چگونه با پول کم ثروتمند شویم؟
ثروتمندشدن وابسته به سه چیز است: تلاش، فکر و سرمایه. هریک از این ابزارها برای سرمایه‌دار شدن نقش اساسی دارد. طبیعی است اگر پول کافی در اختیار داشته باشیم در واقع ثروتمندیم که می‌خواهیم ثروت مان بیشتر شود اما اگر پول کافی دراختیار نداشته باشیم چگونه ثروتمند شویم؟

در یک اقتصاد تورمی مردم در درجه اول علاقه‌مند به حفظ ارزش پول خود در مقابل تورم هستند. به‌عنوان مثال در شرایطی که تورم 20 درصدی در یک اقتصاد حاکم باشد، به آن معناست که نگهداری پول نقد در هر سال به اندازه 20 درصد ضرر به همراه دارد. در شرایطی که تورم بسیار بالاتر رفته و تبدیل به ابر تورم شود، (معمولا به نرخ‏های تورم 3 رقمی اطلاق می‌شود)، تمایل به نگه داشتن پول نقد به حداقل رسیده و در این شرایط به پول نقد اصطلاحا «پول داغ» می‌گویند که هیچ‌کس تمایلی به نگهداری آن ندارد و مانند یک شیء داغ می‌ماند که نمی‌توان آن را در دست نگه داشت. شرایط اقتصاد ایران به گونه‏ای است که هیچ‏گاه دارای ابر تورم نبوده و بالاترین نرخ تورم در این اقتصاد به حدود 49 درصد می‌رسد؛ اما با این حال تورم‏های 15 تا 20 رقمی در اقتصاد ایران موجب شده است تا مردم انگیزه بالایی برای تبدیل پول نقد خود به سایر ابزارهای مالی داشته باشند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که برای اکثریت مردم ایران انگیزه تبدیل پول نقد به سایر انواع سرمایه در درجه‏ اول جلوگیری از کاهش ارزش پول به واسطه تورم و در درجه‏ دوم کسب سود است. یک بودجه ماهانه که تمامی هزینه‌های اولیه شما را پوشش دهد، مقرر کرده و مقدار کمی را هم برای تفریح و سرگرمی کنار بگذارید. شکی نیست که همه می‌خواهند پولدار شوند؛ در این مطلب قصد داریم چند نکته را برای ثروتمند شدن به شما گوشزد کنیم.

۱- ثروتمند شدن از طریق یک حرفه
دانش آکادمیک فرا بگیرید. مهم نیست که دانش شما در رشته مورد نظر با تحصیل در مقطع دوره فوق لیسانس دانشگاه صنعتی شریف حاصل شده باشد یا اینکه از طریق ثبت‌نام در یک دوره آموزشی به آن دست یافته باشید، بلکه باید دانش فیلد مطلوب کاری خود را در حد قابل قبولی داشته باشید. حتی مواردی که رویکرد کاملا تئوریک دارند، در بعضی مواقع در پروژه‌های واقعی به کمک شما آمده و باعث تمایز شما از سایر همکاران‌تان می‌شود. در ضمن هنگام استخدام نیز رزومه علمی شما تاثیر بهتری از سوابق نامعلوم و حتی غیرمعتبر کاری در نزد کار فرما خواهد داشت.حرفه آینده‌تان را درست انتخاب کنید. اگر اولویت اول شما کسب ثروت و زندگی راحت در آینده است، خیلی دنباله‌رو علاقه خود به رشته خاصی نباشید. به نتایج تحقیقاتی که در مورد متوسط درآمد مشاغل مختلف انجام شده، نگاه کنید تا ببینید در کدام رشته‌ها که به علایق شما نزدیک‌ترند، احتمال ثروتمند شدن بیشتر است. به‌طور مثال احتمال ثروتمند شدن شما در نقش یک مهندس مالی بیشتر از یک استاد دانشگاه خواهد بود.مکان درستی را برای فعالیت شغلی انتخاب کنید. به جایی بروید که شغل‌های بهتر و بیشتری وجود دارد. مثلا به‌عنوان کارشناس مسائل مالی و بورس، زمینه کاری بهتر و امکان رشد بیشتری در تهران برای شما وجود خواهد داشت تا در یک شهرستان کوچک.