ایلنا: محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: «مشکل اصلی ما‌‌ همان خطوط قرمز و سلیقه‌ای بودن آنها است و شاهد هستیم هر کسی خط را تا یکجا می‌کشد.» وی در ادامه اظهار کرد: «در این بین دانشجو مابین خطوط قرمز مسوولان و نهادهای دیگر گیر افتاده است. البته خوشبختانه این شرایط رو به بهبود است.» وی با تاکید بر اینکه بحث فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ایجاد فضاهای امن و صمیمی برای دانشجویان کم‌اهمیت‌تر از تسهیلات مادی نیست، اظهار کرد: «هرچند در همین موارد نهادهای دیگری هم دخالت دارند؛ اما ما تلاش کردیم و برایمان مهم است که دانشجویان در فضای دانشگاه احساس امنیت و آرامش داشته باشند و احساس امنیتی بودن نکنند.» رئیس دانشگاه صنعتی شریف به برخی از مشکلات فرهنگی در کشور اشاره کرد و گفت: «در برخی اوقات شاهد هستیم یک کنسرتی یا فیلم مجوز می‌گیرد، اما گروه‌هایی آن را به‌هم می‌زنند و بیچاره دانشجو آن وسط گیر می‌کند.»

وی ادامه داد: «در دانشگاه‌ها هم متاسفانه این مسائل کم و بیش وجود دارد و نهادهایی هستند که خودشان برای خودشان خط قرمز تعیین می‌کنند.»

وی اظهار کرد: گاه به دانشجو گفته می‌شود آزادانه حرف بزن اما ممکن است یک سال دیگر از او بازخواست کنند و بگویند چرا فلان روز فلان چیز را گفتی؟ در این شرایط دانشجو ترجیح می‌دهد در این مباحث مشارکت نداشته باشد و خودش را درگیر نکند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: ما باید این تضمین را در دانشجو ایجاد کنیم و بگوییم که بابت حرف‌هایی که می‌زند، مشکلی برایش پیش نمی‌آید. البته این موضوع زمان می‌برد تا جا بیفتد.