افزایش 20 درصدی قیمت بلیت از نوروز

گروه فرهنگ و هنر: در شرایطی که دو سال متمادی است قیمت بلیت سالن‌های سینما افزایش نیافته است، شاهد افزایش قیمت بلیت سینماها در نوروز ۹۴ خواهیم بود. دو سال متمادی است که قیمت سالن‌های سینما افزایش نیافته است. با توجه به فروش خوب فیلم‌ها در نوروز سال ۹۳ و افزایش مخاطب، قیمت بلیت سینماها با توجه به تصویب شورای صنفی نمایش در نوروز ۱۳۹۴ افزایش خواهد داشت. براساس این خبر، هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینما افزایش یافته است و با تجهیز سالن‌ها به سیستم دیجیتال این هزینه‌ها تفاوت خواهد داشت، از سوی دیگر قیمت حامل‌های انرژی هم افزایش داشته است اما در دو سال اخیر قیمت بلیت سینما هیچ افزایشی نداشته است، این درحالی است که تهیه‌کنندگان و سینماداران به‌دلیل افزایش قیمت تولید و نگهداری سالن مصر هستند تا قیمت بلیت سالن‌های سینما افزایش یابد.

براساس مصوبه شورای صنفی نمایش قیمت بلیت سینما‌ها در سه گروه مدرن، ممتاز و درجه یک در سال ۹۴ در ایام هفته به‌صورت شناور و به سه قیمت مختلف فروخته می‌شود.

غلامرضا فرجی(سخنگوی شورای صنفی نمایش) در گفت‌و‌گو با «ایلنا»؛ با اشاره به جلسه دیروز شورای صنفی نمایش گفت: در این جلسه پیشنهاد افزایش قیمت بلیت سینما‌ها در سال ۹۴ مطرح شد که با اصلاحاتی این پیشنهاد مصوب و قرار شد از ابتدای سال ۹۴ اجرایی شود.

وی افزود: بر این اساس قیمت سینماهای مدرن شامل پردیس‌های سینمایی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۸ هزار تومان، روزهای نیم‌بها ۴ هزار تومان و شنبه تا چهارشنبه ۷ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت بلیت سینماهای ممتاز در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۶۵۰۰ تومان، روزهای نیم بها ۳۵۰۰ تومان و شنبه تا چهارشنبه ۶ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت بلیت سینماهای درجه یک در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۵۵۰۰ تومان، روزهای نیم بها ۳ هزار تومان و شنبه تا چهارشنبه ۵ هزار تومان تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه امروز وضعیت فروش فیلم‌ها در سال ۹۳ بررسی شد، گفت: فروش فیلم‌ها در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ از ۶۰ تا

۱۰۰ درصد افزایش فروش و مخاطب داشته است و ۵ مجموعه آزادی، کورش، هویزه مشهد و پردیس ملت و زندگی بیشترین فروش را داشته‌اند.

در حال حاضر قیمت بلیت در سینماهای مدرن ۶۵۰۰ تومان، سینماهای ممتاز ۵۵۰۰ تومان، درجه یک ۴۵۰۰ تومان و درجه دو ۳۵۰۰ تومان است و با تمهیداتی که اندیشیده شده احتمالا قیمت بلیت با افزایش ۲۰ درصدی همراه خواهد شد و افزایش قیمت در نوروز ۱۳۹۴ اجرایی می‌شود. به نظر می‌رسد اگر رویه‌ای که در جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاد در مورد تمام ایام سال لحاظ شود می‌تواند موفق عمل کند و مخاطب هم به درستی از سالن‌های سینما بهره ببرد و دیدن فیلم را تنها معطوف به شبکه نمایش خانگی نکند. در جشنواره فیلم فجر قیمت بلیت‌ها در سالن‌های مدرن با سالن درجه یک و ممتاز همچنین مناطق مختلف تفاوت داشت. این برنامه‌ریزی توجه مخاطبان سینما را به خود جلب کرد و باعث شد مخاطب از سالن‌های سینما در مناطق مختلف استفاده کند و از همه ظرفیت‌ها در ایام جشنواره استفاده شد. اگر تدبیری اندیشیده شود تا در ایام سال روزهای شنبه تا چهارشنبه قیمت بلیت با دو روز آخر هفته متفاوت باشد، افزایش قیمت بر ریزش مخاطب تاثیرگذار نخواهد بود. اما اگر بدون توجه و بی‌برنامه قیمت بلیت سینماها افزایش یابد ممکن است روی مخاطبان تاثیرگذار باشد و بار دیگر شاهد قهرمخاطب با سالن‌های سینما باشیم.

هنر و تجربه همچنان با همان قیمت

درحالی‌که قیمت بیشتر سینماها به‌صورت شناور افزایش می‌یابد، گروه سینمایی هنر و تجربه ترجیح داده است تا آثار نمایشی خود را همچنان بر اساس نرخ سال ۹۳ به فروش برساند و سال آینده قیمت بلیت تماشای فیلم‌های این گروه افزایشی نخواهد داشت. امیرحسین علم‌الهدی دبیرشورای سیاست‌گذاری گروه سینمایی هنر و تجربه با اشاره به افزایش قیمت بلیت سینما در سال ۹۴ اعلام کرد: «این افزایش قیمت به سینماهای این گروه تعلق نمی‌گیرد و همچنان قیمت‌ها در سالن‌های تهران و شهرهای مختلف به روال قبل است.»

در حال حاضر سالن‌های خانه هنرمندان، موزه سینما، سینما آزادی و پردیس کورش، هویزه مشهد، سوره اصفهان در سه سانس و ساحل اهواز و ونوس قم در یک سانس فیلم‌های گروه سینمایی هنر و تجربه را نمایش می‌دهند. همچنین اکران فیلم‌ها در سینمای پرشین مهرشهر کرج در سه سانس از فردا آغاز می‌شود.