دنیای اقتصاد: جزئیات تعرفه‌های جدید آب در نیمه دوم سال 94 اعلام شد. براساس مصوبه شورای اقتصاد، نرخ تعرفه‌های آب شرب شهری در کاربری‌های خانگی برای بازه مصارف کمتر از 15 مترمکعب در ماه به میزان 10 درصد، برای بازه مصارف از 15 تا 20 مترمکعب در ماه به میزان 15 درصد، برای بازه مصارف از 20 تا 40 مترمکعب در ماه به میزان 20 درصد، برای مصارف بیش از 40 مترمکعب در ماه به میزان 30 درصد و برای کاربری‌های غیرخانگی به میزان 20 درصد افزایش می‌یابد.
گروه صنعت و معدن:
سرانجام گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد شیوه افزایش قیمت آب به پایان رسید و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مصوبه شورای اقتصاد برای افزایش 10 تا 30 درصدی نرخ آب از اول مهر ماه سال جاری برای مصارف مختلف را ابلاغ کرد. بر اساس مصوبه جدید متوسط قیمت آب برای مشترکان خانگی از 297 تومان به 349 تومان تغییر می‌کند.

بر اساس مصوبه ۸ ماده‌ای شورای اقتصاد، نرخ تعرفه‌های آب شرب شهری در کاربری‌های خانگی به‌ازای هر واحد مسکونی برای بازه مصارف کمتر از ۱۵ متر مکعب در ماه به میزان ۱۰ درصد، برای بازه مصارف از ۱۵ تا ۲۰ متر مکعب در ماه به میزان ۱۵‌درصد، برای مصارف بیش از ۲۰ تا ۴۰ متر مکعب در ماه به میزان ۲۰ درصد، برای مصارف بیش از ۴۰ متر مکعب در ماه به میزان ۳۰ درصد و برای کاربری‌های غیرخانگی به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. این مصوبه در حالی ابلاغ شده که به اعتقاد متولیان حوزه نیرو اگر نرخ تورم هر ساله را درنظر بگیریم، افزایش بهای آب قابل توجه نیست.


بر اساس ابلاغیه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این مصوبه از اول مهر ماه لازم‌الاجرا است. متن کامل مصوبه شورای اقتصاد به شرح زیر است: «شورای اقتصاد در جلسه مورخ 16/ 6/ 1394 درخواست شماره 100/ 20/ 27837/ 94 مورخ 1/ 6/ 1394 وزارت نیرو در خصوص دستورالعمل تعرفه آب و فاضلاب به استناد مفاد بند «ج» تبصره (8) قانون بودجه سال 1394 کل کشور را بررسی و به شرح ذیل مورد تصویب قرار داد.


ماده ۱- نرخ تعرفه‌های آب شرب شهری موضوع مصوبه هیات وزیران به شماره ۱۸۱۵۵۲ / ت ۵۰۱۵۰هـ مورخ ۰۶ / ۱۲ / ۹۲، در کاربری‌های خانگی به ازای هر واحد مسکونی برای بازه مصارف کمتر از ۱۵ مترمکعب در ماه به میزان ۱۰ درصد، برای بازه مصارف از ۱۵ تا ۲۰ مترمکعب در ماه به میزان ۱۵ درصد، برای مصارف بیش از ۲۰ تا ۴۰ مترمکعب در ماه به میزان ۲۰ درصد، برای مصارف بیش از ۴۰ مترمکعب در ماه به میزان ۳۰ درصد و برای کاربری‌های غیرخانگی به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.


ماده 2- نرخ فروش آب تولیدی آب‌شیرین‌کن در ایستگاه‌های توزیع آب در محل و در ظروف خریداران برای هر لیتر حداکثر 25 ریال تعیین می‌شود.

تبصره: نرخ فروش آب شیرین تولیدی بخش خصوصی (آب‌شیرین‌کن) که از طریق شبکه توزیع در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد به ازای هر واحد مسکونی تا مصرف 10 متر مکعب در ماه براساس تعرفه آب بهای خانگی محاسبه و برای مصارف مازاد بر آن به ازای هر مترمکعب تا سقف قیمت قرارداد با بخش خصوصی محاسبه و اخذ می‌شود.

ماده 3- کارمزد دفع فاضلاب برای مشترکان خانگی 70 درصد و غیرخانگی 100 درصد آب بهای مصرفی تعیین می‌شود.


