نمایشگاهی بدون شگفتی!

اغلب این‌طور تصور می‌شود که نمایشگاه دیترویت بزرگ‌ترین گردهمایی خودروسازان در آمریکا است. در حالی که نه دیترویت، نه لس‌آنجلس و نه حتی نیویورک، به اندازه شیکاگو عظمت ندارند. باز هم بزرگ‌ترین شهر ایالت ایلینوی میزبان غول‌های واقعی صنعت خودرو شده است. آنهایی که آینده را آن‌گونه که هست می‌بینند و نه آن‌گونه که دلشان می‌خواهد. گفته می‌شود این نمایشگاه ۱۰۷ ساله از نظر بازدید در بین هموطنانش یک رکورددار به حساب می‌آید. میانگین آمار بازدیدکنندگان در هر سال از شیکاگو چیزی حدود یک میلیون نفر است. برگزارکنندگان نمایشگاه شیکاگو یکی از اولین‌هایی بودند که با در اختیار گذاشتن فضاهای بسیار بزرگ برای غرفه‌داران و برندهای بزرگ، باعث به وجود آمدن نبوغ و خلاقیت‌هایی شدند که کمتر در نمایشگاه‌های دیگر می‌بینیم. شاید باورش کمی سخت باشد ولی شرکت‌هایی نظیر مرسدس‌بنز، تویوتا و فیات-کرایسلر چند سالی است که برای مشتریان خود یک پیست تست نیز در نظر گرفته‌اند. شیکاگو شاید به اهمیت و تاثیرگذاری دیترویت نباشد ولی به‌طور حتم به دلیل تمرکز روی محصولاتی که قرار است در سال جاری وارد بازار شوند، به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. کارشناسان بر این باورند که برگزارکنندگان نمایشگاه شیکاگو اغلب رابطه بهتری با خودروسازان آمریکایی یا خودروسازان خارجی که در آمریکا خط تولید دارند، برقرار می‌کنند.

Jeep Wrangler Rubicon؛ باز هم یک سخت‌جان دیگر

ویرایش ۲۰۱۷ شاسی‌بلند فوق آفرود جیپ، با آنکه تغییراتی ساده در ظاهرش ایجاد شده ولی باز هم چشم‌ها را به خود می‌دوزد. رنگلر جدید که مجهز به پکیج روبیکان شده همان فلسفه کوه و صخره را با زبان مردم شهری بیان کرده است. باید اعتراف کرد که جیپ دیگر به انتهای توانمندی‌های رنگلر رسیده و در حال حاضر مدام در حال تغییر ظاهری‌اش است. اما عجیب است که بعد از سال‌ها هنوز هم جذابیت قدیم را دارد. البته جیپ فوق از نظر فنی حرف‌هایی برای گفتن دارد. استفاده از دیفرانسیل‌های فوق قدرتمند Dana ۴۴ برای محورهای جلو و عقب یکی از بهترین خبرها برای این آفرود آمریکایی بود. همچنین رنگلرهای جدید با رفتن به تایرهای ۳۵ اینچی بی‌اف گودریچ ناگهان یک افزایش ۳ اینچی را در لاستیک‌ تجربه کردند. پیشرانه این خودرو با حجم ۸/ ۳ لیتر و آرایش شش سیلندر Vشکل می‌تواند ۲۰۲ اسب‌بخار نیرو فراهم کند.

