ساماندهی بازارچه‌های مرزی کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: مراسم روز ملی صادرات در کرمانشاه با حضور استاندار، معاون استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، نماینده کرمانشاه در مجلس، رئیس سازمان صنعت؛ معدن و تجارت استان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در محل اتاق بازرگانی برگزار شد.

اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه در این مراسم با تاکید بر اهمیت صادرات در روند توسعه و تحول استان گفت: تجارت به‌ویژه در مرزها اولویت اول اقتصادی استان است که می‌تواند باعث رونق این بخش تاثیرگذار باشد. وی در ادامه گفت: وظیفه دولت حمایت از بخش خصوصی است. از این رو وظیفه داریم با ایجاد تسهیلات و امکانات مناسب و تزریق کمک‌های اعتباری، موانع موجود بر سر راه رونق آنها را برداریم.

وی با تاکید بر اهمیت ساماندهی بازارچه‌های مرزی استان تصریح کرد: ساماندهی این بازارچه‌ها اولویت حیاتی برای استان است و به این منظور از تیم اقتصادی استان خواسته‌ام که روی این مساله تمرکز کنند تا مشکلات موجود در این خصوص مرتفع شوند. رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز در این مراسم گفت: در ۱۰ سال اخیر تنها ۵/ ۱ درصد ارزش صادرات کشور به مشوق‌های صادراتی اختصاص یافته است.

کیوان کاشفی با اشاره به روند صادرات استان در این مدت اظهار کرد: در سال ۸۴ تنها ۴۰۹ میلیون دلار صادرات از استان داشتیم، اما این روند در سال‌های بعد از آن همواره صعودی بود.

وی ادامه داد: اوج صادرات استان در سال‌های ۹۱ و ۹۲ بود که حتی به رقم سه میلیارد دلار هم رسید، اما در سال ۹۳ به‌دلیل بحران‌های داخلی عراق با افول مواجه شدیم. عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران رقم صادرات استان در نیمه اول امسال را ۳/ ۱ میلیارد دلار اعلام و اظهار امیدواری کرد: این رقم تا پایان سال به دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار برسد.

کاشفی دلیل روند صعودی صادرات در سال‌های اخیر را حمایت‌های ملی و استانی دانست و تاکید کرد: از مهم‌ترین حمایت‌ها مشوق‌های صادراتی بود که متاسفانه شاهد حذف آن بودیم.

به گفته این مسوول، از دیگر دلایلی که در سال‌های گذشته باعث رشد صادرات شد حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌ویژه نمایشگاه سلیمانیه، حمایت از تولیدکنندگان برای حضور در نمایشگاه، رسمی شدن چند مرز در استان، راه‌اندازی چند واحد همچون سیمان سامان، کاشی کاژه و حتی جهش نرخ ارز بوده است.

وی خواستار توانمندسازی زیرساخت‌ها و پایانه‌های صادراتی استان شد و یادآوری کرد: اتخاذ انواع رویه‌های صادراتی در استان، تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی، تکمیل راه‌آهن کرمانشاه_ خسروی، تجاری‌سازی فرودگاه کرمانشاه و موافقت با حمل یکسره کالا و رهایی از تخلیه و بارگیری از راه‌هایی است که می‌تواند صادرات استان را توسعه دهد.

رونمایی از سایت چندزبانه اتاق‌های بازرگانی

کاشفی همچنین درباره رونمایی از سایت چندزبانه اتاق‌های بازرگانی کشور در کرمانشاه در این مراسم گفت: این سایت درگاهی برای فعالیت‌های اقتصادی و بخش خصوصی استان است.

وی با اشاره به اینکه این سایت بین‌المللی و در سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی است، تاکید کرد: این نخستین سایت چند زبانه در بین اتاق‌های بازرگانی کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار کرد: آخرین اخبار و اطلاعات بخش خصوصی، بخشنامه‌ها، فراخوان‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط جامعه اقتصادی ایران و کرمانشاه روی این سایت قرار خواهد گرفت.

کاشفی یادآوری کرد: همچنین تمام فرصت‌های جامع سرمایه‌گذاری استان در این سایت معرفی می‌شود.

دولت تصدی‌گری خود را کاهش دهد

سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز در این مراسم به اقتصاد پسابرجام اشاره کرد و گفت: باید در این شرایط نظام‌های حاکم بر اقتصاد کشور همچون نظام بیمه، مالیات، بانک و گمرک را بشناسیم و آنها را هماهنگ کنیم.

عبدالرضا مصری افزود: اگر چرخ همه این نظام‌ها با هم بچرخد امکان حرکت هدفدار برای اقتصاد وجود دارد. عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه از تصدی‌گری شدید دولت که زمینه‌ساز بوروکراسی پیچیده اداری است، انتقاد کرد و افزود: در کشوری همچون آمریکا با ۳۲۰ میلیون نفر جمعیت حدود ۸۰۰ هزار نفر کارمند وجود دارد، اما در ایران با ۸۰میلیون نفر جمعیت سه میلیون کارمند داریم.

نماینده کرمانشاه در مجلس خواستار کاهش حاکمیت دولت شد و اظهار کرد: دولت باید زمینه را برای حرکت فعالان بخش خصوصی فراهم کند.

ضرورت خارج شدن از شیوه‌های سنتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم از رشد ۱۸ درصدی ارزش صادرات استان در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: از نظر وزنی نیز صادرات استان در این مدت ۱۲ درصد رشد داشته است.

رضا رحیمی مهمترین راه افزایش صادرات را خارج شدن از شیوه‌های سنتی صادرات دانست و تاکید کرد: باید به سمت صادرات میلیاردی در خدمات فنی و مهندسی و نرم‌افزاری برویم.

وی معتقد است باید از ظرفیت ۱۰ هزار نفری که در فارغ‌التحصیلان بخش خدمات فنی و مهندسی داریم استفاده کنیم.

این مسوول همچنین از نامناسب بودن شرایط مرزهای استان انتقاد کرد.