انتقال چگونه صورت گرفت؟
در ده سال گذشته تعداد کارخانه‌ها و شرکت‌های زیان ده و مقروض افزایش یافته و دولت تصمیم گرفته است در اجرای سیاست خصوصی‌سازی و کاهش بار دولت آنها را نیز به بخش خصوصی واگذار کند شاید مدیریت و مسائلی از این دست در دولت‌های نهم و دهم و به همراه آن تحریم‌های ناروای بین‌المللی از عواملی بودند که بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های کشور را به رکود و تعطیلی و سپس ورشکستگی کشاندند. یکی از این مراکز مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل است که 60 درصد تولید شمش آلومینیوم کشور را به عهده دارد و به واسطه سیاست‌های نا متعادل به حدی بدهی به بار آورده که سازمان خصوصی‌سازی در اجرای اصل 44 قانون اساسی چاره را در واگذاری آن دانسته و اخیرا خریداران با تقبل پرداخت بدهی‌های ریالی و ارزی این دو مجتمع و از طریق مزایده آن را تحویل گرفته‌اند.


با دکتر پوری‌حسینی رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری سهام شرکت المهدی و دارایی طرح هرمزآل به بخش خصوصی به گفت‌وگو‌ نشستیم که نظرات ایشان عینا در ذیل منعکس می‌شود:


شرکت المهدی بیش از ده سال در لیست واگذاری سازمان خصوصی‌سازی قرار داشت تا بالاخره در اواخر سال ۹۳ پس از ۲ بار برگزاری ناموفق مزایده به فروش رسید. در این مدت به دفعات توسط کارشناسان خبره قیمت‌گذاری شده و به کرات به پای مزایده رفته بود ولی یا مزایده برگزار نشده بود یا موفق نبود که اینها نشان می‌دهد شرکت المهدی شرکتی است با حاشیه‌های بسیار. بعضی‌ها اعتقاد داشتند که ابهاماتی در رابطه با سهامداران وجود دارد اما از نظر ما هیچ ابهامی وجود ندارد، ادعاهایی در مورد دارایی هرمزآل نیز مطرح بود که خوشبختانه با بررسی که سازمان‌های نظارتی انجام دادند کاملا شفاف‌سازی شد. به هر حال با شرایطی که کشور داشت «ایمیدرو» در مورد سرمایه‌گذاری صورت گرفته و تسهیلاتی که از خارج گرفته شده بود متاسفانه خوش حسابی نکرده بود و یک بدحسابی برای دولت ایجاد شدکه متاسفانه تا لحظه برگزاری مزایده وجود داشت. در هر حال نکاتی که بعضا مورد تردید واقع شده بود توسط نهادهای نظارتی و کارشناسان خبره با پیگیری سازمان خصوصی رفع ابهام شد.


سرمایه‌گذاری‌هایی که باید در المهدی برای زیر‌ساخت‌های اولیه مثل تولید برق و سایر زمینه‌ها صورت میپذیرفت متاسفانه انجام نشده و سایر موضوعات آن هم به همین شکل دچار ابهام بود. ابهاماتی درخصوص نحوه خریدها و فروش‌ها مطرح بود که اینجانب به صراحت به نمایندگان افکار عمومی عرض می‌کنم که ده‌ها جلسه هیات امنا سازمان خصوصی‌سازی برای نحوه واگذاری شرکت آلومینیوم مهدی و هرمزآل برگزار شده و نشان از اهمیت این شرکت دارد. شرکتی که بسیار پر مساله بوده و سازمان خصوصی‌سازی انصافا کار بسیار سنگینی برای این واگذاری انجام داده است.

در نحوه واگذاری اخیر که به قطعیت هم رسید، خوشبختانه برای ایمیدرو تسهیلات لازم را فراهم آوردیم، زیرا اگر مزایده تیر ماه سال گذشته به سرانجام می‌رسید ایمیدرو وضعیت بسیار نامطمئنی پیدا می‌کرد. یعنی خریدار پول را به خزانه می‌داد و ایمیدرو بدهکار می‌‌ماند و نحوه وصول این پول را از خزانه نمی‌دانستند و راه قانونی هم برای وصول وجود نداشت و عملا این بدهی پرداخت نمی‌شد و یک دمل چرکین شکل می‌گرفت که هم ایمیدرو را آزار می‌‌داد و هم دولت و هم خریدار و هم طرف خارجی را.


تدبیری که انجام شد خریدار به نمایندگی از طرف ایمیدرو موظف شد که ذی‌حسابی آن را انجام دهد که هم ایمیدرو نفس راحتی می‌‌کشد و هم طرف خارجی ایرانی‌ها را خوش حساب خواهد دید. به قول معروف عدو شد سبب خیر اگر خدا خواهد.

یکی از آثار خوب این تاخیر ۶ ماهه این بود که نه تنها وضعیت زمین مجتمع تعیین تکلیف شد؛ بلکه شفافیت ایجاد شده که الحق حاصل پیگیری و کوشش نهادهای نظارتی و سازمان خصوصی و کارشناسان خبره بود باعث گردید که هیچ نکته ابهامی در این واگذاری باقی نماند. یکی از نکات منفی که باعث شده بود و اگذاری این شرکت با مشکل روبه‌رو شود، زیان انباشته ۴۵۰ میلیارد تومانی و بدهی خارجی ۲۵۰ میلیون یورویی بود که توسط سازمان خصوصی‌سازی سامان‌دهی شد. آلومینیوم المهدی از پیچیدگی خاصی برخوردار بود و فکر می‌کنم که مصداق آنکه می‌گویند آنچه خوبان همه دارند تو یک جا داری، آلومینیوم المهدی هم همه ابهاماتی را که درخصوصی‌سازی بنگاه‌ها مطرح می‌شد، یک جا و یک تنه حل کرد. معذالک به لحاظ موقعیت خاصی که المهدی دارد امیدواریم از این پتانسیل که تا به حال دوستان ما خوب نتوانستند بهره‌برداری بکنند، ان‌شاءالله خریدار جدید بهره‌برداری بکند و مردم کشورمان هم بهره کافی ببرند.


مجتمع آلومینیوم المهدی یک شرکت است و هرمزآل یک طرح

رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیش از این گفت‌وگو نیز از نحوه واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزآل دفاع و قیمت تعیین شده برای فروش این مجتمع را هم عادلانه توصیف کرده بود.

میرعلی‌اشرف عبداله پوری‌حسینی در نشست خبری شبکه 2 سیما و در برابر انتقادات احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: متاسفانه برخی آمارها که از سوی آقای توکلی درباره مزایده آلومینیوم المهدی هرمزآل ارائه می‌شوند، درست نیستند.

وی افزود: در تیر 1393 مزایده مجتمع با قیمت پایه 1655 میلیارد تومان برگزار شد و مجتمع به فروش نرفت چون متقاضی نداشت. مزایده دوم با 770 میلیارد کمتر آگهی خورد، منتها با یک توضیح که الان دیگر تبدیل به کارخانه شده و طرح توسعه آلومینیوم المهدی است. سهام دولت در المهدی 77 درصد بوده و کل هرمزآل نیز متعلق به دولت (ایمیدرو) است.

پوری‌حسینی افزود: کارخانه هرمزآل با فاینانس یا به تعبیری با مشارکت طرف خارجی ایجاد شد؛ بنابراین ایمیدرو حدود 870 میلیارد تومان به طرف خارجی بدهکار بود.




ایمیدرو نیز چون تحریم بود و البته پول لازم برای پرداخت بدهی خود را هم در اختیار نداشت، این امید را داشت با واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزآل و گرفتن پول آن بتواند بدهی خود را به طرف خارجی بپردازد. بنابراین ایمیدرو در قیمت‌گذاری و مزایده اولیه با ما همراهی کرد.


بدهی 870 میلیارد تومانی کاهشی در قیمت مجتمع نداشته

وی بیان کرد: در ادامه این ماجرا تفسیر شد که قرار نیست پول واگذاری این مجتمع به ایمیدرو پرداخت شود؛ بلکه پول به خزانه واریز خواهد شد. بنابراین اسفند ۹۳ که مزایده را برگزار کردیم ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش در قیمت پایه را نسبت به مزایده تیر داشتیم، منتها چون خریدار را متعهد به پرداخت بدهی ۸۷۰ میلیارد تومانی به طرف خارجی کردیم به ظاهر نشان داده شد که قیمت پایه مزایده کاهش یافته که در واقع این‌طور نبود.


رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با اشاره به اینکه فروش ماهی 2 هزار تن آلومینیوم به مدت 7 سال از سوی خریدار مجتمع، توافق ایمیدرو با طرف خارجی بوده است که حدود 270 میلیون دلار می‌شد. براساس قراردادی که ما با خریدار مجتمع بستیم این مبلغ باید به طرف خارجی پرداخت شود؛ بنابراین در این زمینه دولت متحمل ضرری نشده است. به این ترتیب خریدار آلومینیوم المهدی و هرمزآل موظف است بدهی ایمیدرو را به نیابت از این سازمان به طرف خارجی پرداخت کند و ممکن است حتی این کار را در کمتر از 7 سال نیز انجام دهد.