VW Beetle GRC؛ قورباغه اسپورت

تیم فولکس‌واگن امسال در رقابت‌های رالی‌کراس با یک محصول عجیب شرکت خواهد کرد. بیتل جی‌.آر.سی انتخاب آلمان‌ها برای حضور در این مسابقه خواهد بود. فولکس برای آماده‌سازی این محصول علاوه بر بهره‌گیری از مهندسان بخش R Line‌ خود سراغ یک تیونر حرفه‌ای به اسم «آندرتی» ایتالیا رفت تا اصول جسارت را از طریق اهل آن اجرا کند. رونمایی از این خودرو را «تنر فاوست» راننده معروف مسابقات جی‌تی و یکی از سه مجری برنامه تاپ‌گیر آمریکا بر عهده داشت. شرکت اولین تجربه خود با یک بیتل اسپورت را سال ۲۰۱۴ کسب کرد ولی بعد از چند مسابقه ناموفق حالا ویرایش بهینه‌سازی شده آن را برای رقابت با فورد معرفی کرده است. این خودرو دارای یک پیشرانه ۶/ ۱ لیتری توربوشارژ شده ۵۵۳ اسب‌بخاری با ۶۳۱ نیوتن‌متر گشتاور است. نسخه قبلی با همین پیشرانه می‌توانست ۵۴۴ اسب‌بخار نیرو فراهم کند. این عدد حتی از بیتل‌های سری جی‌تی‌آی استاندارد شرکت نیز قوی‌تر است که پیشرانه‌ ۵/ ۲ لیتری توربو دارند.

Nissan Titan XD؛ پیکاپ ژاپنی با اسانس آمریکایی

در بین غول‌هایی مانند فورد ۱۵۰، دوج رم و شورولت سیلورادو، نیسان با جسارت تمام روی پیکاپ فول‌سایز خود حساب ویژه‌ای باز کرده است. ژاپنی‌ها در ویرایش ۲۰۱۷ این خودرو سری ایکس.دی را معرفی کرده‌اند که تمرکز ویژه‌ای روی مبانی آفرود داشته است. این همان جذابیتی است که به شدت باب میل خریداران آمریکایی قرار گرفته است. نیسان سرانجام متقاعد شد که باید برای پروژه‌های جدید خود سراغ حرفه‌ای‌ترها برود. آنها برای بحث آیرودینامیک تیتان جدید سراغ شرکت EGR رفته‌اند و دست آخر همان‌طور که می‌بینید حاصل کار چشمگیر از آب درآمده بود. استفاده عجیب شرکت از یک ردیف LED به جای مه‌شکن‌ها بیننده را به یاد خودروهای نظامی انداخته است. گفته می‌شود نیسان تغییر خاصی در قسمت پیشرانه آن اعمال نکرده است. یعنی شاهد همان قلب حجیم ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل توربودیزلی با ۳۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۷۵۲ نیوتن‌متر گشتاور هستیم. تیتان به‌صورت انحصاری در کانتون ایالت می‌سی‌سی‌پی مونتاژ می‌شود.

Chrysler Pacifica؛ بازگشت بعداز 45 سال

سال ۱۹۷۲ بود که برای اولین‌بار دوج توانست نخستین ون خود را که مخصوص نقل و انتقال ویلچر بود معرفی کند. اکنون بعد از ۴۵ سال، آمریکایی‌ها در کنار شریک ایتالیایی‌‌شان فیات محصولی جدید به اسم پاسیفیک را معرفی کرده‌اند. این ون مدرن که طبیعتا برای افراد معلول و ناتوان در نظر گرفته شده، می‌تواند بازار خوبی را برای خریداران ویژه‌اش یا حتی بخش‌های خدماتی و توان‌بخشی فراهم کند. نسخه جدید با یک رمپ برقی که مجهز به پمپ‌های روغنی است، سهولت در رفت و آمد ویلچر را فراهم آورده است. محل قرارگیری این صندلی‌ چرخ‌دار از نظر ایمنی‌های اتحادیه اروپا استانداردهای لازم را دارد. نحوه باز و بسته شدن درب‌ها نیز جالب توجه است. مینی‌ون جدید آمریکایی‌ها به‌صورت هیبریدی خواهد بود. البته برای دوستداران نسخه‌های استاندارد نیز یک مدل بنزینی ۶/ ۳ لیتری شش سیلندر Vشکل در نظر گرفته شده است.

