5 ویژگی زنان موفق در رابطه عاطفی چیست؟

میترا فتحی
مربی هوش هیجانی و هوش اجتماعی، مربی زندگی
info@mitrafathi.com

شاید به اشتباه گمان کنیم که موفقیت را فقط باید در حوزه کاری سنجید اما موفقیت مفهوم گسترده‌ای دارد که تمام ابعاد زندگی را در بر می‌گیرد. بنابراین انسان موفق انسانی است که در تمام ابعاد زندگی خود به سطحی نسبی از موفقیت دست یافته باشد. در این مقاله سعی داریم ۵ دلیل موفقیت زنان موفق در روابط عاطفی را برای شما آشکار کنیم، اما ابتدا باید درباره نیازهای زن امروز توضیحاتی داشته باشیم. در نهایت به این حقیقت می‌رسیم که «روابط» برای زنان به دلیل طبیعت زنانگی‌شان از اهمیت بسزایی برخوردار است و هر زنی حتی با وجود دستاوردهای بالا در زمینه شغلی و اجتماعی، در نهایت، به دنبال نیازها و خلاء‌های عاطفی و رابطه‌ای خود می‌گردد. بنابراین، هیچ زنی بدون سرکوب حس زنانگی خود نمی‌تواند منکر نیاز بالای خود برای داشتن خانه و خانواده شود.

هر زنی هرقدر هم که قوی باشد، هر قدر هم که جنگجو باشد، هر موقعیت اجتماعی و هر پست شغلی که داشته باشد، در نهایت روزی به قلمرو خود باز می‌گردد و از خود می‌پرسد که «چرا من تنها هستم؟»، «آیا رابطه موفقی با همسر خود دارم؟»، و به خود می‌گوید که: «از این همه جنگیدن و تنهایی خسته ام و دلم یک آغوش گرم، امنیت و حمایت مردانه می‌خواهد!» آری، تمام زنان دنیا، اگر بخش زنانگی خود را با بی‌رحمی و به‌طور کامل سرکوب نکرده باشند روزی این صحبت‌های درونی را با خود خواهند داشت. بنابراین، برای یک زن موفقیت‌های شغلی و اجتماعی اصلا هدفی همه جانبه و کامل نمی‌تواند باشد زیرا نیاز غریزی زن بر پایه معشوقه بودن، همسر بودن، مادر شدن، زایمان و پرورش فرزند، ساختن حریمی گرم، حفظ قلمرو و داشتن مردی است که او را در عرش ببیند. اما متاسفانه زنان امروز در هر جای دنیا تمام این غریزه زیبا را سرکوب کرده، زنانگی خود را فراموش کرده‌اند و تبدیل به مردان زخمی شده‌اند. زنان جنگجوی امروز، خود را نمی‌شناسند، مرد را نمی‌شناسند، تعریف صحیحی از مفهوم عشق، رابطه و ازدواج ندارند و دیگر مردان را در عرش نمی‌بینند. از تغییراتی که مرد امروز داشته است و دلایلی که هر زنی دارد بگذریم، زنان امروز نیاز دارند برای به‌دست آوردن سلامتی کامل به‌عنوان یک زن، به زنانگی خود باز گردند. بازگشت به زنانگی برخلاف تصور رایج اصلا به این معنی نیست که زنان به پستو‌ها و خانه بازگردند و از اهداف خود دست بکشند. بازگشت به زنانگی یعنی بازگشت به طبیعت خود، بازگشت به قدرت زنانگی، آشتی با خود، دوست داشتن و آشکار ساختن خود به‌عنوان «زن در هستی»، بازگشت به سلامتی و حفظ روابط عاشقانه با همسر و فرزندان. هر چند که این تعریف، تعریف کاملی از بازگشت به زنانگی نیست اما حتی اگر همین بخش‌ها را بتوانیم پوشش دهیم، به موفقیت بزرگی دست می‌یابیم.

چرا برخی زنان در روابط عاطفی خود موفق‌ترند؟

زنان موفق در رابطه عاطفی شناخت کافی از زن و مرد دارند.

زنی که خود را به‌عنوان یک زن و همچنین، مرد را نشناسد با چالش‌های زیادی برخورد می‌کند که این چالش‌ها به راحتی می‌تواند رابطه او با همسرش را در معرض خطر قرار دهد. هر زنی باید از خود بپرسد که آیا من زن را می‌شناسم؟ با آیا من مرد را می‌شناسم؟ آیا با روحیات، افکار، نیازها، خواسته، علایق و جسم این دو جنسیت آشنا هستم؟ زنی که به شناخت خود نرسیده باشد نمی‌تواند رابطه سالم و متعادلی با یک مرد برقرار کند.

زنان موفق در رابطه «آرامش» دارند.

