سرنوشت قیمت نفت در پساتحریم
بر مبنای گزارش جدید اداره انرژی آمریکا (EIA) شکاف عرضه و تقاضا رو به کاهش است؛ بنابراین افزایش تولید ایران در بلند مدت چندان قیمت را متاثر نمی‌کند. براساس مطالعات اداره انرژی آمریکا میزان ذخیره انبار شده نفت در نیمه اول سال 2015 برابر با 2/ 2 میلیون بشکه در روز بوده است، ولی برای نیمه دوم سال این میزان 5/ 1 میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود. این کاهش در انبار علامتی از افزایش آرام تقاضا در نیمه دوم سال و افزایش کند تولید در کشورهای غیر‌عضو اوپک است.

آژانس بین‌المللی انرژی: کاهش قیمت با ورود نفت ایران
آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که رشد تقاضای جهانی نفت در ادامه سال ۲۰۱۵ و در سال ۲۰۱۶ نیز با شیب کمتر ادامه می‌یابد.بنا بر این گزارش پیش‌بینی شده که در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین، راه برای صدور نفت ایران به اروپا و آسیا هموار خواهد شد که این امر باعث کاهش دوباره قیمت‌های جهانی نفت خواهد شد.
در همین حال یک کارشناس نفتی کویتی با اشاره به اینکه افزایش صادرات نفتی ایران، تنش‌های موجود در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت، اوپک، را تشدید می‌کند، پیشنهاد کرد ایران پس از لغو تحریم‌های غرب، به جای افزایش صادرات نفت، روابط تجاری خود را با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گسترش دهد.


ژورنال فوکوس: کاهش تا ۱۵ دلاری در کوتاه‌مدت
به گزارش وب‌سایت ژورنال فوکوس گری هوف بائر، تحلیلگر اقتصادی از موسسه روابط بین‌الملل پترسون، پیش‌بینی کرده است که با لغو تحریم‌های ایران، بهای هر بشکه نفت در جهان 15 دلار کاهش یابد چون ایران می‌تواند ظرف چند ماه میزان تولید نفت خود را حدود نیم میلیون بشکه در روز افزایش دهد و ورود بیشتر نفت خام به بازار می‌تواند سیر صعودی قیمت نفت را معکوس کند.


افزایش تقاضا و وجود ریسک
دکتر موسی غنی‌نژاد، اقتصاددانان ایرانی در این باره گفت: در کوتاه‌مدت به‌دلیل آثار روانی افزایش تولید نفت ایران می‌تواند بازار نفت را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما باید توجه داشت با خروج جهان از بحران مالی، علایم رونق در بسیاری از کشورها و باقی ماندن یونان در حوزه یورو تقاضا برای نفت افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر وجود تنش در خاورمیانه موجب تحمیل ریسک به بازار نفت می‌شود، وی افزود: شاید بتوان گفت قیمت نفت از دنیای سیاست و حوادث بیشترین تاثیرپذیری را دارد، ولی در هر صورت مکانیزم بازار کار خود را انجام خواهد داد و دولت باید بدون توجه به این مسائل افزایش تولید دهد و سهم گذشته خود را در بازار به‌دست آورد. این استاد دانشگاه در ادامه افزود: به‌دلیل عدم همسویی در منافع کشورهای عضو اوپک، ایران باید با حداکثر توان نفت را تولید کرده و به بازار عرضه کند.


کشش قیمت نفت چقدر است؟
یک اقتصاددان ایرانی مقیم بریتانیا با توجه به کشش قیمت پیش‌بینی کرد با توجه به کشش بازار، هر یک میلیون بشکه افزایش تولید 4 دلار از قیمت نفت بکاهد. این استاد دانشگاه اضافه کرد: «اگر دو تا سه درصد تولید نفت جهانی، یعنی اندازه‌‌ای که ایران توان افزودن بر تولید خود را دارد، بیشتر شود، بهای نفت حدود ۷ یا ۸ دلار کاهش می‌یابد، اما هنگام برداشته شدن تحریم‌ها معلوم نیست قیمت نفت روی چه مبلغی باشد یا چه عوامل تاثیرگذار دیگری وجود داشته باشد.» به اعتقاد این اقتصاددان مقیم بریتانیا، ایران پس از لغو تحریم‌ها به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری است. ایران بازاری فعال و نیروی انسانی مستعد و آماده کار دارد که مناسب جذب سرمایه‌گذاری است، اما این دو عامل مهم به تنهایی نمی‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری و بهبود اقتصاد موثر باشد.