گروه صنعت و معدن: معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: در نخستین گردهمایی ایران و آلمان در بخش آب و فاضلاب، 19 شرکت آلمانی در قالب یک تیم 29 نفره حضور دارند و مایل به سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب ایران هستند. علی‌اصغر قانع اظهار کرد: ارتباط ایران و آلمان از سال‌های گذشته ارتباط خوبی بوده و آلمان اولین شریک ایران است که قبل از تحریم‌ها و بعد از تحریم‌ها ارتباطش قطع نشده است. وی افزود: امیدواریم همکاری‌های خوب دو کشور در فضای پساتحریم کامل‌تر و جامع‌تر شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده تا شرکت‌های ایرانی و آلمانی در بخش آب و فاضلاب کشور جلسات اختصاصی برگزار کنند، گفت: ایران امروز دارای پتانسیل بالایی در حوزه نیروی انسانی، ساخت، اجرا و بهره‌برداری پروژه‌های آب و فاضلاب است که این ظرفیت‌ها، بسترهای مناسبی را برای اجرای طرح‌های بیشتر در حوزه آب و فاضلاب فراهم کرده است. وی ادامه داد: توصیه ما به همه کشورهای خارجی این است که با توجه به شرایط ایجاد شده بعد از اجرای برجام، نکاتی را مورد توجه قرار دهند و به ظرفیت‌های داخلی ایران و شرکت‌های ایرانی توجه کنند تا در تعامل دوجانبه از این ظرفیت‌ها بتوانیم استفاده کنیم.


همچنین قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: انتقال تکنولوژی‌های نوین شرط نخست تداوم همکاری‌های ایران و آلمان در عرصه آب و فاضلاب است. ستار محمودی گفت: تجربه ثابت کرده که آلمان‌ها؛ شرکایی قابل اعتمادند که به دنبال انتقال اطلاعات فنی بوده و در همه ادوار مشارکت پایداری با ایرانی‌ها داشته‌اند. وی افزود: دانش، تحقیقات و پژوهش آلمان‌ها در تکنولوژی آب و فاضلاب در اروپا محوری و منحصربه‌فرد است؛ ایرانی‌ها نیز به چنین سطحی در بین کشورهای خاورمیانه دست یافته‌اند و همین مساله و توسعه مشارکت‌ها بین دو کشور می‌تواند راه دسترسی به بازارهای سومی را برای دو کشور هموار کند.


قائم‌مقام وزیر نیرو تصریح کرد: از زمان حاکمیت مدیریت و سازماندهی نوین در آب و فاضلاب ایران، آلمان‌ها همواره به‌عنوان شریک اصلی ایران محسوب می‌شدند و امروز اصرار داریم که این رویه تداوم داشته باشد زیرا به موفقیت بیشتر دو کشور می‌انجامد. وی ادامه داد: نگاه آینده ما در بخش آب و فاضلاب، تقویت، توسعه و بهبود بنگاه‌گرایی، مدیریت هوشمند صنعت آب و فاضلاب، فناوری‌های نوین، شیوه‌های اصلاح ساختاری و اصلاح حسابداری است. محمودی اعلام کرد: در عرصه تکنولوژی‌های جدید نیز نگاهمان تداوم همکاری مشترک دو کشور و انتقال فناوری است تا صنعت آب و فاضلاب ایران بتواند با مشارکت آلمان‌ها به توسعه همکاری‌های مشترک در منطقه بپردازد. وی افزود: ایران با دارا بودن بازار بزرگ و پایگاه دانش مناسب می‌تواند در آینده، در صنعت آب و فاضلاب حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشد.