جهانی شدن «میراب» در شرایط تحریم
آنچه امروز از آن به عنوان خودکفایی و استقلال صنعتی یاد می‌کنیم، بدون توجه و اشاره به خدمات و تلاش‌های بی شائبه صنعتگران این مرز و بوم و برندهای بزرگ منصفانه نخواهد بود، به عنوان یک مثال روشن در این زمینه می‌توان به شرکت میراب( سهامی‌خاص) اشاره کرد که فعالیت خود را از سال 1358 با مدلسازی( قالبسازی برای صنعت ریخته گری) در یک کارگاه 350 متری حوالی میدان آذری تهران آغاز نمود و در ابتدا با طراحی و ساخت انواع مدل‌های قطعات صنعتی از قبیل سیلندر لوکوموتیو راه آهن، سیلندر موتورهای درمن دیزل، قطعات چدنی انواع پمپ‌های سانتریفیوژ، جریان محوری و شناور، اگزوزهای انواع خودروها و انواع قطعات حساس مورد نیاز صنعت خودرا دربازار معرفی کرد.
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی‌شیرهای صنعتی مورد نیاز کشور مانند بسیاری کالاهای دیگر از خارج وارد می‌شدند. بعد از آن در دوران جنگ تحمیلی و تحریم‌های غرب، به دلیل سیاست کاهش وابستگی کشور به صنایع وابسته و لزوم گسترش شبکه آبرسانی، مهندس مرتضی توجه، موسس کارخانجات میراب، تصمیم گرفت با توجه به تجارب کسب شده به جرگه تولیدکنندگان شیرهای صنعتی آب بپیوندد.
شرکت میراب که اخیرا مورد بازدید مهندس محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران واقع شد پس از استقبال گسترده بازار از محصولاتش فعالیت‌های خود را توسعه داد، به طوریکه در حال حاضر بیش از 18 خانواده و 8000 نوع محصول از انواع شیرهای صنعتی و اتصالات را با عملکردهای مختلف تولید می‌نماید.
به گفته مرتضی توجه بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت، امروزه میراب با داشتن سه دهه سابقه در صنعت شیرسازی و دریافت گواهینامه‌های بین المللی از جمله کیفیت محصول از شرکت لویدز رجیستر انگلستان و گواهی نامه IMSشامل OHSAS ۱۸۰۰۱، ۹۰۰۱ ISO و ۱۴۰۰۱ ISO از شرکت DQS آلمان و گواهی DVGW از اتحادیه آب و گاز آلمان و دارا بودن بیمه مسئولیت مدنی برای محصولات، اطمینان خاطر بیشتر مشتریان خود را فراهم کرده و توانسته علاوه بر تامین نیاز داخل کشور سهم قابل توجهی از محصولات خود را به کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی صادر کند.
همچنین میراب با داشتن شعبه ای در کشور آلمان به نام شرکت AB VALVES GmbH توانسته حضور در پروژه‌های بین المللی از جمله در کشورهای آمریکای لاتین، اروپای مرکزی و حوزه خلیج فارس را تجربه کرده و توان خود را به جهانیان عرضه کند. به طوریکه امروزه به عنوان نماینده ای شایسته از سوی صنعت شیرآلات صنعتی و اتصالات ایران در سطح جهان مطرح شده است.
تولیدات میراب در صنعت نفت کشور نیز نقش موثری داشته وبا شرکت‌های تابعه وزارت نفت، شرکت کالای نفت تهران، مناطق نفت خیر و پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی‌و پژوهشگاه‌های تابعه وزارت نفت همکاری داشته است. از جمله پروژه‌هایی که میراب برای وزارت نفت انجام داده می‌توان به تولید شیرهای بخش آب گیر پالایشگاه گاز عسلویه در فازهای ۱، ۲ و ۳ اشاره کرد.
مرتضی توجه در اظهارات خود خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: شرکت میراب از سال 1386 و با توجه به افزایش حجم تولید و نیاز بازار به این محصولات، تصمیم گرفت تا طرح توسعه خود را در زمینی به مساحت 200 هزار متر مربع در شهرک صنعتی شمس آباد احداث نماید و فاز اول این طرح در ابتدای سال 1390 به مرحله بهره برداری رسید و اکنون این شرکت در دو کارخانه و مجموعا به مساحت 223 هزار متر مربع مشغول فعالیت می‌باشد.
مرتضی توجه همچنین با اظهار افتخار از تحقق اهداف مجموعه تحت مدیریت خود در زمینه ارتقای روزافزون کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و نفوذ بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی با اعتقاد به بهره گیری مستمر و متمرکز بر تجربیات گذشته و بهره گیری از ایده‌های جدید، به پاره ای از کاستی‌ها اشاره کرده و عنوان نمود، برخی پیمانکاران به تهیه شیرآلات ارزان قیمت و کم کیفیت روی آورده اند که این موضوع ضمن آسیب زدن به شرکت‌هایی که هزینه‌های سنگینی را صرف بالا بردن کیفیت خود نموده اند، صاحبان نهایی پروژه‌ها و بهره برداران را نیز دچار دردسرهای زیادی می‌کنند. لذا، در این خصوص باید بازرسی‌های سختگیرانه تری صورت گرفته و در مناقصات،‌موضوع LCC ( هزینه‌های طولانی مدت به هنگام استفاده) و تعهد برکیفیت محصول، به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای ارزیابی لحاظ گردد.
مهندس مس فروش که در این ضمن از قسمت‌های مختلف کارخانه و طرح توسعه میراب بازدید کرد از دستاوردهای ارزنده شرکت میراب به عنوان یک واحد صنعتی نمونه و افتخارآفرین تقدیر و ساخت محصولاتی با این کیفیت را که در 4 قاره جهان مورد استقبال واقع شده است، نمونه ای از توانمندی صنعتگران کشورمان دانست که باید مورد حمایت همه جانبه مسئولان واقع شود.pic1
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ابراز امیدواری کرد که شرکت میراب و مدیریت توانای آن با تکیه بر خلاقیت‌ها و توانمندی‌های خود، همچنان در مسیر توسعه گام بردارد و اطمینان داشته باشد که در مسیر مشکلات، آنچنانکه در اظهارات مدیرعامل محترم این شرکت‌آشکار بود این سازمان نیز همه گونه مساعدت را به خرج خواهد داد.