در بازار دوربین‌ عکاسی چه می‌گذرد؟
دوربین‌های عکاسی دیجیتال که از گستردگی و تنوع زیادی برخوردار هستند در قیمت‌های متفاوت از 200 هزار تا حدود 10 میلیون تومان عرضه می‌شوند، اما پرفروش‌ترین دوربین‌ها در بازار رنج قیمتی 500 هزار تا سه میلیون تومان قرار دارند.

براساس گزارش «ایسنا»، دوربین‌های عکاسی در سال‌های اخیر در بازار لوازم صوتی و تصویری تنوع و گستردگی بسیاری پیدا کرده است و با توجه به اینکه امروزه تقریبا تمامی شرکت‌های تولیدکننده وسایل الکترونیکی دوربین هم تولید می‌کنند، انتخاب یک دوربین مناسب از میان این همه مدل برای خریداران کمی سخت است.

امروزه دوربین‌های رایج در بازار که همگی به نوعی دوربین دیجیتال محسوب می‌شوند به دو دسته دوربین‌های DSLR (انعکاس لنز تکی دیجیتال) و دوربین‌های COPMPACT (کوچک) تقسیم‌بندی می‌شوند.دوربین کامپکت نوعی دوربین عکاسی کوچک است که لنز آن جدا نمی‌شود، منظره‌یاب ندارد و بسیاری از کارهای عکاسی مانند تنظیم‌ فاصله، نوردهی، فوکوس و... را به ‌طور خودکار انجام می‌دهد. به همین دلیل کار کردن با آنها سخت نیست و بیشتر افرادی که قصد عکاسی حرفه‌ای ندارند آنها را ترجیح می‌دهند. در مقابل اما دوربین‌های DSLR دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی‏ یا تک‏‌لنزی، انعکاسی هستند که از یک سیستم آینه نیمه ‏خودکار برای مشاهده تصویر توسط عکاس استفاده می‏‌کند. این دوربین‌ها بزرگ‌تر از دوربین‌های compact هستند، لنز آنها قابل تعویض است و برای کاربران حرفه‌ای مناسبند.

دوربین‌های عکاسی بسته به ویژگی‌ها، امکانات، نوع برند و گارانتی قیمت‌های مختلفی دارند؛ به‌طور متوسط دوربین‌های دیجیتال پر فروش در بازار، محدوده قیمتی بین حدود ۲۰۰ هزار تا حدود ۱۰ میلیون تومان دارند و به‌طور معمول قیمت دوربین‌های DSLR بیشتر از دوربین‌های compact است.


قیمت انواع دوربین عکاسی


به‌عنوان نمونه دوربین کامپکت ۱/ ۱۶ مگاپیکسل Full HD حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. دوربین کامپکت ۸/ ۱۲ مگاپیکسل Full HD با خروجی HDMI، USB و TV حدود پنج میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قیمت دارد. دوربین کامپکت ساده ۱۶ مگاپیکسل هم با قیمت ۲۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دوربین DSLR با کیفیت ۷/ ۲۴ مگاپیکسل Full HD با خروجی HDMI، USB و TV با قیمتی معادل سه میلیون و ۱۶۸ هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت یک دوربین ۱۸ مگاپیکسل Full HD نیز برابر یک میلیون و ۶۷۸ هزار تومان است. دوربین ۳۷ مگاپیکسل Full HD با قیمتی در حدود هشت میلیون و ۵۵۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

دوربین DSLR با کیفیت۷/ ۲۴ مگاپیکسل نیز با قیمت سه میلیون و ۲۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت دوربین DSLR نیز با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل با صفحه نمایش ۳ اینچ حدود ۷۴۹ هزار تومان است. دوربین سایبرشات ۲۱ مگاپیکسل Full HD نوع صفحه نمایشLCD سه اینچ یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

دوربین DSLR با کیفیت ۲۱ مگاپیکسل Full HD معادل ۶ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین دوربین دیجیتالی سایبرشات ۹/ ۱۸ مگاپیکسل Full HD با خروجی USB و TV حدود ۹۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

دوربین کامپکت Full HD با صفحه نمایش ۱۳ اینچ و با خروجی HDMI,USB و TV نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. دوربین کامپکت Full HD با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل با صفحه ۳ اینچ یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه معیار اصلی برای انتخاب یک دوربین دیجیتال کیفیت است باید این اطمینان حاصل شود که کار کردن با دوربینی که قصد خرید آن را داریم راحت باشد. بعضی از دوربین‌های دیجیتال طراحی‌شان را از دوربین‌های فیلمی و آنولوگ گرفته‌اند، در حالی که بعضی دیگر با بدنه‌های دوتکه و منظره یاب متحرک دارای تفاوت زیادی با این دوربین‌ها هستند.

البته تفاوت طراحی، یکی از مزایای دوربین‌های دیجیتال است و بهترین راه برای انتخاب شکل دوربین رجوع به سلیقه و احساس راحتی با دوربین هنگام دست گرفتن آن است.

قبل از خرید دوربین باید مطمئن شد که انتخاب بر اساس نیاز است، نه احساس نیاز کاذب مربوط به تبلیغات بازار. یک دوربین گران‌تر لزوما دارای کیفیت تصویر بهتر و دارای مطابقت بیشتر با نیاز مشتری نیست.


نکاتی برای نگهداری دوربین‌ها


گرد و غبار می‌تواند به راحتی روی دوربین و درون بدنه آن نفوذ کند. تا زمانی که این گرد و غبار‌ها در خارج از دوربین است مانعی ایجاد نمی‌کنند (البته به غیر از روی لنز)، اما زمانی که این غبار وارد محفظه دوربین می‌شود ممکن است به آینه صدمه بزند و جریان‌های الکتریکی و سنسورهای دیجیتالی را دچار مشکل کند.

همچنین ضربه خوردن می‌تواند باعث وارد شدن آسیب جدی به دوربین شود. مطمئنا بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق‌ مراقبت زیاد است. هر از چند گاهی باید از محکم بودن بند دوربین و اتصال کامل آن به بدنه مطمئن شد. از دیگر نکات نگهداری دوربین این است که نباید دوربین را مقابل تابش اشعه خورشید رها کرد.

در معرض باران شدید نیز سریعا دوربین را باید از خیس شدن حفظ کرد و چنانچه واقعا تمایل به عکاسی در این شرایط جوی بود باید دوربین را در یک لایه پلاستیک پیچید و با چند کش یک محفظه ضد آب درست کرد البته باید این پلاستیک برای چرخاندن لنز جا داشته باشد.