20درصد صنایع کشور  در تهران مستقر هستند
مراسم روز تجلیل وتقدیر از پیشکسوتان و مدیران نمونه واحدهای صنعتی و معدنی برتر استان تهران سوم تیرماه در حالی در هتل اسپیناس برگزار شد که سید حسین هاشمی استاندار تهران، علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت،معاون توسعه ،منابع وامور استانهای وزارت صنعت، معدن وتجارت ، رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی، محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، محمدرضا مرتضوی رئیس خانه صنعت و معدن تهران، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی تهران، صدها نفر از اهالی صنعت و معدن و چهره های اقتصادی کشور در آن حضور یافته بودند. به گزارش خبرنگار ما، برگزاری این مراسم که مجری آن خانه صنعت و معدن استان تهران بود اقدام تازه ای در سال جاری تلقی شد که واحدهای برتر و مدیران نمونه صنایع مستقر در حوزه استانی را به طور ویژه معرفی می‌کرد. این معرفی که شامل دو چهره ممتاز به عنوان پیشکسوت صنعت و 31 واحد نمونه دیگر بود، از میان 95 واحد تولیدی و شخصیت های مختلف صنعتی و معدنی که واجد احراز شرایط بودند، انتخاب شدند.
براساس این گزارش آقایان اسماعیل شاه پسندی مدیریت شرکت معدنی ابردژ و احمد یستانچی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی دمنده که هر کدام از آنها حدود ۵۰ سال در عرصه تولید نقش آفرینی کرده اند به عنوان دو پیشکسوت در این مراسم معرفی شدند.
همچنین شرکت های ابربسپار آرمان، آراء پژوهش، پارس آسفالت دماوند، بلور نوری تازه، پاکدشت بتن، پردازش تصویر رایان، پل ایده آل تجهیز، پوششگران جامه، پویا پلیمر سهند، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، پویش رایان تصویر، تهران دلتا، تولید مواد معدنی ایران، توربوکمپرسور نفت "otc"، داروسازی ابوریحان، داروسازی خوارزمی، رنگ و رزین خوش، شیشه و گاز ( شوگا)، چراغ اتومبیل مدرن، صنایع شیمی ساختمان آبادگران، شرکت صنعتی شوفاژ کار، فراورده های غذایی سمیه، فردوس کاران امید( ایلیا استیل)، فرنام بسپار، کناف ایران، ویتانا، گروه صنعتی منگان، ماتریس، ممتاز سهند و ونوس شیشه شرکت هایی بودند که به لحاظ ارزیابی های انجام شده و احراز شاخصه های لازم از جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات، موفقیت در بازارهای داخلی و خارجی ، میزان صادرات، افزایش سطح اشتغال، جایگاه تحقیق و توسعه در فرایند تولید و چند معیار دیگر به عنوان واحد نمونه و برتر سال 94 معرفی و مدیران آنها به دریافت لوح و تندیس اولین مراسم تجلیل روزملی صنعت و معدن استان تهران مفتخر شدند.
لوح تقدیر و تندیس این مراسم توسط سید حسین هاشمی استاندار تهران برخی مهمانان مراسم به مدیران واحد نمونه و برتر صنعتی اعطاء شد.
سهم 20 درصدی تهران از صنایع کشور
مهندس علی یزدانی معاون توسعه، منابع وامور استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم ضمن سخنانی با خوشامدگویی به حاضران و تبریک ماه مبارک رمضان، مراسم تجلیل از واحدهای صنعتی نمونه و برتر استان تهران را یک مراسم پربرکت خواند و با اظهار امیدواری به اینکه چنین مراسمی در عمل هم مداومت داشته و تعامل مستمر دولت و بخش خصوصی برقرار باشد به سهم برجسته استان تهران از حیث تمرکز واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره کرد و گفت: بیش از ۶/ ۱۹ درصد از واحدهای صنعتی کشور در استان تهران مستقر هستند که این رقم با میزان سطح اشتغال استان نیز برابری می‌کند. بدین معنا که ۲۰ درصد سطح اشتغال صنعتی و ۲۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی در استان تهران مستقر است که به نوبه خود اهمیت این استان را از نظر اقتصادی نشان می دهد.
وی سپس با تاکید بر رسالت تولیدکنندگان در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری گفت: این رسالت هم بر عهده بخش خصوصی است و هم برعهده دولت که هر دو بخش همگام باهم آن را با قدرت و به خوبی انجام خواهند داد.
