آخرین حوادث ناگوار در خراسان رضوی
دنیای اقتصاد- نوروز با همه شیرینی‌هایش حاوی برخی تلخی‌ها و حوادث ناگوار نیز بود که بیان اخبار آخرین جنایت‌ها و فجایع در خراسان رضوی در دل خود درس‌ها و عبرت‌های زیادی دارد. به گزارش تابناک رضوی، برخی از آخرین اخبار حوادث در استان در مدت دوهفته گذشته از سال 94 شامل موارد زیر است که در خراسان بازتاب ویژه‌ای یافته است.

شناسایی اغفال‌گر زنان در شبکه های اجتماعی رئیس پلیس فتای خراسان رضوی از دستگیری فردی خبر داد که از طریق شبکه های اجتماعی با اغفال زنان و دختران از آنان کلاهبرداری می‌کرد.
سرهنگ سید محسن عرفانی گفت: متهم مذکور پس از برقراری روابط دوستانه با زنان و دختران در شبکه های اجتماعی و ارسال پیام های عاشقانه، به آنان وعده ازدواج می‌داد و پس از جلب اعتماد طعمه‌های خود با این شگرد که می‌تواند گوشی‌های گران قیمت تلفن همراه را به نصف قیمت برای آنان خریداری کند اقدام به کلاهبرداری می‌کرد.
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی افزود: متهم 33 ساله در آخرین کلاهبرداری خود یک میلیون و پانصد هزار تومان از زن جوانی گرفته بود تا برای وی دو گوشی خریداری کند که با اعلام شکایت این زن، وی در چنگ قانون گرفتار شد. سرهنگ عرفانی همچنین از دستگیری مرد 42ساله‌ای خبر داد که از طریق شبکه‌های اجتماعی با کودکان خردسال به منظور آزار آنان، طرح دوستی می‌ریخت و بدین ترتیب برای کودکان در مسیر مدرسه ایجاد مزاحمت می‌کرد.

دستگیری کلاهبردارانی که کرم داشتند
دو نفر از چهار کلاهبرداری که با تأسیس یک شرکت تولید ورمی کمپوست در مشهد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از ۱۳۱ نفر کلاهبرداری کرده بودند، دستگیر شدند.
با شکایت تعدادی از مال‌باختگان، پرونده به شعبه ۲۰۲ دادسرای مشهد ارجاع شد که توسط قاضی شرقی شهری مورد بررسی قرار گرفت. در رسیدگی‌ها، مشخص شد چهار متهم با تشکیل شرکتی با ادعای آموزش و تولید کرم‌های ورمی کمپوست به جذب سرمایه گذار اقدام می‌کنند. متهمان مدعی می‌شدند که پس از آموزش کرم‌های تولیدی آن‌ها را می‌خرند و در مرحله اول برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران هر سبد کرم را حدود ۶۰ هزار تومان به آن‌ها می‌فروختند و در پایان دوره محصول را هر سبدی حدود یکصد هزار تومان می‌خریدند. در آخرین مرحله، کلاهبرداران با دریافت بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از ۱۳۱ نفر از شاکیان و تحویل سبدهای ورمی کمپوست با تضمین خرید محصول، متواری شدند. دو نفر از متهمان در شهرهای شمالی کشور شناسایی و دستگیر شدند.
چهار پرونده جنایی که در تعطیلات نوروزی مشهد تشکیل شد، روی میز قاضی ویژه قتل عمد قرار گرفت و تحقیقات قضایی درباره این جنایت‌ها ادامه یافت.
اولین جنایت در آخرین روزهای سال گذشته و در روستای تنگل شور رخ داد. مرد 45ساله‌ای که به خاطر برخی مسائل خانوادگی با همسر اولش دچار مشکل شده بود هنگامی که کودکانش در خواب بودند وارد منزل وی در روستای تنگل شور شد و همسر اولش را به قتل رساند. او پس از ارتکاب جنایت به منزل زن دومش رفت و دوباره با یک صحنه‌سازی به محل جنایت بازگشت و با پلیس تماس گرفت.
او چنین وانمود می‌کرد که همسرش به دلیل نامعلومی در منزل مسکونی جان باخته است. گزارش خراسان حاکی است: با حضور قاضی علی اکبر صفائیان (قاضی ویژه قتل عمد) در محل وقوع حادثه ، جسد زن ۴۰ساله به پزشکی قانونی انتقال یافت و کارآگاهان شوهر مقتول را نیز با صدور دستورات ویژه‌ای از سوی مقام قضایی به طور نامحسوس زیرنظر گرفتند تا این که چند روز بعد مرد ۴۵ساله با حضور در کلانتری به قتل همسرش اقرار کرد.

