لزوم تنوع‌بخشی به سبد تولیدی محصولات فولادی

گروه بنگاه‌های اقتصادی- زهرا مسافر: مدیر عامل شرکت آریان فولاد گفت: در شرایطی که بازارهای جهانی فولاد نیز وضعیت چندان مناسبی ندارند، چنانچه تولیدکنندگان ایرانی سبد محصولات خود را تنوع بخشند، به طور قطع می‌توانند از بحران رکود فعلی در بازار فولاد عبور کنند. بهمن قاسمی در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران با بیان اینکه سال ۹۴، سال خوبی برای فولادی‌ها نخواهد بود، افزود: مجموعه شرایط اخیر نشانگر این است که سال آینده وضعیت مناسبی بر بازار فولاد کشور حاکم نخواهد بود، چراکه تجارت جهانی روی آن تاثیرگذار است.

وی درخصوص دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا افق ۱۴۰۴ خاطرنشان کرد: با مجموعه شرایطی که حاکم شده است، وعده دولتی‌ها برای رسیدن تولید فولاد به ۵۵‌میلیون تن عملی نیست و در خوش‌بینانه‌ترین شرایط می‌توانیم ۲۰ میلیون تن فولاد تولید کنیم. این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی هم اکنون با کمبود نقدینگی و تولید با ظرفیت پایین مواجه هستند، به نحوی که اگر چه مطابق استانداردها، هر کارخانه باید برای سه ماه آینده خود مواد اولیه داشته باشد، هم‌اکنون برخی کارخانه‌ها تنها برای ۱۰ روز مواد اولیه تهیه می‌کنند؛ چراکه این امر نیاز به نقدینگی بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه وزیر صنعت از رقابت منفی بین تولیدکنندگان فولاد در بازارهای داخلی و جهانی خبر داده است، گفت: رقابت منفی وجود ندارد اما شرایط به‌گونه‌ای است که تولیدکنندگانی که توانایی بقا دارند، در بازار ماندگار هستند و واحدهای کوچک، غیراقتصادی شده اند. بنابراین وزیر صنعت، درخواستش این است که رکود از واحدهای فولادی برود و توانایی صادرات به‌وجود آید.

به گفته قاسمی، توانایی ذوب، نورد و فولاد در کشور ۱۶ میلیون تن است درحالی‌که اگر بر اساس کشورهای در حال توسعه بخواهیم سرانه مصرف ۲۵۰ کیلوگرمی داشته باشیم، نیاز به ۲۰ میلیون تن احساس می‌شود. این در حالی است که دولت سیاست‌های انقباضی به کار گرفته است.

مدیرعامل آریان فولاد افزود: اجرای هفت طرح فولادی از سوی دولت ضروری بود و باید اجرا می‌شد، چراکه هم اکنون با اجرای این طرح‌ها نیاز کشور به واردات شمش از بین رفته است درحالی‌که سه سال قبل، باید واردات صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه رسوب فولادهای وارداتی در گمرکات اکنون دیگر به چشم نمی‌خورد، تصریح کرد: واردات اکنون به صرفه نیست؛ مگر اینکه پولشویی اتفاق بیفتد. از سوی دیگر ادغام واحدهای فولادی عملیاتی نیست، چراکه بخش خصوصی هنوز توانمند نشده و شرایط ادغام را ندارد، یعنی به بلوغ لازم برای همکاری نرسیده است.

قاسمی با بیان اینکه اولین خط خریداری شده آریان فولاد از کره جنوبی بوده است، خاطرنشان کرد: دومین خط میلگرد این کارخانه از کنسرسیومی ژاپنی خریداری شده بود که در سال ۸۵ راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است، خط سوم نیز در سایت دوم این کارخانه نصب شده و ۲۵۰ هزار تن ظرفیت دارد. خط چهارم نیز برای میلگرد به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن نصب شده و خط ذوب دوم نیز حدود ۱۵۰ هزار تن ظرفیت دارد که نصب شده است. همچنین خط ذوب ۲ و ریخته‌گری با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در حال نصب است که در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر عامل آریان فولاد گفت: ظرفیت کلی اسمی شرکت ۲میلیون تن و ظرفیت واقعی آن یک میلیون تن است که تا به امروز از ابتدای سال ۲۸۰ هزار تن تولید کرده‌ایم و امیدواریم تا آخر سال این رقم به ۳۵۰ هزار تن برسد؛ اما مشکلات نقدینگی و بازار ما را وادار کرده که تا ۳۰ درصد ظرفیت کار کنیم.

وی با اشاره به افت قیمت‌ها افزود: با توجه به افزایش رقابت و رکود حاکم بر بازار فولاد کشور تولید بیشتر محصول توجیه اقتصادی ندارد.

مدیر عامل آریان فولاد تصریح کرد: شرکت ما به علت تنوع سبد کالایی و هزینه پایین قابل رقابت در بازار داخل است و آخرین واحد فولادی خواهد بود که از مدار تولید خارج خواهد شد. وی درخصوص صادرات محصولات فولادی خاطرنشان کرد: تولیدات شرکت تنها برای تامین نیاز داخل است و نمی‌توان به بازارهای منطقه صادر کرد.

به گفته وی، باتوجه به ۱۰ برابر شدن هزینه‌های آب، برق و گاز نسبت به چهار سال گذشته نه تنها نمی‌توان با چین رقابت کرد بلکه تا ۱۰ سال آینده نیز به نظر می‌رسد شرایط برای صادرات فراهم نخواهد بود.