش توانمندی در ساخت و ترکیب ویژگی‌های محصولاتش و ایجاد خودرویی جدید خلق شده است.

اپیک تورگ

در میان سه‌چرخ‌ها جای سه چرخی برقی که عملکرد مناسبی داشته باشد همواره خالی بوده است تا اینکه اپیک تورگ برقی معرفی شد که با 200 اسب بخار قدرت که توسط موتوربرقی‌‌اش تولید می‌شود همانند نامش حماسی باشد. باتری 30 کیلوواتی این خودرو را تغذیه می‌کنند که در مرکز خودرو قرار گرفته‌اند تا مرکز ثقل آن متعادل شود. این سه چرخ سبز با عملکرد بالا و بدون آلودگی که داشته مورد توجه طراحان و سرمایه گذاران و روزنامه نگاران دنیای ماشین‌ها قرار گرفته است. طراحی آن جذاب و خاص است و سعی شده است تا خودرویی آینده محور معرفی شود که البته با توجه به پیشرانه برقی در بخش موتور این اتفاق صورت گرفته است. قیمت این مدل از 50 تا 65 هزار دلار بوده است که دو برابر یک سدان معمولی قیمت دارد. این رودستر دو نفره و برقی با قدرت بالایی که دارد می‌تواند رضایت مشتریانش را جذب کند هر چند در سال‌های اخیر خودروهای برقی اسپرت با امکانات بالا با همین حدود قیمت ساخته شده است.

بلاستولن راکت 2

داشتن سه چرخ و مشکلات ناشی از تعادل و پایداری باعث نشده است تا این خودروها مرز سرعت را نشکنند. بلاستولن راکت ۲ خودرویی سه چرخ و بسیار کشیده است که همانند موشکی زمینی طراحی شده است. در واقع با هیولایی سه چرخ و زمینی مواجه هستیم که ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که معادل سوپر اسپرت‌های چند میلیون دلاری است. پیشرانه در این خودرو ۸ سیلندر است و حداکثر سرعتی که برای آن در نظر گرفته شده ۳۶۰ کیلومتر در ساعت است. بخش‌هایی از موتور از کاپوت کشیده آن بیرون زده است و حتی می‌تواند مانع دید راننده باشد. از این سه چرخ به‌عنوان شاهکار یاد می‌شود و طراحان و مهندسان آن توانسته‌اند با استفاده از اصول مهندسی قدرت و سرعت زیادی به این سه چرخ بدهند. در این خودرو یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب قرار دارد و رنگ و طراحی بدنه ظاهری تهاجمی و فضایی دارد که در کنار قدرت فوق‌العاده‌ای که دارد محصولی بی‌نظیر تولید شده است.