دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- اوایل شهریورماه بود که رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت در امور تولید در جلسه‎ای که فعالان اقتصادی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشتند، از بسته شدن پرونده پرداخت تسهیلات احیای صنایع کوچک و متوسط تا پایان شهریور سال جاری خبر داد و با اشاره به اینکه پرداخت این تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردتومانی از تیرماه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه قرار است با اجرای این طرح، صنایع تا پایان سال جاری از رکود خارج شوند، لازم است تا پایان شهریورماه پرداخت‏ها به اتمام برسد تا واحدهای تولیدی زمان کافی برای استفاده از این تسهیلات و خرید مواد اولیه و ادامه چرخه تولید را داشته باشند. اگرچه شهریورماه به اتمام رسیده اما پرونده پرداخت وام صنعتی در خراسان رضوی همچنان باز است و درحال حاضر تنها حدود یک‌دهم سهم استان به صنایع پرداخت شده است؛ بنابر اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکنون ۱۵۳ میلیارد تومان از سهم خراسان رضوی که در ابتدا ۷۶۳ میلیارد تومان اعلام شد و کمی بعدتر به یک‌هزار و ۲۶ میلیاردتومان افزایش یافت، پرداخت شده است؛ حالا رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در واکنش به اظهارات قائم‌مقام وزیر صنعت مبنی بر اتمام پرداخت وام صنعتی تا پایان نیمه‌نخست سال جاری، اینطور می‏گوید: منظور این بوده که تا پایان شهریور ثبت‎نام‏ واحدهای تولیدی و صنعتی به اتمام می‎رسد و پرداخت‏ها همچنان ادامه خواهد داشت.

اتمام مهلت ثبت‏نام‎ها

قاسمعلی کیومرثی در گفت‏وگو با «دنیای اقتصاد» دراین‌خصوص تصریح می‎کند: قرار بود تا پایان شهریور ثبت‌نام‎ها به پایان برسد و از پایان شهریور ثبت‏نام جدید نخواهیم داشت و تنها همان واحدهای ثبت‎نام شده را ساماندهی خواهیم کرد. رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه پرونده ثبت‎نام باید تا پایان شهریور بسته می‎شد و بعد از شهریور پرداخت‎ها و بررسی‎ها ادامه دارد، اظهار می‏کند: نمی‎توانیم به‌دلیل اینکه شهریور به پایان رسیده است، پرونده‎های درحال بررسی را ببندیم؛ بحث این است که پرونده جدید بعد از شهریور نخواهیم داشت اما بررسی و عارضه‎یابی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و تا پایان سال، خروجی خوبی در این زمینه خواهیم داشت، همانطورکه اکنون هم خروجی کار خوب است.

کیومرثی با اشاره به اینکه درصورتی‌که سقف زمانی برای پرداخت و عارضه‏یابی‎ها درنظرگرفته شود، حتما اعلام می‎کنیم، می‏افزاید: تسهیلاتی که اکنون پرداخت شده به بخش تولید تزریق شده و ادامه آن هم درحال بررسی است و اثرات آن را حتما بر رونق تولید خواهیم دید. وی درخصوص اقدامات انجام شده برای تسریع در روند بررسی و پرداخت این تسهیلات عنوان می‏کند: تقریبا هر روز برای بررسی پرونده‎ها با بانک‏ها جلسه داریم اما به‌دلیل حجم زیاد پرونده‎ها، بررسی آن‎ها زمان می‎برد با این حال روند بررسی ادامه دارد. کیومرثی درخصوص علت اختلافی که بین آمار بانک‏ها و سازمان صنعت استان در میزان تسهیلات پرداخت شده وجود دارد، اینطور پاسخ می‏دهد: سازمان صنعت آمار موجود در سامانه بهین‏یاب را اعلام می‎کند درحالی‌که آمار اعلام شده توسط بانک‏ها مربوط به مجموع تسهیلاتی است که به صنایع استان پرداخت کرده‏اند و بخشی از این تسهیلات از منابع داخلی بانک‎ها پرداخت شده است و ارتباطی با تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی ندارد.

1026 میلیارد تومان پذیرش اولیه بانک‎ها

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره برداشته شدن سقف تسهیلات احیای تولید در استان اظهار می‎کند: در ابتدا سهم استان از تسهیلات احیای تولید ۷۶۳ میلیارد تومان بود اما اکنون این سقف برداشته شده و این رقم به یک‌هزار و ۲۶ میلیاردتومان افزایش یافته است. وی با تأکید بر اینکه این رقم حدود یک‌هزار میلیاردتومانی پذیرش اولیه ما در بانک‎هاست، خاطرنشان می‏کند: بعد از ثبت‌نام واحدهای صنعتی، رقم درخواستی آن‌ها براساس اسناد و مدارک ارائه شده، صورت‎های مالی، آمار فروش و ... بررسی می‎شود و بعد از بررسی، رقم موردتأیید در کمیته اولیه‏ای متشکل از استانداری، شرکت شهرک‎های صنعتی، سازمان صنعت و بانک‌ها مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری می شود و تأیید آن منوط به ارائه بررسی طرح توجیه فنی در بانک‎ها، بررسی دقیق‎تر اطلاعات و ... است و معمولا بعد از بررسی‌ها رقم پرداخت شده از مبلغ درخواستی توسط واحد کمتر است که بانک معمولا مبلغی را که در این کمیته تأیید شود، در قالب تسهیلات به واحد تولیدی متقاضی پرداخت می‎کند.

