گروه جهان: کره‌شمالی در میان کشورهای دنیا یک استثنا است. این کشور در میان ۱۹۶ کشور در دنیا ( ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل هستند) تنها به تعداد معدودی بسنده کرده که شاید به زور تعداد آنها به‌اندازه انگشتان دو دست برسد. گویی رهبران این کشور خود را بی‌نیاز از عالم و آدم می‌دانند و همین چند کشور می‌توانند تمام آنچه این کشور به آن نیاز دارد را تامین کنند. ۱- روسیه: کره‌شمالی و روسیه سال ۲۰۱۵- که هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم است- را به‌عنوان «سال دوستی» نام‌گذاری کردند. این دو کشور روابط خود را بیشتر کرده و افزایش تعاملات تجاری تا یک میلیارد دلار در سال را هدف‌گذاری کرده‌اند. گزارش‌های تایید نشده‌ای حکایت از این دارد که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، قرار است سال جاری به مسکو سفر کند. روابط گرم میان این دو کشور چیز جدیدی نیست. رژیم کیم روابطی طولانی با مسکو دارد. در دوران ریاست‌جمهوری مدودف در روسیه دیداری میان او و کیم جونگ ایل برگزار شد. این تعامل یک میلیارد دلاری به چه قیمتی؟ آیا در کره‌شمالی پولی برای واردات یا صنعتی برای صادرات وجود دارد؟

۲- کوبا: کشورهای کمونیستی همچون براده‌های آهن که به آهن‌ربا می‌چسبد یکدیگر را خوب پیدا می‌کنند. کوبا هم در زمره کشورهایی است که رابطه خوبی با پیونگ یانگ دارد. این دو کشور از دهه ۶۰ با یکدیگر رابطه دارند. به نظر می‌رسد این روابط در دو سطح باشد: یکی در سطح حمایت سیاسی از کره‌شمالی و دوم در سطح دریافت کمک‌هایی برای جمعیت فقرزده این کشور.

۳- بلاروس: این کشور هم مقصد یکی از سفرهای وزیر خارجه کره‌شمالی «ری سو یونگ» بود. هر چند معلوم نیست کره‌شمالی با اقتصاد فروپاشیده‌ای که دارد قصد دارد چه چیزی به بلاروس صادر کند. از سوی دیگر، این کشور پولی ندارد که بخواهد وارداتی از این کشور داشته باشد.

۴- سوریه: سی‌ان‌ان می‌نویسد پیونگ یانگ رابطه خود با اسد را چندان در «بوق و کرنا» نمی‌کند. یک هیات از کره‌شمالی در ۸ مارس با اسد دیدار کردند. آنها اسد را به دلیل ایستادگی در برابر آمریکا بسیار تحسین کردند. هیات کره‌ای به اسد گفت: «اقدامات خصمانه امپریالیست‌های آمریکایی باعث شده روابط دو کشور قوی‌تر و بهتر از گذشته شود.»

۵- چین: چین یکی از کشورهایی است که روابط تنگاتنگی با همسایه خود دارد. روابط این دو کشور سابقه‌ای چند دهه‌ای دارد. چین کمک‌های غذایی و سوختی فراوانی به پیونگ یانگ ارائه می‌دهد. بسیاری از کارشناسان رمز بقای کره‌شمالی را حمایت‌های بی‌دریغ پکن از این کشور می‌دانند. پکن از این می‌ترسد مبادا فشار بیش از حد بر پیونگ یانگ زمینه فروپاشی این کشور را فراهم کند و سیل جمعیت را روانه پکن کند. با این حال، کارشناسان می‌گویند روابط دو کشور در چند ماه اخیر رو به سردی رفته است.