گروه بنگاه‌ها: کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه گفت: با اجرای پروژه کنترل داینامیک فرآیند کوره قوس الکتریکی و بهینه‌سازی رفتار اتوماتیک این کوره‌ها، گام موثری به سمت کوره‌های قوس الکتریکی هوشمند در ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم برداشته شد. به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مهدی مومن‌زاده درباره چگونگی اجرای این پروژه افزود: سال گذشته در واحد کوره‌های قوس الکتریکی پروژه‌ای با عنوان کنترل داینامیک فرآیند کوره قوس الکتریکی تعریف و با مساعدت کارکنان مرتبط در شرکت فولاد مبارکه تدوین و نسبت به بهینه‌سازی رفتار اتوماتیک کوره‌های قوس الکتریکی در اتوماسیون سطح ۲ اقدام شد.

وی با اشاره به دستاوردهای اجرای این پروژه افزود: در این پروژه کلیه ورودی‌ها از قبیل آنالیز آهن اسفنجی، آهک، دولومیت و کک توسط سیستم هوشمند پایش و ارزیابی و با در نظر گرفتن داده‌های ورودی، فرآیند ذوب کنترل و مدیریت می‌شود.

به گفته وی، با اجرای این پروژه، به‌واسطه ایجاد لوپ‌های بسته کنترلی close loop از جمله بالانس شارژ و انرژی، هارمونیک کلی جریان THD، ترکیب سرباره و دمای حمام مذاب کنترل فرآیند به خوبی انجام می‌شود.

مومن‌زاده اظهار کرد: در این سیستم همچنین مدل تخمین Estimation Model شاخص‌های فرآیند شامل تخمین دما، آنالیز سرباره و آنالیز فولاد مذاب نیز ایجاد یا بهینه‌سازی شده به‌طوری‌که با به کارگیری این سیستم علاوه بر کاهش قابل توجه در مصارف عمده کوره قوس الکتریکی، در فرآیند تولید فولاد یکپارچگی عملکرد در فرآیند تولید فولاد مذاب نیز شده است.

کارشناس تولید کوره‌های قوس الکتریکی فولاد مبارکه با تاکید بر اثربخش بودن این دستاورد، مهم‌ترین‌ مزایای اجرای این پروژه را کاهش مصرف انرژی الکتریکی، افزایش سرعت تولید، تثبیت بازیسیته سرباره کوره و کاهش مصارف نسوز، یکسان‌سازی فرآیند تولید، افزایش راندمان کوره و افزایش کیفیت فولاد به واسطه کنترل آنالیز شیمیایی سرباره خواند.

مومن‌زاده درباره فعالیت‌های عمده صورت گرفته برای اجرای این پروژه گفت: راهکارهای تعیین‌کننده این پروژه شامل آموزش اتوماسیون فرآیند، تنظیمات پارامترهای اصلی مدل و تعامل تنگاتنگ با ناحیه آهن‌سازی برای برآورده کردن نیازهای واحد از مهم‌ترین این فعالیت‌ها است.

کارشناس برنامه‌ریزی و گواهی کیفیت بومی‌سازی فولاد مبارکه اصفهان همچنین گفت: با تدوین دستورالعمل کنترل کیفیت، نوار نقاله‌های خطوط تولید فولاد مبارکه از محل تولیدات داخلی تامین شد. مرتضی علیمحمدی اظهار کرد: با درنظر گرفتن طرح‌های توسعه فولاد مبارکه، حدود ۱۰۰ کیلومتر نوار نقاله در خطوط تولید این مجتمع به کار گرفته شده است.

وی افزود: تامین نوار نقاله‌های مورد نیاز از خارج از کشور مشکلاتی مانند هزینه بسیار بالا و خروج ارز از کشور و مدت زمان طولانی تحویل کالا را به همراه داشت، بنابراین به منظور حل مشکلات مذکور با حمایت ازتولیدکنندگان داخلی، توسعه و ارتقای کیفیت تسمه نقاله‌های تولید داخل در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، به همین منظور پس از بررسی خط تولید سازندگان داخلی نوارنقاله، استانداردهای مرتبط با کنترل کیفی نوارنقاله از نظر ابعادی، جنس و خواص مکانیکی، شیمیایی و حرارتی بررسی شد و در بین تست‌های موجود در استاندارد، با همکاری افراد متخصص، تست‌های کاربردی و سهل‌الوصول که بتوان روی نوار نقاله‌های خریداری شده انجام داد، انتخاب شد و در قالب دستورالعمل تست کیفی نوارنقاله تدوین شد. کارشناس برنامه‌ریزی وگواهی کیفیت بومی‌سازی تاکید کرد: به منظور ارزیابی دستورالعمل حاصله، اقدامات لازم برای بررسی این تست‌ها روی سه نمونه نوارنقاله خارجی انجام پذیرفت. تا جایی که به کارگیری این دستورالعمل هم‌اکنون باعث شده از شارژ نوارنقاله‌های بی‌کیفیت در انبار جلوگیری شود که خود باعث جلوگیری از بروز توقف‌های ناخواسته و صرفه جویی ارزی و ریالی قابل توجهی برای شرکت می‌شود ضمن اینکه با این اقدام گامی موثر در راستای ارتقای اطمینان ناحیه در استفاده از نوارنقاله‌های تولید داخل برداشته شد.

رشد ۲۱ درصدی تولید فولاد خام گروه فولاد مبارکه

با رشد ۲۱ درصدی تولید فولاد خام گروه فولاد مبارکه در سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی، تولید فولاد خام ایران ۶/ ۹ درصد رشد یافت. گروه فولاد مبارکه (شرکت فولاد مبارکه، فولاد سازی و نورد پیوسته سبا و فولاد هرمزگان) در سه ماه اول سال میلادی ۲۰۱۵موفق شدند یک میلیون و ۹۱۲ هزارتن فولاد خام تولید کنند که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد را نشان می‌ دهد. این شرکت دارای ظرفیت اسمی سالانه ۵.۴ میلیون تن محصولات فولادی تخت از ضخامت ۱۶ تا ۱۸/ ۰ میلیمتر به‌صورت کلاف و ورق گرم نورد و سرد نورد شده است.