او در واکنش به این انتقاد که گفته می‌شود برخی دارایی‌های آلومینیوم المهدی و هرمزآل در کارشناسی اولیه و قیمت‌گذاری این مجتمع دیده نشده‌اند، افزود: در همین زمینه دیوان محاسبات وارد عمل شد و دیوان در هر حوزه ۳ کارشناس را مشخص کرد تا به‌صورت دقیق تمامی اموال و دارایی‌های مجتمع را دوباره قیمت‌گذاری کنند. در نهایت این قیمت‌گذاری مشخص کرد که میزان دارایی مجتمع ۳۴۶ میلیارد تومان نسبت به ۲۳۰۰ میلیارد تومان دارایی که قبل از این کارشناسان برآورد کرده بودند، بیشتر است. پوری‌حسینی افزود: این میزان افزایش قیمت دارایی‌های آلومینیوم المهدی و هرمزآل ناشی از آن بود که هیات مدیره این شرکت در صورت‌های مالی و گزارش‌های خود دارایی‌ها را از قلم انداخته بودند. ضمن اینکه در چند مورد هم وضعیت برخی دارایی‌های المهدی هرمزآل مانند زمین آنها به خوبی روشن نشده بود. در هر شرایط ما با خریدار توافق کرده‌ایم که اگر دارایی در قیمت‌گذاری لحاظ نشود، ولی بعدا مشخص شود، براساس رای هیات داوری خریدار موظف به پرداخت قیمت آن دارایی به نرخ کارشناسی روز معامله خواهد بود.


اداره المهدی توسط دولت ۴۵۰ میلیارد تومان ضرر به‌بار آورد

وی اظهار کرد: آلومینیوم المهدی حدود 20 سال و هرمزآل نیز چند سال است که در اختیار دولت بوده، اما نتیجه مدیریت این دارایی 2500 تا 3000 میلیارد تومانی، بدون احتساب بدهی خارجی، برای دولت چیزی جز 450 میلیارد تومان ضرر نبوده است. این ضرر فقط از جیب مردم درآمده و بنابراین واگذاری این دارایی عاقلانه‌ترین کار ممکن بوده است.

پوری‌حسینی همچنین گفت: ما اجازه اصلاح ساختار نداریم و فقط به‌صورت محدود اجازه اصلاح ساختار نیروی انسانی شرکت‌های درحال واگذاری را داریم. با این وجود ما در مزایده دوم باز هم با خریدار چانه‌زنی و قیمت را به‌صورت کارشناسی تعیین کردیم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین با اتهام خواندن این اظهارنظر احمد توکلی مبنی‌بر اینکه مزایده مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل دو نفره بوده، گفت: ما دست کسی را برای حضور در این مزایده نبستیم. ضمن اینکه وقت کافی برای اصلاح ساختار مجتمع نیز وجود داشت، اما در موعد مقرر کار انجام شد. باید بدانیم که زمان پایان واگذاری‌ها سال 1393 بوده است. او همچنین تاکید کرد: ما برای مزایده سهام دولتی آلومینیوم المهدی براساس قانون نیازی به اخذ اجازه از سهامدار غیردولتی این شرکت نداشتیم.


نگاهی به ابهامات و حاشیه‌های واگذاری

به گزارش، سایت الف در تاریخ ۷ تیر ۹۳ برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس سازمان خصوصی‌سازی خواستار عدم تعجیل در واگذاری آلومینیوم المهدی و خواستار شفاف‌سازی بیشتر و بررسی زوایای مختلف این مجتمع شدند. نمایندگان در این نامه اشاره کردند که براساس گزارش‌های واصله دارایی‌ها و مواد اولیه این واحد بیش از قیمت پایه مزایده این مجتمع می‌باشد و حتی با توجه به احتمال تخلفات و سوءاستفاده‌های متعدد در این مجتمع، از ورود دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی خبر میدهند.


در سایت الف مجددا گزارشی از طرف جمعی از کارکنان مجتمع المهدی و هرمزآل منتشر می‌شود که حاکی از حجم معاملات غیرقانونی آلومینیوم المهدی به میزان 2000 میلیارد تومان می‌باشد. در ادامه این گزارش آمده است: متاسفانه مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی بندرعباس در 2 سال و اندی گذشته، با در اختیار داشتن موجودی انبارهای شمش دو مجموعه المهدی و هرمزآل و با سوء استفاده از جو و فضای تحریم‌های ایجاد شده و با اتحاد و همبستگی و هماهنگی نامیمون با تعدادی اندک از شرکت‌های خاص، اقدام به ایجاد یک بحران ساختگی و تبدیل سازمان بورس کالا به جولانگاه تاخت و تاز اهداف و امیال شخصی برای خرید و فروش شمش آلومینیوم‌اند. جالب آنکه یکی از این ترفندها احتکار و دپوی شمش آلومینیوم بین 20 تا 30 هزار تن در 2 سال گذشته عنوان شده تا هم تقاضا و هم به تبع آن قیمت شمش آلومینیوم تا 8 هزار تومان افزایش یابد.

البته این گزارش به تخلفات عمده دیگر مدیران این شرکت از جمله فروش اعتباری و تخفیف‌های خارج از بورس نیز اشاره کرده که هر یک به نوبه خود جای بررسی اساسی دارد.


اختلاس 90 میلیارد تومانی روی میز بازرسی کل کشور

کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس نیز در سخنان خود به موضوع تخلف و اختلاس ۹۰ میلیارد تومانی در این شرکت اشاره کرده که پرونده آن در سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است.

وی می‌گوید: این نکات به خوبی از ماجرای دپوی شمش‌های آلومینیوم در «آلومینیوم المهدی» و نوع واگذاری آن پرده برمی‌دارد، در این خصوص لازم است مدیران سازمان خصوصی‌سازی و مسوولان ذیربط دولتی و نمایندگان مجلس به افکار عمومی پاسخگو باشند.

پایگاه خبری هدانا در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ درخصوص «تخلف پیچیده و خلاقانه در واگذاری مجتمع المهدی زیر قیمت واقعی»، مطالبی را مطرح می‌کنند. در این گزارش ۹ مورد تحت عنوان تخلف در واگذاری توسط یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی است اعلام شده است.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان یکی از بزرگ‌ترین‌ صنایع ملی کشور است، گفت: ما در قالب کمیسیون امنیت ملی مجلس البته در مجلس هشتم از این کارخانه بازدید کردیم. وی از به‌کارگیری فناوری ایتالیایی در این شرکت سخن گفت و افزود: این کارخانه دو خط تولید ۱۱۰ هزار تنی و ۲۳۵ هزار تنی دارد که اولی به‌طور کامل و دومی با ۵۰ درصد ظرفیت در حال کار است.


۴۳۰ میلیارد تومان شمش در انبار کارخانه

کریمی قدوسی با اشاره به اینکه هم‌اکنون صنعت آلومینیوم المهدی 345 هزار تن شمش آلومینیوم در سال تولید میکند، گفت: مواد اولیه این صنعت از معادن جاجرم و بخشی نیز به کشور وارد می‌شود.

وی میزان شمش آلومینیوم ذخیره شده در انبارهای کارخانه المهدی را در حدود 80 هزار تن خواند و با اشاره به اینکه بهای هر کیلو شمش آلومینیوم 5 هزار و 500 تومان است، اضافه کرد: این به آن معنی است که هم‌اکنون حدود 430 میلیارد تومان شمش آلومینیوم در انبارهای این کارخانه وجود دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس سیاست‌های واگذاری این کارخانه یک بار به مزایده گذاشته شده که البته زیر قیمت کارشناسی بوده است، بنابراین براساس قانون باید مجددا به مزایده گذاشته می‌شد در حالی که اکنون بدون مزایده و از طریق مذاکره در حال واگذاری به شرکت فروآلیاژ گنو است. وی از پرونده 90 میلیارد تومانی اختلاس در این کارخانه خبر داد و با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوع ورود کرده است، اظهار کرد: کارخانه با عجله بسیار و به میزان 830 میلیارد تومان زیر قیمت رسمی کارشناسی در حال واگذاری است.

کریمی قدوسی در ادامه گفت: به خریدار گفته شده است 10 درصد بهای کارخانه را که 130 میلیارد تومان می‌شود به‌عنوان قسط اول واریز کرده و صنعت را تحویل بگیرد در حالی که تنها شمش انبار شده داخل کارخانه 430 میلیارد تومان است.


برق مورد نیاز المهدی و هرمزآل

یکی از نکات جالب که توسط مدیرعامل المهدی آقای مهدی قدمی عنوان شد، موضوع برق مورد نیاز و تولید ۵۰ درصدی این مجتمع می‌باشد که آقای قدمی می‌گوید: مهم‌ترین مشکل ما در المهدی و هرمزآل کمبود برق است و به همین دلیل، خط هرمزآل با ۵۰ درصد ظرفیت خود در حال تولید است. اصلی‌ترین رکن در توسعه صنعت آلومینیوم تامین برق است که خوشبختانه با کلنگ‌زنی احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی بندرعباس امیدواریم، هرچه زودتر نیاز برق المهدی هرمزآل به‌صورت کامل برطرف شود. این در حالی است که به گفته متخصصین نیاز برق این در واحد ۴۰۰ مگا وات بوده است که فقط ۱۳۰ مگا وات تامین شده است.