Infiniti QX80؛ هالک در شیکاگو

زیرمجموعه لوکس‌ساز نیسان، برای طرفداران پر و پا قرص خود در بازار آمریکای شمالی، مدلی جدید از خانواده QXها را معرفی کرد. کیو.ایکس۸۰ شاسی‌بلند لوکس فول‌سایزی است که در ویرایش ۲۰۱۷ خود با انبوهی از آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی و یک پیشرانه حجیم و قدرتمند، خود را رقیب اصلی شورولت تاهو آن هم در کشور رقیب معرفی کرده است. اینفینیتی برای اولین‌بار روی این خودرو از سیستم‌های الکترونیکی و هوشمند جلوگیری از تصادف بهره گرفته است. حسگرهای این سیستم در سراسر بدنه بیرونی حتی روی آینه‌ها نیز نصب شده‌اند. استفاده از دو جفت رینگ ۲۲ اینچی، هیبت وهم‌انگیز آن را تکمیل کرده است. درون سینه کیو.ایکس۸۰ یک قلب ۶/ ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار تعبیه شده که نیروی خروجی خود را از طریق یک جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک به‌صورت AWD به همه چرخ‌ها منتقل می‌کند.

BMW 740e؛ سبک جدید لوکس‌های هیبریدی

ب‌ام‌و همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کرده بود، برنامه عرضه یک خودروی جدید را در شیکاگو نداشت. آنها ترجیح دادند تولیدات جدید هیبریدی خود را به نمایش بگذارند. بارزترین خودروی غرفه بزرگ باواریایی‌ها، سری ۷ بود که هم از سویی یک لوکس جانانه بود و هم از سوی دیگر یک هیبریدی بسیار مدرن. نسخه‌های اولیه آن تقریبا سال گذشته رونمایی شده بودند ولی امسال نسخه‌ تکمیل‌شده‌اش راهی بازار می‌شود. خودرویی که با قیمت پایه ۱۰۱ هزار دلاری‌اش کاملا مبانی تجمل‌گرایی را رعایت کرده است. شرکت می‌گوید پیشرانه اصلی درون‌سوز آن با حجم ۲ لیتر و با بهره‌گیری از توربوشارژر می‌تواند ۲۵۴ اسب‌بخار نیرو تولید کند. در کنار این قوای محرکه یک موتور برقی تعبیه شده که نیروی نهایی و ترکیبی را به ۳۲۲ اسب‌بخار می‌رساند. این سدان زیبا و باوقار برخلاف تصوری که نسبت به خودروهای هیبریدی وجود دارد، شتاب قابل قبولی پیدا کرده است. این خودرو صفر تا ۱۰۰ را در ۶/ ۵ ثانیه می‌پیماید. ‌

Mercedes Metris؛ جعبه‌ابزار خودرویی

کمی به شکل و شمایل آن دقت کنید. باور کنید این همان مرسدس‌بنز ویتو است که حالا در قالب یک خودروی مفهومی با چنین طراحی خیره‌کننده‌ای ظاهر شده است. داستان از این قرار است که شرکت قصد داشته یک خودروی کار واقعی و البته آینده‌نگر با زبان متریس به نمایش بگذارد. هنر مهندسی مرسدس‌بنز را می‌توان در طراحی قسمت انتهایی آن و به‌ویژه چیدمان ابزارها ملاحظه کرد. کانسپت جدید آلمان‌ها مخصوص بازارهای اروپایی در نظر گرفته‌ شده است. از آنجا که متریس قرار نیست یک محصول توانمند برای باربری باشد بنا بر این استفاده از یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ ۲۰۸ اسب‌بخاری و ۳۵۰ نیوتن‌‌متری کافی به نظر می‌رسد. جالب آن است که برای این خودرو از یک جعبه‌دنده خوب ۷ سرعته اتوماتیک بهره گرفته شده است. مدیران شرکت به‌صورت رسمی قیمت پایه نسخه نهایی آن را در سال جاری ۲۷ هزار دلار اعلام کرده‌اند.

