The Economist

شاید ترزا می

هفته‌نامه اکونومیست در شماره اول سال ۲۰۱۷ خود دو جلد متفاوت دارد، یکی در باب فناوری و دیگری درباره نخست‌‌وزیری ترزا می نخست‌وزیری که هم‌اینک ۶ ماه است سکان هدایت بریتانیا را در دست گرفته است. به نوشته این مجله نخست‌وزیر جدید خیلی زود ابعاد جاه‌طلبی‌های خود برای بریتانیا را به‌وضوح روشن کرد. او نه تنها می‌خواهد برگزیت را به موفقیت برساند؛ بلکه می‌خواهد تغییراتی گسترده در پویایی جامعه ایجاد کند تا «بی‌عدالتی‌های سوزاننده» را اصلاح کند و «نیروهای لیبرالیسم و جهانی‌سازی را که در نوسان هستند، در کل جهان غرب» دستخوش دگرگونی کند. او از این رفراندوم به‌عنوان «انقلاب خاموش‌» مردم یاد کرد، مردمی که «دیگر نمی‌توانند نادیده انگاشته شوند.» این مجله ادامه می‌دهد: مذاکرات برگزیت اما دشوارترین وظیفه‌ای است که یک نخست‌وزیر انگلیسی از دوران جنگ جهانی دوم تاکنون با آن مواجه شده است. نیمی از کشور مخالف ایده برگزیت هستند و سایرین هم ممکن است در صورت تحقق تبعات آن، نظرشان عوض شود.

اغلب کارکنان دولت که باید اجرای آن را به‌دست گیرند آن را یک اشتباه می‌دانند؛ بنابراین دشوار است که نام حتی یک سیاست را بیاوریم که پس از ۶ ماه در این راستا به امضا رسیده باشد؛ در حالی‌که به آسانی می‌توان یک دوربرگردان را برای برگزیت تصور کرد. نخست‌وزیر باید یک هیات داشته باشد، به‌ویژه زمانی‌که فرآیند برگزیت تا به این حد نزدیک است. توسل به نیروهای قدیمی و کهنه‌کار، سیاستی فرسایشی خواهد بود. بخش بهداشت ملی بی‌پول مانده است. معضل کمبود مسکن در حال وخیم‌تر شدن است. اسکاتلند و شمال ایرلند پرسش‌های قاطعی را در زمینه قانون اساسی مطرح کرده‌اند و به‌دلیل آنکه هر طرحی باید توسط نخست‌وزیر مورد بررسی قرار گیرد، تصمیمات متحول‌کننده‌ای که باید برای حل این مشکلات اتخاذ شود، مشاهده نمی‌شوند. ترزا می ‌برای آنکه کنترل بریتانیا را به‌دست گیرد، ابتدا باید بیاموزد که خود را کنترل کند. بنا به همه این دلایل ترزا می ‌باید تصمیم بگیرد که وعده‌های بزرگ دولت او چه میزان باید باشند.

National Enquirer

این یعنی جنگ

مجله نشنال انکوایرر که از حامیان سرسخت ترامپ به حساب می‌آید عکس و تیتر اصلی خود را به جورج مایکل خواننده بریتانیایی اختصاص داده و نوشته او در تنهایی به دلیل استفاده زیاد از هرویین و مشروبات الکلی مرده است. اما تیتر مهم این مجله به جنگ دو رئیس‌جمهور آمریکا - فعلی و منتخب - اختصاص دارد. به اعتقاد این مجله اوباما برای ترامپ موانع بی‌شماری گذاشته تا ترامپ دوران ریاست‌‌جمهوری راحتی را پشت‌سر نگذارد. یکی از موانع جنگ اخیر آمریکا با روسیه است. این مجله بر این باور است بزرگ‌ترین بحران ۵۴ ساله اخیر ایالات‌متحده رقم خورده است. نویسنده این گزارش هشدار می‌دهد ادامه جنگ لفظی یعنی جنگ در مقیاس جهانی. برخی می‌گویند بحران اخیر به‌وجود آمده از بحران موشکی کوبا در زمان جان اف‌کندی هم بدتر است. با اخراج ۳۵ تن از دیپلمات‌های آمریکا این احتمال وجود داشت که روابط آمریکا و روسیه وارد بدترین شکل خود شود.