این نماینده مجلس در این گزارش اشاره دارد که زمینه‌های فعالیت شرکت گنو (خریدار) شامل وسایل تردد زمینی، هوایی، آبی، ماشین‌آلات راهداری و استخراج معدن و قطعات مربوطه، فلزات معمولی و مصنوعات وابسته است.


قیمت پایه ۸۸۰ میلیارد تومان بود ولی ۹۱۰ میلیارد تومان فروش رفت

سید‌جعفر سبحانی مشاور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار «ماین‌نیوز»، قیمت پایه آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل را حدود 880 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در نهایت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل به قیمت 910 میلیارد تومان به فروش رفت. سبحانی همچنین تایید کرد شرکت فروآلیاژ گنو برنده مزایده واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل بوده است.

نکته جالب در این میان، موضوع انبار شدن شمش‌های آلومینیوم در انبار این شرکت است. در حالی که سبحانی اشاره کرده این شرکت با 15 درصد پیش پرداخت واگذار شده اما کریمی قدوسی گفته این شرکت با 10 درصد پیش پرداخت که معادل 130 میلیارد تومان است و بدون مزایده به واگذاری رسیده، در حالی که معادل 430 میلیارد تومان شمش آلومینیوم در انبارهای این شرکت ذخیره است.

بحث این ذخیره آلومینیوم زمانی جالب می‌شود که این موضوع را مد‌نظر قرار دهیم که حدود یک سال قبل، جمعی از کارکنان صنایع آلومینیوم المهدی و هرمزآل با ارسال گزارش‌هایی به رسانه‌ها، به افشای آمارهای تکان دهنده از فساد و زدوبندهای پیدا و پنهان در شرکت بورس کالا توسط شرکت‌های آلومینیوم المهدی و هرمزآل و تبعات جبران‌ناپذیر حاصل از آن در صنایع وابسته پرداختند.


تخلف پیچیده و خلاقانه در واگذاری یک شرکت، میلیاردها تومان زیر قیمت!

کریمی قدوسی از وزیر اقتصاد درخواست می‌کند که دستکم ۱۵ روز تا صدور گزارش سازمان بازرسی کل کشور صبر کرده و از واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی خودداری کند.

در بررسی‌هایی که انجام شد مشخص گردید در تاریخ ۱/ ۴/ ۱۳۹۴ رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ با اشاره به اینکه ایراداتی به نحوه قیمت‌گذاری آلومینیوم المهدی وارد شد، گفت: در صورت احراز تخلفات از سوی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات، واگذاری سهام آلومینیوم المهدی دوباره به مزایده گذاشته خواهد شد. حمیدرضا فولادگر، درباره ایرادات وارده به واگذاری آلومینیوم المهدی، گفت: اگر سازمان بازرسی و دیوان محاسبات با دلایلی ثابت کنند قیمت تعیین شده برای واگذاری پایین بوده آن وقت دوباره باید برای واگذاری اقدام شود.


مهدی کرباسیان: شنیده‌ایم آلومینیوم المهدی و هرمزآل واگذار شده است ولی پیش پرداخت واریز نشده است؟

یکی از نکات جالب در واگذاری المهدی این بود که در تاریخ 28 اسفند 1393 که ظاهرا سومین مزایده برگزار شد و با توجه به حساسیت‌های بوجود آمده در طول یکسال و اندی قبل از سومین مزایده ایمیدرو اعلام می‌کند که شنیده‌اند آلومینیوم المهدی و هرمزآل واگذار شده است!

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ماین‌نیوز درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی‌بر فروش آلومینیوم المهدی هرمزآل به بخش خصوصی اظهار کرد: متاسفانه یا خوشبختانه سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرده که یک فرد آلومینیوم المهدی و هرمزآل را خریداری کرده است. البته در این زمینه باید از سازمان خصوصی‌سازی اطلاعات دقیق‌تر را بپرسید. ما طبق قانون دخالتی در فروش و قیمت‌گذاری شرکت‌های در حال واگذاری نداریم و باید این موضوع را از سازمان خصوصی‌سازی پیگیر شوید. وی افزود: وقتی شرکتی در لیست واگذاری قرار می‌گیرد دیگر سازمان بالادستی مربوط به آن نقشی در تصمیم‌گیری‌های آن شرکت ندارد. او با بیان اینکه ما نیز از طریق آگهی در روزنامه متوجه شدیم که سازمان خصوصی‌سازی شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزآل را واگذار کرده است و یک شرکت خارجی هم قیمت داده و ممکن است برنده هم شده باشد، اظهار کرد: هنوز نام‌های به‌صورت رسمی به ایمیدرو در این زمینه ارسال نشده است و اطلاعات دقیق‌تر و کامل تری در این زمینه نداریم. رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: به هر حال اگر قرار بر واگذاری آلومینیوم المهدی هرمزآل باشد باید ضمانت‌های دقیقی از خریدار گرفته شود چون این شرکت بدهی‌های خارجی به بانک‌های اروپایی دارد که باید به آن تعهدات حتما عمل شود. کرباسیان در پاسخ به سوال خبرنگار ماین‌نیوز مبنی‌بر اینکه آیا پول ناشی از واگذاری احتمالی آلومینیوم المهدی و هرمزآل به ایمیدرو واریز خواهد شد یا به خزانه خواهد رفت؟ گفت: متاسفانه در گذشته هر مقدار از اموال ایمیدرو فروخته شد به این سازمان برنگشت و به خزانه واریز شد که این رفتار خوبی نبود و ما مخالف آن هستیم و به آن اعتراض داریم. امیدواریم این رویه در سال آینده اصلاح شود. سایت ماین‌نیوز در همان روز 28/ 12/ 1393 از قول آقای سبحانی اعلام کرد که آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل واگذار شدند.


مشاور خصوصی‌سازی: واگذاری المهدی جزو واگذاری‌های مناسب است

سید‌جعفر سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین‌نیوز با اشاره به اینکه شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل طی یک هفته تا ۱۰ روز طی مزایده‌ای به فروش رفت، افزود: این واگذاری جزو واگذاری‌های مناسب سازمان خصوصی‌سازی محسوب می‌شود و علیرغم اینکه در چند سال گذشته این شرکت با مشکلاتی مواجه بود و چندین بار هم واگذاری این شرکت به تعویق افتاد اما این بار مزایده واگذاری آن با موفقیت انجام شد.


اگر قیمت مزایده پایین بوده است چرا هیچ خریداری نبود؟

او در پاسخ به این سوال که به‌نظر می‌رسد اعتراضاتی نسبت به نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل و قیمت فروش آن رخ داده است، توضیح داد: در مزایده خردادماه تعدادی از نمایندگان اعتقاد داشتند که قیمت در نظر گرفته شده برای فروش آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل پایین است و به همین دلیل درخواست لغو برگزاری مزایده را دادند این در حالی است که در همان مزایده هیچ خریداری حضور نیافت و مشخص شد که قیمت در نظر گرفته شده چندان هم پایین نبوده است؛ چراکه اگر قیمت پایین نبود قطعا چندین خریدار دست به نقد پیدا می‌شدند. مشاور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی قیمت در نظر گرفته شده برای فروش آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل را کارشناسی شده اعلام کرد و افزود: قیمتی که خریدار از ما خریده حتی مقداری از قیمت پایه نیز بالاتر بوده است. سبحانی در پاسخ به این سوال خبرنگار ماین‌نیوز مبنی‌بر اینکه با این شرایط ایا واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزآل قطعی شده است و آیا احتمال دارد به هر دلیل مزایده لغو شود؟ عنوان کرد: مزایده از نظر سازمان خصوصی‌سازی قطعی شده است و موارد بسیار استثنایی وجود دارد که براساس آن مزایده لغو می‌شود، از جمله اینکه خریدار به تعهدات خود عمل نکند که این موارد نیز فرمول خاص خود را دارد. در تاریخ اردیبهشت‌ماه 1394 سایت پول نیوز از قول مدیرعامل مجتمع المهدی و هرمزآل می‌گوید: واگذاری آلومینیوم در چارچوب اصل 44 است و سازمان خصوصی‌سازی پیگیر فروش مجتمع است که قیمت‌گذاری بالا موجب شد تا فروش این مجتمع به تاخیر بیفتد. به گزارش مهر، مهدی قدمی دوشنبه شب در نشست تجلیل از خبرنگاران حوزه ورزش که در هتل هرمز بندرعباس برگزار شد، در مورد فروش مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل بیان کرد: موضوع فروش مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل توسط سازمان خصوصی‌سازی در راستای تحقق اصل 44 درحال پیگیری است.

وی عنوان کرد: این مجتمع با قیمت 2 هزار میلیارد تومان وارد مرحله واگذاری شد اما به‌دلیل قیمت بالا فروش نرفت و قرار شد تا پس از قیمت‌گذاری جدید مجددا در لیست فروش قرار گیرد. مدیرعامل جدید آلومینیوم المهدی و هرمزآل اظهار کرد: استاندار هرمزگان اعتقاد بر مشارکت خرید در داخل استان دارد، اما به‌دلیل آنکه تمکن مالی برای خرید در استان وجود ندارد سعی شده تا مدل واگذاری تغییر کرده و به شیوه‌هایی همچون فروش سهام و از طریق بورس واگذاری انجام شود تا مردم هم با خرید سهام خرد، در توسعه آلومینیوم شریک شوند.


