تعطیلات آخر هفته مطالبه فعالان گردشگری

گروه گردشگری، پرستو فخاریان: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: تعطیلات آخر هفته می‌تواند در توسعه گردشگری داخلی و توزیع زمانی و مکانی نیز بسیار موثر باشد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مسعود سلطانی‌فر در نخستین نشست خبری پس از ۳۴۶ روز در روزهای پایانی سال ۹۳، با تاکید بر اینکه مردم و دست‌اندرکاران گردشگری کشور متقاضی تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: در سفری که به چهارمحال داشتم مسوولان به من اطلاع دادند اگر پنج‌شنبه‌ها به تعطیلات کشور اضافه شود، ما می‌توانیم گردشگران بسیاری را از استان خوزستان در چهار محال داشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال «دنیای اقتصاد» افزود: ما در خصوص طرح تعطیلات آخر هفته، هنوز به نتیجه مشخصی در دولت نرسیدیم و این طرح هنوز به درستی مطرح نشده است. سلطانی‌فر، درباره تعطیلات زمستانی نیز اظهار کرد: در این موضوع به خاطر تنوع اقلیمی هنوز نتوانستیم به نتایج مطلوب برسیم اما طرح تعطیلات زمستانی را یک ماه قبل در دولت مطرح کردیم و مشکل اصلی همچنان وزارت آموزش و پرورش است. وی با اشاره به اینکه این تعطیلات بین تاریخ ۱۶ تا ۲۲ بهمن خواهد بود، گفت: این تاریخ با این استدلال در نظر گرفته شده که هم دانشگاه‌ها در این ایام تعطیل هستند و بعضی‌از ادارات به دلیل تعطیلات ۲۲ بهمن بعضا به حالت نیمه تعطیل در می‌آیند. سلطانی‌فر همچنین از قول مساعد وزیر آموزش و پرورش برای همراهی برای تصویب این طرح خبر داد.

صدور توریست کارت از فروردین‌ماه

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به درنظر گرفتن تسهیلاتی برای گردشگران داخلی و خارجی از راه‌اندازی «توریست کارت ملی» برای گردشگران خارجی، خبر داد و گفت: با توافقی که با بانک ملی داشتیم، این توریست کارت از ۲۰فروردین‌ماه با دریافت ارز از گردشگران و تبدیل به ریال به نرخ ارز آزاد با ارائه پاسپورت در فرودگاه امام خمینی (ره) ممکن خواهد بود.

سلطانی‌فر افزود: تا خرداد ماه نیز این «توریست‌کارت» در فرودگاه‌های دیگر کشور نظیر مشهد و اصفهان ارائه خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: برای گردشگران داخلی با همکاری بیمه ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، توریست کارتی طراحی شده است که برای کارمندان دولت و کارکنان بخش خصوصی امکان استفاده از آن وجود دارد. معاون رئیس‌جمهوری در توضیح چگونگی استفاده از این توریست کارت تصریح کرد: این کارت اعتباری است نه نقدی؛ به گونه‌ای که کارمندان دولت می‌توانند با اعتباری ۵ برابر حقوق ماهانه و کارکنان بخش خصوصی بر اساس گردش مالی بانکی خود در این کارت اعتبار داشته باشند و آن میزانی که افراد از این کارت استفاده می‌کنند در طول مدت ۶ ماه تا یک سال، به تدریج از حقوقشان کسر می‌شود. سلطانی‌فر با اشاره به اینکه این «توریست کارت» قرار بود در هشتمین نمایشگاه گردشگری رونمایی شود، ابراز امیدواری کرد که تا یکی دوماه آینده شاهد ورود این کارت به سیستم اقتصاد گردشگری کشور باشیم.

دستاوردهای ۹۳

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ارزیابی عملکرد سال ۹۳ سازمان متبوعش این سال را سال سختی خواند و تصریح کرد: ما سال دشواری را پشت سر گذاشتیم چرا که وارث نابسامانی‌های اداری از دوره قبل بودیم. با این حال این سال از این حیث که متناسب با منابع و امکاناتمان توانستیم به بخش قابل توجهی از اهدافمان برسیم، سال خوبی بود. اگرچه با شرایط آرمانی فاصله داریم اما قدم‌های اولیه را توانسته‌ایم با ایجاد زیربناها و تثبیت وضعیت سازمان برداریم. سلطانی‌فر تصویب آیین‌نامه ارتقای امنیت گردشگران خارجی را در شورای امنیت کشور، از مهم‌ترین اقدامات این سازمان دانست و افزود: ما در این سال توانستیم چنین طرحی را که ۷-۸ سال در شورای امنیت اهمیتی به آن داده نمی‌شد، در مدت زمان اندکی به تصویب برسانیم. همچنین ابهاماتی را که در خصوص امنیت گردشگران خارجی کشور وجود داشت تا حدودی برطرف کرده‌ایم.

