تا دو، سه سال پیش اگر در مورد نحوه جابه‌جایی مسافران درون‌شهری از کسی سوال می‌شد، همه از حمل‌ونقل عمومی و آژانس‌های مسافربری و تاکسی‌مترها نام می‌بردند، اما اکنون با افزایش ضریب نفوذ استارت‌آپ‌های جدید در بخش حمل‌ونقل مسافران درون‌شهری، یک تجربه متفاوت شکل گرفته است. استارت‌آپ‌های جدید در بخش حمل‌ونقل با طراحی سیستمی، فضایی را ایجاد کردند تا مسافران با پرداخت هزینه کمتر و حداقل معطلی، بهترین خدمات را دریافت کنند. البته امنیت استفاده از آنها نیز از طریق دریافت مشخصات راننده و ماشین آن و همچنین مشخص بودن مسیر سفر، از دیگر مزایای استفاده از این استارت‌آپ‌ها است. شکل‌گیری این نوع کسب‌وکار که همزمان با توسعه اقتصاد اینترنت‌محور در حال گسترش است، واکنش طیف سنتی را به دنبال داشته است.

جدال سنتی‌ها در این فضا با یکسری باورهای غلط نیز همراه بوده و تلاش آنها برای حذف رقبای جدید از بازار سفرهای درون‌شهری را افزایش داده است. البته این واکنش‌ها خیلی هم دور از ذهن نیست؛ چراکه مشاغل و کسب‌وکارهای سنتی موقعیت خود را در مقابل مشاغل اینترنتی (که بیشتر از سایر بنگاه‌های اقتصادی خود را با تغییر و تحولات نوظهور در محیط کسب‌وکار همگام کرده و به سمت ایجاد ارزش افزوده در چرخه اقتصاد در یک محیط رقابتی حرکت کرده‌اند)، متزلزل می‌بینند. احساس خطر از جانب آنها موجب این شده که هر روز به بهانه‌ای جدید، اعتراض خود را نسبت به گسترش استارت‌آپ‌ها رسانه‌ای کنند. یک بار پرونده نداشتن مجوز فعالیت استارت‌آپ‌ها را به جریان انداختند و حالا اتهام ارزان‌فروشی یا دامپینگ قیمتی را به تاکسی‌های اینترنتی آنلاین وارد کرده‌اند. این اقدامات در حالی است که در طول دو سالی که از فعالیت اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل درون‌شهری (به‌طور نمونه اسنپ و تپسی) می‌گذرد، مسافران امکان این را پیدا کرده‌اند تا برای جابه‌جایی در شهر حق انتخاب داشته باشند و مجبور نباشند تا با یک قیمت انحصاری مسیر سفر خود را طی کنند.

گرایش مسافران به این اپلیکیشن‌ها درحالی است که طیف سنتی (آژانس‌داران و تاکسیرانان) نیز به این نتیجه رسیده که برای ماندگاری در بازار باید خود را با روش‌های نوین هماهنگ کند و به‌جای ترک میدان رقابت، کسب‌وکار خود را به روز کند. در حال حاضر دو اپلیکیشن کارپینو و آژانسی نیز از سوی تاکسیرانی و آژانس‌داران راه‌اندازی شده است. در این شرایط برای افزایش سوددهی تنها یک راه پیش‌رو است و آن هم تلاش برای جلب مشتریان بیشتر از طریق ارائه محصولاتی با قیمت و کیفیت مناسب است. در واقع در یک بازار رقابتی نه تنها قیمت‌ها شکسته می‌شود، بلکه نحوه ارائه خدمات نیز بهبود می‌یابد. همچنین در این شرایط مشتریان می‌توانند چنانچه هر یک از خدمات‌رسان‌ها در زمان مورد نیاز قادر به ارائه خدمات نباشند، از خدمات‌رسان دیگر استفاده کنند. به عبارتی گزینه جایگزین برای آنها در بازار رقابتی موجود است.

درحال حاضر این امکان در حمل‌ونقل درون‌شهری اتفاق افتاده است، اما طیف سنتی با وجود قدم‌هایی که برای ورود به بازار رقابتی برداشته، همچنان با شکل جدید حمل‌ونقل درون‌شهری و ارزانی قیمت‌ها کنار نمی‌آید. در جدیدترین اقدام اتحادیه تاکسیرانان که خود نیز اپلیکیشنی را مشابه اسنپ و تپسی طراحی کرده، به شورای رقابت از این دو شرکت رقیب به‌دلیل ارزان‌فروشی یا دامپینگ قیمتی شکایت کرده است. از نگاه آنها قیمت کمتر ارائه شده از سوی این شرکت‌ها، باعث کاهش سود تاکسیرانان و حذف تدریجی آنها از انتخاب مسافران شده است. این اتهام درحالی مطرح است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد ارائه قیمت کمتر از سوی این دو شرکت نه به معنای ارزان‌فروشی، بلکه به‌دلیل کاهش قیمت ناشی از کاهش هزینه نهایی در بازار رقابتی است.

حذف هزینه‌هایی چون اجاره محل کسب در کنار کاهش پرتی زمانی رانندگان باعث شده است تا از یکسو رانندگان کمیسیون کمتری پرداخت کنند و از سوی دیگر مایل باشند با هزینه کمتر، تعداد بیشتری مسافر را جابه‌جا کنند. در عین حال، این شرکت‌ها با ایجاد انعطاف در قیمت‌ها در ساعات پرترافیک و کم ترافیک قیمت‌های مناسب‌تری را به مسافران ارائه می‌کنند؛ به‌طور مثال در ساعات پرترافیک و برای مسیرهای طولانی که استقبال رانندگان برای قبول کردن مسافران کمتر است، قیمت دیگری از سوی اپلیکیشن ارائه می‌شود که هم برای راننده به صرفه باشد و هم نسبت به هزینه‌های تاکسی‌مترها کمتر است که برای مسافران نیز به صرفه است. البته این انعطاف درحال حاضر از سوی برخی آژانس‌داران نیز اجرایی شده است؛ به‌گونه‌ای که در ساعات پرترافیک و کم ترافیک قیمت‌های متفاوتی از سوی آنها ارائه می‌شود.

درحال حاضر بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که با ارزان‌سازی صورت گرفته در بخش حمل‌ونقل مسافران درون‌شهری، در یکی، دو سال اخیر، برخی از آژانس داران افزایش سالانه قیمت‌ها در سال جاری را نیز لحاظ نکرده‌اند و قیمت‌های سال گذشته را از مشتریان دریافت می‌کنند. این اقدامات در شرایطی است که ارزانی قیمت حمل‌ونقل درون‌شهری که در یک فضای رقابتی شکل گرفته، همچنان مورد اعتراض طیف سنتی است که سال‌ها به‌صورت انحصاری این بازار را در اختیار داشتند و حال درصدد پرونده‌سازی علیه ارزانی‌اند. اقدامی که از باورهای رایج آنها از بازار و نداشتن شناخت از فعالیت در بازاری رقابتی نشأت می‌گیرد.