همگان در آن زمان منتظر پوتین بودند تا واکنش نشان دهد. حتی سخنگوی کرملین نیز تاکید کرد تصمیم نهایی با پوتین است. اما پوتین با یک ترفند فعلا آتش اختلافات را کاهش داده است. او در آن برهه زمانی ترجیح داد تا پاسخی مستقیم به ایالات‌متحده ندهد. گفته می‌شد وزارت امور خارجه روسیه به پوتین پیشنهاد داد تا دست به تلافی بزند و دیپلمات‌های آمریکایی را از خاک روسیه اخراج کند. اما پوتین با وتوی این تصمیم اعلام کرد که منتظر ریاست‌جمهوری ترامپ می‌ماند. او می‌داند چند صباحی بیشتر به پایان حکومت باراک اوباما باقی نمانده اما پرسش این است که آیا جنگ‌های دقیقه نودی باراک اوباما به سود آمریکاست؟ برخی کارشناسان می‌گویند اتخاذ تصمیماتی از این دست در لحظات آخر، ترامپ را دست بسته در مقابل پوتین قرار می‌دهد. باراک اوباما با تصمیماتی از این دست روزهای سختی را برای ترامپ فراهم کرده است. جنگ با روسیه و عدم وتوی قطعنامه ضد اسرائیلی از جمله این مواردند.

Time

بوتاکس معجزه قرن

بوتاکس موردی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. بوتاکس برای جوان نشان دادن افراد شاید عوارضی هم داشته باشد، اما در حال حاضر قابل تشخیص نیست. استفاده از بوتاکس تنها مختص سلبریتی‌ها و برخی مردم عادی نیست. سیاستمدارانی هم بوده و هستند که از بوتاکس برای جوان‌تر نشان دادن خود استفاده کرده‌اند از جمله سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا. اما آیا بوتاکس فقط اختصاص به رفع چین و چروک دارد یا قابلیت‌های دیگری هم می‌توان در آن یافت؟ مجله تایم برای نخستین شماره سال ۲۰۱۷ خود به سراغ بوتاکس و اپیدمی شدن آن در نزد پزشکان رفته است. این مجله در این باب می‌نویسد: چین و چروک را فراموش کنید. بوتاکس در حال حاضر استفاده درمانی دارد. از این روش برای درمان جمع‌شدگی چشم، میگرن، افسردگی، مثانه بیش فعال و کف دست عرق‌کننده استفاده می‌شود. برخی بوتاکس را معجزه درمانی نامیده‌اند. برخی دیگر اما با احتیاط بیشتری در قبال این روش درمانی رفتار می‌کنند و می‌گویند که هنوز عوارض آن مشخص نشده است. با این حال بازار بوتاکس بسیار داغ است.

دکتر نورمن می‌گوید با یک مورد افسردگی شدید روبه‌رو شده بود. فردی به او مراجعه کرده و گفته بود که از زندگی اصلا رضایت ندارد و قصد دارد خودکشی کند. او که یک روانپزشک در بتسدای شمالی است در واکنش به اظهارات بیمار خود یک پاسخ عجیب می‌دهد: من فکر می‌کنم شما باید بوتاکس کنید. دکتر نورمن به اتفاق همکاران خود در سال ۲۰۱۴ یک گزارش علمی منتشر کردند که در آن تاکید شده بود افراد با افسردگی شدید زمانی که بوتاکس می‌کنند در عرض ۶ هفته حال بهتری پیدا می‌کنند. نورمن در این خصوص به تایم می‌گوید: بوتاکس را بسیار مفید می‌دانم اما هنوز جزو جریانات اصلی درمانی به حساب نمی‌آید. بوتاکس هنوز مخالفانی دارد. به‌رغم اینکه روز به روز بیشتر مورد تایید پزشکان قرار دارد هنوز اداره غذایی و دارویی آمریکا آن را به‌عنوان یک روش درمانی به رسمیت نمی‌شناسد.