قتل یا سقوط آزاد ؟!
دومین حادثه جنایی نیز در روز دوم فروردین رخ داد و سقوط پیرزن 72ساله‌ای از طبقه پنجم یک مجتمع مسکونی در بلوار وحدت به قاضی ویژه قتل عمد گزارش شد. خانواده متوفی مدعی بودند که پیرزن به تنهایی در واحد مسکونی زندگی می‌کرد و به دلیل بیماری عصبی که داشته ، اقدام به خودکشی کرده است. این درحالی بودکه وجود خون و برخی آثار دیگر جنایی در منزل، احتمال قتل را قوت می‌بخشید. بررسی های قاضی شعبه 808 مجتمع قضایی شهید قدوسی مشهد بیانگر آن بود که فرزند پیرزن وقتی به مادرش سرمی‌زد با کلیدی که در دست داشت در منزل را روی او قفل می‌کرد. در ادامه رسیدگی به این پرونده چند مظنون به قتل که از اطرافیان و نزدیکان متوفی هستند با صدور دستوری از سوی قاضی صفائیان بازداشت شدند تا بررسی‌های بیشتری در این باره انجام شود.

شهادت سرباز چهارشنبه سوری در مشهد
اما دردناک‌ترین حادثه تعطیلات نوروزی در هفتم فروردین هنگامی رخ داد که ماموران انتظامی از شهادت سرباز ۱۹ ساله‌ای خبر دادند که در حوادث چهارشنبه سوری گذشته بر اثر پرتاب نارنجک دست‌ساز از سوی چند جوان مجروح شده بود. این سرباز نیروی انتظامی از اواخر سال گذشته در بیمارستان بستری شده بود، اما تلاش پزشکان برای نجات وی موثر واقع نشد و او بر اثر شدت عوارض ناشی از اصابت نارنجک دست‌ساز جان باخت.

از همسرکشی تا جسد افتاده در خواجه‌ربیع
همچنین صبح روز چهاردهم نیز تلفن قاضی ویژه قتل عمد به صدا درآمد و ماموران انتظامی از کشف جسد دفن شده‌ای در بیابان‌های منطقه خواجه‌ربیع مشهد خبر دادند. در پی دریافت این خبر بلافاصله قاضی صفائیان به محل کشف جسد عزیمت کرد. بررسی‌ها نشان می‌داد حدود 15 روز از مرگ مرد مجهول‌الهویه که پیراهن چهارخانه آبی و شلوار کتان مشکی به تن داشت، می‌گذرد و جسد او دچار فساد شده است. جسد این مرد که حدود 40 تا 45 سال داشت به پزشکی قانونی انتقال یافت. ادامه تحقیقات بیانگر آن بود که عامل یا عاملان جنایت پس از انتقال جسد به محل کشف، وی را در زمین‌های کشاورزی دفن کرده‌اند. بررسی‌های بیشتر در این باره نیز با صدور دستوراتی از سوی مقام قضایی ادامه دارد.

کشف 1000 کیلو مواد افیونی
فرمانده انتظامی خراسان رضوی از کشف حدود یک تن موادمخدر در تعطیلات نوروزی خبر داد. سردار امیری مقدم گفت: ماموران انتظامی در راستای ادامه مبارزه با سوداگران مرگ، با انجام طرح‌های ویژه نوروزی موفق شدند چند باند انتقال مواد از استان‌های جنوبی کشور به خراسان رضوی را متلاشی و حدود یک تن موادمخدر کشف کنند.

دستگیری باند ۷ نفره سرقت خودرو
با دستگیری سارق حرفه‌ای معروف به بهرام ۲۰۶ باند هفت نفره سرقت خودرو متلاشی شد و اعضای آن دستگیر شدند.
چندی پیش مأموران انتظامی در حالی که برای شناسایی و دستگیری یک سارق حرفه‌ای خودروهای ۲۰۶ معروف به بهرام ۲۰۶ تلاش می‌کردند، متوجه شدند تعدادی از اعضای باند سوار بر یک خودروی پراید سرقتی در حال تردد در حوالی میدان بار نوغان مشهد هستند. سارقان که متوجه حضور مأموران شدند در ترافیک شهری از خودرو پیاده و متواری شدند که یکی از متهمان با شلیک هوایی پلیس دستگیر شد و دو سارق دیگر در باغ های اطراف جاده سیمان شناسایی و بازداشت شدند. در ادامه تحقیقات پلیس که با دستور قاضی شعبه ۸۲۱ دادسرای مشهد انجام گرفت، سارقان محل حضور بهرام ۲۰۶ را لو دادند که متهم فراری به همراه سه نفر دیگر دستگیر شد و مأموران یک دستگاه خودروی ۲۰۶ سرقتی را به همراه تعداد زیادی لوازم سرقتی از محل کشف و ضبط کردند.