ندا لهردی: تکنولوژی به سرعت همه چیز را رنگ تغییر می‌زند و شکلی مدرن به زندگی روزمره مردم جهان می‌دهد. در واقع بهتر است نگاه‌مان را کمی گسترده‌تر کنیم؛ تکنولوژی تنها همین موبایل هوشمندی که همیشه در دست ماست یا تبلت‌ها و دیگر گجت‌های شخصی نیست. تکنولوژی، صنعتی است که امکانات و ابزارهای مختلفی را برای بهبود کیفیت زندگی روزمره ما فراهم می‌کند؛ نوآوری‌هایی که به سرعت در روزمرگی‌های ما نفوذ کرده و ما را به دنیای مدرن هدایت می‌کنند. همین نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها کمک کردند تا کشورهای پیشرفته عنوان دنیای توسعه‌یافته را به خودشان اختصاص بدهند؛ راهی که حالا پیش روی کشورهای در حال توسعه است. تکنولوژی هم ابزارهای مفید و مناسب برای رسیدن به هدف در این راه را در اختیار آنها می‌گذارد. این امکانات و ابزارها همیشه درست جلوی چشم ما نیستند، گاهی ممکن است درست جایی باشند که فکرش را هم نمی‌کنیم؛ مناسب و کمک‌رسان. با این اوصاف بد نیست با بعضی از ابزارها و امکانات ساده، اما مفیدی که تکنولوژی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی افراد ساکن در کشورهای در حال توسعه ارائه کرده است، آشنا شویم:

یک فانوس خورشیدی: این روزها اغلب مردم دنیا به برق و روشنایی آن دسترسی دارند، به همین دلیل هم در تاریکی ما بلافاصله به دنبال روشن کردن لامپ هستیم. با این حال اما فراموش نکنید که برق و الکتریسیته هنوز در بعضی از کشورها و مناطق دنیا محصولی لوکس و گران‌قیمت است. بنابراین فانوس خورشیدی Luci می‌تواند گزینه خوبی برای مردم این مناطق باشد. این فانوس که توسط شرکت Mpowered طراحی و تولید شده است، مبتنی بر یک شارژر خورشیدی است که در هر بار شارژ کامل امکان روشنایی بخشیدن به فضا بین 6 تا 12 ساعت را دارد. نکته جالب درباره این فانوس ساختار مقاوم آن است که کاملا ضد آب و ضد ضربه است و به همین دلیل می‌تواند در سفر و پیک‌نیک هم کاربرانش را همراهی کند.



موبایل‌های هوشمند Obi Worldphones: اینها دو گوشی موبایل هوشمند ارزان قیمت جدید مبتنی بر سیستم عامل اندروید لالی-پاپ هستند که مدیرعامل پیشین شرکت Apple یعنی «جان اسکالی» آنها را برای کشورهای در حال توسعه با قیمتی کمتر از 250 دلار توسعه داده است. Obi یک شرکت کوچک اما جالب است که به تولید موبایل‌های ارزان قیمت می‌پردازد. گوشی پرچمدار این شرکت مدل Worldphone SF1 است که مبتنی بر صفحه نمایش 5 اینچی full HD بوده و از پردازنده Qualcomm Snapdragon 615 و دوربین 13 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این گوشی در دو نسخه 16 گیگابایتی با قیمت 200 دلار و 32گیگابایتی با قیمت 250 دلاری به بازار عرضه شده است.



SJ.5 گوشی ارزان‌تری از این شرکت است که از صفحه نمایش 5 اینچی full HD بهره می‌برد. این گوشی دارای پردازنده چهار هسته‌ای MediaTek بوده و در دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی با قیمت پایه 130 دلاری عرضه می‌شود.
میکروسکوپ Holomic برای موبایل‌های هوشمند: در دنیای کشورهای در حال توسعه معمولا تشخیص و درمان بیماری‌ها فرآیند مشکل و پیچیده‌ای است. میکروسکوپ Holomic در این راه می‌تواند کمک خوبی باشد. این محصول که کوچک‌ترین میکروسکوپ جهان به حساب می‌آید، تنها ۲۰۰ گرم وزن دارد و به همین دلیل می‌تواند به راحتی همه جا در کنار متخصصان و پزشکان باشد و حتی در دوردست‌ترین مناطق به آنها کمک کند. این میکروسکوپ امکان شناسایی ذرات ۱۰۰ نانومتری و کوچک‌ترین باکتری‌ها را هم دارد.



ابزار نجات‌بخش Lifestraw: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در کشورهای فقیر و نه چندان توسعه یافته، کمبود آب تمیز و تازه است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، 884 میلیون نفر در دنیا امکان دسترسی به منابع آب تمیز و سالم را ندارند و به این دلیل در معرض بیماری‌ها و آسیب‌های مختلفی قرار دارند. Lifestraw ابزاری است که می‌تواند برای این افراد نجات‌بخش باشد. این محصول دانمارکی در واقع نوعی دستگاه تصفیه آب قابل حمل و همراه است که امکان از بین بردن 9/ 99 درصد از باکتری‌های موجود در آب را داشته و در طول عمر خودش امکان فیلتر کردن هزار لیتر آب را دارد. این دستگاه به‌صورت آنلاین و با قیمتی کمتر از 25 پوند به فروش می‌رسد.