کیومرثی درخصوص اظهارات قائم‌مقام وزیر صنعت در جلسه با فعالان اقتصادی استان مبنی بر اینکه پرداخت‎ها در خراسان رضوی نسبت به سایر استان‎ها پایین‎تر است، می‏گوید: من این مسأله را نمی‎‏دانم و نشنیدم زیرا اکنون آمار درستی نداریم که نسبت به سایر استان‎ها خود را مقایسه کنیم؛ این آمار روزانه تغییر می‎کند و اطلاعات درستی نداریم و بعید می‎دانم به این صورت باشد زیرا براساس اطلاعات اولیه‎ای که اعلام شد، خراسان رضوی به لحاظ پرداخت، جزو اولین استان‌ها بود. رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انحراف در پرداخت و هزینه‏کرد تسهیلات نیز تصریح می‏کند: بانک‎ها هنگام پرداخت تسهیلات قطعا نظارت‎هایی دارند؛ نظارت‌های سازمان صنعت نیز در این زمینه باید از ابتدای نیمه دوم سال انجام شود؛ کمی که جلوتر برویم، وضعیت این نظارت‎ها هم مشخص خواهد شد.

عدم‌انطباق روند فعلی با وضعیت تولید

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم معتقد است روند پرداخت این تسهیلات بدون تردید کند است و به «دنیای اقتصاد» می‎گوید: اوضاع اقتصاد و تولید ما خاص است بنابراین تصمیمات اخذشده باید منطبق با وضعیت موجود باشد اما دستگاه‎های دولتی و بانک‏های ما براساس رویه‌های مرسوم خود عمل می‎کنند که در این رویه‎ها بررسی پرونده یک واحد تولیدی از زمان درخواست تا زمان پرداخت تسهیلات ممکن است سه تا چهار ماه زمان ببرد و این مسأله منطبق با شرایط موجود که در آن واحدها با تولید کمتر و تعدیل نیرو مواجه هستند، نیست؛ بنابراین رویه‏های مرسوم در وضعیت فعلی جواب نمی‏دهد و آنچه اتفاق می‎افتد، پاسخگوی نیازهای تولید و صنعت نیست و این روند کند است.

فیروز ابراهیمی با اشاره به اینکه با اصل موضوع پرداخت این تسهیلات هم مشکل داریم، تصریح می‎کند: نرخ سود ۱۸ درصدی این تسهیلات بسیار گران است اما همین را هم بانک‎ها به شیوه‎های مختلف به‌گونه‎ای حساب می‏کنند که برای بخش تولید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد محاسبه می‎شود؛ به نظر من این تسهیلات رونقی برای تولید نخواهد داشت زیرا اساس این تصمیم و رویه ایراد دارد. وی ادامه می‎دهد: صنعتی که حاشیه سود ۱۰ درصد دارد، نمی‏تواند نرخ سود بانکی ۲۵ درصد را تحمل کند؛ صنعت نیاز به تسهیلاتی با نرخ منطقی و معقول دارد تا بتواند با قدرت‎های منطقه‎ای تولید رقابت کند؛ امروزه تولیدکننده در بازارهای داخلی هم باید با کالاهای صادراتی رقابت کند و زمانی که قیمت تمام‌شده کالاهای ما ۱۰ تا ۱۵ برابر سایر رقباست، امکان این رقابت در داخل و خارج وجود ندارد و اگر می‏خواهیم این تسهیلات گرهی از کار تولید باز کند، باید سود آن منطقی باشد. دبیر خانه صنعت استان می‎گوید: به‌نظر من اساس تسهیلات احیای تولید یک نمایش و بازی با افکار عمومی بود و آورده‎ای برای بخش تولید نداشت زیرا اگر تسهیلاتی برای احیای تولید پرداخت می‎شود، باید نرخ سود و شرایط ویژه‎ای داشته باشد؛ در نیمه نخست امسال بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در کشور پرداخت شده که پنج هزار میلیارد تومان آن در قالب احیای تولید بود اما شرایط و نرخ سودی مشابه سایر تسهیلات داشت.

پرداخت 153 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این خصوص از پرداخت ۱۵۳ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در بخش صنعت استان خبر می‎دهد. راضیه علیرضایی با بیان اینکه تاکنون ۲۶۶۷ واحد برای اخذ تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات سرمایه ثابت در سایت بهین‏یاب ثبت‏نام کرده‎اند، اظهار می‌کند: از این تعداد ۹۶۸ واحد مربوط به بخش صنعت بوده و پس از بررسی در کمیته‌های کارشناسی و کارگروه تسهیل استان، ۷۰۱ واحد به سیستم بانکی معرفی شده‎اند. وی به این نکته نیز اشاره می‌کند که پرداخت یک‌هزار و ۲۶ میلیاردتومان تسهیلات برای ۷۰۱ واحد تولیدی دارای مشکلات مالی بخش صنعت استان در بانک‌های عامل درحال بررسی است. علیرضایی یادآور می‎شود: درحال حاضر برای ۱۰۴ واحد صنعتی مبلغ ۲۳۶ میلیارد تومان تسهیلات در بانک‌های عامل مصوب شده که ۱۵۳ میلیاردتومان تسهیلات رونق تولید به آن‎ها پرداخت شده است و مابقی هم به‌تدریج به واحدهای مذکور پرداخت خواهد شد.