یزدانی همچنین با یادآوری مسئولیت تولیدکنندگان جهت ارتقای کیفیت تولیدات و قابل رقابت ساختن کالاهای تولیدی آنها با محصولات خارجی، حمایت ملی از تولیدات داخلی را خواستار شد و با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت از نخبگان و صاحب نظران خواست که برای روان سازی تولید و اصلاح آئین نامه و شیوه نامه ها و اجرای قوانین ناظر بر صنعت کمک کنند.
18 درصد تولید ناخالص ملی، سهم صنعت
در ادامه این مراسم مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران ضمن سخنانی به عارضه یابی صنایع ایران پرداخت و گفت: با وجود اینکه ایران مسیر صنعتی شدن را از دهه ۶۰ قرن بیستم میلادی و همزمان با کره جنوبی آغاز کرد، ولی دلایلی وجود دارد که باعث عقب ماندگی صنعت در ایران و رشد ناقص آن شد.
وی با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری که بزرگترین اشتباه راهبردی نظام اقتصادی را دولتی کردن صنعت خوانده بودند گفت: مقام معظم رهبری دلیل این موضوع را بیان فرموده و حجت را تمام کرده اند.
براین اساس خوانساری اصولی را مطرح کرد که برای توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت صنایع کشور باید رعایت شود.
به عقیده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران اولین اصل خدشه ناپذیر توسعه بخش خصوصی رقابت سالم است که بهبود فضای کسب و کار، ورود تکنولوژی های جدید و سرمایه های جدید را به دنبال خواهد داشت. دومین اصل دسترسی به بازارهای بین المللی و جذب سرمایه گذاری های خارجی و سومین اصل باز تعریف نقش دولت در حفظ حقوق بخش خصوصی و ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری در کشور است.
وی با بیان اینکه ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی متعلق به صنایع کشور است، صنایع را دارای ظرفیت بالا برای ایجاد فرصت های شغلی و خلق ارزش افزوده دانست و افزود: برای توسعه بیشتر این بخش مهم اقتصاد ملی به مدیریت مدرن نیاز داریم.
قانون کم نداریم، همت لازم است
سخنران بعدی این مراسم رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی بود که ضمن سخنانی با تقدیر از برگزارکنندگان مراسم بزرگداشت و تجلیل از مدیران واحدهای صنعتی نمونه به اقدامات مجلس در خصوص وضع قوانین برای رشد تولید و صنعت اشاره کرد و گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار اواخر سال ۱۳۹۰ در ۲۹ ماده تصویب شده ولی تا امروز آئین نامه آن نوشته نشده است.
وی گفت: این قانون به نظر من از زمان هم جلوتر است و می تواند بسیاری از مسائل قانونی بخش صنعت و معدن و تولیدات کشور را جوابگو باشد.وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی در این چند سال اخیر توجه ویژه ای به مسائل صنعتی و اقتصادی نشان داده و قوانین مناسبی را تصویب کرده است افزود: تصویب قانون رفع موانع تولید، حمایت از شرکت های دانش بنیان و چند قانون مهم دیگر در این رابطه به تلاش مجلس گواهی می دهد. با این حال همت تازه ای می خواهد که با تلاش بخش خصوصی و مسئولان این قوانین زمینه اجرایی پیدا کرده تا شاهد رونق و شکوفایی صنعت باشیم.
اشتغال با تولید۳۰درصدی کارخانه‌ها ایجاد نمی شود
محمدرضا مرتضوی رئیس خانه صنعت و معدن تهران و مجری برگزاری این مراسم که در ابتدای مراسم به رسم خوشامدگویی به میهمانان همایش و اعلام اهداف آن سخنرانی می کرد ، با اشاره به دو مقوله خیر و شر، وضعیت کنونی صنعت را مصداق بارز شر دانست و گفت: وقتی که کارخانجات با 30 درصد ظرفیت کار می کنند،اشتغال کامل ایجاد نمی شود، کارگران رفاه لازم را ندارند و چشمشان به یارانه دولت دوخته شده است که باید از این به عنوان مصادیق شر یاد کرد ولی زمانی که صنعت قادر به جذب سرمایه گذاری های تازه شده، خطوط تولید را رونق و میزان تولید و اشتغال و درجه رفاه کارگران را که بخش عمده جمعیت کشورمان هستند، ارتقاء دهد، مصداق خیر تحقق می یابد. مرتضوی گفت: آرزوی ما رسیدن صنعت به چنان درجه‌ای از رونق و اعتبار است که این مصادیق تحقق یافته و سفره اقتصاد کشور تحت اقدامات دولت تدبیر و امید پررنگ تر شود.