کنترل از راه دور کامپیوتر با گوشی موبایل
گاهی احساس می‌کنیم لازم است کامپیوتر شخصی‌مان را از راه دور کنترل کنیم. با وجود ابزارهایی مانند گوشی‌های موبایل آن هم از نوع هوشمندشان این کار ساده‌تر هم می‌شود. TeamViewer نرم‌‌افزاری قدرتمند در این زمینه (Remote Desktop) است که به شما اجازه‌ مشاهده و کنترل کامپیوتر خود از طریق گوشی موبایل و بالعکس را می‌دهد. این نرم‌افزار در دو نسخه کامپیوتری و موبایلی ارائه شده است که با نصب آن روی موبایل و کامپیوتر خود، می‌توانید در هر مکان و هر زمان، موبایل و کامپیوتر خود را به یکدیگر متصل کنید. احتمالا برای شما هم بارها پیش آمده است که وقتی در محل کار یا دانشگاه حضور دارید، بنا به دلایل مختلفی، نیاز به یک فایل مهم در کامپیوتر خود داشته باشید. در این هنگام معمولا از طریق تلفن به یکی از اعضای خانواده مراحل پیدا کردن فایل مورد نظر و آپلود و ارسال لینک آن را آموزش می‌دهید که هر چه فرد مورد نظر اطلاعات کمتری از کار با کامپیوتر و اینترنت داشته باشد و هرچه فایل مورد نظر پیچیده‌تر باشد (مانند یک فایل فتوشاپ که هنوز از آن خروجی jpg نگرفته‌اید) این عملیات بیشتر طول خواهد کشید.
با این همه اما به کمک نرم‌افزار TeamViewer و نصب بودن آن روی گوشی و کامپیوتر خود، می‌توانید به راحتی و از طریق گوشی موبایل، یا حتی کامپیوتر دیگری که این نرم‌‌افزار را نصب داشته باشد، صفحه نمایش کامپیوتر خود را مشاهده کنید و با شبیه‌سازی ماوس و کیبوردی که در اپلیکیشن موبایل آن قرار دارد، به کنترل کامپیوتر بپردازید. برای مثال می‌توانید از طریق موبایل، فتوشاپ را اجرا کنید، فایل گرافیکی خود را باز کرده و از آن خروجی گرفته و سپس از طریق مرورگر آن را آپلود کنید و لینک نهایی را در یکی از سایت‌های کوتاه‌کننده لینک، تبدیل کنید. به همین آسانی فایل مورد نظر در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
جالب است بدانید که این ویژگی بسیار مهم، تنها نیمی از دلیل محبوبیت و کارآیی این برنامه است. نیم دیگر آن مربوط به حل مشکلات کاربران از راه دور است. برای مثال قصد یاد دادن یک تکنیک در نرم‌‌افزار فتوشاپ را به دوست خود دارید. در این مواقع می‌توانید با نصب آن روی کامپیوتر خود و دوستتان، از خانه خود صفحه مانیتور او را مشاهده کنید و حتی کنترل ماوس و کیبورد را هم به دست بگیرید و مراحل انجام تکنیک مورد نظر، یا هر موضوع دیگری را انجام دهید تا او با مشاهده تصویری آن، از نحوه انجام عملیات آگاه شود. همچنین برای دوستان تازه‌کار خود که مراحل نصب یک نرم‌افزار یا کرک کردن آن را نمی‌دانند هم می‌توانید با کمک TeamViewer این عملیات را از خانه خود برای او انجام دهید. طبیعتا اولین پیش‌نیازهای لازم برای چنین کاری، وجود ارتباط اینترنتی در هر دو سرویس مبدأ و مقصد است که می‌توان گفت که حداقل سرعت اینترنت‌های ADSL یعنی 128 کیلوبایت در ثانیه هم برای این موضوع کافی خواهد بود. TeamViewer در سه نسخه منتشر شده است که در زیر آمده‌اند:
TeamViewer PC
نسخه کامپیوتری TeamViewer است که روی کامپیوتر شخصی مبدا و مقصد باید نصب باشد. با نصب و اجرای آن، یک شناسه و رمز‌ عبور اختصاصی برای شما ساخته می‌شود که با دادن آن به شخص مقابل، می‌توانید اجازه دسترسی او به صفحه نمایش کامپیوتر شخصی خود را بدهید.
TeamViewer Mobile
کاربرد این نسخه از اپلیکیشن TeamViewer، متصل شدن به کامپیوتر مقصد و کنترل آن، از طریق گوشی موبایل است. بر خلاف تصور بسیاری از کاربران، کنترل کامپیوتر از طریق گوشی موبایل فوق‌‌العاده آسان و راحت انجام می‌پذیرد و مشکلی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت.
TeamViewer Quick
این عملیات یعنی کنترل کامپیوتر از طریق گوشی موبایل، به صورت برعکس هم ممکن خواهد بود. برای این کار باید این نسخه از TeamViewer را در گوشی خود نصب کنید و با اجرای آن، کد مخصوص ورود را دریافت کنید. با ارسال آن برای دوست خود، و وارد شدن این کد در نسخه کامپیوتری TeamViewer، صفحه گوشی شما برای او به نمایش در خواهد آمد و می‌تواند به کنترل کامل گوشی شما بپردازد و مشکلاتی از قبیل نصب نشدن یک برنامه، تنظیمات خاص یک اپلیکیشن و... را انجام دهد.
در نهایت بهتر است بدانید که تمام این عملیات انجام شده توسط شخص کنترل کننده، در کامپیوتر مقصد قابل مشاهده است و حرکت ماوس و... قابل نظارت توسط شما خواهد بود. با خروج از نرم‌‌افزار هم، تمامی ارتباط‌ها قطع خواهند شد. تبادل اطلاعات بین گوشی و کامپیوتر، پشتیبانی از RightClick و LeftCick و DubleClcik در ماوس، کنترل کامل کیبورد، بالاترین استانداردهای امنیتی: 256 Bit AES Session Encoding, 1024 Bit RSA Key Exchange، تنظیم خودکار کیفیت تصویر متناسب با سرعت شما، پشتیبانی از تمامی ویندوز‌ها اعم از ویندوز 8، پشتیبانی از مک و لینوکس و... از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار هستند.