Mopar Challenger؛ دلبری‌‌های یک تیونر

نام موپار با دوج گره خورده است. همکاری این تیونر و آن خودروساز ۷ سال سابقه دارد. جدیدترین همکاری آنها باز هم روی ابرهیولای دوج یعنی چلنجر اجرا شده است. خودرویی که خود پیش‌تر از طریق بخش تیونینگ شرکت یعنی اس‌.آر.تی تقویت‌سازی‌های لازم را تجربه کرده بود. امضای موپار استفاده از رنگ‌های نامتعارف و دوگانه است که به دلیل همین افسارگسیختگی‌اش جالب توجه شده است. یکی از دلایل اطمینان کرایسلر (مالک برند دوج) به موپار، پروسه تیونینگی است که تماما با دست انجام گرفته است. حتی رنگ‌آمیزی آن. این تیونر برای چلنجر فوق از رینگ‌های مخصوص خودش استفاده کرده و برای آنها از تایرهای ۲۰ اینچی بهره گرفته است. دوج چلنجری که موپار تیونینگ کرده دارای یک پیشرانه ۴/ ۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت ۴۸۵ اسب‌بخار و ۶۴۴ نیوتن‌متر گشتاور است. در حالی‌که نمونه استاندارد اس‌.آر.تی این خودرو قیمتی ۵۰ هزار دلاری‌ دارد، قیمت این مدل چیزی بیش از ۶۳ هزار دلار خواهد بود.

Mitsubishi Outlander Sport؛ شاید یک حسن‌ختام

گفته می‌شود میتسوبیشی در نظر دارد به زودی نسل جدیدی از اوت‌لندرهای خود را روانه بازار کند. اگرچه هنوز این خبر به‌صورت رسمی تایید نشده ولی رونمایی ناگهانی از سری عرضه محدود این خودرو در شیکاگو می‌تواند حسن ختام باشکوه این شاسی‌بلند سایز متوسط ژاپنی به حساب بیاید. میتسو روی طراحی و آپشن‌های این مدل حسابی سنگ تمام گذاشته است. استفاده از سپر و جلوپنجره جدید در کنار چیدمان زیبای داخلی و رینگ‌های متفاوت ۱۸ اینچی، اوت‌لندر را از آن چهره کلیشه‌ای خارج کرده است. شرکت به‌خوبی توانسته حس و حال اسپورتی را که روی مدل لنسر تجربه شده روی این خودرو نیز اجرا کند. به خصوص پیشرانه ۲ لیتری ۱۴۸ اسب‌بخاری‌اش که ۱۹۷ نیوتن‌متر نیز گشتاور دارد. مانند مدل‌های پیشین، این نسخه نیز دارای جعبه‌دنده CVT و سیستم انتقال قدرت آن AWD است.

Ford Expedition؛ بزرگ‌تر و سبک‌تر

اکسپدیشن‌های ۲۰۱۸، خبر عالی فورد برای دوستداران شاسی‌بلندهای تشریفاتی و مدیریتی بود. خودرویی که از نظر طراحی مانند هیچ‌کدام از دیگر تولیدات فورد نیست. البته شرکت نتوانسته کشش خود نسبت به شاسی‌بلند کوچک‌تر یعنی اکسپلورر را در این مدل پنهان کند. پس از سال‌ها، اکسپدیشن یک بار دیگر با پیشرانه‌های شش سیلندر Vشکل آشنا شد. اما این‌بار به لطف حضور سیستم اکوبوست که در حقیقت همان توربوشارژرهای ابداعی فورد است، توانست ۳۶۵ اسب‌بخار نیرو از حجم ۵/ ۳ لیتری‌اش بیرون بکشد. جعبه‌دنده آن نیز برای اولین‌بار از نمونه‌های مدرن ۱۰ سرعته دستی انتخاب شده است. به طرزی عجیب شرکت نسخه ۲۰۱۸ را چیزی معادل ۱۰ سانتی‌متر طویل‌تر از نمونه قبلی طراحی کرده است. شاید این خودرو یک آفرود واقعی نباشد ولی به لطف کیفیت فوق‌العاده مواد و تجهیزات به کار رفته در آن می‌توان حساب ویژه‌ای روی موفقیتش در سال جاری میلادی باز کرد.