یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رکوردزنی بورس، این بار در جهت منفی
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران با افت 7/ 3 درصدی در رقم 68 هزار و 79 واحد ایستاد. به این ترتیب، پس از آنکه در هفته منتهی به 19 فروردین رکورد تاریخی را در جهت مثبت به ثبت رسانده بود، هفته گذشته سنگین‌ترین زیان طی یک سال اخیر را تجربه کرد. در این میان، متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه نسبت به هفته ماقبل به ترتیب 45 و 48 درصد افت پیدا کردند. این موضوع، علاوه بر آنکه احتمال ورود مجدد بازار سهام به فاز رکودی را تقویت می‌کند بر هیجان‌زدگی بازیگران این بازار تاکید دارد. بر این اساس، عدم توجه به تحلیل‌ها، صف‌نشینی در معاملات و انتظار سودآوری سریع از جمله مهم ترین عوامل نبود روند پایدار در معاملات بازار سهام محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسد نبود محرک جدید در کوتاه مدت احتمال رشد پایدار بورس را کاهش دهد.

بازار ارز

رشد دوباره ارز با اهرم «هسته»ای
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با رشد 4/ 1 درصدی به قیمت 3 هزار و 360 تومان معامله شد. در این شرایط، با ارسال سیگنال‌های نگران‌کننده مذاکرات هسته‌ای بار دیگر رشد قیمت ارز را شاهد بودیم؛ در این رابطه می‌توان به اعلام آمادگی کاخ سفید آمریکا برای موافقت با طرح جدید کنگره (نظارت بر توافقنامه احتمالی هسته‌ای بین کشورمان و اعضای 1+5)، اشاره کرد. در این خصوص، مقامات ارشد کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، ما با دولت آمریکا طرف هستیم و موضوع‌های داخلی این کشور به ما ارتباطی ندارد. با این حال مشاهده می‌شود موضوع مزبور اثرات خود را بر بازار ارز گذاشته است. در این میان، عرضه صرافی بانک‌ها و همچنین برخورد با دلالان ارزی نیز از جهش قیمت‌ها جلوگیری کردند. با این حال، شروع مذاکرات هسته‌ای در این هفته می‌تواند بر تغییرات قیمتی دلار اثرگذار باشد.


بازار سکه

رشد سکه به کمک اونس و دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با رشد 2 درصدی به قیمت 971 هزار تومان معامله شد. در پی افزایش نگرانی‌ها درخصوص رسیدن به توافق هسته‌ای، رشد قیمت دلار مشاهده شد؛ در بازار جهانی نیز، اونس طلا با افزایش قیمت همراه شد. به این ترتیب مشاهده می‌شود سکه همراه با رشد طلا و دلار با افزایش قیمتی روبه‌رو‌ شده و حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) در مقادیر بیش از 10 هزار تومان باقی مانده است. در این شرایط به نظر می‌رسد بازار ارز تا شروع مذاکرات هسته‌ای (مذاکرات برای آغاز نگارش متن توافق، هفته جاری کلید می‌خورد)، با نوسانات اندکی روزهای آتی را سپری کند. همچنین، با توجه به انتظار برای نشست هفته آینده کمیته آزاد فدرال رزرو آمریکا (FOMC)، روند کم نوسانی برای این هفته قیمت اونس پیش بینی می‌شود.


بازار طلای جهانی

نوسانات تکنیکال در بازار طلا
مطابق انتظارات، اونس طلا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه حوالی 1200 دلار معاملات خود را ادامه داد (دیروز ساعت 16 به قیمت 1205 دلار معامله می‌شد). با توجه به تضاد عوامل بنیادی به نظر می‌رسد عمده نوسانات این روزها در بازار طلا ناشی از سیگنال‌های تکنیکال است که احتمال تداوم این مسیر حرکتی را تا نشست آینده فدرال رزرو (هفته آینده) افزایش می‌دهد. آمار اقتصادی آمریکا در 3ماه نخست 2015 ضعیف بود که علاوه بر کاهش شاخص دلار، احتمال افزایش نرخ بهره تا ژوئن را از منظر بخش قابل توجهی از معامله‌گران کاهش داد (تقویت قیمت طلا). این در حالی است که برخی کارشناسان، این ضعف اقتصادی را گذرا و به علت تعطیلات و سرد شدن ناگهانی هوا در این مدت می‌دانند و به بهبود اوضاع اقتصادی امیدوارند که افزایش زودهنگام نرخ بهره را محتمل نشان می‌دهد.


بازار اوراق مسکن

هفته آرام اوراق تسهیلات مسکن
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت هفتگی 9/ 0 درصدی به قیمت 77 هزار و 214 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور حول محدوده 77 هزار تومانی که متوسط قیمت آنها از ابتدای سال محسوب می‌شود نوساناتی را تجربه کردند. به نظر می‌رسد انتظار متقاضیان از نرخ بهره واقعی وام، حدود 20 درصد باقی مانده است. بانک مرکزی قرار است موضوع کاهش نرخ بهره بانکی را در نشست این هفته شورای پول و اعتبار بررسی کند؛ بنابراین، تا اعلام این موضوع، احتمال تغییر جدی انتظار متقاضیان وام مسکن پایین است. همچنین، بخشنامه تسهیلات مسکن در سال 94 نیز ارائه شد که تغییری را در سقف وام نشان نمی‌دهد. بر این اساس، تغییرات تقاضا (انتظار افزایش تقاضا با نزدیک شدن به تابستان) تنها عاملی است که در صورت عدم تقویت سمت عرضه می‌تواند رشد ناگهانی قیمت‌ها را سبب شود.


بازار نفت

محرک‌های غیرمنتظره بازار نفت
جهش قیمتی روزهای اخیر در بازار نفت سبب شد نفت خام آمریکا به بیشترین قیمت خود در سال 2015 برسد (بیش از 56 دلار). گرچه تشدید درگیری‌های یمن (پنج‌شنبه، اعضای سابق گروه القاعده یکی از پایانه‌های نفتی این کشور را تصرف کردند) و افت شاخص دلار به رشد قیمت‌ها کمک کردند، اما رشد کمتر از انتظار موجودی نفت تجاری آمریکا (3/ 1 میلیون بشکه رشد در مقابل انتظار 6/ 3 میلیون بشکه‌ای) مهم‌ترین محرک افزایش قیمت نفت بود. پالایشگاه‌های آمریکا به منظور بهره مندی از قیمت‌های پایین، سریع‌تر از روال سابق، از دوره نگهداری خارج شدند که موجب افزایش تقاضای نفت شد. گرچه این موضوع در کنار افزایش تقاضا با نزدیک شدن به فصل مسافرت‌ها (تابستان) می‌تواند از قیمت نفت حمایت کند، اما مازاد عرضه (رشد تولیدات ماهانه اوپک و بالا بودن موجودی نفت‌های ذخیره شده) همچنان در مقابل این روند مقابله می‌کند.