تعیین اعضای جدید هیات مدیره خوارزمی در مجمع سالانه
اعضای جدید هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی (سهامی عام) در «مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت برای سال منتهی به 31 خرداد 1394» با اکثریت آرای سهامداران انتخاب شدند. این مجمع چهارشنبه 29 مهر 94 به ریاست مرتضی سامی و با حضور بیش از 85 درصد سهامداران برگزار شد. در مجمع عمومی عادی سالانه خوارزمی، پس از ارائه گزارش هیات مدیره خوارزمی توسط حجت‌الله صیدی، مدیرعامل این شرکت و ارائه گزارش حسابرس و بازرس قانونی و تصویب صورت‌های مالی اساسی تلفیقی گروه و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، تقسیم سود نقدی به زمان برگزاری مجمع عمومی عادی فوق‌العاده در آینده نزدیک موکول شد.

انتخاب موسسه حسابرسی دایارهیافت به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی و موسسه حسابرسی کوشامنش به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس علی‌البدل و انتخاب روزنامه‌ کثیرالانتشار اطلاعات برای درج آگهی‌های شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز از دیگر مصوبات مجمع عادی سالانه این شرکت بود. بر اساس این خبر، موسسه همیاری غدیر، شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن(سهامی خاص)، شرکت امید آیندگان سپهر(سهامی خاص)، شرکت آرمان صادرات سپهر(سهامی خاص) و شرکت کارت ایران(سهامی خاص) با رعایت مفاد قانون تجارت و به استناد به ماده 30 اساسنامه شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی و بر اساس رای‌گیری به عمل آمده از اشخاص حقوقی به مدت 2 سال به‌عنوان اعضای هیات مدیره این شرکت انتخاب شدند.


فرآیند اجرای برنامه راهبردی 7ساله

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی اما در این مجمع گفت: هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی پس از تجزیه و تحلیل شرایط حاکم بر فضای اقتصادی کشور و ترسیم چشم‌انداز آتی، اقدام به تدوین و تصویب کلیات برنامه راهبردی توسعه کسب و کار شرکت در آذر ماه ۱۳۹۲ کرد و چشم‌انداز تازه‌ای را پیش روی سهامداران و ذی‌نفعان شرکت ترسیم کرد. بر این اساس، چشم‌انداز شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در افق هفت ساله و تا سال ۱۳۹۹ تبدیل شدن به یک شرکت سرمایه‌گذاری پیشتاز، یکی از ۵۰ شرکت برتر کشور و یکی از ۵ شرکت برتر هلدینگ و سرمایه‌گذاری ترسیم شده است.


دکتر حجت‌اله صیدی اظهار کرد: شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی که بهره‌مند از سرمایه‌های مالی و معنوی سهامداران خرد و نهادی در بازار سرمایه کشور است، شعار اصلی خود را «ثروت‌آفرینی پایدار برای نسل‌ها» برای توسعه فعالیت‌ها و افزایش ثروت سهامداران از طریق خلق سود پایدار و با کیفیت، کمک به توسعه اقتصادی کشور و افزایش کارآیی بازار سرمایه قرار داده است. به همین منظور مطابق برنامه راهبردی مزبور، انتظار می‌رود در سال 1399 ارزش دارایی‌های گروه خوارزمی حداقل یک‌درصد رقم تولید ناخالص داخلی کشور به نرخ جاری گردد و نرخ بازدهی دارایی‌های شرکت دارای بالاترین نرخ در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایرانی باشد.


