ترجمه «خودرو عضلانی» به زبان شاسی‌بلند!

پیش‌تر خودروهای شاسی‌بلند با اهداف خاصی طراحی می‌شدند و استفاده از آنها در دل طبیعت از مهم‌ترین کاربرد‌های آنها بود اما با ورود شاسی‌بلند‌های لوکس تعاریف تغییر پیدا کرد. این خودروها عموما در شهرها تردد دارند و به جای حمل تجهیزات سفرهای ماجراجویانه خرید‌های سوپرمارکتی را حمل می‌کنند و حتی ممکن است شاسی‌بلندی مانند دوج دورانگو SRT که عضلات نسخه‌های اسپورت را در خود حفظ کرده است هم در این بین دیده شود. دوج دورانگو قطعا یکی از سریع‌ترین SUVهای آمریکا است که تا به حال ساخته شده است. در زیر کاپوت این قوچ وحشی قلب تپنده ۴/ ۶ لیتری و ۸ سیلندر همی(Hemi) از نوع تنفس طبیعی قرار گرفته است که آرام و قرار ندارد و با داشتن ۴۷۵ اسب‌بخار قدرت و گشتاوری معادل با ۶۳۷ نیوتن بر متر، عضلاتی برجسته و بیرون‌زده دارد که توان رسیدن به شتاب و سرعت‌های بالا را برایش امکان‌پذیر می‌کند. گشتاور ۶۳۷ نیوتن بر متر در دور موتور ۴۳۰۰ دور در دقیقه به‌دست می‌آید که بسیار عالی به‌نظر می‌رسد. هر‌چه گشتاور در دور موتور پایین‌تری ایجاد شود، خودرو قابلیت بالاتری را در اختیار خواهد داشت. قدرت تولیدی توسط موتور با استفاده از جعبه دنده‌ای ۸ سرعته و خودکار به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود.

دورانگو برای یک خانواده پر‌جمعیت بسیار ایده‌آل است و با داشتن سه ردیف صندلی ظرفیت کافی را برای این منظور در اختیار دارد. موتور پر قدرت دورانگو می‌تواند خودرو را از حالت سکون تنها در مدت ۴/ ۴ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت (۹۷ کیلومتر در ساعت) برساند. این خودرو یک‌چهارم مایل (۴۰۲ متر) را می‌تواند تنها ظرف ۹/ ۱۲ ثانیه طی کند. این توان بالا باعث می‌شود که دوج دورانگو SRT سریع‌تر از بسیاری از خودروهای اسپورت باشد. ساخت خودروهای شاسی‌بلند و اسپورت مدتی است آغاز شده است و بر‌عکس گذشته که این نوع خودروها صرفا قدرت بالایی داشتند، این روزها شاهد ظهور خودروهای شاسی‌بلندی هستیم که از قدرت خود برای رسیدن به سرعت و شتاب بالا استفاده می‌کنند. دورانگو برای اینکه در سرعت بالا بتواند پایداری خود را حفظ کند تغییراتی اختصاصی را در سیستم فنربندی خودرو ایجاد کرده و در بخش سیستم ترمز هم از ترمزهایی با عملکرد بالا استفاده کرده است.

دوج قیمتی که برای دورانگو در نظر گرفته محدوده ۷۰ هزار دلاری است که خودروهایی مانند مرسدس بنز‌ ای‌ام‌جی و جیپ گرند‌چروکی از نظر قیمت نزدیک به این مدل از دوج هستند. دوج این مدل از شاسی‌بلندش را در انتهای سال ۲۰۱۷ روانه بازار خواهد کرد. رقابت میان شاسی‌بلند‌ها هر روز بیشتر از گذشته می‌شود و خودروهای اسپورتی که لباس شاسی‌بلند‌ها را با حفظ شتاب بر تن می‌کنند در حال زیاد شدن هستند. چنین خودروهایی عموما از نوع لوکس هستند که ویژگی سرعت و شتاب و طراحی داخلی در آنها بسیار چشمگیر است البته قابلیت‌های افرودی آنها با داشتن حالت‌های مختلف رانندگی در شرایط سخت هم در نوع خود قابل توجه است. دورانگو ۷ حالت رانندگی دارد که قابل‌تنظیم شدن است. سیستم تعلیق فعال در دورانگو باعث می‌شود که خودر و کنترل فنرها و ارتفاع و موقعیت چرخ‌ها را در پاسخ به شرایط محیطی و ناهمواری‌ها تنظیم کند که باعث حفظ پایداری و فرمان‌پذیری بهتر می‌شود. این سامانه با حالت‌هایی که برای رانندگی انتخاب می‌کنید ارتباط مستقیمی دارد. البته در حالت عادی می‌توان سیستم رانندگی را روی خودکار قرار داد و اگر نیاز به نیرو و عملکرد بیشتری داشته باشید، این امکان در‌نظر گرفته شده است که خودرو وارد حالت حس و حال یک گاو‌وحشی شده و با نهایت توان حرکت کند.

اگر به دنبال رانندگی در حالت اقتصادی و با مصرف پایین سوخت باشید هم این انتخاب در اختیار شما قرار دارد و حالت‌های دیگری مانند حرکت در برف و محیط‌های گلی هم در دسترس است و البته اگر بخواهید تریلری را به خودرو متصل کنید هم امکان یدک‌کشی تا ۳۹۰۰ کیلوگرم فراهم شده و تنها کافی است تا حالت رانندگی را روی یدک‌کشی قرار دهید. جلو پنجره در این مدل از دوج از زبان طراحی سایر دوج‌ها پیروی می‌کند و تنها ابعاد خودرو بزرگ‌تر شده است و این موضوع در اولین نگاه بسیار هیجان‌انگیز و زیبا است که می‌توان حس و حال یک دوج را در قامت یک شاسی‌بلند احساس کرد. در بخش طراحی داخلی هم دوج دورانگو چیزی کم ندارد و همه‌چیز بر‌اساس نیاز راننده در بهترین شکل ممکن چیده شده است و جنس و قطعات داخلی از بهترین مواد تهیه شده‌اند که کیفیت بالایی هم دارند. دوج دورانگو با حضورش در بازار آمریکا به خودرویی فوق‌العاده تبدیل می‌شود که رقبا را به چالش خواهد کشید.

ترجمه «خودرو عضلانی» به زبان شاسی‌بلند!

ترجمه «خودرو عضلانی» به زبان شاسی‌بلند!