فولاد مبارکه و فولاد خوزستان تیمداری می‌کنند ولی المهدی حق تیمداری ندارد؟

وی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا آلومینیوم هر ساله از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منع برای تیمداری می‌شود در حالی که فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان این مشکل را حل کرده‌اند، بیان کرد: باید بدانید که سود سالانه دو فولاد خوزستان و فولاد مبارکه چند برابر آلومینیوم المهدی و هرمزآل است. قدمی با بیان اینکه زیان انباشته مجتمع آلومینیوم ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: از این رو برای هزینه کردن در ورزش حرفه‌ای با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. در بین مخالفان واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزآل به بخش خصوصی،برخی معتقد بودند که در مزایده، اموال مجتمع آلومینوم المهدی و طرح هرمزآل کمتر از آنچه باید باشد، ارزش‌گذاری شده است.در مقابل عده‌ای این واگذاری را از اساس مخدوش دانسته و معتقد بودند باید مزایده ابطال و دوباره برگزار شود؛ چراکه پس از واگذاری شرکت، مجموعه‌ای از دارایی‌های جدید در آن کشف شده که قیمت‌گذاری نشده بود.


چرا تنفس یک ساله؟

احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حراج مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل به نام خصوصی‌سازی، به نمایندگی از مخالفان این مزایده، سازمان خصوصی‌سازی را مورد انتقاد قرار داد. وی در مجلس شورای اسلامی به وزیر اقتصاد هشدار داد که جلوی حراج بزرگ‌ترین مجتمع آلومینیوم کشور را بگیرد؛ چراکه نتیجه حاصل از ارزیابی دوباره رقمی حدود 400 میلیارد تومان بیش از ارزش‌گذاری اولیه بود. انتقاد وی به نشست برنامه خبری شبکه 2 سیما نیز کشیده شد، در حالی که عبداله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور نیز در این برنامه حضور داشت. توکلی در این برنامه گفت: فروش مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزآل به ارزش 1750 میلیارد تومان را در خرداد 1393 آغاز شد و بعد اعلام کردند چون این مجتمع مشتری نداشت، در مرحله دوم قیمت آن را 880 میلیارد تومان تعیین کردند. مزایده دوم در بهمن 1393 اعلام شد و در اسفند همان سال پاکت‌های مزایده باز شد که دوباره مزایده مورد اعتراض قرار گرفت و با اعتراضات انجام شده، در مرحله سوم دوباره ارزیابی جدید انجام شد و قیمت مجتمع به 1733 میلیارد تومان رسید که با این وصف 803 میلیارد تومان به قیمت مجتمع اضافه شد. این نشان می‌دهد که اعتراضات انجام شده به‌جا بوده است.



وی با اشاره به اینکه براساس قرارداد امضا شده بین سازمان خصوصی‌سازی و خریدار آلومینیوم المهدی و هرمزآل قرار است خریدار بدهی خود را در مدت ۷ سال به صورت اقساط و از طریق فروش ماهانه شمش پرداخت کند و براساس نامه رئیس هیات عامل ایمیدرو دولت در این زمینه افزون بر ۵۰ میلیون دلار ضرر خواهد کرد و خریدار نیز چندان تعهدی به پرداخت بدهی به طرف خارجی ندارد، اضافه کرد: حتی در قیمت‌گذاری مجتمع نیز مواردی مانند تونل‌های زیر کارخانه، زمین‌ها و موارد دیگر لحاظ نشده‌اند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: 40 نفر از نمایندگان مجلس نامه نوشتند و همین باعث شد تا در مزایده دوم قیمت فروش مجتمع افزایش پیدا کند، البته در الحاقیه شرط عجیبی گذاشته شده که جای سوال دارد. اینکه در ازای پذیرش رقم 346 میلیارد تومان به‌عنوان مابه التفاوت از سوی خریدار، پرداخت اقساط مبلغ خرید مجتمع یک سال پس از تنفس و بدون احتساب سود انجام خواهد شد. این در حالی است که با احتساب نرخ سود بانکی برای مبلغ خرید مجتمع، این رقم در مدت یک سال افزون بر حدود 300 میلیارد تومان خواهد شد که در واقع به نفع خریدار تمام می‌شود.


واگذاری قطعی است اما...

مهدی کارگر آزاد، مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو و عضو هیات‌مدیره آلومینیوم المهدی در گفت‌و‌گو با روزنامه صمت درباره آخرین وضعیت واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل گفت: آخرین خبرها از خصوصی‌سازی حاکی از آن است که سازمان خصوصی‌سازی کشور ۲ قرارداد برای واگذاری مجتمع المهدی و شرکت هرمزآل با خریدار امضاءکرده که با الحاقیه‌ای که از طرف ایمیدرو و دستگاه‌های نظارتی صادر شده ۳۴۵ میلیارد تومان افزایش قیمت نسبت به قیمت اولیه داشته است.


وی اضافه کرد: واگذاری این مجتمع در تاریخ 15 شهریور امسال ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: اینکه ایمیدرو و دستگاه‌های نظارتی در این ماجرا مدعی اند یک بحث است، اما اینکه سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان نماینده دولت به این عدد رسیده‌اند یک بحث دیگر است. در این باره اما و اگرهایی وجود دارد، اما تا برگزاری مجمع باید صبر کرد. وی افزود: با این ابلاغیه مهدی قدمی مدیرعامل مجتمع المهدی و هرمزآل از سمت خود کناره گیری کرد و سرپرستی مجتمع به محمد آشفته آج بیشه معاون اقتصادی واگذار شد. ضمن اینکه خریدار نیز شخصی را به‌عنوان نماینده خود در محل کارخانه مستقر کرده که با نهایی شدن واگذاری، خریدار با نظر مجمع اعضای هیات‌مدیره خود را انتخاب خواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه ابهاماتی در نحوه واگذاری وجود دارد تاکید کرد: هیاتی از سازمان بازرسی کل کشور در محل کارخانه مستقر و در حال بررسی شرایط واگذاری هستند اما با ابلاغ شدن واگذاری به خریدار، این واگذاری انجام خواهد شد، اما امکان حضور سازمان بازرسی و سایر سازمان‌های نظارتی در آینده برای بررسی و حتی ابطال و برگزاری مزایده دوباره در صورتی که با مشکل جدی روبه‌رو شوند وجود دارد.


در ادامه روند پیگیری در خصوص نحوه واگذاری مجتمع آلومینیوم و هرمزآل به چند نکته برخوردیم.

این مجتمع در خردادماه سال 93 با مصوبه هیات عالی واگذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی به مزایده گذاشته شد که شامل 22/ 77 درصد سهام آلومینیوم المهدی به ارزش کل پایه 2 هزار و 442 میلیارد و 950 میلیون ریال و 100 درصد ارزش دارایی‌های طرح هرمزآل به ارزش کل پایه 14 هزار و 115 میلیارد ریال می‌شد. در این مزایده که البته کسی هم در آن شرکت نکرد برخی ادعا کردند که ارزش کارشناسی پایین بوده است تا آنجا که نمایندگان محترم مجلس و سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات وارد بررسی موضوع شدند. سوابق ادعا در جراید و سایت‌های رسمی خبری موجود است. در مزایده دوم این مجتمع که 8 ماه بعد و در دی‌ماه سال گذشته توسط سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد 22/ 77 درصد سهام شرکت آلومینیوم المهدی به ارزش کل پایه 2 هزار و 907 میلیارد و 499 میلیون و 571 هزار و 298 ریال یعنی معادل 662 میلیارد و 549 میلیون و 751 هزار و 298 ریال بیش از بهای پایه مزایده اول و 100 درصد ارزش دارایی‌های طرح هرمزآل به ارزش 5 هزار و 935 میلیارد و 474 میلیون ریال و معادل 612 میلیارد و 55 میلیون ریال بیش از پایه مزایده اول به مزایده گذاشته شد. جمع ارزش گذاری مجتمع توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری بالغ‌بر 28 هزار و 225 میلیارد و 910 میلیون ریال بوده است. علت کاهش قیمت در آگهی مزایده منتشره، کسر بدهی خارجی به بانک‌های طرف قرارداد بود که در مزایده اول تسویه آن به عهده خریدار گذاشته شده بود با شرط تضمین خریدار و پرداخت ماهانه اقساط بدهی ارزی به ایمیدرو در قالب محصول تولیدی بوده است.