ماده ۴- تعرفه «آب بها» برای کاربری خانگی روستایی معادل ۵۰ درصد و برای کاربری غیرخانگی روستایی معادل ۱۰۰ درصد تعرفه آب نزدیک‌ترین شهر به تشخیص وزارت نیرو تعیین می‌شود. ماده ۵- تعرفه «حق انشعاب» آب در بخش خانگی روستایی معادل ۵۰ درصد پایین‌ترین تعرفه نزدیک‌ترین شهر و در بخش غیرخانگی روستایی معادل ۱۰۰ درصد حق‌انشعاب تعرفه نزدیک‌ترین شهر (به تشخیص وزارت نیرو) تعیین می‌شود. حق انشعاب فاضلاب برای کاربری خانگی روستایی معادل ۷۰ درصد و برای کاربری غیرخانگی روستایی معادل۱۰۰ درصد حق انشعاب آب روستایی تعیین می‌شود.


ماده 6- در ماه‌های گرم سال (خرداد، تیر، مرداد و شهریور)، برای مصارف غیرخانگی و برای مصارف خانگی مصرف بالاتر از 25 متر مکعب در ماه 20‌درصد به نرخ آب مصرفی اضافه می‌شود.

ماده 7- به‌منظور قیمت‌گذاری محلی خدمات آب و فاضلاب، شوراهای شهر می‌توانند علاوه بر نرخ‌های مصوب این دستورالعمل، در راستای رسیدن به قیمت تمام شده، تعرفه خدمات آب و فاضلاب را به پیشنهاد شرکت‌های آب و فاضلاب، تصویب و برای تایید و ابلاغ به وزارت نیرو اعلام کنند.

ماده 8- وزارت نیرو مکلف است هر چهار ماه یک‌بار، گزارش عملکرد و نحوه هزینه کرد درآمد حاصل از این مصوبه و تاثیر اجرای این مصوبه در مدیریت مصرف و کاهش آب به حساب نیامده را به تفکیک شرکت به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه کند.»

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در رابطه با مصوبه جدید شورای اقتصاد گفت: با تصویب شورای اقتصاد، نرخ آب 10 تا 30 درصد افزایش یافت که به وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب ابلاغ شده است.


علیرضا دائمی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت بر اساس میزان مصرف به صورت پلکانی از اول مهر‌ماه اعمال خواهد شد، افزود: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، مشترکانی که زیر الگوی مصرف یعنی ۱۵ مترمکعب در هر دوره مصرف کنند، حدود ۱۰‌درصد افزایش قیمت دارند و مشترکانی که بیشتر از الگو یعنی بالای ۱۵ مترمکعب آب در هر دوره مصرف کنند تا ۳۰ درصد افزایش تعرفه دارند.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو به این شورا پیشنهاد کرده بود مشترکانی که بیشتر از ۴۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، تعرفه آنها معادل قیمت تمام شده باشد که این شورا تایید نکرد.


دائمی با بیان اینکه قیمت آب دو سال است که هیچ تغییری نداشته است، گفت: قیمت تمام محصولات به دلیل وجود تورم سالانه تغییر می‌کند، اما این مساله برای آب تاکنون محقق نشده بود، بنابراین می‌توان گفت که این افزایش قیمت منطقی بوده است. وی با بیان اینکه 70 درصد مشترکان زیر الگوی مصرف قرار دارند، گفت: تنها 30 درصد مشترکان جزو مشترکان پرمصرف به حساب می‌آیند.


علی‌اصغر قانع، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در خصوص میزان افزایش تعرفه‌های آب گفت: متاسفانه افزایش تعرفه‌ها آنطور که باید قابل توجه نیست و می‌توان گفت برای مشترکانی که در سطح الگوی مصرف هستند، با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ها هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: با توجه به فاصله بین قیمت تمام شده و میزان فروش باید گفت که این میزان افزایش مثمرثمر نیست.


قانع با اشاره به پیشنهاد خود برای رفع مشکلات صنعتی آبی کشور گفت: دولت باید در یک برنامه پنج ساله قیمت آب را برای مصرف‌کنندگان به قیمت تمام شده برساند، در غیر این صورت تبعات و مشکلات صنعت آب کاهش نمی‌یابد.

در حال حاضر میانگین قیمت تمام شده هر مترمکعب آب آشامیدنی 1200 تومان است، با این حال با تعدیل اعمال شده، متوسط قیمت آب از 297 تومان به 349 تومان تغییر یافته است، اما در پلکان مصرف، برای خانواده‌ای که الگوی مصرف را رعایت می‌کند، متوسط نرخ آب از 182 تومان به ازای هر مترمکعب به 200 تومانی می‌رسد، اما در بالاتر از الگوی مصرف تغییر نرخ پلکانی خواهد بود.

تعرفه‌های آب در نیمه دوم سال