یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

افت آرام در فضای انتظاری
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 188 واحدی (معادل 28/ 0درصد) به 66 هزار و 829 واحد رسید. در این شرایط، حرکت فرسایشی بازار سرمایه در حالت انتظاری مشاهده می‌شود؛ انتظار برای تغییر نرخ سود بانکی و همچنین انتظار برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای را می‌توان منشأ این رفتار بورس دانست. در این میان، روز گذشته وزیر اقتصاد بر ساماندهی نرخ سود تاکید داشت. او بیان کرد که نرخ بالای سود سپرده باعث عدم تقارن بین نرخ بازدهی در بازار سرمایه شده که سرمایه‌ها را به سوی بانک می‌برد. از سوی دیگر، وابستگی شدید بازار سرمایه به مذاکرات هسته‌ای بارها مشاهده شده است؛ در این خصوص، با پیدایش ابهاماتی در رابطه با بیانیه لوزان (به ویژه نحوه لغو تحریم‌ها)، انتظار دوباره بازار برای مذاکرات مشاهده می‌شود. در این شرایط، آغاز مذاکرات از امروز می‌تواند رفع ابهامات را نوید دهد.

بازار ارز

حرکت دلار روی خط صاف
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا برای چهارمین روز متوالی بدون تغییر و با قیمت 3 هزار و 345 تومان معامله شد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، انتظار ثبات نسبی دلار با توجه به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای وجود داشت؛ مذاکرات مزبور امروز در وین آغاز می‌شود و تا پایان هفته ادامه می‌یابد، سپس، هفته آینده در نیویورک از سر گرفته خواهد شد. در این میان، تا زمان رسیدن اخبار مشخصی از مذاکرات هسته‌ای، روند آرام کنونی برای قیمت دلار انتظار می‌رود. از دیگر موارد ایجاد ثبات در بازار ارز، می‌توان به کنترل‌های اعمالی، مانند برخورد با دلالان ارزی و همچنین افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها اشاره کرد که به‌رغم وجود ابهاماتی درباره لغو تحریم‌ها، تا حدود زیادی هیجانات بازار ارز را کاهش داده و از رشد قیمتی ارز جلوگیری کرده است.


بازار سکه

افت اندک سکه همگام با اونس طلا
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت 963هزار تومان معامله شد. در بازار جهانی، اونس طلا با افت اندک قیمتی همراه شد، این موضوع باعث شد که به‌رغم ثبات در قیمت دلار، سکه نیز با افت قیمت همراه شود. با این حال، هنوز حباب قیمتی سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) مشاهده می‌شود؛ حباب سکه از ابتدای اسفندماه سال پیش با توجه به افزایش تقاضای فصلی در ماه پایانی سال مشاهده شد و هنوز حباب مزبور، با توجه به افزایش خوشبینی‌ها نسبت به بازارهای اثرگذار (به خصوص اونس)، مشاهده می‌شود (اندازه حباب حدود 15 هزار تومان است). در این شرایط، با شروع مذاکرات هسته‌ای (امروز) ثبات نسبی در بازار ارز انتظار می‌رود، در نتیجه باید در انتظار تغییرات قیمتی سکه همگام با نوسانات هرچند اندک اونس بود.


بازار طلای جهانی

جولان سفته‌بازان در شرایط خنثی
طلای جهانی در حالی معاملات خود را ادامه می‌دهد که محرکی جدی در این بازار وجود ندارد و سایر عوامل اثرگذار نیز عموما آثار یکدیگر را خنثی می‌کنند. این موضوع باعث شده است تا عمده تغییرات قیمتی ناشی از فعالیت سفته بازان و بر اساس تحلیل‌های تکنیکال باشد، البته با این شرط که فاصله زیادی با سطح 1200 دلاری ایجاد نشود. با این حال، روز گذشته شاخص ZEW در آلمان بر‌خلاف انتظارات کاهش یافت (شاخصی که بیانگر نظر 350 کارشناس و اقتصاددان درخصوص وضعیت اقتصادی این کشور در 6 ماه آینده است). این موضوع، از سویی موجب رشد شاخص دلار (فشار بر قیمت طلا) شد، اما از طرف دیگر، باعث ایجاد برخی نگرانی‌های اقتصادی (تقویت طلا) شد. با این حال باید منتظر آمار روزهای پنج‌شنبه و جمعه و از آن مهم‌تر نشست هفته آینده فدرال رزرو بود.


بازار اوراق مسکن

افت «تسه»‌ها با انتظارات کاهشی نرخ سود
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 9/ 0درصدی به قیمت 74 هزار و 201 تومان معامله شدند. با انتظاراتی که برای کاهش نرخ سود بانکی به وجود آمده، افت قیمت‌های اوراق را از ابتدای سال شاهد هستیم؛ پیرو انتشار بیانیه لوزان و امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و همچنین با توجه به پایین بودن نرخ تورم، انتظار کاهش نرخ سود بانکی به وجود آمد. در این شرایط، وزیر اقتصاد روز گذشته با تاکید بر ساماندهی نرخ سود بانکی، بیان کرد این موضوع در آینده‌ای نزدیک در جلسه شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود. بنابراین، با توجه به انتظار کاهشی نرخ سود بانکی، «تسه»ها نیز با افت قیمت همراه شدند (کاهش سود واقعی وام مسکن). به رغم موضوع مزبور، همچنان احتمال افزایش تقاضا و نزدیک شدن قیمت‌ها به میانگین ماه قبل (76570 تومان) وجود دارد.


بازار نفت

حرکت نفت حول قیمت‌های تعادلی
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 56 دلار معامله می‌شد. همان‌طور که اشاره شده بود، جدال عوامل مثبت و منفی سبب حرکت کم نوسان قیمت شده ‌است. در این شرایط، جان کمپ، تحلیلگر بازارهای رویترز، با اشاره به دودستگی معامله‌گران در بازار آتی معتقد است قیمت‌های حدود 60 تا 70 دلار می‌تواند محدوده مناسبی باشد که رشد عرضه همگام با تقاضا را تضمین می‌کند. مدیر عامل شرکت ویتول، بزرگ‌ترین‌ شرکت مستقل تجارت نفت در دنیا، نیز معتقد است قیمت نفت بیش از این کاهش نمی‌یابد و تا پایان 2015 در محدوده 50 تا 70 دلاری نوسان خواهد کرد. از سوی دیگر، مدیر اقتصادی بریتیش پترولیوم (BP) گرچه معتقد است عرضه و تقاضای نفت تا پایان امسال به تعادل می‌رسد، اما بالا بودن حجم ذخایر نفت انبار شده را اهرم فشاری بر قیمت‌ها حتی پس از پایان 2015 می‌داند.