گروه صنعت و معدن: داده‌های اعلام شده در خصوص وضعیت تولید برخی از کالاهای منتخب صنعتی در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه بیانگر بهبود روند تولید است، روندی که نوید رشد مجدد شاخص‌های صنعتی در فصل چهارم سال جاری را می‌دهد. براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، شاخص‌های صنعتی پس از یک دوره رکوردهای منفی، از اسفندماه سال گذشته، روند خروج از رکود را آغاز کرد و در سومین فصل سال جاری توانست بهبود قابل توجهی را تجربه کند. بر اساس گزارش‌های جدید، کاشی و سرامیک، فولاد خام، پودر آلومینا، کاتد مس، شیشه جام، ظروف شیشه‌ای، ظروف چینی، چینی بهداشتی و خودرو سواری از جمله محصولاتی هستند که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت توانستند رشد تولید را در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال تجربه کنند.

به گفته فعالان اقتصادی، رفع برخی از موانع تولید از جمله تامین به‌موقع مواد اولیه مورد نیاز عمده دلیلی است که فعالان صنعتی معتقدند رشد بخش تولید را به همراه داشته است. به گفته فعالان این حوزه، رفع برخی تحریم‌ها موجب شد تا دسترسی به مواد اولیه طی ماه‌های اخیر تسهیل شود که این امر رشد تولید را به همراه داشته است. فعالان این بخش همچنین معتقدند رفع سایر موانع از جمله تسهیل دسترسی به منابع بانکی و بهبود فضای کسب‌و‌کار تداوم شرایط کنونی را به همراه خواهد داشت و در این خصوص دولت باید گامی اساسی بردارد.

رشد یافته‌ها در ۱۱ ماه

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آخرین وضعیت روند تولید در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه امسال می‌گوید: طی ۱۱ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری میزان تولید کاشی و سرامیک در کشور به مرز ۳۴۰ میلیون مترمربع رسید که نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. سیدمحمد فاطمیان با اعلام این خبر افزود: طی ۱۱ ماه سال ۹۲ میزان تولید کاشی و سرامیک بالغ بر ۲۷۲ میلیون مترمربع بوده است. فاطمیان در خصوص وضعیت تولید فولاد خام نیز اظهار کرد: طی ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال ۹۳ میزان تولید فولاد خام با رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه خود در سال ۹۲، بالغ بر ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گزارش شده که این میزان پارسال ۱۴ میلیون و ۳۱۰ هزار تن بوده است. وی در ادامه یادآور شد: طی دوره مورد بررسی میزان تولید محصولات فولادی نیز با رشد ۵/ ۳ درصدی نسبت به ۱۱ ماه پارسال به حجم ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید شد که این میزان در مدت مشابه پارسال بالغ بر ۱۵میلیون و ۱۵۰ هزارتن اعلام شده بود.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به رشد تولید پودرآلومینا اشاره کرد و در این خصوص گفت: طی ۱۱ ماه امسال میزان تولید پودر آلومینا بالغ بر ۲۳۲ هزارتن رسید که نسبت به ۱۱ ماه پارسال که ۲۲۶ هزارتن تولید شده بود به رشد ۲ درصدی دست یافته است.

فاطمیان در خصوص وضعیت تولید سنگ آهن نیز افزود: طی ۱۱ماه امسال میزان تولید سنگ آهن ۳۱ هزار و ۲۰۰ تن و سیمان ۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزارتن بوده است.

بنابراعلام فاطمیان، طی ۱۱ ماه میزان تولید کاتد مس با رشد ۵/ ۲ درصدی در مقایسه با ۱۱ ماه سال ۹۲ به حجم ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ تن رسید که این میزان پارسال ۱۷۲ هزارتن بوده است.

شیشه جام یکی دیگر از محصولاتی است که براساس آمار اعلام شده در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه رشد تولید را تجربه کرد. به گفته فاطمیان، طی دوره مورد مطالعه تولید شیشه جام با رشد ۵/ ۲ درصدی به یک میلیون و ۱۲۰ هزارتن رسیده به طوری که طی ۱۱ ماه نخست پارسال میزان تولید شیشه جام یک میلیون و ۳۰ هزارتن بوده است. همچنین طی ۱۱ ماه امسال میزان تولید ظروف شیشه‌ای ۴۸۴ هزارتن که رشدی معادل ۴ درصدی نسبت به ۱۱ ماه پارسال که ۴۶۶ هزارتن بوده داشته است.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت در ادامه تصریح کرد: میزان تولید ظروف چینی در ۱۱ ماه سال ۹۲ بالغ بر ۴۳ هزارتن بود، که با رشد ۵/ ۹ درصدی در ۱۱ ماه سال ۹۳ به ۴۷ هزار تن رسیده است.

فاطمیان یادآور شد: طی ۱۱ماه امسال میزان تولید چینی بهداشتی در سال ۹۳ به مرز ۹۱ هزارتن رسید که این میزان طی ۱۱ ماه پارسال ۸۱ هزارتن بوده که از این حیث رشد ۵/ ۱۲ درصدی را نمایانگر است.

وی دلیل کاهش میزان تولید سیمان را طی ۱۱ ماه امسال رابه مواردی نظیر کاهش ساخت و ساز در کشور، ناامنی موجود در کشور عراق، انجام تعمیرات سیستم سوخت‌رسانی واحدهای سیمانی و در نهایت ذخیره فراوان محصول سیمان و کلینکر برشمرد.

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده طی ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری؛ تولید خودروهای سواری به مرز ۸۸۱ هزار و ۴۶۷ دستگاه رسید که در مقایسه با ۱۱ ماه سال ۹۲ رشد ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که عمده‌ترین خودروهای سواری تولید شده شامل پژو پارس به تعداد ۱۳۸ هزار و ۲۴۹ دستگاه؛ پژو ۴۰۵ به تعداد ۱۰۸ هزار و ۱۹۱ دستگاه؛ پژو ۲۰۶ به تعداد ۹۶ هزار و ۳۵۵ دستگاه؛ پراید نسیم و صبا به تعداد ۱۱۷هزار و ۴۶۱ دستگاه؛ تیبا به تعداد ۷۸ هزار و ۱۹۹ دستگاه بوده است.

همچنین در این مدت، سمند به تعداد۹۲ هزار و ۱۱۰ دستگاه؛ پراید به تعداد ۶۲ هزار و ۶۳۰ دستگاه، پراید دوگانه سوز به تعداد ۱۹هزار و ۷۵۵ دستگاه، نسیم و صبای دوگانه‌سوز به تعداد ۲۶ هزار و ۳۰۵ دستگاه؛ رانا به تعداد ۲۴هزار و ۵۱۶ دستگاه؛ دنا به تعداد ۴ هزار و ۶۳۲ دستگاه؛ سراتو به تعداد یک هزار و ۹۵۸ دستگاه؛ محصولات رنو به تعداد ۱۵ هزار و ۲۲۹ دستگاه؛ پارس تندر به تعداد ۵ هزار و ۹۳۲ دستگاه؛ MVM به تعداد ۳۸ هزار و ۵۲۸ دستگاه و X۱۰۰به تعداد یک هزار و ۱۹۸ دستگاه و سوزوکی به تعداد ۶۵۲ دستگاه تولید شده است.

چرخ صنعت روی غلتک