سرویس سلامت شخصی Babylon: سلامت و بهداشت یکی از چالش‌های اساسی در کشورهای نه‌چندان پیشرفته و توسعه‌یافته است. کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند که 50 درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه به امکانات و ابزارهای اولیه درمان و مراقب‌های بهداشتی دسترسی ندارند. Babylon پاسخی به این نیاز است؛ یک سرویس سلامت و بهداشت شخصی که برای دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تر مردم به مراقبت‌های بهداشتی ارائه شده است. این سرویس تکنولوژی‌های پیشرفته را با بهترین تجارب کلینیکی و بالینی تلفیق کرده است تا موثرتر باشد.
این سرویس امکان برقراری ارتباط میان بیماران با پزشکان و متخصصان را فراهم می‌آورد و برای ۱۲ ساعت در روز و ۶ روز در هفته از طریق یک اپلیکیشن در دسترس کاربران قرار دارد. این اپلیکیشن از اطلاعات مختلف برای تشخیص بیماری بهره می‌برد و استفاده از آن کاملا رایگان است.



تراکتورهای هوشمند: یکی دیگر از مشکلات رایج در کشورهای در حال توسعه کمبود نیروی کار است که باعث ضررهای بزرگ به کشاورزان کم درآمد می‌شود. این کمبود کارگر و نیروی کار در نهایت به برداشت محصول کم و کاهش چشمگیر درآمد کشاورزان منجر می‌شود. کسب‌وکار اجتماعی HelloTractor تلاش می‌کند تا با ایجاد شبکه‌ای از مالکان تراکتورهای هوشمند به کشاورزان کمک کند. این تراکتورهای ارزان‌قیمت هوشمند برای کار در شرایط مختلف و مزارع متفاوت طراحی شده‌اند. این تراکتورها مبتنی بر آنتن‌های GPS هستند که به آنها امکان دنبال کردن جمع‌آوری اطلاعات مربوط به میزان و مکان استفاده و روندهای بازار را می‌دهد. سیستم رزرو HelloTractor این امکان را برای کشاورزان فراهم می‌کند تا با این تراکتورهای هوشمند را از مالکانشان اجاره کرده و هزینه اجاره آنها را به راحتی تنها با ارسال یک SMS بپردازند.



مودم بی‌سیم همراه BRCK: در کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا و انگلیس اتصال به اینترنت بسیار راحت و بخشی از زندگی روزمره است. این کار اما در بسیاری از کشورهای دیگر جهان مشکلات و سختی‌های مختلفی دارد. مودم بی‌سیم و قابل حمل BRCK که با یک سیم کارت مبتنی بر شبکه 3G کار می‌کند، انتخاب خوبی برای کاربران این کشورها خواهد بود.



این مودم امکان دسترسی همزمان 20 دستگاه به اینترنت را فراهم می‌کند و از باتری با طول عمر هشت ساعت در هر بار شارژ بهره می‌برد. این مودم با قیمت 250 دلار عرضه می‌شود.
ژنراتور قابل حمل PowerPot: این محصول جالب کاربرد دوگانه‌ای دارد؛ هم به‌عنوان یک ژنراتور الکتریکی عمل می‌کند و هم یک قابلمه. بنابراین این ابزار هم می‌تواند در آشپزی به کمک شما بیاید و هم تولید گرما بکند. این ابزار در نسخه ۵ تا ۱۰ واتی با قیمتی بین ۹۹تا ۱۴۹ دلار عرضه می‌شود. این محصول امکان شارژ کردن دو ابزار دیجیتال مانند موبایل هوشمند را به‌صورت همزمان دارد.



ارسال و دریافت راحت پول: انتقال و دریافت پول در کشورهای در حال توسعه همیشه راحت و ساده نیست. کمبود زیرساخت‌های منسجم و پیشرفته بانکی در این کشورها باعث شده است که بر اساس آمار 5/ 2 میلیارد نفر از مردم جهان به خدمات بانکی دسترسی نداشته باشند. این در حالی است که حدود یک میلیارد نفر از این مردم به تکنولوژی موبایل دسترسی دارند. به همین دلیل هم WorldRemit می‌تواند به این دسته از افراد کمک کند. این ابزار در واقع یک پلت‌فرم ساده است که به هر کسی که به موبایل هوشمند، تبلت یا یک لپ‌تاپ دسترسی داشته باشد، امکان ارسال یا دریافت پول را می‌دهد. این افراد تنها باید مشخص کنند که مقصد دریافت پول کجا است و طرف مقابل چطور این پول را دریافت خواهد کرد. هر دو دریافت‌کننده و ارسال‌کننده پول اعلانات مربوط به ارسال و دریافت را از طریق ایمیل یا SMS دریافت خواهند کرد. این پلت‌فرم در حال حاضر و بدون هیچ ارتباطی با آژانس‌ها و موسسات مالی دیگر، در بیش از 50 کشور جهان فعال و مورد استفاده است.