بیش از قیمت پایه المهدی به فروش رسیده

به بیان شفاف‌تر پایه مزایده دوم (دی‌ماه سال گذشته) نسبت به مزایده اول معادل یک هزار و ۲۷۴ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۲۹۸ ریال افزایش داشته است و با توجه به اینکه پیشنهاد برنده مزایده ۱/ ۵ درصد بیش از پایه مزایده بوده است. مجموعا این دو واحد تولیدی معادل بیش از یک هزار و ۷۲۴ میلیارد و ۶۰۴ میلیون ریال بیش از پایه مزایده اول به فروش رفته‌اند و مجموع بدهی ارزی و ریالی منظور شده که پرداخت آن در تعهد شرکت فرو آلیاژ گنو است معادل حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال (داخلی) و حدود ۲۸۵ میلیون یورو ارزی (خارجی) ریال توسط گروه حسابرسان و کارشناسان رسمی با جزئیات اعلام و از پایه مزایده کسر گردیده است. با توجه به اینکه در جلسه بازگشایی پاکت‌ها (۱۸ اسفند ) شرکت فروآلیاژگنو به‌عنوان برنده مزایده المهدی و هرمزآل اعلام و این موضوع رسما در مورخ ۲۳/ ۱۲/ ۱۳۹۳ توسط سازمان خصوصی‌سازی به این شرکت اعلام و مطابق شرایط مندرج در اسناد مزایده تقاضای پرداخت ۱۵ درصد ثمن نقدی مورد مزایده به مبلغ کل یک هزار و ۳۷۱ میلیارد و ۱۷۶ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۲۶۷ ریال حداکثر تا مورخ ۲۹/ ۰۱/ ۱۳۹۴ شده بود که این مبلغ قبل از تاریخ مقرر به حساب اعلام شده از طرف سازمان خصوصی‌سازی واریز و اسناد آن تحویل شده است.


شرکت برنده طی نامه‌ای رسمی در مورخ 25/ 12/ 93 موضوع پرداخت بخشی از ثمن معامله را به اطلاع سازمان ایمیدرو رسانده، عجیب است ایمیدرو در مورخ 7/ 2/ 94 اعلام می‌کند که شرکت برنده مزایده تاکنون هیچ وجهی به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز نکرده است.

بدهی المهدی و هرمزآل حدود 19 هزار میلیارد ریال اعلام و جزئیات آن توسط هیات‌مدیره فعلی به کارشناسان رسمی اعلام و در اسناد کارشناسی درج شده بود و باید برای پرداخت آن برنامه‌ریزی می‌شد. آنچه که تاکنون قطعی گردیده فروآلیاژ گنو باید بابت بدهی خارجی ماهانه معادل حدود 3 میلیون و 500 هزار یورو به ایمیدرو در قالب محصول تولیدی (که البته در قرارداد تمهیدات دیگری هم در این رابطه درنظر گرفته شد) و ماهانه معادل 153 میلیارد ریال به مدت 7 سال به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کند که مجموع این دو رقم حدود معادل 360 میلیارد ریال در ماه می‌شود، علاوه بر این تقسیط و پرداخت بدهی ریالی داخلی، تامین نقدینگی هزینه در گردش و تامین نقدینگی برای رفع مشکلات دیگ‌های خارج از چرخه تولید و پرداخت برق مورد نیاز کارخانه و ... نیاز به سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی دارد.


در این زمینه یکی از کارشناسان خبره گفت:

برخی‌ها اگر در گفتار و رفتار خود صادق بودند و نمی‌خواستند با ارائه اطلاعات غلط مسوولان را مشغول حاشیه‌سازی نمایند چرا به مشکلات این مجتمع اشاره نمی‌کنند؛ مشکلاتی از جمله زیان انباشته حدود ۵۰۰۰ میلیارد ریالی که البته مدیرعامل شرکت در مصاحبه دی‌ماه خود با خبرنگاران بندرعباس آن را ده هزار میلیارد ریال اعلام کرده است، عدم امکان پرداخت اقساط بدهی سنگین داخلی و خارجی که طبق اعلام حسابرسان و کارشناسان رسمی در سال ۹۳ ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال به آن افزوده شده، مشکل کمبود برق مجتمع و ضرورت خرید حداقل ۴۰۰ مگا وات دیماند برق علاوه بر ۱۴۰ مگا وات خریداری شده قبلی که البته امکان تامین آن هم فعلا به‌دلیل کمبود برق در استان وجود ندارد، نبود اعتبار برای تعمیر و وارد مدار تولید شدن قریب ۱۱۰ دیگ غیرفعال (حدود ۳۰ درصد ظرفیت اسمی) که تعداد زیادی از آنها باید با خرید قطعه و تجهیزات از خارج وارد چرخه تولید شوند،اصلاح خطوط تولید به‌دلیل مصرف زیاد برق که از تکنولوژی پایین سه دهه گذشته المهدی و یک دهه گذشته هرمزآل است و غیر اقتصادی بودن محصول تولیدی، ضرورت تنوع بخشیدن به محصولات تولیدی، الزام به تفکیک کامل عملیات اجرایی تولید، نیروی انسانی و تشکیلات و تعهدات داخلی و خارجی المهدی از هرمزآل به‌دلیل اینکه ۷۸/ ۲۷ درصد از سهام شرکت المهدی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگری است، تقویت بنیه کارشناسی مجتمع با بهره‌گیری از توان نیروهای مستعد فعلی، دغدغه‌ها و مشکلات نیروی کار مجتمع و اقدامات دیگری که مجموعه آنها مستلزم صرف سرمایه‌گذاری عظیم ارزی و ریالی است را با هدف خارج کردن مجتمع از زیان‌دهی و ورشکستگی باید صورت گیرد که تا امروز بار مالی آن بر عهده دولت بوده است و سایر کمبودها و مشکلات مجتمع که خریدار با آن مواجه است. این کارشناس اضافه کرد در شهریور ماه چند صفحه از روزنامه صنعت، معدن و تجارت که متعلق به وزارت صنایع است، به مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل اختصاص یافت که شامل توضیحات فراوانی در خصوص سود دهی و فعالیت این مجتمع در سال ۹۳ و ۹۴ بود. در متن نامه سرگشاده یکی دیگر از کارشناسان آلومینیوم به ریاست سازمان صداوسیما که جای تامل داشت بدون اشاره به موارد اقتصادی و حتی نحوه واگذاری، صرفاً موضوع واگذاری به‌عنوان یک تخلف عنوان شده بود و در نهایت خواستار توقف و شفاف‌سازی این واگذاری بودند.


پرویز بابایی کارشناس آلومینیوم المهدی بندرعباس می‌گوید:

در روزهای گذشته منتتقدان دولت خصوصا برخی از نمایندگان مجلس، انتقادات و اعتراضات فراوانی در مورد واگذاری و ارزان‌فروشی آلومینیوم المهدی و هرمزآل بندرعباس کردند و با ذکر آمار و ارقام استدلال‌هایی مبنی‌بر حدود 10 درصد ارزان‌فروشی در این واگذاری داشتند، در حالی که در دوران 8 ساله احمدی‌نژاد شرکت‌های دولتی حدود 80 تا 90 درصد ارزان‌تر از قیمت واقعی به نهادها و سازمان‌های غیرخصوصی فروخته شد، اما منتقدان امروزی در سکوت کامل چشم به این واگذاری‌ها و ارزان‌فروشی‌ها و حتی ایجاد زیان450 میلیارد تومانی توسط مدیران دولت قبلی در آلومینیوم المهدی و هرمزآل بستند و اعتراضی نکردند.


اجرای طرح آلومینیوم المهدی با ظرفیت ۱۴۷ هزار تن تولید آلومینیوم اولیه در سال ۱۳۶۹ شروع شد و با تکنولوژی آلمانی- روسی توسط شرکت‌های مانفرواشتال و فریتز ورنر در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید که با وجود ۱۷ سال تولید در این کارخانه، تکنولوژی آن قدیمی محسوب می‌شود و کارخانه عملا مستهلک شده و ارزش حسابداری چندانی ندارد و دارایی‌های ارزشمندش شامل زمین و موجودی‌ها و ارزش اسقاط تجهیزات و ماشین آلات خواهد بود. شرکت هرمزآل هم با تکنولوژی چینی و ظرفیت تولید ۱۱۰ هزار تن آلومینیوم اولیه و سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی شامل ۲۷۰ میلیون یورو (۸۷۰ میلیارد تومان) بدهی خارجی در سال ۱۳۸۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. واقعیت این است که آلومینیوم المهدی و هرمزآل با ظرفیت ۲۵۷ هزار تن به قیمت ۲۶۴۶ میلیارد تومان فروخته شده که با توجه به زیان ایجاد شده در دولت قبلی به میزان ۴۵۰ میلیارد تومان، عملا به نرخ ۳۱۰۰ میلیارد تومان فروش رفته است. با لحاظ نرخ ۳۱۰۰ میلیارد تومانی و با توجه به ۴۵۰ میلیارد تومان زیان انباشته مانده از دولت قبلی ، ۸۷۰ میلیارد تومان بدهی خارجی و ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی به برق منطقه ای هرمزگان، جمعا ۱۶۲۰ میلیارد تومان بدهی‌ها و تعهدات بر عهده خریدار می‌افتد و مابقی ۱۴۸۰ میلیارد تومان هم باید توسط خریدار پرداخت شود و به‌نظر نمی‌رسد در این واگذاری ارزان‌فروشی صورت گرفته باشد، هر چند ایرادهایی هم به این نوع واگذاری وارد است. این در حالی است که با وجود اعتراضات منتقدان و فریادهای وای بیت‌المال و ارزان‌فروشی توسط سازمان خصوصی‌سازی و دولت روحانی، تمام این منتقدان در مقابل ارزان‌فروشی‌ها و مفت فروشی‌های بیت‌المال در دولت قبلی سکوت کرده بودند.



