دنیای اقتصاد: ملک سلمان پادشاه جدید عربستان در اولین گام پس از تکیه بر تاج و تخت دستور تغییر و جابه‌جایی در ۱۸ پست را صادر کرد. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با صدور فرمانی «مقرن بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان را به عنوان معاون اول نخست‌وزیر و «محمد بن نایف» جانشین ولیعهد را به‌عنوان معاون دوم نخست‌وزیر و وزیر کشور و «محمد بن سلمان» را به‌عنوان وزیر دفاع برگزید. او همچنین بندر بن‌سلطان را از سمت دبیری شورای امنیت عربستان برکنار کرد. بندر که به‌دلیل مواضع ضد ایرانی خود معروف است، در اواخر سلطنت ملک عبدالله نیز از سمت ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان برکنار شده بود.

خانه‌تکانی در دربار آل‌سعود با برکناری بندر بن سلطان

گروه جهان: ملک سلمان پادشاه جدید عربستان در اولین گام پس از تکیه بر تاج و تخت دستور ترمیم، تغییر و جابه‌جایی تقریبا ۱۸ پست را صادر کرد. گروهی او را ادامه‌دهنده راه ملک عبدالله می‌دانند و برخی دیگر معتقدند او برای حفظ تاج و تخت در ماه‌های آغازین حکومت، چاره‌ای جز تظاهر به تداوم راه عبدالله ندارد. گروه سوم اما معتقدند او محافظه‌کارتر از عبدالله بوده و اصلاحات در دوران او با کندی بیشتری پیش خواهد رفت.

در همین راستا، سلمان بن عبدالعزیز، برخی جابه‌جایی‌ها در پست‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی انجام داد و دستور برکناری برخی دیگر از مقام‌ها را صادر کرد. شبکه خبری اسکای نیوز، برخی از مهم‌ترین تغییرات در کابینه را به این شرح اعلام کرد: سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با صدور دستوراتی «مقرن بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان را به‌عنوان معاون اول نخست‌وزیر و «محمد بن نایف» جانشین ولیعهد را به‌عنوان معاون دوم نخست‌وزیر و وزیر کشور، «محمد بن سلمان» را به‌عنوان وزیر دفاع و «متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز» را به‌عنوان وزیر گارد ملی تعیین کرد. پادشاه عربستان همچنین «فیصل بن بندر» حاکم منطقه القصیم، «ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیز» حاکم منطقه ریاض، «بندر بن سلطان»، دبیر شورای امنیت ملی و «خالد‌بن بندر»، رئیس سازمان اطلاعات را از سمت‌های خود برکنار کرد. پادشاه عربستان همچنین «فیصل بن بندر» را به‌عنوان حاکم منطقه ریاض و «خالد الحمیدان» را به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات تعیین کرد. او همچنین «خالد بن فیصل بن عبدالعزیز» را به‌عنوان مشاور خود و حاکم منطقه مکه به جای «مشعل بن عبدالله» تعیین کرد. سلمان بن عبدالعزیز همچنین دستور عفو زندانیانی را که مرتکب جنایات سنگین نشده‌اند صادر کرد. وی همچنین با صدور دستوری از مسوولان عربستانی خواست تا حقوق دو ماه کارمندان عربستانی را پرداخت کنند.