Harper's

مانع ترامپ شوید

شماره ماه ژانویه مجله هارپرز پیش از روز مراسم تحلیف منتشر شده است. در حالی که پنجشنبه بعد ترامپ مراسم تحلیف را به جا می‌آورد، هارپرز در اقدامی پیش‌دستانه خواسته است تا همه آمریکا دست به دست هم دهند و نگذارند ترامپ آمریکا را نابود کند. این مجله با استفاده از شعار تبلیغاتی ترامپ مبنی بر «آمریکا را مجددا با شکوه کنید» نوشت: آمریکا را مجددا با شکوه کنید و پیش از اینکه ترامپ آغاز کند وی را متوقف کنید. این مجله می‌نویسد که وعده‌های ترامپ بیش از اینکه آمریکا را با شکوه کند موجب کهتری آمریکا در عرصه بین‌الملل خواهد شد. وعده‌های ضد حقوق بشری وی انتخاب افراد تندرو در کابینه همه و همه از جمله مواردی است که ممکن است به آمریکا ضربه بزند.

این مجله با یادآوری روز پس از انتخابات در نیویورک می‌نویسد: یک روز پس از انتخابات است. آسمان خاکستری رنگ است و مردم در پیاده‌روهای منهتن حتی نمی‌توانند تکان بخورند. گویی که در سیاره مشتری هستند. مردم دل و دماغ ندارند و برخی حتی اشک در چشمان‌شان حلقه زده است. یک سستی و کرختی را حس می‌کنید. بعد از یک دوره طولانی از مبارزات انتخاباتی، ترامپ پیروز میدان شده است. او دومین رئیس‌جمهوری است که رای اکثر مردم را به دست نیاورده و به کاخ سفید راه پیدا می‌کند. پیش از او نیز جورج بوش دوم به لحاظ آرای مردمی از ال‌گور در سال ۲۰۰۰ شکست خورد، اما چون رای الکترال بیشتری به دست آورده بود به کاخ سفید راه پیدا کرد. پیروزی ترامپ در حالی رقم خورده است که وی نماینده اکثریت مردم نیست و آمریکا می‌تواند از این حربه برای متوقف کردن ترامپ استفاده کند. پیروزی وی برای بیش از نیمی از مردم غیرقابل تصور بوده است. مردم هرگز فکر نمی‌کردند روزی ترامپ با جاه‌طلبی‌های خطرناکش کلید کاخ سفید را به دست آورد.

The Week

دخالت روسی

جلد این هفته مجله ویک به دعوای آمریکا و روسیه اختصاص دارد. آمریکا می‌گوید روسیه با هک کردن سایت مرکزی حزب دموکرات‌ها موجب تضعیف این حزب در پایگاه مردمی شده و روسیه نیز از اساس آن را تکذیب می‌کند و آن را نوعی تئوری توطئه می‌خواند. برای همین منظور این مجله عکس خرسی را که نماد روسیه است انتخاب کرده و نشان می‌دهد در حال کار کردن با لپ تاپ است و ماگ چای یا قهوه‌ای نیز کنار وی قرار دارد که روی آن نوشته است: «آمریکا را مجددا با شکوه کنید.» داستان درگیری روسیه و آمریکا در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری باراک اوباما بالا گرفته است. آمریکا برای تنبیه روسیه به دلیل آنچه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا می‌خواند، ۳۵ دیپلمات روسی را از این کشور اخراج می‌کند، روسیه نیز در حد چندین بیانیه و سخنرانی مقامات پاسخ آمریکا را می‌دهد. اما آمریکا همچنان مصر است که روسیه با حمله سایبری روی انتخابات ایالات‌متحده تاثیر گذاشته است.

