ساخت فرودگاه جدید در اهواز

دنیای اقتصاد، اهواز: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: طبق قول وزیر راه و شهرسازی تا پایان خرداد عملیات اجرایی فرودگاه جدید اهواز آغاز می‌شود.

احمد سیاحی اظهار کرد: برای ساخت فرودگاه جدید اهواز ۱۳۲۰هکتار زمین تملک شده که در شعاع پنج کیلومتری خروجی از عوارض آزادراه خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی احداث خواهد شد.

وی برآورد اولیه اعتبار ساخت فرودگاه را ۸ هزار میلیارد ریال اعلام و پیش‌بینی کرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه تا ۱۳هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

سیاحی مدت زمان ساخت فرودگاه جدید اهواز را پنج سال اعلام کرد و افزود: طراحی فرودگاه انجام و دیوار پیرامون آن نیز احداث شده است و در یک مقطع زمانی هم پیمانکار آن انتخاب شده بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در عین حال گفت: در زمینه توسعه ترمینال فرودگاه موجود هم فعالیت‌هایی انجام خواهد شد اما قرار بر این شده که پس از ساخت فرودگاه جدید در زمینه فرودگاه موجود هم تصمیم‌گیری شود.

وی اظهار کرد: تمام منطقه محدوده فرودگاه اهواز نفتی است و مسوولان شرکت نفت مدعی‌اند که در زیر مناطق زوئیه، علی‌آباد و فرودگاه مخازن نفتی وجود دارد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در ادامه گفت: طبق برآورد مهندس مشاور و سازمان آب و برق خوزستان، حقابه تالاب هورالعظیم سالانه یک هزار و ۲۸۳میلیون متر مکعب است. سیاحی اظهار کرد: تالاب هورالعظیم حدود ۳۵۰هزار هکتار وسعت دارد که حدود ۱۳۰هزار هکتار آن در خاک ایران و مابقی در کشور عراق قرار دارد. وی افزود: در قسمت واقع در عراق آورد آب خوبی وجود دارد و مشکلات تالاب در آن قسمت به‌دلیل وجود دریچه‌های تامین آب و هدایت آب کمرنگ‌تر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: هنوز از ظرفیت‌های آبی موجود در منطقه به‌ویژه زهکش‌های مادر استفاده مطلوبی نشده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان از ابلاغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با ریزگردها خبر داد. احمد سیاحی افزود: این اعتبار به چند دستگاه اجرایی اختصاص داده شده تا اقدامات خود را در رابطه با ریزگردها اجرا کنند.

وی گفت: علاوه‌بر این اعتبار، ۷۰ میلیارد ریال به منابع طبیعی برای مقابله با بیابان‌زایی و تثبیت کانون‌های گرد و غبار اختصاص یافته است.

سیاحی اظهار کرد: مقرر شده شرکت نفت نیز مبلغ ۳۰۰میلیارد ریال برای بیابان زدایی اراضی اطراف تاسیسات نفتی اختصاص دهد.

وی همچنین با تاکید بر تدوین سند جامع مقابله با ریزگردها گفت: این سند تا یک ماه آینده در ستاد ملی مقابله با ریزگردها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به دومین جلسه ستاد ملی مقابله با ریزگردها که ۲۹ فروردین با حضور وزیر کشور تشکیل شد، اظهار کرد: در این نشست که با هدف ارزیابی اقدامات دستگاه‌های اجرایی برگزار شده بود، استان‌های درگیر با پدیده ریزگردها اعم از کردستان، کرمانشاه، ایلام و سیستان وبلوچستان حضور داشتند.

وی با بیان اینکه ۲۴۵۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها در کشور از سوی هیات دولت مصوب شده است، افزود: مردم انتظار معجزه از مسوولان ندارند اما توقع دارند اقدامات کوتاه‌مدت یا سریع از سوی دستگاه‌ها انجام شود.

معاون استاندار خوزستان همچنین گفت: سه میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش بادی است که ۳۰۵ هزار هکتار آن در خوزستان قرار دارد و باید هر چه سریع‌تر راهکارهایی برای تثبیت آن ارائه شود.

وی اظهارکرد: فرصت و زمان برای مالچ‌پاشی و نهال کاری را از دست دادیم و ماه‌هایی که گذشت بهترین زمان برای اجرا بود.

سیاحی شست‌وشوی تاسیسات برقی پس از وقوع پدیده ریزگردها، تامین ماشین‌آلات شست‌وشو برای شهرداری ها، اعتبارات محیط‌زیست و تجهیز فرودگاه را از مهم‌ترین اقدامات برای مقابله با اثرات ریزگردها دانست که باید امسال اولویت‌بندی شوند.