آیا تلاشی برای بازگرداندن سهام و شرکت‌های مفت فروخته شده در دولت قبلی خواهند داشت؟ آیا پرونده واگذاری‌های مبهم و مشکوک دولت قبلی را خواهند گشود؟

در نهایت در روزنامه گسترش صنعت، معدن و تجارت مورخ 23/ 6/ 1394 و روزنامه همشهری 23/ 6/ 1394 و 25/ 6/ 1394 و 28/ 6/ 1394 و همچنین سایت تابناک مورخ 27/ 6/ 1394 به نقل از آقایان احمد توکلی، احمد جباری و قاسم جراره نمایندگان تهران و استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی انتقاداتی شده است.

به گزارش تابناک ماجرا از آنجا شروع شد که واگذاری کارخانه آلومینیوم المهدی و هرمزآل با واکنش نمایندگان استان هرمزگان روبه‌رو شد. ابوالقاسم جراره، نماینده بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس در مورد واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزآل عنوان کرده است: هیات واگذاری باید در قیمت‌گذاری عدالت را رعایت می‌کرد، اما در عمل، قیمت فروش این کارخانه 430 میلیارد تومان ارزانتر از نرخ کارشناسی شده بوده است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که موجودی شمش آلومینیوم و ضایعات در کارخانه حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان می‌ارزد فقط ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان ضایعات کارخانه ارزش دارد و قابل فروش است، این کارخانه بسیار ارزان فروخته شده است.

نماینده بندرعباس گفت: این کارخانه در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی برق به استان هرمزگان دارد، ولی عده‌ای آشنا به امور سعی داشتند کارخانه را ضعیف نشان دهند و آن را به زیان‌دهی و ورشکستگی بکشانند یا برخی سهام کارخانه‌ها را ضعیف نشان دهند و بعد که خودشان به حداقل قیمت خریداری کردند، آن را به سوددهی برسانند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد اینکه مگر قرار نیست درآمدهای دولت و پرداخت‌ها از طریق خزانه باشد و چرا در قرارداد فروش کارخانه دولتی مقرر شد، خریدار شمش‌ها را بدون واریز پول به خزانه به فروش برساند و بدهی کارخانه را بپردازد، گفت: حرف ما همین است که این کار یعنی تخلف؛ بنابراین چه ضرورتی دارد که از روش‌های غیرقانونی در فروش اموال دولت که متعلق به بیت‌المال است، استفاده شود؟ این قرارداد ایراد دارد.


جراره با بیان اینکه فلسفه واگذاری کارخانه‌های دولتی، افزایش بهره‌وری و نوسازی صنعت است، گفت: متاسفانه بعد از واگذاری هیچ نظارتی نمی‌شود و خریدار اولین کار که انجام می‌دهد، کارگران را اخراج کرده و مشکل اجتماعی برای شهر ایجاد می‌کند و هیچ تعهدی نسبت به شاغلان ندارند و بهره‌وری هم افزایش نمی‌یابد؛ بلکه معمولا زمین کارخانه‌ها را قطعه قطعه کرده و می‌فروشند.

احمد جباری دیگر نماینده استان هرمزگان در گفت‌و‌گو با تابناک درخصوص این موضوع اظهار کرد: ما مخالف اجرای اصل 44 قانون نیستیم، اما در جریان واگذاری‌ها باید همه چیز شفاف و قیمت‌ها واقعی باشد. یعنی مثلا اگر قرار است چیزی واگذار شود و قیمت واقعی آن برای مثال یک میلیارد تومان است، باید به یک میلیارد تومان فروخته شود نه یک میلیون تومان.

وی گفت: ما اعتقاد داریم که در واگذاری کارخانه آلومینیوم المهدی و هرمزآل، قانونی عمل نشده و به قیمت واقعی عرضه نشده است، در حال حاضر کل مجموعه هرمزگان و مردم منطقه از این اقدام دولت گلایه دارند و واقعا ناراحت هستند.


وی گفت: این معامله از سر تا پا دارای اشکال است، اولا نحوه واگذاری شفاف نیست، خریداران معلوم نیست چه کسانی هستند و چه منظوری دارند و قیمت تعیین‌شده برای کارخانه بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن است؛ به‌طوری‌که ارزش ضایعات این کارخانه تقریبا دو برابر قیمت تعیین‌شده برای کل مجموعه است.

۸۷۰ میلیارد تومان بدهی ایمیدرو به خارج باید پرداخت می‌شد نه به خزانه و این کاهش قیمت نبود.


اما پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نظر دیگری در این باره دارد و می‌گوید: «سازمان خصوصی‌سازی کار قیمت‌گذاری را انجام داد و در این خصوص نیز مسوولان ایمیدرو به امید اینکه اگر هرمزآل به فروش برسد از محل فروش پول خواهند گرفت و بدهی خارجی را پرداخت خواهند کرد با ما همراهی کردند. منتهی پس از مزایده اول، تفسیری که از اجرای قانون شد، این بود که پول فروش هرمزآل به خزانه واریز می‌شود و به ایمیدرو داده نمی‌شود؛ بنابراین بدهی ایمیدرو در مقابل طرف خارجی همچنان می‌ماند. بر این اساس از ما خواستند که خریدار 870 میلیارد تومان بدهی ایمیدرو را به جای اینکه به خزانه بپردازد به بانک‌های اروپایی بپردازد، چون اگر به خزانه میپرداخت، خزانه سسیستمی نداشت که این پول را در اختیار ایمیدرو قرار دهد. از این روی، این 870 میلیارد تومان کاهش در قیمت پایه نبود.


دیدگاه خریداران

با توجه به اینکه مدیران شرکت «سرو آلیاژ گنو» از چهره‌های شناخته‌شده‌ای در صنعت کشورمان هستند، لطفا توضیح مختصری در زمینه فعالیت‌های شرکت گنو بفرمایید؟

در حال حاضر در استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان تهران وسمنان مجموعه‌های تولیدی صادرات محوری داریم و حدود ۶۰۰۰ نفر نیروی کار در طول۳۴ سال گذشته فراهم آورده‌ایم که در نتیجه محصولات به تمام نقاط دنیا صادر می‌شود و در ادامه روند تکمیل چرخه تولید و صادرات، آلومنیوم المهدی می‌تواند این چرخه را تکمیل کند.


با توجه به اینکه این شرکت مالک معادن فاریاب نیز هست و اینکه این شرکت را در طول ۱۰ سال گذشته از ضرر دهی به سوددهی رسیده است لطفا بفرمایید که چه اقداماتی را در مورد شرکت آلومنیوم المهدی انجام خواهید داد؟

به هر حال چون جنس اطلاعاتی که بخش خصوصی از یک بنگاه کسب می‌کند با جنس اطلاعات بخش دولتی معمولا یکسان نیست از زمانی که وارد مجموعه بشویم اطلاعاتمان را به روز می‌کنیم، بعد مشکلات را می‌بینیم و کارشناسی شده نسبت به آن اقدام می‌کنیم؛ با وجود انتقاداتی که در طول 26 سال به دولت وارد بوده حتی نتوانسته این مجتمع را به ظرفیت نسبی برساند، ما اول باید سعی کنیم این ظرفیت خالی که الان 55 درصد هست را به 95 درصد ارتقاء بدهیم و بعد که زیر روند فشار تولید، کارخانه مستهلک شد، آن زمان به توسعه‌های آتی فکر کنیم. از نظر فنی وقتی کارخانهای هنوز 40 درصد ظرفیت تولید خالی دارد توسعه آن یک مقدار بیمعنی است. ما ابتدا باید سعی کنیم تولید را به حداکثر راندمان برسانیم بعد متناسب با ارتقای وضع موجود نسبت به تکمیل چرخه تولید آلومنیوم اقدامات اجرایی دیگری را انجام دهیم .


انتظار شما بعد از واگذاری شرکت المهدی از مسوولان چیست؟

در روند واگذاری به بخش خصوصی با مسوولان ظاهرا در تضاد بوده‌ایم و تنشهایی که ایجاد شده نشان می‌دهد که واگذاری، هم مخالف دارد هم موافق، در این بخش به‌رغم شعارهایی که گفته می‌شود که همه از خصوصی‌سازی حمایت می‌کنیم، اما در عمل غیر‌از این بود. حالا باید دید که بعد از به سرانجام رسیدن این واگذاری آیا هنوز منتقدان به رفتارهای خود ادامه میدهند؛ با این روند ما باید در دو جبهه بجنگیم، یکی جبهه تولید و افزایش بهره‌وری و جبهه دیگر اتلاف وقتی که در بخش‌های مختلف ممکن است برای ما ایجاد کنند.


هدف شما از خرید شرکت المهدی چیست؟

صنایع آلومینیوم، صنایع مس و روی در کشور وجود دارد و در نهایت باید این محصولات به بازارهای بین‌المللی راه پیدا کند. به عنوان مثال با این که کشور در حال حاضر بیش از سیصد هزار تن فلز روی تولید می‌کند در مورد آلومینیوم با توجه به خلوص و کیفیت مطلوبش می‌توانیم بعد از پشت‌سر گذاشتن شرایط تحریم، در LME ثبت نام کنیم که بتوانیم کالا را به بازارهای هدف صادر کنیم، اساسا وقتی این امکان وجود داشته باشد، فروش آن برای بخش خصوصی حداقل به نسبت همسایگان در بازارهای بین‌المللی کار سختی نیست. همانطور که می‌دانید آلومینیوم دو بال (Dubal) در دبی الان ظرفیت یک میلیون تن را دارد و ابوظبی ظرفیت کمتر از دو بال دارد، بحرین همین محصول را الان تولید می‌کند، عمانی‌ها همین الان در سوهارد و در منطقه ویژه اقتصادی تولید میکنند و طبیعتا همه این تولیدکنندگان سهمی از بازار بین‌المللی دارند ولی ما به دلیل اینکه این کالا در LME ثبت نشده هنوز نتوانسته‌ایم سهم بازار بین‌المللیمان را به دست بیاوریم.