ابتدا شغلی برای کسب تجربه پیدا کنید. تا می‌توانید برای جاهای مختلف درخواست کار بفرستید و مصاحبه بروید. هنگامی که کار مورد نظر را یافتید آن را نگه دارید و سعی کنید تجارب لازم برای موفقیت‌های آینده را کسب کنید. تا پیدا شدن یک کار مناسب نیز می‌توانید در یک شرکت معتبر کارآموزی کنید و تجربه کسب کنید.شغل و کارفرمایتان را تغییر دهید. با این کار می‌توانید دستمزد خود را افزایش داده، تجارب کاری و غیرکاری مختلف به دست آورده و ریسک بیکاری آینده به‌دلیل تک بعدی بودن را کاهش دهید. از اینکه این کار را بارها انجام دهید واهمه نداشته باشید. اگر شما کارمند با ارزشی باشید، حتی ممکن است کارفرمای فعلی‌تان برای نگه داشتن شما، افزایش حقوق و سایر مزایا را در نظر بگیرد. ممکن است وابستگی به شرایط فعلی، ترس از محیط و کار جدید یا وفاداری شغلی، شما را در این اقدام سست کند، اما به یاد داشته باشید برای پیشرفت باید مدام در حرکت باشید، بنابراین برای یافتن موقعیت‌های تازه گوش به زنگ باشید.تجارت شخصی راه‌اندازی کنید. بیشتر افراد موفق یک درآمد جانبی به جز حقوق ثابت ماهانه دارند که گاهی از این کارهای جانبی درآمد بیشتری عایدشان می‌شود. این کار تمرکز و وقت زیادی می‌طلبد و استرس زیادی به شما وارد می‌کند، اما بعد از چند وقت که به سوددهی رسید، شما می‌توانید نتیجه آن را ببینید. علاوه‌بر درآمد بیشتر، شما این مزیت را خواهید داشت که رئیس خود باشید و زمان‌های کاری خودتان را تنظیم کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس از کسب تجربه در یک زمینه خاص و به دست آوردن دانش جنبه‌های مختلف آن، تجارت خود را شروع کنید.

2- ثروتمند شدن از طریق سرمایه‌گذاری
سرمایه‌گذاری کردن در تحصیل. حتی اگر موفق نشدید از طریق کنکور وارد دانشگاه شوید، با هزینه شخصی به دانشگاه بروید. مطمئن باشید با انتخاب رشته صحیح بعدها چند برابر هزینه سرمایه‌گذاری شده برای تحصیل خود را به دست خواهید آورد. برای مثال اگر شخصی که به تجارت علاقه‌مند است، مدرک MBA بگیرد، هزینه تحصیل خود را بعدها در کمتر از یک‌سال به دست خواهد آورد.
در بازار‌های مالی سرمایه‌گذاری کنید. بازارهای مالی محل مناسبی برای چند برابر کردن پول شما هستند. اگر خود را به دانش لازم مجهز کنید و فرد فرصت‌شناسی باشید، قادر خواهید بود چند برابر درآمد سالانه خود را از این طریق به دست آورید. خرید سهام شرکت‌های معتبر و اوراق قرضه راهی مطمئن برای ایجاد درآمد فرعی است. برای افراد ریسک پذیرتر، سرمایه‌گذاری در بازار بورس، سود بیشتری به دنبال خواهد داشت. در کنار اینها نباید از سرمایه‌گذاری روی طلا و ارز غافل شد. این بازارها در شرایط بحران‌های اقتصادی داخلی یا جهانی، به طرز شگفت آوری سودآوری دارند.ارز خارجی و به‌طور معمول دلار، یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران (به‌خصوص در سال‌های دهه 70) به‌شمار می‏رود. سود حاصل از این سرمایه‌گذاری در افزایش قیمت ارز است و از این رو در صورتی که قیمت ارز ثابت بماند، عملا مانند نگهداری پول به صورت ریال است.

