گروه خودرو: انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی ایران در حالی دیروز رسما اعلام موجودیت کرد که به گفته اعضای هیات‌مدیره آن، این انجمن به دنبال اصلاح نظام قیمت‌گذاری خودروهای داخلی است.

آن طور که سعید صبوری خزانه دار این انجمن عنوان کرد، سعی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که قیمت خودرو طی سال‌جاری تغییر نکند؛ اما با توجه به شرایط فعلی، راهی جز افزایش قیمت ۱۰ درصدی خودروها نیست. اظهارات وی در شرایطی است که به گفته آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن موردنظر، اگر خودروسازان تیراژ محصولات خود را طی سال گذشته افزایش نمی‌دادند، قیمت خودروهای تولید داخل باید تا مرز ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد.

به گفته وی، بناست در قراردادهای بین قطعه‌سازان و خودروسازان بازنگری و قیمت‌گذاری عادلانه شود، هرچند تا زمانی که قیمت‌گذاری خودرو به شیوه فعلی، دستوری است، خودروساز نمی‌تواند کاری بکند.

محبی‌نژاد همچنین در واکنش به اینکه گفته می‌شود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به ایران خودرو و سایپا واگذار خواهند شد، تاکید کرد: چگونه خودروسازان را مجبور می‌کنند ۲۹۰ میلیارد تومان برای خرید سهام یک باشگاه پرداخت کنند وقتی که آنها ۴۵۰۰ میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی همچنین در رابطه با آمار واردات و قاچاق قطعات خودرویی به کشور تاکید کرد: سالانه ۷۰۰ میلیون دلار واردات قطعه از مبادی قانونی داریم و در حوزه قاچاق نیز تخمین‌ها در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است؛ بنابراین در مجموع سالانه بیش از یک میلیارد دلار قطعه از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود.

همچنین مهدی مطلب‌زاده عضو هیات‌مدیره این انجمن در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا تشکیل انجمن جدید با وجود فعالیت انجمن قطعه‌سازان موازی کاری محسوب نمی‌شود؟ گفت: انجمن ما یک انجمن تخصصی و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است و انجمن قطعه‌سازان نیز یک انجمن صنفی و زیر نظر وزارت کار به شمار می‌رود و این دو مکمل هم هستند.