ثبت جهانی بافت تاریخی یزد؛ اولویت اول سازمان میراث فرهنگی

گروه گردشگری: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در اولویت اول سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور برای ارسال به یونسکو قرار دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بافت تاریخی ۷۴۳هکتاری یزد با ۵هزار هکتار حریم در بهمن ماه ۸۴ به ثبت ملی رسید؛ در مجموع ۷۷محله از محلات یزد را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد. بافت و ساخت معماری ویژه منطقه یزد با بادگیرهای منحصربه‌فرد و محله‌های قدیمی از بارزترین نمونه‌های معماری خاص اقلیم‌های گرم و خشک در جهان است و به عنوان بارزترین ویژگی شهر شناخته می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد، مسعود سلطانی‌فر در جریان سفر خود به یزد ابراز امیدواری کرد: با تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد می‌توانیم هرچه سریع‌تر آن را به یونسکو ارسال کرده و کار را پیگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان در تهران و یزد، هماهنگی و همکاری دارند تا بتوانند این هدف را که رویکرد جهانی دارد، محقق سازند.

بناهای قابل احیای یزد

معاون رئیس‌جمهوری همچنین در سفر خود به استان یزد از هتل ـ باغ «مشیرالممالک» بازدید کرد. این باغ که توسط میرزافتح‌الله‌خان مشیرالممالک در اواسط دوره قاجاریه بنا شده، در سال ۷۹ توسط بخش خصوصی خریداری و بازسازی شد و در سال ۸۲ به‌عنوان اولین هتل- باغ ایرانی با معماری و تجهیزات سنتی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

البته این تنها بنای احیا شده در یزد نیست. بافت تاریخی ارزشمند این استان، پذیرای خانه‌های دیگری نیز هست که تغییر کاربری داده‌اند؛ نظیر خانه گلشن که به هتل لاله تبدیل شده و باغ نمیر تفت که آن هم تبدیل به اقامتگاه شده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بناهای دیگری نیز در تملک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارند و صندوق احیای بناهای تاریخی، آماده واگذاری آنها به بخش خصوصی است. بنا بر لیست بناهای قابل واگذاری آنها صندوق احیا در استان یزد مجموعه حجت‌آباد وزیر، خانه حیرانی، خانه کاشفی، رباط (کاروانسرا) شمش، خانه کازرونی، خانه آقایی‌زاده، مدرسه و خانه حسینیان، خانه اسماعیل مرغون، خانه شادمان، خانه شهریاری، خانه انصاری، خانه سنائی، خانه سروری (مجدالعلما)، خانه محمود ملک‌نیا، خانه امیدوار، خانه آقازاده، خانه سید علی آقا و خانه حسینی‌دوست از جمله این بناها هستند.

به نظر می‌رسد، ثبت جهانی بافت تاریخی یزد علاوه‌بر اینکه می‌تواند به حفاظت بیشتر هر چه بیشتر از آن کمک و از تخریب گاه و بیگاه آن (که آفت همه بافت‌های تاریخی در کشور است)، جلوگیری کند، به احیا، زنده نگه داشتن و حفظ جریان زندگی در خانه‌های تاریخی این شهر نیز خواهد انجامید.