سرمایه‌گذاری بر روی ارز در شرایط فعلی، یک سرمایه‌گذاری دارای ریسک و البته با سودآوری پایین است؛ زیرا در شرایط فعلی و از سال (1381) نرخ ارز افزایش اندکی داشته است. همچنین خرید سکه و طلا نیز یک نوع سرمایه‌گذاری امن و البته پر سود به شمار می‌آید. رشد قیمت سکه بهار آزادی در ایران تقریبا هیچ‏گاه از تورم عقب نمانده و در بیشتر مواقع از آن پیشی گرفته است. علاوه‌بر آن خرید سکه در حقیقت یک نوع سرمایه‌گذاری در ارز نیز هست؛ زیرا قیمت طلا در ایران نیز تحت‌تاثیر قیمت جهانی طلا است که با استفاده از نرخ ارز به ریال تبدیل می‌شود. از این رو افزایش نرخ ارز، در افزایش قیمت سکه نیز تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین برای افرادی که احتمال افزایش نرخ ارز را می‌دهند و بر سرمایه‌گذاری با استفاده از خرید ارز تاکید دارند، خرید سکه گزینه بهتری خواهد بود. این نوع سرمایه‌گذاری برای افرادی که دارای سرمایه‌های خرد هستند توصیه می‌شود. در صورتی که تنها قصد سرمایه‌گذاری دارید، سکه بسیار پرسودتر از طلا خواهد بود، زیرا اولا مزد ساخت کمتری دارد. ثانیا در شرایطی که در بازار حباب ایجاد می‏شود، این حباب به‌طور معمول روی سکه ایجاد می‏شود و نه طلا.

در مستغـــلات سرمایه‌گذاری کنید. خرید املاک استیجاری یا زمین در مکان‌های رو به رشد، سرمایه‌گذاری است که شما همواره برنده آن خواهید بود. با توجه به افزایش جمعیت و در نتیجه بالا رفتن تقاضا برای مسکن و همچنین املاک تجاری، می‌توانید انتظار یک سود تضمین شده را داشته باشید. اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید می‌توانید با خرید یک واحد استیجاری، نه تنها از افزایش سرمایه خود مطمئن شوید، بلکه از اجاره ماهانه آن استفاده کنید. اگر هم وقت و انرژی کافی دارید و به دنبال سود بالا هستید، پیشنهاد می‌شود به صورت فردی یا مشارکتی اقدام به ساخت‌وساز کنید. بسیاری از کارشناسان اقتصادی درخصوص مزایای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌گویند مسکن همیشه یک راه امن برای سرمایه‌گذاری در ایران است. شرایط اقتصاد ایران به‌گونه‏ای است که ثابت کرده قیمت مسکن می‌تواند در کمتر از یک‌سال بیش از سه برابر شود. سرمایه‌گذاری در بخش مسکن برای افرادی توصیه می‌شود که مبلغ سرمایه آنها به حد اولیه خرید خانه برسد. این نوع سرمایه‌گذاری دو نوع مزیت دارد. اول آنکه قیمت مسکن در ایران به جز موارد اندکی، همیشه رو به رشد بوده و دوم آنکه سود این سرمایه‌گذاری علاوه‌بر افزایش قیمت مسکن، دریافت اجاره بها نیز هست. یعنی بابت اجاره‏ی خانه مسکونی اجاره بها دریافت می‌کنید که خود می‌تواند منجر به افزایش سرمایه و تبدیل به نحو احسن باشد. بنابراین از دیدگاه نویسنده، هرگونه پول نقد (حتی اندک) را که می‌تواند منجر به خرید ارزان‌ترین نوع مسکن نیز بشود تبدیل به مسکن کنید. اجاره کسب شده از این راه در آینده امکان خرید خانه‌های بهتر را برای شما فراهم می‏کند.وقت خود را سرمایه بدانید. به جای اینکه چند ساعت در روز را به بطالت صرف کنید، سعی کنید برای کل روزتان برنامه‌ریزی داشته باشید. از هر زمانی برای یادگیری مطالبی مانند سازوکارهای اقتصادی، عملکرد شرکت‌های بورس، مدل‌های ریاضی ساده و پیشرفته تحلیل مالی و... استفاده کنید.از خریدهایی که ارزش آنها در آینده پایین خواهد آمد، اجتناب کنید. به‌طور مثال خرید یک ماشین گران‌قیمت، اقدام جالبی از لحاظ اقتصادی به شمار نمی‌آید؛ زیرا صرف‌نظر از میزان کاری که از آن می‌کشید، بعد از ۵ سال، ارزش آن به میزان زیادی افول خواهد کرد.