وی گفت: سال مالی مورد گزارش دومین سال اجرای برنامه راهبردی هفت‌ساله شرکت بود. با وجود اوضاع حاکم بر اقتصاد کشور ناشی از ادامه اثرات تحریم‌های بین‌المللی و رکود حاکم بر صنایع بزرگ کشور، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با تلاش تمامی همکاران در بخش‌های مختلف سازمان توانست گام‌های موثری در راستای نیل به اهداف عملیاتی برنامه هفت‌ساله بردارد، به‌نحوی که ارزش دارایی‌های گروه در پایان سال مالی مورد گزارش (۳۱ خرداد ۱۳۹۴) به رقم ۶۰ هزار میلیارد ریال رسیده و توانسته است حدود ۱۸ درصد از ارزش دارایی‌های هدف‌گذاری شده طبق برنامه راهبردی شرکت را محقق سازد. به گفته دکترصیدی، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سرمایه‌گذاری در صنایع جذاب پربازده، مبتنی بر ارزیابی ریسک هر‌یک از صنایع هدف‌گذاری شده، با در نظر گرفتن ریسک‌های اقتصادی مترتب بر هر یک از صنایع مزبور و با توجه به سیکل‌های اقتصادی کشور، از مهم‌ترین‌ راهبردهای سرمایه‌گذاری گروه خوارزمی است. از این رو، به‌منظور تحقق شعار ثروت‌آفرینی پایدار برای نسل‌ها، طی دو سال ابتدایی اجرای برنامه راهبردی شرکت، استفاده از فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری در بخش انرژی با تمرکز بر صنعت برق مد‌نظر قرار گرفت تا به‌رغم کوچک شدن اقتصاد کشور ناشی از آثار رکود تورمی آغاز دهه ۱۳۹۰، از سرعت توسعه سرمایه‌گذاری‌های گروه کاسته نشود. همچنین با هدف شکل‌گیری هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی گروه خوارزمی طی دو سال گذشته ضمن تشکیل تیم حرفه‌ای متخصص، مطالعات تحلیلی گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صنایع بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی بخش نفت، گاز و پتروشیمی انجام شد و نتایج آن در اختیار هلدینگ مذکور قرار گرفته است. از سویی دیگر، صنعت بانکداری به جهت بهره‌مندی از پتانسیل کسب منافع بلندمدت از شرایط اقتصادی آتی کشور و فرصت‌های جذاب بازار سرمایه، به جهت حفظ روند رشد سودآوری شرکت از توسعه قابل قبولی طبق برنامه برخوردار بوده است. وی افزود: سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معادن و صنایع معدنی بر اساس استراتژی‌های تدوین شده در شرکت توسعه معادن صدر جهان (هلدینگ معدنی گروه خوارزمی)، با تمرکز بر سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها و نیز صنایع برنامه معدنی میان‌دستی و فلزات افزودنی بخش فولاد باتوجه به پتانسیل بالای رشد این بخش در کشور، نویدبخش توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معادن و صنایع معدنی بر‌اساس چشم‌انداز هفت‌ساله گروه خواهد بود.


به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، بخش بازرگانی یکی از پرپتانسیل‌ترین حوزه‌ها برای سودآوری در شرایط پیشروی اقتصادی کشور است. از این‌رو، انتظار می‌رود در دوران پساتحریم، ضمن فراهم آمدن امکان توسعه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری مذکور، از رشد مطلوبی برخوردار باشد. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با هدف بهره‌مندی از پتانسیل‌های پیش‌روی اقتصادی کشور از منظر فراهم آمدن انتقال دانش‌های جدید در حوزه‌های کاربردی فناوری اطلاعات به‌ویژه در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری صنعت بانکداری کشور، برنامه‌ریزی‌های اساسی را از طریق شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی انجام داده است. هرچند بخش املاک و مستغلات طی دو سال گذشته به‌دلیل رکود حاکم در بخش ساختمان و مسکن کشور نتوانسته است به رشد مورد انتظار دست یابد، لیکن با توجه به انتظارات شکل‌گرفته از بهبود نسبی رشد اقتصاد کشور در سال‌های پیش‌رو، برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه فعالیت‌ها و تمرکز بر پروژه‌های متوسط مقیاس ساختمانی از طریق شرکت توسعه ساختمان خوارزمی انجام شده است.


عملیاتی شدن افزایش سرمایه شرکت

دکترصیدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سال مالی مورد گزارش به‌دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور در دوره گذار از رکود تورمی و بیم و امیدهای خروج از تحریم‌های بین‌المللی، گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی را در موقعیت فرصت‌های طلایی پساتحریم و در عین حال احتیاط‌های لازم قرار می‌داد. از این نگاه، باوجود داشتن مجوز افزایش سرمایه تا مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۲)، پس از عملیاتی شدن مرحله اول افزایش سرمایه تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال، افزایش سرمایه تا سقف ۱۲,۵۰۰ میلیارد ریال در مرحله دوم افزایش سرمایه در دستور کار شرکت قرار گرفت. وی افزود: به این ترتیب، اجرای مرحله دوم افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۰ هزار به ۱۲,۵۰۰ میلیارد ریال در اواخر سال مالی مورد گزارش شروع شد و با حسن اعتماد و مشارکت فعال سهامداران محترم به‌طور موفقیت‌آمیزی در اول شهریور ماه ۱۳۹۴ به ثبت رسید.


