گروه بنگاه‌ها : قطار پنج ستاره زندگی، برای توسعه ناوگان مسافری ریلی کشور و به منظور ارائه خدمات جدید شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء روز پنج‌شنبه هفته گذشته به‌طور رسمی راه‌اندازی شد. مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء در یک نشست خبری با بیان اینکه قطار پنج ستاره زندگی، جدیدترین قطار وارد شده به ناوگان کشور است،گفت: از نظر تسهیلات رفاهی و خدماتی این قطار در سطح بالاتری نسبت به قطارهای موجود قرار دارد.

سیدحسن موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه «قطار زندگی» تلاشی برای جلب‌نظر مسافران است، افزود: در ایران از کل حمل‌ونقل بین شهری، سهمی بالغ بر ۷۵درصد را حمل‌ونقل جاده‌ای، ۴ تا ۵ درصد را هوایی و سهمی کمتر از ۳ تا ۴ درصد را حمل‌ونقل ریلی کشور به خود اختصاص داده است که میزان استفاده از حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین بوده، ولی در تلاش هستیم تا میزان آن را به ۱۰ درصد افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت رجاء با اشاره به کاهش سرعت حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور، گفت: سقف سرعت در جاده‌های ما ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلومتر است، اما در حمل‌ونقل ریلی، شاهد افزایشی سالانه بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر در جابه‌جابی‌های خود هستیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر میانگین سرعت قطارها در دنیا به بیش از ۴۰۰کیلومتر رسیده است، به همین دلیل سهم حمل‌ونقل ریلی کشور ما نیز پتانسیل افزایش را دارد.

موسوی‌نژاد تصریح کرد: شرکت رجاء قصد دارد امسال به ناوگان خود ۵۵ واگن اضافه کند و در حال حاضر نیز ۷۰ درصد حمل‌ونقل ریلی کشور را در اختیار دارد و همچنین اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک سهم حمل‌ونقل ریلی در کل مجموعه حمل‌ونقل کشور افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت رجاء درباره وضعیت ریلی ایران در منطقه اظهار کرد: اگر از کشورهای آسیای میانه صرف‌نظر کنیم، ایران بیشترین خطوط ریلی را در منطقه دارد، اما در بخش سرعت، قطارهای برخی از خطوط ترکیه با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت کار می‌کنند.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که ترکیه سابقه کمتری نسبت به ما در زمینه حمل‌ونقل ریلی دارد.

سیدحسن موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: تعداد واگن‌های درحال حرکت شرکت رجاء ۱۳۰۰ واگن بوده، که این میزان رقمی بالغ بر ۵۶ هزار صندلی را شامل می‌شود، همچنین میانگین عمر این ناوگان۳۲ سال است.وی اظهار کرد: قطار زندگی با ظرفیت ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر مسافر و از نوع چهار تخته پلور سبز با تزئینات ویژه و امکانات و خدمات فرهنگی، سرگرمی و گردشگری در قالب برنامه‌های سمعی و بصری ارائه‌کننده خدمات بهتری خواهد بود. از سوی دیگرقطار زندگی از مهمانداران آموزش دیده و تحصیلکرده خانم و آقا برای ارائه خدمات به مسافرین بهره گرفته است. موسوی نژاد گفت: سفارش غذا و تنظیم وقت پذیرایی در رستوران، سفارش کتاب از کتابخانه و سفارش به کافه برای سرو انواع نوشیدنی و خوراکی و وجود فروشگاه‌های سیار هدایا ازجمله خدمات جدیدی است که در این قطار ارائه می‌شود. همچنین آشپزخانه این قطار از سالن رستوران مجزا است و مسافران می‌توانند مراحل طبخ و آماده‌سازی غذا را در آشپزخانه مشاهده کنند و بعد سفارش خود را انجام دهند، ضمن اینکه رستوران این قطار در دو طبقه و با ظرفیت ۱۱۰ نفر همزمان و در کلاس رستوران‌های ۵ ستاره است.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاء گفت: هم اکنون این قطار با سه حرکت رفت و برگشت از تهران به مشهد و بالعکس آماده جابه‌جایی مسافران و ارائه خدمات است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر قطارهای بین شهری ما دیگر زیان ده نیستند، اما اگر قرار باشد کمکی از سوی دولت به ما نشود، مسافران باید هزینه بیشتری بپردازند.