چشم‌اندازتون از آینده چیست؟

اگر شرایط تسهیل بشود و مشکل سوئیفت حل شود و بتوانیم برای فروش محصولات از طرف‌های خارجی و بین‌المللی در داخل کشور اعتبار اسنادی و ال‌سی دریافت کنیم، طبیعتا فروش این محصول می‌تواند خیلی آسان‌تر از شرایط فعلی باشد. ۹۰ درصد مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم وارداتی است و یک ظرفیت محدودی در داخل کشور توسط آلومینیوم جاجرم تولید می‌شود که تامین نیازهای دو کارخانه ایرالکو و المهدی را نمی‌کند. طبیعتا دولت باید بقیه نیاز مواد اولیه محصولات وارداتی را تا سقف تولید وارد کند و آن موقع است که می‌تواند از استرالیا خرید کند؛ پس از شرایط تحریم حتی از هندوستان که تولید‌کننده نزدیک هست می‌توان به‌صورت رسمی خرید کرد چون از گذشته دور تا به حال در مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل خرید از طریق واسطه انجام می‌شده است، اگر واسطه‌ها حذف شوند، قیمت تمام شده واردات را می‌توان کمتر از گذشته کرد. طبیعتا به مرور که قیمت تمام شده کم می‌شود می‌توان از حاشیه زیان خارج شد و بعد از آن به تدریج کارخانه متناسب با افزایش تولیداتش سوده می‌شود، چون وقتی ظرفیت تولید بالا برود هزینه‌های تولید سرشکن می‌شود.

به نسبت کل تولید الان هزینه تولید برای ۵۵ درصد راندمان است و آن موقع هزینه تولید به نسبت راندمان بالاتر می‌رود و این سرشکن شدن هزینه‌های سابق تولید باعث می‌شود که شرکت را از حاشیه زیان با یک سرعت مطمئنی، متناسب با افزایش ظرفیت خارج کرد.


هم‌اکنون شرایط و رند واگذاری به کجا رسیده است؟

با وجود حاشیه‌های بسیاری که درخصوص این واگذاری ایجاد شده ما نه تنها با جدیت در حال اداره و کنترل هر دو مجتمع المهدی و هرمزآل هستیم؛ بلکه با وجود مشکلات عدیده برای اجرای تعهدات مالی هر دو مجتمع داریم، ولی حقوق کارگران را در این هفته به‌طور کامل پرداخت کردیم و خوشبختانه مشکلی از این جهت نداریم و این در حالی است که از زمان واگذاری تمام هزینه‌های هر دو مجتمع را از منابع مالی خودمان پرداخت کرده‌ایم. ضمن اینکه مواد اولیه مورد نیاز را در حال برنامه‌ریزی برای واردات هستیم که خوشبختانه توانسته‌ایم صرفه‌جویی بسیار زیادی را در این رابطه داشته باشیم و حتی در بعضی موارد 30 الی 40 درصد زیر قیمت‌های خرید قبلی مجتمع خرید کرده‌ایم. البته در رابطه با آخرین وضعیت هر دو مجتمع و زیان ناشی از عدم واگذاری به موقع و خساراتی که بخصوص در طول 2 هفته گذشته به‌وجود آمد به نهادهای نظارتی و سازمان خصوصی‌سازی طی نامه‌ای موارد را اعلام کرده‌ایم. متاسفانه با وجود تمام کوشش‌ها و فعالیت‌ها شاهد یک سری اقدامات و صحبت‌هایی از طرق مختلف هستیم که شاید اگر نیت خیر و اهداف ملی و اجرای منویات رهبری نبود تا الان نمی‌توانستیم دوام بیاوریم؛ ولی با توکل به خدا و تفکر، امیدواریم به‌زودی شاهد موفقیت‌های بزرگی در هر دو مجتمع المهدی و هرمزآل باشیم.


آیا اطلاعاتی درخصوص کارخانه کتمان شده شده است؟

بله متاسفانه بخشی از بدهی ریالی و ارزی منجمله بدهی ۳۵ میلیون دلاری به یکی از طرف‌های خارجی کتمان شده است که باید توسط سازمان خصوصی‌سازی تعیین تکلیف شود.

ضمن اینکه در کارشناسی انجام شده ۴۰۰ آپارتمان در مجتمع المهدی به میزان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده بود که از یک سال قبل قرار بوده به‌دلیل مشکلات محیط زیستی به دستور محیط زیست استان تخریب شود.

در طول ۲ دهه به‌دلیل خرید مواد اولیه نامناسب و عدم کنترل خطوط تولید باطله‌هایی ایجاد شده بود که از نظر حجمی و وزنی مورد اختلاف هیات‌های کارشناسی بود که قرار شد از لیست مواد تحویلی به ما خارج شود.

توافق شد برای شفاف‌سازی، تمام مواردی که از طرف هیات‌مدیره سابق به هیات کارشناسی ابراز نشده است با حضور کارشناسان رسمی دادگستری، کارشناسان سازمان خصوصی‌سازی و دیوان محاسبات کشور مورد بررسی قرار گیرد.


پاسخ شما به نامه سرگشاده اخیر یکی از کارشناسان صنعت آلومینیوم

نامه سرگشاده‌ای که برای رئیس کمیسیون اصل ۴۴ ارسال شده، چیست؟

متاسفانه بخشی از صحبت‌های این کارشناس کلی‌گویی است. در بخشی از این نامه اشاره به زیان انباشته دارد که مربوط به مدیران اسبق است و به خریدار ربطی ندارد.

در قسمت دیگری از نامه اتهاماتی وارد شده که قابل بررسی و پیگیری قانونی است که گوینده باید ادعای خود را ثابت کند.

متاسفانه خارج شدن 80 دیگ از چرخه تولید که نتیجه قطع برق سراسری در هرمزگان به‌دلیل مشکلات فنی بوده است را تعمدی قلمداد کرده‌اند که معلوم نیست با چه اهدافی این گونه مطرح می‌شود.

موضوع شریک خارجی نیز مفصلا و مستقلا توسط مراجع ذی‌صلاح بررسی شده است و نهایتا 13 درصد برای ایشان در نظر گرفته اند و کارشناس محترم می‌توانستند قبل از اعلام این موارد، مدارک را به دقت مطالعه می‌کردند. صلاحیت و اهلیت خریدار براحتی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.اشتغال بیش از 5000 کارگر در بیش از 15 استان شاهدی بر ادعای صلاحیت و اهلیت خریدار است.

نکته بسیار جالب در نامه سرگشاده این کارشناس اشاره ایشان به یکی از مدیران اسبق در مجتمع المهدی می‌باشد که دارای سابقه کیفری در مدیریت بوده‌اند و حکم اتهامی ایشان چند سال پیش صادر شده است. حال چه اصراری بر طرح اسم ایشان بوده است، نمی‌دانیم!؟


واگذاری با مزایده انجام شده است

اینکه می‌گویند این واگذاری بدون مزایده انجام شده، صحت دارد؟

خیر، خلاف واقع است و نه تنها شرایط مزایده در ۱۸/ ۱۲/ ۹۳ به‌طور عمومی اطلاع‌رسانی شده است؛ بلکه تمام اسناد و مدارک مزایده توسط نهادهای نظارتی بررسی و کنترل شده است.

کل ظرفیت تولید دو خط بازدیده شده آقای قدوسی جمعا ۲۳۵ هزار تن می‌باشد که از رقم اعلامی به ایشان ۱۱۰۰۰۰ تن بیشتر است و هر دو خط با ظرفیت ۵۵ درصد پس از ۲۶ سال کار می‌کند و تکنولوژی آن قدیمی، پرمصرف و خط قدیمی برای هر تن آلومینیوم ۶/ ۱۵ مگاوات انرژی مصرف می‌کند در حالی که تکنولوژی جدید حدود ۱۲ مگاوات است و در حال حاضر هر دو خط با ظرفیت ۵۵ درصد کار می‌کند، ۴۵ درصد باقیمانده خارج از مدار تولید است. از کل مواد اولیه مورد مصرف کارخانه‌های تولید آلومینیوم ایرالکو در اراک و المهدی در جنوب، حدود دویست هزار تن در جاجرم تولید می‌شود که تکافوی نیاز هیچ کدام از دو تولید‌کننده را نمی‌کند و باقیمانده نیاز در طول ۲۶ سال گذشته از خارج وارد شده است.

در حال حاضر حدود چهل هزار تن به گزارش مسوولان تولید شرکت، موجودی کالا به شرط صفر شدن مواد اولیه می‌تواند وجود داشته باشد و آخرین فروش هر کیلو شمش با قیمت ۵.۳۳۰ تومان به ۲۱۳ میلیارد تومان بالغ می‌شود. بدیهی است که برای این مقدار تولید ۵۰ درصد هزینه‌های مرتبط باید مصرف گردد که به رقم فوق به شرط وجود بازار دسترسی پیدا شود.