وی همچنین راه‌اندازی فاز اول پرتال جامع گردشگری را از مهمترین دستاوردهای گردشگری کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد که در آینده به لحاظ محتوایی این پرتال غنی‌تر شود.

معاون رئیس‌جمهوری حضور ایران را در نمایشگاه‌های بین‌المللی دبی، مسکو، پکن، ترکیه، BIT میلان، فیتور و ITB برلین مهم ارزیابی و اظهار کرد: در نمایشگاه اخیر برلین، ایران در فضایی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع که معادل ۸ برابر سال قبل بود شرکت کرد و غرفه کشور ما جزو ۱۰ غرفه برتر انتخاب شد.

مسعود سلطانی‌فر با ارائه آخرین آمار از پروژه‌هایی که برای دریافت اعتبارات از منابع داخلی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی به بانک‌ها معرفی شده‌اند، تصریح کرد: هم اکنون ۱۶۵ پروژه با اعتباری معادل ۱۱۴۶ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شدند که از این میزان ۹۷۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۱۵۷ میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌ها و ۱۰۰ میلیارد تومان آن نیز از منابع تلفیقی تامین خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهوری همچنین به راه‌‌اندازی نمایندگی‌ها و دفاتر معرفی ایران در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: در این خصوص تلاش کردیم از مجموعه‌های فعال در ۱۰ کشور هدف از ۴۳ کشور برای نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری کشور استفاده کنیم. وی در خصوص خدمات نوروز از سوی ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: طی نشست‌هایی که با دستگاه‌های مختلف حاضر در این ستاد داشتیم، برنامه‌هایی تعریف شده است و در نوروز ۹۴ حدود ۵۰۰ هزار نیرو که من از آنها با عنوان «نوروزبانان بی‌نوروز» یاد می‌کنم، به مردم خدمت‌رسانی خواهند کرد.

تحریم‌ها مانع هتل‌سازان خارجی

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه این نشست با اشاره به ابراز تمایل و اعلام آمادگی گروه‌های هتل‌سازی معتبر اروپایی و عربی به ساخت هتل در ایران گفت: ۱۰ گروه از کشورهای مختلف عربی، ترکیه، فرانسه، آذربایجان و... با ظرفیت‌سنجی در ایران، می‌خواهند در ایران هتل بسازند اما به‌خاطر وجود تحریم‌ها، فعلا نمی‌توانند نسبت به این کار اقدام کنند. سلطانی‌فر همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص برخورد قانونی با آژانس‌داران و تورهای نوروزی متخلف گفت: گاهی پیش می‌آید که تورهای داخلی پکیج‌هایی را که از ترکیه و دبی می‌خرند، به چند برابر قیمت به مردم می‌فروشند. در حقیقت چون در آن کشورها فصل پیک سفر نیست آنها قیمت هتل‌ها را پایین می‌آورند اما تورهای ما همچنان قیمت‌های بالا از مشتریان ایرانی خود می‌گیرند. وی با تاکید بر کم‌فروشی این قسم از آژانس‌ها افزود: در این زمینه تیمی مشخص شده که این مسائل را بررسی خواهند کرد.

تورهای داخلی گران‌تر از ترکیه نیست

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین ضمن پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در توضیح ارزان‌تر بودن تورهای ترکیه و دبی نسبت به تورهای داخلی ایران، خاطرنشان کرد: این تفکر اشتباه است که تورهای خارجی به این کشور ارزان‌تر از تورهای داخلی هستند چراکه خدمات ارائه شده متفاوت است. برای مثال شما تور ترکیه را با عنوان هتل ۴ستاره می‌خرید و هنگام حضور در مکان می‌بینید که ۲ستاره هم نیست! بنابراین باید به این نکات هم توجه کرد.

سلطانی‌فر، همچنین از بهره‌برداری از طبقه دوم موزه ملی در ایام نوروز خبر و وعده داد که بخش اسلامی این موزه نیز تا هفته میراث فرهنگی در اردیبهشت‌ماه افتتاح شود. وی همچنین صادرات صنایع دستی را در ۱۱ماه اول سال، با رشد ۴۹درصدی همراه دانست و ابراز امیدواری کرد که با احتساب ماه دوازدهم به بیش از ۵۰درصد

برسد.