گزیده عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی

به گفته دکترصیدی، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه 1394 تلاش کرده است تا با دیدگاه مبتنی بر برنامه راهبردی هفت‌ساله به بررسی و مدیریت فعال پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های خود بپردازد؛ به‌نحوی‌که باوجود کاهش حدود 6/ 0 درصدی ارزش بازار شرکت متاثر از شرایط حاکم بر کل بازار سرمایه کشور طی دوره یکساله مذکور، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و نیز سود حاصل از فروش سهام شرکت ضمن پوشش بیش از 105 درصدی بودجه هدفگذاری شده، به‌ترتیب از رشد 67 و 47 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار باشد. ضمن آنکه سود خالص شرکت با رشد 19 درصدی نسبت به سال گذشته، حدود 102 درصد سود بودجه شده را محقق ساخته است. وی افزود: عمده هزینه‌های مالی شرکت (بالغ بر 749 میلیارد ریال) در راستای اجرای برنامه هفت‌ساله و در جهت توسعه سرمایه‌گذاری‌های شرکت در صنایع هدف بوده است. در هر حال برآیند فعالیت‌های شرکت، سودی بالغ بر 4/ 030 میلیارد ریال را عاید سهامداران محترم کرده است.


افزایش ثروت سهامداران خوارزمی

دکتر صیدی افزود: سهامداران محترمی که طی دو سال منتهی به پایان خرداد ماه ۱۳۹۴ با مشارکت کامل در دو افزایش سرمایه اخیر شرکت، همراهی خود را با استراتژی‌های بلندمدت شرکت نشان داده‌اند، فراتر از عملکرد بازار سهام در افق میان مدت بهره برده‌اند، به‌نحوی که بازدهی سهامداران مزبور طی دو ساله مذکور بالغ بر ۵/ ۶۷ درصد بوده است یا به عبارتی، سهامداران مذکور از بازدهی متوسط سالانه حدود ۴/ ۲۹ درصدی برخوردار بوده‌اند. این وضعیت در حالی شکل گرفته است که بازدهی شاخص کل بازار سهام طی دو ساله فوق‌الذکر حدود ۴/ ۳۲ درصد بوده و به عبارتی بازار سهام از بازدهی سالانه ۱/ ۱۵ درصدی برخوردار بوده است.


برنامه‌های آتی گروه خوارزمی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از «انجام اقدامات لازم به منظور بهره‌مندی مطلوب گروه خوارزمی از فرصت‌های پیش‌روی اقتصاد ایران در دوران پساتحریم»، «ارتقای اهداف سرمایه‌گذاری گروه خوارزمی بر اساس شرایط جدید اقتصاد ایران در دوران پساتحریم»، «اجرای استراتژی‌های تدوین شده برای سرمایه‌گذاری داخلی و بین‌المللی شرکت‌های گروه خوارزمی متناسب با شرایط منطقه‌ای و جهانی اقتصاد ایران در دوران پساتحریم از طریق فعال کردن کمیته بین‌الملل»، «پیشبرد اهداف عملیاتی شرکت توسعه معادن صدر جهان با هدف اجرای برنامه‌ریزی‌های هلدینگ معدنی گروه»، «توسعه فعالیت های هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی گروه خوارزمی» و «بررسی و برنامه‌ریزی برای ورود به حوزه‌های جذاب سرمایه‌گذاری در صنایع کمتر توسعه یافته در ایران بر مبنای مقایسه و الگو‌برداری از کشورهای مشابه یا اقتصادهای در حال توسعه و دارای بازار نوظهور دنیا» به‌عنوان برخی از برنامه‌های شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی یاد کرد. «آماده‌سازی شرکت‌های منتخب گروه برای پذیرش و ورود سهام آنها به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران»، «ایجاد سیستم‌های مدیریت کیفیت در سازمان اعم از سیستم مدیریت دانش، اطلاعات مدیریت، ارزیابی عملکرد کارکنان، ممیزی نظام‌مند فرآیندها در شرکت‌های گروه و غیره در جهت ارتقای بهره‌وری در سازمان»، «طراحی و ایجاد سامانه ارزیابی عملکرد با استفاده از به‌کارگیری روش‌های ارزیابی متوازن (BSC) و هوش تجاری (BI) توسعه فرآیند مدیریت آموزش و توسعه کارکنان شرکت» «برنامه‌ریزی برای تعامل نزدیک‌تر با سهامداران و تسهیل بیشتر مکانیزم‌های ارتباطی»، «ارتقای ساختار سرمایه شرکت در راستای برنامه راهبردی گروه» و«پیاده‌سازی برنامه‌های افزایش بهره‌وری در شرکت‌های گروه و ارتقای سبد سرمایه‌گذاری در شرکت اصلی» نیز از جمله سایر برنامه‌های آتی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به شمار می‌رود.

تعیین اعضای جدید هیات مدیره خوارزمی در مجمع سالانه