بنابراین اعداد ارقام اعلامی از طرف منتقدین غیر واقعی است.

موضوع اختلاس اگر صحت داشته باشد مربوط به مدیریت دولتی است و ربطی به خریدار ندارد و معلوم نیست وقتی مبنائی برای قیمت‌گذاری وجود نداشته باشد چگونه مبلغ ۸۳۰ میلیارد تومان کاهش قیمت مزایده اعلام می‌شود. در حالی که مبنای قیمت کارشناسی مجدد، مورد تایید دستگاههای نظارتی نظیر بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور قرار گرفته است.

مبنای فروش بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در همه مزایده ۱۵ درصد نقد و باقیمانده براساس سود اعلامی بانک مرکزی است که در این مزایده نیز موارد مراعات و همچون دیگر مزایده‌هایی که روزانه انجام می‌پذیرد، شرایط انجام پذیرفته است. بدیهی است که اگر قیمت مزایده ارزان می‌بود باید تعداد خریدار هم بیش از یکنفر می‌شد و ظاهرا اطلاعات دریافتی نمایندگان محترم صحیح نبوده است. متاسفانه در بررسی کارشناسان محترم براساس مدارک و استناد به گزارش‌های داده شده توسط هیات‌مدیره و مدیران مجتمع المهدی و هرمزآل بعضا ناکافی و اشتباه بوده است و حتی براساس تایید نهادهای نظارتی و سازمان خصوصی‌سازی در بعضی موارد کتمان اطلاعات هم بوده است. میزان برق قابل استفاده در مجتمع المهدی ۴۰۰ مگاوات اعلام شده بود که خلاف واقعیت بود و مجتمع فقط با ۱۳۳ مگاوات برق فعالیت دارد که جوابگوی رسیدن به ظرفیت اسمی را نه در قبل داشته و در آینده خواهد داشت که البته قرار است توسط ما این مشکل ان‌شاءا.. با افزایش میزان برق حل شود. اینکه چرا با توجه به زیان ده بودن کارخانه و مشکلات فنی و اقتصادی اصرار بر حفظ آن دارند قابل درک نیست و می‌تواند دلایل و جزئیات آن توسط نهادهای نظارتی بررسی شود.


در ۲۵ سال گذشته این مجموعه زیان ده بوده است

گفته می‌شود هیات‌مدیره شرکت به شدت تلاش می‌کرده بخشی از بدهی‌ها را مخفی کند. بدهی 35 میلیون دلاری به دو شرکت خارجی سالستون و آلتون از آن جمله بوده است.

ضمن اینکه اخیرا یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده است باید این کارخانه از زیان دهی خارج و بعد فروخته می‌شد. در حالی که طی 26 سال گذشته این مجموعه همواره زیان داده و یکی از اعضای هیات‌مدیره که طی 3 سال گذشته معاون مالی و اقتصادی آن هم بوده در مورخ 23/ 3/ 94 در جمع خبرنگاران بندرعباس گفته بود تنها راه خارج شدن این شرکت از زیان دهی و رسیدن به نقطه سر به سر، تامین حدود 370 مگاوات برق مورد نیاز و تعمیر و وارد مدار تولید شدن یکصد و بیست دیگ خارج از مدار تولید است که به‌صورت طبیعی این کار مستلزم صرف صدها میلیارد تومان سرمایه گذاریست و دولت توان چنین سرمایه گذاری را ندارد. در مورخ 22/ 12/ 93 معامله قطعیت یافته و تاکید بر ارزش فعلی شمش موجود در کارخانه که البته آمارهای اعلام شده هم عاری از حقیقت است، خریدار بهای مواد اولیه آن را قبلا پرداخت کرده.

این نماینده محترم به‌دلیل عدم آگاهی کامل از موضوع و کسب اطلاعات کاملا اشتباه و ناقص از طرف افرادی که منافعشان در خطر بوده است در طول دو ماه گذشته از طریق رسانه ملی و مطبوعات مطالبی را متاسفانه مطرح کرده‌اندکه واقعیت ندارد و سوء‌برداشت است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که ایشان در چند مورد قبلی هم که اعتراضاتی داشته‌اند خوشبختانه متوجه اطلاعات اشتباهی که داشته اند شدند.



شرکت 120 میلیارد تومان به برق استان بدهکار است

یک سوال در جامعه مطرح شده تعهداتی که از زمان قطعیت معامله در تاریخ 22/ 12/ 93 و حتی از زمان کارشناسی اول برای مجتمع ایجاد شده که یک رقم آن فقط بدهی جاری به برق استان هرمزگان 120 میلیارد تومان اعلام گردیده با چه کسی است؟ خریدار یا دولت؟ اگر با خریدار است چطور ارزش محصول کارخانه به‌صورت غیر‌واقعی رسانه‌ای می‌شود. اما از تعهدات سخنی نیست؟

وی اضافه کرد پس از قطعیت یافتن فروش مجتمع المهدی در مورخ ۲۲/ ۱۲/ ۹۳ اینکه در مورخه ۲۵/ ۱۲/ ۹۳ رسما از ریاست ایمیدرو خواسته شد ایجاد تعهدات جدید با هماهنگی ما باشد تا زمان تحویل خسارات بسیار سنگینی از ناحیه هیات‌مدیره شرکت تحمیل شده است و مشخصا مواردی مشهود از جمله خرید ۱۵۰ هزار تن پودر آلومینا بیش از بهای جهانی آنکه خسارت ناشی از این خرید حدود ۱۹ میلیون دلار اعلام شده است. کاهش ارزش ۲۵ هزار تن محصول موجود در انبارهای شرکت در مقطع قطعیت معامله به ازای هر کیلو ۳۲ هزار ریال که رقمی معادل ۸۰۰ میلیارد ریال و ده‌ها میلیارد تومان زیان ناشی از حراج قیمت محصول تولیدی با بهای پایین‌تر از بهای بازار و افزایش بدهی‌ها تحمیل گردیده است و خواستار تعیین تکلیف آن توسط دولت شده ایم.


مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت با اشاره به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام خواستار واگذاری آنها به بخش خصوصی برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور شده‌اند. فضاسازی اخیر علیه فروش آلومینیوم المهدی مبتنی بر اطلاعات غلطی است که بخش خصوصی را با تردید جدی برای ورود در این عرصه مواجه می‌کند؟

متاسفانه از زمان واگذاری که 4 هفته می‌گذرد مجددا به‌دلیل قطع برق از شبکه سراسری هرمزگان خسارات زیادی حدود 200 میلیون تومان در مجتمع المهدی وارد شده است، ولی ما با وجود همه این موارد سعی در ادامه کار و توسعه تولید و ایجاد بستری مناسب برای سوددهی کارخانه و افزایش انتقال داریم.


فروش سهام المهدی و هرمزآل به میزان 3100 میلیارد تومان:

اگر دوستان و منتقدان این واگذاری کمی دقت میکردند متوجه می‌شدند که کل سهام هردو مجتمع المهدی و هرمزآل به میزان ۳۱۰۰ میلیارد تومان بفروش رسیده است و اطلاعات ارائه شده در این زمینه اشتباه است.

در پایان لازم می‌دانیم از طرف تمام مدیران و سهام داران شرکت گنو از دولت محترم، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان‌های نظارتی بخصوص دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور که الحق در جهت شفاف‌سازی کوشش فراوان کردند تشکر کنیم و امیدواریم بتوانیم با تجربه‌های زیادی که در زمینه تولید داریم این امانت ملی را نه تنها حفظ کنیم؛ بلکه با توسعه آن در آینده شاهد افزایش اشتغال و تولید و صادرات آن به خارج از کشور باشیم. در این راستا در نظر داریم خط تولید پس از شمش آلومینیوم را نیز به امید خدا برنامه‌ریزی و راه اندازی کنیم. البته در زمینه واگذاری و اجرای اصل ۴۴ بعنوان بخش کوچکی از بخش خصوصی که در زمینه تولید تجربیات زیادی داریم نکاتی را مدنظر داریم که من‌جمله تغییر رویه و تفکر و عمل بعضی از مدیران مربوط دولت است که متاسفانه به‌دلایل متعدد مخالف واگذاری هستند. بدیهی است خسارت و زیانی که برای دولت و خریداران المهدی و هرمزآل در طول ۶ ماه گذشته به دلیل عدم تحویل به موقع به‌وجود آمد به میلیاردها تومان می‌رسد که البته خدا را شکر می‌کنیم که با این تاخیر لااقل شفاف‌سازی کاملی در این زمینه انجام شد. تا ضرر و زیانی متوجه دولت و خریدار نشود. ذکر این نکته هم بسیار حائز اهمیت است که تمام سهام داران و مدیران شرکت گنو خود را موظف می‌دانند که امانتی که از طرف دولت به نمایندگی از ملت در اختیار این شرکت قرار گرفته است را ان‌شاءا.. با توکل به خدا و تفکر بتوانیم پس از سال‌ها زیان دهی مکرر در طول یک الی ۲ سال آینده به سوددهی برسانیم و نه تنها سطح اشتغال را بالا ببریم؛ بلکه با توسعه خط تولید و ایجاد شرایط استاندارد برای فروش آلومینوم در دنیا، ایران را جزیکی از کشورهای صادر‌کننده آلومینیوم ببینیم.