این آرامش کاملا درونی و محصول توازن در وجود یک زن است. زن موفق در کنار مرد خود منبعی است برای آرامش او. بخشی از زن بودن با آرامش بخش معنوی وجود یک زن تعریف می‌شود. چگونه یک زن به آرامش می‌رسد؟ هر زنی با شناخت خود، یکپارچه کردن وجود خود، دستیابی به بینش‌های بالا و با ارزش درباره کل هستی، پروراندن حس عشق در خود و بازگشت به زنانگی درون به آرامش دست می‌یابد و منبع آرامشی می‌شود برای دیگران. زن ستون اصلی خلقت است، همانی است که مردان یک جامعه را پرورش می‌دهد و از همین رو است که سلامتی و آرامش او بسیار بسیار حائز اهمیت است.

زنان موفق به مرد زندگی خود احترام می‌گذارند.

اصلا گمان نکنید که با جنگیدن با مردان خود می‌توانید به شادی و آرامش در رابطه دست یابید! امروزه متاسفانه زنان ما جنگجویی خود را وارد رابطه عاطفی خود کرده‌اند و زن خانه را به محل کار برده‌اند. آنها در محل کار و در مقابل منافع کاری خود از زنانگی خود استفاده می‌کنند و در خانه در برابر مردان خود می‌جنگند! این یکی از اشتباهات بزرگ زنان امروز است که نمی‌دانند کجا باید بجنگند و کجا باید زن باشند. زنان موفق به مرد زندگی خود احترام می‌گذارند و راه برای مورد بی‌احترامی واقع شدن از جانب مرد را بر آنها می‌بندند. زنان موفق در مواجهه با مرد زندگی خود شمشیر خود را کنار می‌گذارند و در عوض از تدبیر و سیاست زنانه استفاده می‌کنند. آنها به مرد خود امر و نهی نمی‌کنند، بلکه با زنانگی خود از او خواهش می‌کنند و به بهترین شکل ممکن دریافت می‌کنند.

زنان موفق سعی نمی‌کنند مرد خود را تغییر دهند.

هیچ اجباری برای اینکه با مردی که ایده آل شما نیست ازدواج کنید وجود ندارد. اگر مردی با معیارهای شما سنخیتی ندارد پس با او ازدواج نکنید. برخی از زنان با مردی که معیارهای مورد علاقه آنها را ندارد ازدواج می‌کنند و سپس می‌خواهند که او را تغییر دهند، بنابراین هم خود را عذاب می‌دهند و هم مرد را! اما قبل از هر چیزی از سلامتی معیارهای خود آگاه شوید. آیا معیارهای شما معیارهایی سالم هستند؟ آیا معیارهای شما با دنیای مردان هم فاز است؟ زمانی که تمام تلاش خود را بر تغییر یک مرد می‌گذارید، در حقیقت این پیام را به او منتقل می‌کنید که: مورد تایید نیست. کمتر از شما است. کافی نیست. بنابراین یا شروع به جنگیدن با شما می‌کند یا نسبت به شما بی‌تفاوت می‌شود. نیاز مردها این است که مورد تایید و قدردانی قرار بگیرند و بدانند که شما آنها را در عرش و قهرمان خود می‌بینید. زیرا مرد ذاتا در لایه‌های عمیق وجود خود زن را در عرش می‌بیند حتی اگر با زبان منکر این حقیقت باشد.

زنان موفق در رابطه عاطفی زنانی متعادل هستند.

آنها نه منفعل هستند و نه جنگجو، بلکه تعادل در رفتار، کلام و احساس خود را حفظ می‌کنند. زنانی که خیلی منفعل هستند، مانند آنهایی که هر چه به آنها بگوییم یا هر چه از آنها بخواهیم در جواب می‌گویند: «هر چه خودت دوست داری. هر طور خودت فکر می‌کنی. برای من فرقی ندارد. هر چه تو بگویی و...» هر مردی را فراری می‌دهند. زنان منفعل زنانی هستند که از خود نظری ندارند و مانند یک برده عمل می‌کنند. غالبا ممکن است که مردان این زنان را به‌عنوان «مادر» خانه در کنار خود نگه دارند اما به‌عنوان یک معشوقه و همسر، خیر.در مقابل هر زن جنگجویی در نگاه اول برای یک مرد جذاب است. مردان جذب زنان قوی و جنگجو می‌شوند، اما در کنار آنها نمی‌مانند، زیرا این زنان نه منبع مناسبی برای آرامش هستند و نه مردان در کنار این دسته از زنان احساس مرد بودن و قهرمان بودن می‌کنند. بنابراین آنچه که زنان ما نیاز دارند «برقراری تعادل» است. آنچه زنان ما باید یاد بگیرند این است که کهن الگوهای درونی خود را به تعادل برسانند تا به سلامتی زنانگی خود بازگردند. زنان قدرت و زیبایی‌ای دارند که بشر در طول تاریخ توانایی مواجهه با آن را نداشته است و به همین دلیل است که سرکوب شده‌اند. راز موفقیت زنان در جنگجویی نیست، بلکه در زنانگی وجود آنها است. نیازی نیست که برای موفق شدن تبدیل به یک مرد شوید، می‌توانید زن بمانید و به آنچه که می‌خواهید دست یابید. می‌توانید زن بمانید و مردانه عمل کنید.در مقاله بعدی مواردی از موفقیت مردان در رابطه عاطفی را برای شما شرح خواهیم داد...

5 ویژگی زنان موفق در رابطه عاطفی چیست؟