برای همین در این درگیری، واشنگتن نسبت به روسیه دست به اقدامات تلافی‌‌جویانه بیشتری زده و حتی ملک متعلق به روسیه را در خاک آمریکا تعطیل کرده است. مقامات آمریکا بر این باورند که این حملات به‌دستور مستقیم پوتین صورت گرفته و این حملات از داخل این دو ملک صورت گرفته است. پوتین اما هنوز به این اتهامات پاسخ صریحی نداده و گفته می‌شود وی بازی «صبر و انتظار» را در پیش گرفته است. رئیس‌جمهوری روسیه به نیکی می‌داند که از ۲۰ ژانویه ترامپ همه‌کاره آمریکا خواهد شد و برای همین حتی به درخواست وزیر امور خارجه‌اش که از وی خواسته بود به تلافی، ۳۵ دیپلمات آمریکایی را اخراج کند گوش نکرد و منتظر حضور ترامپ در کاخ سفید شده است. پوتین اگر بازی «این به آن در» را در پیش می‌گرفت اوضاع در روزهای آخر ریاست‌جمهوری باراک اوباما ممکن بود بدتر شود.

The New York Review

دار و دسته ترامپ

هنوز آمریکایی‌ها در شوک انتخاب ترامپ هستند و هرچه هم به روز ۲۰ ژانویه نزدیک‌تر می‌شویم آمریکایی‌ها بیشتر در بهت کاری که کرده‌اند فرو می‌روند. مجله نیویورک ریویو هم از این زاویه به مساله نگاه کرده است. این مجله می‌نویسد: تمامی این هفته‌ها آمریکایی‌ها در شوک بوده‌اند، به‌رغم اینکه ترامپ سعی کرد تا در مصاحبه با رادیو ملی کمی از فشارها بکاهد و حتی تن صدای خود را دوستانه‌تر کرد باز آمریکایی‌ها نگران ترامپ هستند. نگران وعده‌های وی و تیمی که برای تحقق این وعده‌ها انتخاب کرده است. این مجله می‌نویسد: زمان زیادی نمانده است تا ترامپ بگوید: من دونالد جان ترامپ... و مراسم سوگند ریاست‌جمهوری‌اش را به جا آورد. آن شب حتی از روز بعد از انتخابات هم ترسناک‌تر است. این امر به چندین دلیل ترسناک است: نخست برای تیمی که انتخاب کرده و دوم اینکه سیا و اف‌بی‌ای تایید کرده‌اند که در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، روسیه به‌طور اساسی نقش داشته است.

این موضوع را روز ۹ دسامبر واشنگتن‌پست فاش کرد و روز بعد از آن هم نوشت که همپای دموکرات‌ها، ایمیل‌های جمهوری‌خواهان هم هک شده، اما هنوز محتوای آنها فاش نشده است. اینکه فقط محتوای اطلاعات ایمیل دموکرات‌ها فاش شده تنها به این معنی نیست که روسیه قصد داشته جایگاه هیلاری کلینتون را در انتخابات تضعیف کند، بلکه روسیه با مکتوم نگه داشتن محتوای ایمیل‌های جمهوری‌خواهان قصد دارد تا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ دخالت بیشتری در امور داخلی ایالات‌متحده داشته باشد.این مجله سپس پیشنهاد می‌دهد که آمریکایی‌ها باید بیشتر دست به تحقیق بزنند و اهداف آتی کرملین را مشخص کنند. زیرا دلیلی که به‌عنوان چرایی هک حزب دموکرات‌ها بیان شده تنها نوک یخ بوده و هنوز باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. اما در این میان یک مانع اساسی وجود دارد و آن هم اینکه جمهوری‌خواهان به احتمال زیاد اجازه تحقیقات بیشتر را صادر نخواهند کرد. در این میان جمهوری‌خواهانی چون مک‌کین خواهان تحقیق هستند اما بدنه جمهوری‌خواهان مخالف این رویه خواهند بود.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات