گروه دیپلماسی: دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع، پس از نشست لوزان که به دستیابی به بیانیه‌ای مشترک میان دو طرف منجر شد، سه‌شنبه هفته جاری در وین برگزار می‌شود. یک دیپلمات ایرانی ضمن اعلام این خبر گفت: «این مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان هیات‌های دو طرف و برای شروع نگارش متن توافق جامع انجام خواهد شد.»به گزارش «ایسنا»، این دیپلمات ایرانی درباره احتمال برگزاری دور دیگری از مذاکرات در نیویورک در حاشیه برگزاری اولین کمیته برگزاری کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی در سال ۲۰۱۵ در سال میلادی جدید با تایید این مطلب گفت: «به احتمال قوی مذاکرات دیگری در سطح معاونان و کارشناسان دو هفته دیگر در نیویورک برگزار خواهد شد.» مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه نیز روز چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران از شرکت و سخنرانی محمدجواد ظریف در کمیته برگزاری کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی ۲۰۱۵ در تاریخ ۷ اردیبهشت در نیویورک خبر داد. همزمان، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ابراز اطمینان کرد که قانون‌گذاران آمریکایی توافق هسته‌‌ای نهایی با ایران را تایید خواهند کرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه خبری «داو جونز»، موگرینی این مطلب را در واکنش به توافق سناتورهای آمریکایی درخصوص نظارت کنگره بر نتیجه نهایی مذاکرات با ایران بیان کرد. موگرینی در حاشیه نشست دو روزه وزیران امورخارجه گروه هفت در «لوبک» آلمان، گفت: «همزمان با ادامه مذاکرات نهایی، دیپلمات‌ها برای ایجاد اجماع سیاسی در کشورهای درگیر مذاکرات تلاش می‌کنند.» او در پاسخ به این پرسش که آیا چنین اجماعی حاصل خواهد شد، گفت: «اطمینان دارم که این‌گونه است؛ هم در آمریکا و هم در کشورهای دیگر.»‌سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه به تفاهمی دوحزبی رسیدند که طبق آن کنگره آمریکا حق بازبینی در توافق نهایی با ایران را خواهد داشت.

از سوی دیگر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیرخارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه، با استقبال از تصویب قطعنامه درمورد توافق جامع هسته‌ای با ایران در شورای امنیت، گفت که تصویب این قطعنامه در آن نهاد بین‌المللی، سبب الزام‌آور شدن توافق می‌شود. همچنین بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز روز جمعه در واشنگتن گفت که هر زمان یک توافق هسته‌ای جامع حاصل شود، سازمان ملل تمام تلاش خود را برای اجرای آن به‌کار خواهد گرفت. «هلگا اشمید»، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اینترفکس» گفت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران همزمان با تایید آژانس مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش لغو خواهند شد.

تحریم‌ها ابتدا تعلیق، سپس لغو می‌شود

همچنین ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره زمانبندی لغو تحریم‌ها علیه تهران طبق بیانیه ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس،‌ گفت: «تحریم‌ها همان‌گونه که صحبت کرده‌ایم ابتدا تعلیق و سپس لغو می‌شوند. چون قوانین آمریکا این‌طور ایجاب می‌کند که تحریم‌های آمریکا ابتدا تعلیق شوند و سپس بعد از مدتی ما از کنگره خواهیم خواست تحریم‌هایی را که وضع کرده لغو کند.» به گزارش «ایسنا»، مقامات ایران از زمان انتشار این بیانیه در روز ۱۳ فروردین‌ماه همواره تاکید کرده‌اند که قطعنامه‌های سازمان ملل و تحریم‌ها علیه ایران به محض اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای لغو خواهند شد.

مذاکرات مثبت ایران و آژانس

همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات با ایران را در مورد دو موضوع مرتبط با برنامه هسته‌‌ای این کشور سازنده خواند. به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، مقامات آژانس که روز چهارشنبه در تهران با مقامات ایرانی دیدار و در مورد موضوعات فنی مذاکره کردند از توافق دوطرف برای ملاقاتی در آینده نزدیک خبر دادند.

دمپسی: گزینه نظامی همچنان روی میز است

در شرایطی که دو طرف مذاکره‌کننده در تلاشند تا طی گفت‌وگوهای آتی، راه‌حل‌های به‌دست آمده در مذاکرات لوزان را به‌صورت مکتوب دربیاورند، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در واکنش به تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاعی اس- ۳۰۰ به ایران مدعی شد که اقدام نظامی علیه ایران همچنان یکی از گزینه‌ها است. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری در روز پنج‌شنبه گفت که تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاعی موشکی اس- ۳۰۰ به ایران معادلات را تغییر نداده و گزینه نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همچنان روی میز قرار دارد. این صحبت‌های دمپسی با فضای حاکم بر مذاکرات و خوش‌بینی‌های مقامات ارشد آمریکا مبنی بر حصول توافق در موعد مقرر همخوانی ندارد. ژنرال دمپسی که بلندپایه‌ترین مقام نظامی آمریکا محسوب می‌شود پس از آن این سخنان را بیان کرده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه گذشته در اقدامی غیرمنتظره با امضای حکمی ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی موشکی اس- ۳۰۰ به ایران را لغو کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که با توجه به پیشرفت حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مسکو ضرورت بیشتری برای ادامه ممنوعیت تحویل اس- ۳۰۰ به ایران احساس نمی‌کند. این اقدام روسیه طی یک هفته گذشته واکنش زیادی را در میان مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی برانگیخته است؛ اما ایران تاکید کرده است این سامانه دفاعی می‌تواند به برقراری امنیت در منطقه کمک کند.

قطعنامه‌های شورای امنیت

واکنش‌ها به تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاعی اس-۳۰۰ همچنان ادامه دارد؛ جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «انتقال سامانه دفاعی موشکی اس- ۳۰۰ به ایران قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور را نقض نمی‌کند.» همزمان ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که تصمیم روسیه برای انتقال سامانه اس- ۳۰۰ به ایران تاثیری بر اتحاد گروه ۱+۵ ندارد. ماری هارف، در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود گفت: «من فکر می‌کنم که روسیه به دلیل مساله مالی دست به این کار زده است.» در داخل روسیه نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور گفت که مسکو هیچ دلیلی برای ادامه ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس- ۳۰۰ به ایران نمی‌بیند. پوتین تاکید کرد: «تحویل این سامانه دفاعی به ایران نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی‌شود.» او در ادامه یکی از دلایل این تصمیم خود را انعطاف ایران در مذاکرات هسته‌ای توصیف کرد. در همین حال سردار حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز جمعه گفت ایران مدل پیشرفته و به‌روزشده سامانه دفاعی اس-۳۰۰ را از روسیه دریافت می‌کند. سردار دهقان که با خبرگزاری نووستی روسیه گفت‌وگو می‌کرد، همچنین گفت تهران برای کار با این سامانه نیازی به حضور مشاوران و مربیان روس ندارد.