نویسنده: Alicia Lawrence مترجم: شبنم بهروز ممکن است از کارمندانتان راضی باشید و بدانید که آنها به‌خوبی در حال انجام وظایفشان هستند یا احتمال دارد از استخدام آنها ناراضی باشید. اما حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کاش آنها در کارشان خلاقیت بیشتری داشتند. در حال حاضر شرکت‌هایی که در میادین پررقابت امروز رو به رشد هستند، غالبا به‌عنوان خلاق‌ترین‌ها نیز شناخته می‌شوند. البته خبر خوب این است که برای به‌وجود آوردن فرهنگ ابتکار و نوآوری در میان کارمندان، راهکارهای فراوانی وجود دارد که معمولا توسط بهترین مدیر‌ها اجرا شده‌اند. بعضی از بهترین این راهکار‌ها به این شرح هستند:

به ایده مدیریتی خود دوباره فکر کنید

لازلو بوک (Laszlo Bock) نایب رئیس ارشد بخش اداره مردمی گوگل می‌گوید: انسان‌ها عموما به‌دنبال پیدا کردن یک معنا در کارشان هستند. آنها می‌خواهند بدانند که در محیط کاریشان چه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است و دوست دارند در شکل دادن محیط کارشان نقش داشته باشند. اگر کسی در شرکت شما ایده هوشمندانه‌ای دارد، به او اجازه دهید تا آن را عملی سازد. کارمندان با داشتن نقش‌های پرقدرت کاری می‌توانند تاثیر بسزایی در حرکت یک شرکت به سوی پیشرفت داشته باشند. به کارمندانتان اجازه دهید تا با گرفتن پروژه، خودشان را منحصرا مسوول نتایج آن بدانند.

کار و سرگرمی نباید حتما ازهم جدا باشند

با همراه کردن کمی تفریح و سرگرمی در یک روز کاری، می‌توانید محیط را برای رشد و خلاقیت بیشتر آماده کنید. مثلا روزهایی را برای پوشیدن لباس‌های غیرمعمول تعیین کنید. یک روز را به‌عنوان روز ابرقهرمان‌ها معرفی کنید و از کارمندانتان بخواهید با پوشیدن لباس قهرمان مورد علاقه‌شان به سر کار بیایند. اگر در شرکتی کار می‌کنید که امکان چنین فعالیتی را ندارید، می‌توانید حداقل به شکل منظم باعث فراهم کردن دقایقی سرگرم‌کننده باشید. مثلا برگزار کردن مسابقه در شرکت!

از عجیب و غریب بودن نترسید

کمی عجیب و غریب بودن، باعث می‌شود که کارمندانتان، در انجام کار پیش بیفتند. اریک رایان (Eric Ryan )، موسس شرکت Method (شرکت موفق موادشوینده) با زمزمه آهنگ مورد علاقه‌اش در آسانسور، پوشیدن لباس‌هایی شبیه به سنجاب در میان اعضای شرکت‌های گوناگون شناخته می‌شود. او اعتقاد دارد که انجام این کارها، به کارمندان یادآوری می‌کند که آنها در محیطی خاص مشغول کار هستند.

قدردانیتان را نشان دهید و یادداشت‌های تشکر آمیز بنویسید

به گفته جرمی اسمیت (Jeremy Smith) تشکر کردن، یک روش غیر مادی برای حمایت از انگیزه‌های غیرمادی است. یک راه موثر برای انگیزه‌دادن کارمندان به خلاقیت، تشکر کردن از آنها است.

یک استراحت کوتاه به برنامه کاریتان اضافه کنید

شاید عجیب به نظر برسد اما یک چرت کوتاه می‌تواند راهی عالی برای خلاق‌تر شدن کارمندان باشد. کسانی که استراحت خوبی دارند، بهتر فکر می‌کنند و با اعتماد به نفس بیشتری به فعالیت‌های مبتکرانه دست می‌زنند. بسیاری از شرکت‌های بازرگانی با به وجود آوردن اتاق‌های چرت در محیط کار، زمان کوتاهی را به استراحت کارمندانشان اختصاص می‌دهند.

آموزش را همگانی کنید

امکانات و برنامه‌های آموزشی تنها مختص افراد جدید نیست. هرکس باید بتواند از تجربه داشتن یک مربی بهره‌گیرد. وقتی تمام کارمندان در بخش‌های آموزشی شرکت سهیم باشند، قادرند تا با دیگر افراد محیط کارشان ارتباط برقرار کنند و این امکان را دارند تا به وظایف خود بیشتر فکر کنند.

بازخوردها را بررسی کنید

زمان و پشتکار دو عامل اصلی برای رسیدن به یک ایده جدید هستند. کارمندان باید برای ارزیابی نظراتشان، بازخورد ایده‌های خود را دریافت کنند. برای مشخص کردن میزان ضعف و قدرت ایده‌های کارمندان، برقراری یک سیستم ارزیابی ضروری است. می‌توانید برای این ارزیابی، از حضور یک جمعیت زیاد استفاده کنید و از آنها بخواهید تا روی ایده‌ها نظر و رای دهند. شما همچنین می‌توانید یک جلسه بزرگ فکری تشکیل دهید و موضوعات مطرح شده را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید ایده‌های خلاق، موثرتر و بیشتر شوند، درباره کیفیت آنها با کارمندانتان گفت‌وگو کنید.

کارمندان را به‌کار گروهی تشویق کنید

کار گروهی، باعث شکل‌گیری ایده‌های موثر می‌شود. شاید یک نفر بتواند نظر خوبی ارائه دهد، اما بقیه می‌توانند با کشف جزئیات موثر و ضروری، آن نظر را بزرگ‌تر و گسترده‌تر کنند.کارمندانتان را به تیم‌های مختلف گروه بندی کنید و حتی یک پاداش برای بهترین ایده در نظر بگیرید.

مطمئن باشید که با کارمندانتان همگام هستید

واژه نوآوری برای برخی مدیران بلند مرتبه، به معنای رسیدن به نتیجه دلخواه در یک بازه زمانی پنج یا حتی ۱۰ ساله است. از طرف دیگر ممکن است کارمندان در ارائه نظرات و پیشنهاد‌های خود زمان کوتاه و پیشرفت‌های سریع و فوری را در نظر بگیرند. این موضوع می‌تواند به رد شدن یک پیشنهاد نوآورانه از سوی مدیرعامل منتهی شود. فرصتی که برای تحقق یک موضوع در نظر گرفته‌اید، برای کارمندانتان معین کنید و اطمینان حاصل کنید که با آنها در یک زمان حرکت می‌کنید.

از خطا‌ها و شکست‌ها قدردانی کنید

انتقاد کردن از کارمندان وقتی ایده هایشان کاربردی نمی‌شود، روشی برای خاموش کردن ابتکار و نوآوری است. یک مدیر مسوول باید از خطاها به‌عنوان بخشی از فرآیند یادگیری و پیشرفت یاد کند و شکست‌ها و اشتباهات را تجلیل کند و به کارمندان یادآوری کند که آنها با هر خطا یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر شده‌اند.