استفاده از تلفن در بازاریابی کسب‌و‌کار
مترجم: شهلا زمانی با وجود سیستم‌های آنلاین و مشتریان بسیاری که از این روش استفاده می‌کنند، به‌نظر می‌رسد که تلفن دیگر کاربردی در خرید و فروش و بازاریابی نداشته باشد؛ اما اگر شرکت‌ها مزایای بسیاری که تلفن می‌تواند با روش‌های مختلف به‌عنوان ابزار بازاریابی داشته باشد، نادیده بگیرند، فروش محصولات و خدمات آنها به‌زودی کم خواهد شد. تلفن یک عنصر حیاتی در نشان دادن نام تجاری (برند)، تبلیغ زمینه کاری و معرفی خدمات آتی هر شرکت است. برای بازاریابی از طریق تلفن به نکات زیر توجه کنید:
تهیه یک شماره -خط تلفن رایگان: اغلب مشتریان مایل به ایجاد ارتباط و مکالمه تجاری بدون هزینه هستند. اگر می‌خواهید به مشتریانی خارج از منطقه محلی خود خدمات ارائه کنید، این خط تلفن رایگان بیشتر آنها را به تماس با شما ترغیب می‌کند. داشتن یک شماره رایگان این دیدگاه را به مشتری می‌دهد که کسب‌و‌کار این شرکت موفق و حرفه‌ای است. حتی اگر کسب‌و‌کار شما یک شعبه داشته باشد، با داشتن یک خط تلفن رایگان می‌تواند به‌صورت یک کسب‌و‌کار زنجیره‌ای و بزرگ نزد مشتریان جلوه کند.
فراهم کردن یک شماره تلفن رایگان، کم‌اهمیت‌تر از استفاده‌ آن به‌عنوان یک ابزار بازاریابی است، اما در عین حال می‌تواند به‌عنوان یک مزیت برای خدمات مشتری کسب‌و‌کار شما کمک کند.
پاسخگوی حرفه‌ای باشید: اولین برداشتی که یک مشتری بالقوه از یک شرکت دارد، به اولین ارتباط تلفنی آن شرکت بستگی دارد، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید کسی که پاسخگوی تلفن شرکت است پیام بازاریابی شما و چگونگی انتقال و بیان آن را نیز بداند. این‌گونه اطلاعات باید در کتاب راهنمای کارکنان موجود و شعار مخصوص شرکت شما باشد. به‌عنوان مثال خندیدن در هنگام پاسخگویی به تلفن باعث می‌شود که صدای کارمندان شادتر باشد. همین‌طور برای پاسخ دادن به تلفن می‌توانید یک یا چند پیام خوشامدگویی استاندارد تهیه کنید که شامل اطلاعات کلیدی از قبیل نام شرکت و نام بخش‌های داخلی آن باشد.
به محدودیت زمان توجه کنید و پیام خوشامدگویی خود را کوتاه و قابل فهم انتخاب کنید، چون عجله کارمندان و بی‌صبری مشتریان در انتقال این پیام تاثیر می‌گذارد. به‌طور مثال، متن خوشامدگویی یک شرکت طراحی و خدمات فضای سبز به این صورت است: «روز بسیار زیبایی در شرکت بهار سبز است، من سوزان هستم، چطور می‌تونم کمکتون کنم؟»
از آوای انتظار خلاقانه استفاده کنید: وقتی مشتری را پشت خط منتظر می‌گذارید، او را در سکوت رها نکنید، چون ممکن است مشتری فکر کند ارتباط قطع شده است. بهتر است برای آوای انتظار، موسیقی همراه با یکسری اطلاعات مورد نیاز مشتری تهیه شود که در این مدت هرچند کوتاه، اطلاعاتی در مورد خدمات، محصولات و کسب‌و‌کار شما دریافت کرده و سرگرم شود. اگر در اینترنت جست‌وجو کنید آواهای انتظار زیادی پیدا می‌کنید که می‌توانید از متن‌ها و موسیقی‌های آنها استفاده کنید.
برای نوع اطلاعاتی که می‌تواند در متن این پیام‌ها باشد چند مورد وجود دارد:
مثلا شرکت خدمات محوطه‌سازی می‌تواند نکاتی مرتبط با راهنمایی فصلی مراقبت از باغ را ارائه دهد. به‌عنوان مثال؛ شرکت سازنده فضاهای سبز در پیام خود راهنمایی فصلی برای مراقبت از گیاهان را می‌گوید: «فصل بهار است، اکسیژن‌دهی به چمن‌ها را فراموش نکنید یا این کار را به شرکت بهار سبز بسپارید.»
اطلاعات در مورد محصولات یا خدمات جدید: تا به حال آب را ذخیره کرده‌اید؟ شرکت بهار سبز در حال حاضر ارائه‌دهنده خطوط کامل آبیاری هوشمند گیاهان و همچنین طراحی و مدیریت فضای سبز در مناطق خشک و کم آب است.
پاسخ به سوالات متداول: به‌عنوان مثال؛ اگر اغلب تماس‌های شما برای اطلاع از هزینه‌ها است می‌توانید برخی از اطلاعات کلی را ارائه دهید مثلا: خدمات مراقبت چمن هزینه ماهانه از ۷۹ دلار
پیشنهاد فروش و خدمات ویژه: از بهترین پیشنهاد سال ما برخوردار شوید، 25 درصد تخفیف سالانه در ماه‌آوریل.
حقایق جالب و خنده‌دار و شگفت‌آور: آیا می‌دانید بزرگ‌ترین گل قاصدک جهان ۱۴ فوت ارتفاع دارد؟ علف‌های هرز باغچه‌تان را با خدمات هفتگی ما تحت کنترل درآورید.
در هر قسمتی از اطلاعات که در آوای انتظار ارائه می‌کنید، درخواست تماس از مشتری را هم شامل شود: «این خدمات را از ما بخواهید» و «برای اطلاع از هزینه‌ها از وب‌سایت شرکت ما به آدرس www. springgreen. com بازدید فرمایید» یا «قرار ملاقاتی برای درخواست خدماتتان با ما بگذارید.»
با دادن اطلاعات بیش از حد در آوای انتظار مشتریان را سردرگم نکنید. برای این امر به کلیپ‌های کوتاه صوتی هم برای تسریع در انتقال اطلاعات بیندیشید و می‌توان به آن موسیقی هم اضافه کرد. مدت زمان این پیام باید به اندازه‌ای باشد که به‌طور متوسط انتظار مشتری یک بار پخش شود. ۳ تا ۶ دقیقه زمان استاندارد برای یک حلقه پیام است.
نام تجاری (برند) خود را به خاطر داشته باشید. موزیک، لحن صدا و اطلاعات مورد استفاده باید برند شما را تقویت کند؛ به‌عنوان مثال یک مرکز مراقبت از کودکان پیام خود را با لحن گرم و آرامبخش مادرانه و موسیقی کودکانه تهیه می‌کند. یک مربی شخصی یا باشگاه تناسب اندام می‌تواند از یک لحن مشتاقانه و موسیقی پر انرژی استفاده کند.
با استفاده از این نکته‌ها می‌توانید تلفن شرکت خود را از یک ضرورت خسته‌کننده به مرکز قدرتمند بازاریابی تبدیل کنید.