دلواپس آب

استاندار اصفهان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اظهار کرد: در خصوص آب شرب دو معضل اساسی وجود دارد که اول مربوط به عدم وجود آب کافی و دوم اگر آبی وجود داشته باشد سامانه موجود انتقال آب جوابگوی نیاز نیست. استاندار اصفهان بابیان اینکه در شرق اصفهان تا۸۰ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت گزارش شده است، گفت: کاهش میزان بارش‌ها در شرق استان نسبت به سال گذشته قابل‌توجه بوده و شدت خشکسالی در این نواحی قرمز و در برخی مناطق شرقی و جنوبی و بخش‌هایی از غرب استان بالا است. زرگر پور با اعلام اینکه بیش از ۷۰ درصد مناطق استان در خشکسالی شدید به سر می‌برد ، تاکید کرد: آمار مربوط به خشکسالی باید دقیق اعلام گردد تا همه متوجه حساسیت موضوع باشند.

وی اضافه کرد: ۷۵ درصد خاک استان درگیر خشکسالی است و به طور متوسط ۳۰ درصد و در برخی نقاط تا ۸۰ درصد کاهش بارش گزارش شده که باید به طور صحیح اطلاع‌رسانی شود. استاندار بابیان اینکه استان اصفهان درگیر یکی از خشکسالی ترین دوران خود طی ۴۰ سال گذشته شده است، گفت:‌ در شرق استان و نائین ۸۰ درصد، در شهر اصفهان ۵۰ درصد و در سرشاخه‌های زاینده‌رود ۲۵ درصد کاهش بارش داشته‌ایم به‌طوری‌که استان چهارمحال بختیاری نیز جزء ۵ استان درگیر خشکسالی قرارگرفته است. زرگر پور با تاکید بر اینکه مسئولان باید یک مدیریت خشکسالی در حوزه مربوط به خود داشته باشند، اظهار کرد: نیروهای نظامی، دانشگاه‌ها ، شهرداری‌ها ، ادارات و مردم باید کاهش مصرف آب را در دستور کار خود قرار دهند. استاندار اصفهان با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی در خصوص کیفیت آب مصرفی وجود دارد، گفت: بهداشت آب روزانه توسط مدیریت بهداشت کنترل می‌شود. براساس اعلام مدیریت بهداشت و درمان استان، استانداردهای آب آشامیدنی رعایت شده و در حال حاضر وضعیت کیفی آب مطلوب است. وی بابیان اینکه براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بارش‌ها در پاییز به تأخیر می‌افتد، گفت: این امر وضعیت استان را در خصوص تأمین آب شرب نگران‌کننده‌تر می‌کند و باید بااحتیاط، دقت و وسواس در این خصوص عمل شود و نباید اجازه داد یک قطره آب نیز هدر رود و در این راستا مردم باید حتما همکاری نمایند.

تنها ۲۶ درصد از حجم مخزن سد زاینده‌رود آب دارد

استاندار اصفهان در خصوص وضعیت سد مخزنی زاینده‌رود گفت: حجم آب پشت سد زاینده رود هم‌اکنون ۳۲۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد و نسبت به بلندمدت ۶۷ درصد کاهش حجم داشته است. وی بابیان اینکه در حال حاضر ۲۶ درصد حجم مخزن سد آب دارد ، گفت:‌ از این میزان، مقداری نیز رسوبات است که نشان‌دهنده‌ وضعیت نامناسب سد است. مدیر ارشد استان به تشریح وضعیت دیگر سدها براساس گزارش آب منطقه‌ای پرداخت و افزود: سد حنا ۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که هم‌اکنون ۴ میلیون مترمکعب از حجم آن آب دارد ، سد قره قاچ با ۲۵ میلیون مترمکعب ظرفیت، ۱۲ میلیون مترمکعب آب دارد و در سد گلپایگان ۳۶ میلیون مترمکعب آب وجود دارد که وضعیت در این سد بهتر است. زرگر پور با تاکید بر اینکه هیچ نهاد و ارگانی حق استفاده از آب شرب برای دیگر مصارف ندارد، اظهار داشت: اگر مواردی خلاف این موضوع وجود دارد باید احصا شود و طبق یک برنامه زمان‌بندی، برنامه‌ریزی و آب شرب آن نهاد قطع و محل تأمین آن عوض شود. وی با اشاره به مشکلات باغات در خصوص تأمین منابع آب، گفت: باید در اسرع وقت جلسه‌ مدیریت بحران آب در شهرستان‌هایی که با مشکل مواجه شده‌اند تشکیل گردد و سیاست بر این اساس باشد که یک اصله درخت نیز خشک نشود و راهکار مناسب برای رفع مشکل بکار گرفته شود.

نباید حتی یک روستا مشکل تامین آب شرب داشته باشد

استاندار اصفهان با اشاره به گزارش مدیرکل آب و فاضلاب روستایی استان، گفت: منابع آبی به‌خصوص در چشمه‌ها و قنوات نگران‌کننده است و ۳۴۰ روستا در شهرستان‌های نائین و اردستان با مشکلات اساسی در آبرسانی مواجه هستند. رسول زرگر پور با تاکید بر اینکه حتی یک روستا نیز نباید مشکل آب شرب داشته باشد گفت: باید با استفاده از تانکر در خصوص تأمین آب شرب روستایی اقدام شود. وی افزود: برای این امر باید از امکانات نیروهای نظامی، شرکت‌ها و ارگان‌ها استفاده شود اگر تأمین نشد باید این امکانات اجاره و مشکل آب روستاها برطرف شود و نباید حتی یک روستا به خاطر نداشتن تانکر با بی‌آبی مواجه شود.

در حوزه حفظ منابع طبیعی از وقوع حریق ، باید اصل بر پیشگیری باشد

وی در ادامه به تشریح وضعیت اراضی منابع طبیعی استان پرداخت و گفت: حفظ پوشش گیاهی برای جلوگیری از فرسایش خاک، گردوغبار و ... بسیار حائز اهمیت است. استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه تمام تلاش مسئولان باید برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی باشد، گفت: فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی از جمله در محل‌های گردشگری اقدام کنند و امکانات اولیه را نیز جهت اطفاء حریق در اختیار داشته باشند. وی نقش مردم را در این خصوص بسیار مهم خواند و گفت: اساس کار باید بر حرکت‌های مردمی استوار باشد و اصل بر پیشگیری از وقوع حریق قرار گیرد و باید برای حفظ این سرمایه‌ ملی تلاش شود. استاندار اصفهان در پایان در خصوص روستای کلوسه و رانش زمین در این منطقه خواستار ادامه اقدامات مؤثر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستای مذکور شد و از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست به مسئولیت‌های خود در این رابطه عمل نمایند.

دلواپس آب