ثروتمند بمانید. ثروتمند شدن سخت است، اما ثروتمند ماندن حتی از آن هم سخت‌تر است. دارایی شما همواره از بازار تاثیر می‌پذیرد و بازار هم که پستی و بلندی‌های خود را دارد. اگر شما در زمانی که بازار در شرایط خوبی به‌سر می‌برد، بی‌خیال باشید و استفاده حداکثر را نبرید، در زمان رکود محکوم به شکست و بازگشت به پله نخست خواهید بود. اگر ارتقایی در حقوق خود داشتید یا سهامتان سوددهی خوبی داشت، این مبلغ اضافه را پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کنید؛ زیرا قریب به یقین با روزهای سخت مواجه خواهید شد.

3- ثروتمند شدن از طریق پس‌انداز روزانه
چند حساب پس‌انداز باز کنید. بهتر است هر فردی بیش از یک حساب پس‌انداز داشته باشد تا با ریختن مقداری از درآمد ماهانه در حساب‌های دیگر از خرج‌های اضافی جلوگیری کند. به‌طور مثال، بهتر است هر زمان که حقوق خود را دریافت کردید و همان ابتدا درصدی از پولتان را در حساب مخصوصی بریزید و کارت آن را همیشه در منزل نگه دارید. یک حساب مخصوص خرج منزل و یک حساب هم برای تفریحات ماهانه داشته باشید.به یاد داشته باشید سپرده‌گذاری در بانک نیز مانند خرید اوراق مشارکت یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک است. با این حال نرخ سود بانکی در شرایط فعلی به‌گونه‏ای است که سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت حتی نمی‌تواند ارزش پول را در مقابل تورم محفوظ دارد. بنابراین سپرده‌‍‌‌گذاری در حساب‌های بلندمدت نسبت به حساب‌های کوتاه‌مدت از سودآوری بیشتری برخوردار است. این نوع از سرمایه‌گذاری برای افرادی که در کوتاه‌مدت نیاز به سرمایه‌ خود نداشته و علاقه به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در طلا و مسکن را نیز ندارند توصیه می‌شود. به‌خصوص آنکه سرمایه‌گذاران می‌توانند از بازگشت اصل پول خود اطمینان حاصل کند و علاوه‌بر آن نیازی به کسب اطلاع مداوم از وضعیت بازار نخواهند داشت.بودجه‌بندی کنید. یک بودجه ماهانه که تمامی هزینه‌های اولیه شما را پوشش دهد، مقرر کرده و مقدار کمی را هم برای تفریح و سرگرمی کنار بگذارید. هیچ‌گاه از این مقدار در خرج‌کردن فراتر نروید.به ماشین و منزل سطح پایین رضایت دهید اما قانع نباشید. معمولا انتظاری را که از یک منزل ویلایی دارید، یک آپارتمان هم برآورده می‌سازد. آپارتمان مسکونی را می‌توان با یک نفر دیگر شریک شد و به یک ماشین دست دوم رضایت داد. در یک کلام تجمل‌گرا نباشید. با این کار ماهانه مقدار زیادی پول پس‌انداز خواهید کرد تا اینکه روزی برسد که بتوانید بهترین منزل و ماشین را بخرید بدون اینکه چیزی از درآمدزایی شما کم شود.